Ще бъде ли Гран при на Китай старт №1000 в историята на Формула 1

Ще бъде ли Гран при на Китай старт №1000 в историята на Формула 1

© Associated Press



В неделя Формула 1 ще отпразнува своя старт №1000 в историята с Гран при на Китай. Третият кръг от сезон 2019 ще бъде юбилеен за най-престижната автомобилна надпревара 69 години след нейното начало.


Предстоящото състезание в Шанхай и широко рекламираният старт №1000 обаче накара някои от статистиците да прегледат по-внимателно богатото минало на Формула 1. И по-специално да обърнат внимание на факта дали Гран при на Китай наистина ще бъде хилядното състезание?


Факт е, че в предходните 999 състезания в историята, някои от тях не се провеждат по правилата на Формула 1. Също така има победители в стартове, които никога не са карали болид от Формула 1.




В зората на спорта между 1950 и 1960 г. легендарната американска надпревара 500-те мили на Индианаполис (Инди 500) е част от календара на Формула 1 общо 11 пъти. Тя обаче по никакъв начин не привлича интереса на големите имена във Формула 1 и не само, че действащ пилот от шампионата не я печели, но много малко такива изобщо пътуват до САЩ, за да участват.


Алберто Аскари (световен шампион от 1952 и 1953) е единственият пилот, базиран в Европа, който участва в Индианаполис 500, като това се случва през 1952 г. Италианецът не завършва, а надпреварата е единственото участие на "Ферари" в легендарното американско състезание.


Шест години по-късно организаторите на Инди 500 правят предложене на Хуан Мануел Мануел Фанджо да участва, като аржентинецът кара в тренировката, но после отказва да застане на старт. В годините, в които Индианаполис 500 е част от календара на Формула 1, всички победители са американци, които или нямат други участия през сезона, или са с епизодични такива.


В историята на Формула 1 обаче първият смъртен случай се води именно в Индианаполис 500. През 1955 г. Бил Вукович, който печели на пистата през 1953 и 1954, загива и става първият пилот в черната статистика.


Фотогалерия: Юбилейните състезания във Формула 1 по пътя към старт №1000 >


Всичко това прави 11-те старта през 50-те и 1960 г. част от Формула 1, без те да са проведени по правилата на надпреварата. Същата е ситуацията и през сезон 1952 и 1953, когато Аскари печели своите титли.


След изненадващото оттегляне на "Алфа Ромео" след две световни титли в първите два сезона с Джузепе Фарина и Хуан Мануел Фанджо, е трудно да се намерят достатъчно автомобили, които да запълнят колоната. Така организаторите се принуждават да включат болиди от Формула 2, с което състезателни автомобили от две различни серии се съревновават едновременно на трасетата.


Стартовете през 1952 и 1953, както и 11-те включвания на Индианаполис 500 правят общо 26 състезания, които не са проведени по правилата на Формула 1.


В миналото историци оспорват и първия старт във Формула 1 на пистата "Силвърстоун" на 13 май 1950 г., след като надпревари на бившата военновъздушна база има още през 1948 и 1949. Стартът година по-късно обаче е първият, проведен официално под името Световен шампионат (по-късно станал Формула 1).


Индианаполис 500 е част от Формула 1 между 1950 и 1960 г., но състезанията се провеждат с различни болиди.

© Associated Press

Индианаполис 500 е част от Формула 1 между 1950 и 1960 г., но състезанията се провеждат с различни болиди.


В историята на Формула 1 има и стартове, които макар да са част от календара не се зачитат като част от класирането. За последно това се случва през 1983 г. на пистата "Брандс Хеч". Състезанието става известно и като "Състезанието на шампионите", а победата на Кеке Розберг не влиза официално в актива му.


Според историците Гран при на Китай трябва да бъде наричано състезание 1000 от създаването на Формула 1, но не и състезание №1000 от Формула 1.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1675 Весело

    Както и да е, ще се гледа.

    Знанието е сила, информацията - власт
  2. 2 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2438 Неутрално

    Юбилейното издание да е в Китай. Ебати подигравката и падението на този велик спорт!

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13290 Весело

    Възможност за повече състезания под номер 1000 :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#2] от "niakoi_si":

    Спокойно, съвпадение е, не световен заговор.

  5. 5 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 751 Неутрално

    В зората на спорта, между 1950 и 1960 г. легендарната американска надпревара 500-те мили на Индианаполис (Инди 500) е част от календара на Формула 1 общо 11 пъти. Тя обаче по никакъв начин не привлича интереса на големите имена във Формула 1 и не само, че действащ пилот от шампионата не я печели, но много малко такива изобщо пътуват до САЩ, за да участват.
    ---------
    Това е така, обаче точките от Инди 500 са се брояли за крайното класиране и реално си е било част от сезона. Това че повечето пилоти не са участвали си е техен проблем.

  6. 6 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    Щом са били част от календара, значи трябва да се броят, независимо от обстоятелствата и промени в правилата. В други големи състезания броенето е далеч по-невярно.

    Догодина са 32-те Олимпийски игри, ама не са 32-ри, защото 3 игри въобще не са провеждани заради Първата и Втората световни войни. Отделно че в две поредни игри през 80-те Изтокът и Западът си бяха обявили бойкоти, заради които десетки силни страни не участваха.
    Да не говорим, че игрите преди 100 години са били много, ама много по-различни от днешните и откъм спортове, и откъм правила.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK