Как Формула 1 стана заложник на държавната политика в Европа

Как Формула 1 стана заложник на държавната политика в Европа

© Associated Press



Календар с 21 старта, две състезания в Китай и две в САЩ. Това е идеята за бъдещето на Формула 1 и планът на собствениците на спорта "Либърти медия" за изместването на центъра на спорта от Европа към Северна Америка и Азия. Анонсираната като революция от "Либърти" промяна във Формула 1 започнала още през 2017 г. се случва в условия на неодобрение от промотърите и риск от загуба на ключови пазари.


Най-престижната автомобилна надпревара е патова ситуация, след като плановете на собствениците на спорта срещат все по-голямо неодобрение – от една страна от промотърите, а от друга от пилотите.


В последните години все повече състезания от Формула 1 изпитват финансови затруднения. Разходите не успяват да бъдат покрити от приходите, а същевременно таксите се увеличават. Най-големият парадокс е свързан с Гран при на Великобритания, която за поредна година е най-посетеното състезание, но постоянно оперира на загуба.




Според специалиазирания сайт Formula Money договорите за участие във Формула 1 са неизгодни за състезанията, които разчитат на рекламодатели и нямат държавна подкрепа. Обикновено контрактите се сключват за период от 10 години, след което се удължават за още две или три. Провеждане на състезания в рамките на 10 години обаче възлиза на около 600 милиона долара, които се плащат от промотърите.


Именно големите разходи по хомологацията на трасетата, постоянната поддръжка и евентуалните непредвидени разходи са на път да откажат Холандия от завръщане във Формула 1. Трасето "Асен", известно като "Катедралата на скоростта", преговаряше да вземе старт от 2020 или 2021 г., но получи отказ за подкрепа от държавата. Това пък прави невъзможно "Асен" да си осигури средства, за да приеме най-престижната надпревара на четири гуми.


В края на януари Асоциацията на промотърите във Формула 1 (FOPA) се срещна в Лондон и обсъди предстоящия най-дълъг сезон в историята. Т Надпреварите изразиха несъгласието си с новите договори, които се подписват и липсата на яснота за дългосрочна стратегия. Формула 1 е изправена да загуби от календара класически състезания като "Силвърстоун", "Хокенхайм", "Монца", Гран при на Испания, а също така и Мексико. Договорите им изтичат в края на 2019 г.


"Всичко това е странно, защото откакот ние управляваме спорта бележим ръст на аудиторията, също така разширяваме географията, стартирахме и наша собствена платформа", каза изпълнителният директор на Формула 1 Чейс Кери.


Според него критиките са незаслужени. "Обидно е, че те (промотърите) си търсят за какво да са недоволни, а не гледат положителните неща".


"Либърти медия" и завоят към Америка и Азия


Неяснотата за много европейски състезания се допълва от увеличаващите се планове за повече стартове в Азия. От 2020 г. в календара на Формула 1 влиза Виетнам, а Китай изрази желание да има още едно състезание, което да се провежда в Пекин. В момента Шанхай е част от надпреварата и подписа нов договор. Заради нарастващия пазар в Китай страната получи юбилейното състезание №1000 в историята на Формула 1, което ще се проведе на 14 април.


В момента Азия приема пет състезания (Бахрейн, Китай, Сингапур, Япония и Абу Даби), а преди години част от календара бяха Индия, Южна Корея и Малайзия.


Как Формула 1 стана заложник на държавната политика в Европа

© Associated Press


САЩ също е в дългогодишното полезрение на "Либърти медия". Пистата в Остин се радва на голяма подкрепа, а в момента се водят преговори за улично състезание в Маями, което вече премина първото гласуване от градската управа.


"Формула 1 не може да си позволи да загуби ключови пазари като Германия, Великобритания или Франция заради САЩ и Азия. Да, това са големи икономики, страни, които привличат много туристи, но все пак говорим за моторспорт. Формула 1 води началото си от Европа, тук има най-много фенове", смята журналистът Уил Бъкстън.


Формула 1 и държавната политика


Ситуацията е още по-сложна, защото състезанията, които имат държавна подкрепа на практика са сигурни за участието си. От години страните в Европа не подкрепят финансово провеждане на стартове от Формула 1.


Неслучайно страните, които подкрепят "Либърти мерия" са тези, влезли в календара в последните години. Промотърът на руската Гран при Сергей Воробьов съобщи, че е присъствал на срещата в Кралския автомобилен клуб (RAC) в Лондон, но не споделя вижданията на останалите присъстващи и се разграничава от разпространената позиция.

"Всички въпроси, които са посочени в това изявление, са или разрешени, или се работи по тях в текущата дискусия с "Либърти". Не вярвам, че този подход на FOPA е конструктивен, и очаквам в скоро време и други промотъри да се дистанцират", каза Воробьов.


Подкрепящи "Либърти" освен Русия са Баку, който подписа нов договор, Абу Даби, Сингапур и Бахрейн. Последните три състезания имат подкрепа от своите държави за провеждане на стартовете във Формула 1.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    " Формула 1 води началото си от Европа, тук има най-много фенове", смята журналистът Уил Бъкстън."

