
© Associated Press
Вторият най-успешен отбор в историята на Формула 1 - "Макларън", обяви партньорство с тютюневия холдинг "Бритиш американ табако" (БАТ) преди началото на сезон 2019. Британският тим съобщи, че договорът е дългогодишен, без да се разкриват параметри по него.
Партньорството между двете компании ще се фокусира върху промотиране на продуктите с намален риск за здравето – нагреваемите цигари. БАТ инвестира много в тази ниша в последните години и чрез "Макларън" ще получи възможност за голяма реклама, коментира "Ройтерс".
"Многогодишното партньорство е съсредоточено върху ускоряването на трансформиращата се БАТ, използвайки портфолиото си от продукти, които предлагат на потребителите на никотин и тютюн по-добро утре", съобщиха от "Макларън".
През 2018 г. от БАТ обявиха, че приходите от иновативни тютюневи устройства (общо нагреваеми и електронни цигари) са 900 млн. паунда. Целта на компанията е до 2030 г. 30% от приходите ѝ да идват от този сегмент, а до 2050 г - 50% от приходите.
Рекламата на цигари и тютюневи изделия във Формула 1 е забранена от 2011 г., но БАТ и "Макларън" използват вратичка за завръщането на компанията в спорта.
По модела на "Ферари"
При обявяването на партньорството на сайта на "Макларън" вместо логото на "Бритиш американ табако" се появи слоганът A Better Tomorrow (По-добро утре), което е една от кампаниите на компанията за намаляване на традиционните цигари и преминаване към иновативни тютюневи устройства.
Ходът е подобен на "Ферари" и дългогодишния партньор на Скудерията "Филип Морис". Най-голямата тютюнева компания в света е партньор на "Ферари" от няколко десетилетия, но логото на най-известния ѝ бранд "Марлборо" изчезна от 2011 г. заради забраната. Въпреки това "Филип Морис" продължава да дава по около 100 милиона долара на година на италианския тим.
© Associated Press
От средата на 2018 г. на болидите на Скудерията се появи логото Mission Winnow. Това е кампания на "Филип Морис", свързвана именно с тютюневи продукти. От Формула 1 и Международната автомобилна федерация (ФИА) позволиха Mission Winnow да се появи на болидите.
В момента обаче в Австралия тече разследване срещу рекламната кампания. От "Ферари" отрекоха всякаква връзка с тютюневите продукти.
Неуспешна авантюра със спорта
Договорът между "Бритиш американ табако" и "Макларън" е завръщане на британската компания в спорта. Между 1999 и 2005 г. тя имаше собствен тим във Формула 1 - "Бритиш американ рейсинг" (БАР), който впоследствие се превърна в "БАР Хонда".
От 2006 г. "БАР" стана заводски тим на "Хонда", а тютюневият холдинг зае периферна роля заради навлизащите рестрикции за реклама, преди да се оттегли напълно година по-късно.
© Associated Press "Бритиш американ рейсинг" беше част от Формула 1 между 1999 и 2005 г.
В рамките на шест сезона "Бритиш американ рейсинг" записа 118 старта във Формула 1 без нито една победа. Тимът се задоволи с два полпозишъна и 15 подиума, и общо 227 точки.
Тимът привлече повече внимание с интересното оцветяване на своите болиди. През 1999 г. БАР искаше да използва две различни разцветки на болидите на Жак Вилньов и Рикардо Зонта с два от брандовете на холдинга – едната с цветовете на "Лъки Страйк", а другата с тези на "555". В крайна сметка ФИА не разреши и болидът оцветен наполовина в бяло-червено и наполовина в синьо-жълто.
По неофициални данни за шест години във Формула 1 "Бритиш американ табако" е инвестирал около 1 милиард долара в отбора си.
Цигарените компании и Формула 1 – бизнес за милиарди
Тютюневите холдинги са сред най-дългогодишните партньори на Формула 1 и компаниите, инвестирали най-много пари в най-престижната автомобилна надпревара. Най-известна е връзката между тимовете от Формула 1 и компанията "Филип Морис" чрез най-известния ѝ бранд "Марлборо".
Компанията за производство на тютюневи изделия с най-големи приходи за последните 45 години влиза във Формула 1 преди четири десетилетия.
Първоначално "Марлборо" влиза в спорта като спонсор на екипа на BRM през 1972 г., а през следващите две години е партньор на "Франк Уилямс рейсинг", регистрирайки отбора му като "Исо-Марлборо".
© Associated Press През 80-те години болидите на "Макларън" бяха с логото на "Марлборо".
От 1974 г. започва едно от най-успешните партньорства във Формула 1 с "Макларън", продължило точно 23 години. В този период английският отбор печели титлата при пилотите девет пъти.
Паралелно "Марлборо" работи и с "Ферари" от 1973 г., но поставя логото си само на каските и гащеризоните на пилотите. През 1984 г. компанията става официален спонсор на отбора, след като Енцо Ферари разрешава на червените болиди да се появяват лога на спонсори. От 1997 г. тютюневият гигант става основен спонсор на тима от Маранело, а името на отбора се променя на "Скудерия Ферари Марлборо".
© Associated Press Логото на "Марлборо" дълго време стоеше на болидите на "Ферари"
През 2005 г. двете страни удължиха своето партньорство с още седем сезона. Това се случи в период, когато рекламата на тютюневи продукти стана напълно забранена в Европейския съюз. "Ферари" нямаше право да рекламира "Марлборо" на пистите в Европа, с изключение на Монако (в княжеството това е позволено – бел. ред.). Където рекламата беше забранена, на болидите имаше просто огромен бял трапец, символизиращ логото на компанията.
Впоследствие площта беше заета от огромен баркод на "Марлборо". От ръководството на спорта забраниха това официално през 2011 г. Според официалните данни между 2005 и 2011 г. обаче "Ферари" е получил над 1 млрд. долара въпреки забраната да рекламира цигари в Европейския съюз.
Сред компаниите, които рекламираха във Формула 1 в последните 30 години са още Gauloises, Mild Seven, West, Wilson, Benson & Hedges, Camel и Rothmans.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
vhv
Рейтинг: 2720 НеутралноАз лично, свързвам Макларън с червен цвят и Марлборо.
qwerty 500
Рейтинг: 1584 НеутралноДжендаро-мазаро. Сбъркани времена. А едно време каубоя с цигара Марлборо беше еталон. Или както някой беше казал - преди 20 години Боен клуб беше шедьовър, а днес е нацистка пропаганда.
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.Sabbath
Рейтинг: 1781 ЛюбопитноКакво по-добро от нагреваема цигара и безалкохолна бира след бурна вечер с надуваема жена?
nodamncat
Рейтинг: 652 НеутралноДо коментар [#3] от "qwerty 500":
Каубоят на Марлборо също така е умрял - от рак на белия дроб.
vhv
Рейтинг: 2720 НеутралноДо коментар [#4] от "Sabbath":
Евала пич!!!
jif44392826
Рейтинг: 1639 ЛюбопитноДа, ама няма пилот от съвременната Формула 1, който да пуши цигари, пък били и електронни.
Тоест, основните лица, които да промотират подобни продукти не са налице.
vhv
Рейтинг: 2720 ВеселоДо коментар [#5] от "nodamncat":
На кой му пука. Всички сме смъртни.
vhv
Рейтинг: 2720 НеутралноДо коментар [#7] от "jif44392826":
И Сена не беше пушач. Нито Найджъл Менсъл.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
qwerty 500
Рейтинг: 1584 НеутралноЦигарите са вредни и такъв тип реклами могат да накарат някой да пропуши. Но един надпис???
А пък някой отказа ли цигарите с тези картинки по кутиите? Само набиват в главите на хората гадости. I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
arcanum
Рейтинг: 3367 НеутралноДо коментар [#4] от "Sabbath":
Оня каубой на Марлборо умря от рак на белия дроб.