    Златните години( 1973-2010)на Формула 1 приключиха.
    Виновниците са: ФИА, Барни, спънатите и тесни трасета на Херман Тилке(пак ФИА) и днешните хубостници.

  2. 2 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3159 Неутрално

    "Ситуацията е още по-сложна, защото състезанията, които имат държавна подкрепа на практика са сигурни за участието си. От години страните в Европа не подкрепят финансово провеждане на стартове от Формула 1."

    Затова Ф1 за в бъдеще ще се провежда в диктаторски държави за реклама и престиж на властта. Примери: Китай, Русия , Азербайджан, Бахрейн, Малайзия , Виетнам, Турция... По този начин този спорт се изроди и политизира.

  3. 3 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2240 Любопитно

    Само един въпрос - под "държавна подкрепа" имате предвид държавата да не е...ва м...ите на промоутърите и пистите с данъци и такси ли? Щото примерно като се говори за "държавна подкрепа" за петролния сектор на Запад, се има предвид точно това. Не че държавата излива пари там, както в зеленяците да речем. За един приятел (Стюпида) питам.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3970 Неутрално

    Загубиха състезанията в Португалия,второто в Испания,Имола в Италия.....заради безмислените такива в Корея,Индия!Сега гласят улично във Виетнам....втори старт в Китай!Холандия наистина би била успешна инвестиция....но

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  5. 5 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Във Формулата ще останат само комунистически и диктаторски държави, които чрез това състезание правят реклама на режимите си.

  6. 6 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5018 Неутрално

    "Разходите не успяват да бъдат покрити от приходите, а същевременно таксите се увеличават."

    И интереса към Ф1 намаля, което сочи към задължителни големи промени.

  7. 7 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1587 Весело

    И на кого вече му пука за еднообразното, скучно връткане в кръг на предопределени победители, в компанията на предопределени губещи? Без всякакъв екшън, без всякакви сериозни изненади, победи, решени от работата на екипите в боксовете и паричната база на инвестиционните компании, стоящи зад отборите?
    Човек трябва да е луд, за да си губи времето с шоуто за циклофреници, наречено Скука Ф1 :)

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 871 Неутрално

    До коментар [#8] от "hsq39598506":

    стига лъга, бе, задник!

  10. 10 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 871 Неутрално

    европците пари за агарянците, наводнили заради меркел ханъм запада, пари имат за тях, а не за Ф1. още повече затоплистите искат демонизирането на колите и пържолите. поредната атака е с учениците водени от шведската „икона“ с лек даун – грета.

  11. 11 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 979 Неутрално

    То стана като шампионска лига - бизнес.Не мерси - два часа безмислено въртене.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  12. 12 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 483 Разстроено

    Ф1 много западна, като причините за това са комплексни. Накратко това е, че правилата уж в услуга на чистото състезание облагодетелстват богатите екипи, които удавят конкуренцията в пари. "Мерцедес" годишно хвърлят половин милиард за два много бързи карта.
    Британският шампионат за туристически автомобили и Мото Гран При уравновесяват силни и слаби с различни способи, които позволяват по-напрегнати състезания. Но отборите от Ф1 си пазят тесния интерес и не виждат, че спортът си отива. Доказателство е, че всички производители вече се записват в безсмисления шампионат Формула Е просто защото не им се участва в надпревара за четвърто място след Мерц, Ферари и Ред Бул Рейсинг.

  13. 13 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4309 Неутрално

    Какво състезание може да стане по улиците на Маями? Имаше планове да се построи писта в Ню Джърси близо до Ню Йорк но уви тези планове пропаднаха.

    klimentm
  14. 14 Профил на Nozo No
    Nozo No
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#12] от "Alex Prime":

    Съгласен съм с почти всичко освен безмислието на Формула Е, там състезанията са напрегнати няма човек станал шампион повече от веднъж и някой който прави 10 победи на сезон, има и доста често чукнвания а и не само между колите

  15. 15 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1870 Неутрално

    Ф1 е безсмислена, в бензиновата си версия не отърва на промотиране на електрокаруците. Затова има вариант с Формула Е...В която се състезават електрокарчета.

    мурзилка
  16. 16 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3447 Неутрално

    Само цитирам Ники Лауда. Нищо лично. По памет:”докато има идиоти, които да ми плащат такива пари, за да карам в кръг, ще го правя”. Без коментар.

    Мърфи е оптимист!
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    С въвеждането на толкова много нови правила,в състезание което си беше достатъчно зрелищно и оспорвано,Ф1 загубиха много фенове.Един от тях съм и аз.На никой не му се гледат състезания за пазене на гуми и пестене на бензин.Поне намен не.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Толкова измислена система за поддържане интереса към едно иначе смислено състезание отдавна не е имало...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#16] от "султана глаушева":

    По негово време,карането не беше просто каране.Имаше реални битки на пистите.Битки при които съм спирал да дищам,дори само като зрител.Не знам каво им е било на самите пилоти.За да усетиш тръпката поне донякъде,се хващате с няколко колеги или приятели и си правите едно състезание на картинг писта.Естствено не е същото,знаеш че с карта няма да се претрепеш.А да правиш щеметни маневри и изпреварвания на границата на живота е наркотик.Средно по време на едно състезание,пилот губи 2,до 3кг от теглото си.Представи си за какво физическо и психическо натоварване става въпрос.
    Не беше просто обикаляне в кръг,но сега започна да прилича на такова.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  21. 21 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3447 Неутрално

    До коментар [#20] от "sandman":
    Аз не взимам страна. Нямам познания. Само цитирам Ники Лауда, който казва, че докато има идиоти да му плашат, за да кара в кръг, той ще го прави. Ето линкче, ако не ми вярваш. Когато се отказа. Заглавието е:”защо да карам като глупак в кръг”. Нищо лично. Само цитирам Ники Лауда. Е, има и хора, дето се превъзнасят от това. Всеки с модела си.

    http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14337689.html

    Мърфи е оптимист!
  22. 22 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    С въвеждането на толкова много нови правила,в състезание което си беше достатъчно зрелищно и оспорвано,Ф1 загубиха много фенове.Един от тях съм и аз.На никой не му се гледат състезания за пазене на гуми и пестене на бензин.Поне намен не.
    —цитат от коментар 18 на sandman


    Те тези правила до голяма степен са написани да задоволят аристократите на Ф1 - Ферарри, Мецедес, Ред Бул. Убедиха ФИА че без тях не може и по този начин вече няма истинско състезание а точно пазене на гуми.
    Има и друго нещо, колите вече стигнаха апогея си като технология. Виж само какво разнообразие от коли е имало преди 40, 50 години. Правилата са допускали интересни технически решения като "стоножката", вентилатори за вакум под колата ... сега всичко е еднакво. Почти не може да ги различиш ако не са боядисани различно. Има много малко неща оставени за интерпретация и за да получиш предимство от 0.02 сек трябва да инвестираш още €120,000,000. А и пистите дизайнвани от знатния германец са си направо скучни. Да ги пуснат по писта като Лагуна Сека да ги видим как ще карат.
    Аз ги гледам но ..... не са ми интересни. Не виждам и как ще могат да ги направят по-интересни и оспорвани тези състезания. На мене са ми по-интересни ГТ сериите. Особено тези в които има смесени класове. Ако пуснат два класа Ф1 да се състезават едновременно, ще бъде много по-интересно! Да има джуниър клас с по-слаби коли и мастър клас като сега. Ще стане като Льо Ман. Едните ще трябва непрекъснато да изпреварват другите. Ще има нови млади таланти които може да се окажат по-талантливи от някои измислени супер пилоти. Да им намалят и аеродинамиката и тогава ще изпъкнат наистина големите карачи и тези които поемат рискове.Ще има повече разбити коли и носове ... ще бъде по-зрелищно. Не е необходимо и да правят пистите толкова скучни и от там скъпи. В края нараищата не може разходите да са повече от приходите и билетите да са по $1,000 и нагоре.

    California Über Alles
  23. 23 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#21] от "султана глаушева":

    Прав е за себе си.Може да не е бил "биткаджия" по призвание,а по интерес.И макар да е казал това,мотивацията му да побеждава силни противници все пак е била на ниво.Бил е 3 пъти шампион.
    А помня,че имах едни цветя да поднеса...

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  24. 24 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#22] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    +++

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  25. 25 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4631 Неутрално

    До коментар [#22] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Честно не помня кога за последно гледах цяло състезание без никакво превключване на каналите! Дори и на Монте Карло гледам старта, първите няколко обиколки и финала.

  26. 26 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3447 Неутрално

    До коментар [#23] от "sandman":
    Че той се върна пеша от оня свят! Извадиха го смлян и изгорял от болида, а той взе, че оживя! Ники национале, както му казват австрийците. Ама сега нещо го е закъсал. Господ да му дава здраве и живот!

    Мърфи е оптимист!
  27. 27 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#26] от "султана глаушева":

    Смлян ,изгорял и отровен!Но превъзмогна и се върна.Това саамо по себе си показва много силен характер.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  28. 28 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3447 Неутрално

    До коментар [#27] от "sandman":
    Голяма работа е! Ама сега нещо го е закъсал, дано да се оправи, завалията!

    Мърфи е оптимист!
  29. 29 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4657 Неутрално

    До коментар [#22] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Какво значи по-интересни? Последните 2 години са може би най-интересните от десетилетия. Или забравяш какви доминации имаше преди, още след 5-6 обиколка, имаше разлики от над 20 секунди....

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  31. 31 Профил на Росен съм аз и голем капут
    Росен съм аз и голем капут
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    Комунистите прецакаха навремето Пикаещия в шадравани, той почти сключи 10-годишен договор за провеждане на Ф-1 в България. Имаше и подкрепа от Бойко, ама.....

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  33. 33 Профил на Aldi Mitov
    Aldi Mitov
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#7] от "Манчо":

    Вярно е! Победителят в огромна степен се определя от техническите възможности на автомобила си. А всяка година има по един технологичен лидер и другите се чудят как да го достигнат. Много рядко се случва нещо интересно. Ако ще се гледат моторни спортове, то рали би било много по-интересно.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK