ЦСКА, футболните обувки и поуката за Гриша Ганчев

Гриша Ганчев и ръководството на клуба все още не осъзнават, че е време да започнат да работят с привържениците за привличането им на стадиона



Замисляли ли сте се колко чифта нови футболни обувки ще може да купи собственикът на "ЦСКА-София" Гриша Ганчев в края на сезона?


Това не е някаква главоблъсканица, нито математическа задача за трети-четвърти клас. Приказката тук е за подреждане на пъзели. Ганчев, по всичко изглежда, гледа дългосрочно на целите и идеите си във футбола и постепенно подрежда пъзела на "Българска армия".


Засега обаче му липсва най-важното парче - пълноценната връзка с привържениците. Нещо повече - той не дава знак, че я търси.




Поводът за тези размисли е обявяването на цената на билетите за втория мач с "Ботев" (Пловдив) от полуфиналите за Купата на България. Червените пуснаха евтини пропуски, като за всички сектори цената им е 6 лева. Традиционно билетите за секторите А, В и Г за домакинските мачове струват съответно по 20, 15 и 10 лева.


Целта е ясна - пълен стадион и най-голяма подкрепа по пътя към обрата след поражението с 2:3 в Пловдив. Но има ли нужда ЦСКА от евтини билети за такъв важен мач, към който интересът е висок, и защо?


Този подход върна отново на дневен ред темата за работата на Ганчев и червените (а и на останалите български клубове) с привържениците. Защото те продължават да не осъзнават, че този актив е дори по-ценен от футболистите и инфраструктурата и за него също трябва да се полагат много усилия с ясна стратегия.


Да има за много повече обувки


Да се върнем към темата за футболните обувки. В последното си пространно интервю Ганчев заяви по темата за привържениците: "Мога да ви кажа и колко са техните приходи от билети - 500 хиляди лева на година криво-ляво. С тези 500 хиляди какво можем да направим? Освен да купим на Десподов два-три чифта нови футболни обувки."



Тогава в думите му се усетиха сарказъм и недоволство.


Ръководството на клуба обаче видимо гледа проблема само от своята страна и не осъзнава необходимостта да полага усилия да привлича привържениците, да ги учи да ценят и плащат за футбола. Още по-малко се прави за това изживяването им на стадиона да се подобри.


Лошото състояние на инфраструктурата е тежко бреме, но точно заради това клубът трябва да е още по-настоятелен и ловък, за да привлича и задържа запалянковците си. Защото това са законите на бизнеса.


Дежа вю


Сегашният ход напомня за решението на Ганчев от полуфинала срещу "Берое", когато ЦСКА беше във В група. Тогава след победата с 2:0 в Стара Загора ръководството на отбора благодари пламенно на около 4000 свои привърженици за подкрепата.


"Снощи, армейци, се случи нещо специално... вие преподадохте един урок, вие нагледно показахте как се обича и брани честта на любимия тим. Вие сте мечта за всеки един отбор, а ние като клуб се чувстваме изключително привилегировани, че имаме вашата подкрепа, защото когато вие сте на трибуните, момчетата на терена се чувстват уверени и силни", заявиха тогава от ръководството.


И като жест пуснаха билети по 1 лев за втория мач в София. Това предизвика същинска истерия, а пропуските свършиха скоростно.


Преди три години ЦСКА прие "Берое" пред препълнени трибуни на "Българска армия" в реванш от полуфиналите за Купата на България

© LAP.bg

Преди три години ЦСКА прие "Берое" пред препълнени трибуни на "Българска армия" в реванш от полуфиналите за Купата на България


Подобни моменти на спортни успехи, съчетани с обединение и радост за привържениците са мечтата за всеки клуб. След спечелената през 2016 г. историческа купа настъпиха промените около ЦСКА и създаването на новото дружество "ЦСКА-София". Ганчев продължи по начертания план, като по-голямата част от червената общност го подкрепи.


От тогава той полага усилия за развитието на клуба, но изпуска ключът - привържениците. Това се усети най-явно покрай сагата около плащането на парите за спечеления търг за активите на фалиралото ПФК ЦСКА АД.


По това време имаше огромен обществен натиск, включително и сред самите привърженици, които настояваха емблемата на ЦСКА (най-ценният от активите), да бъде върната на "Българска армия". Ръководството плати, макар Ганчев да изрази мнение, че това са 8 млн. лева "хвърлени в канала". Тогава той и клубът държаха златен коз в ръцете си - огромната енергия във фенската общност. Покрай липсата на активни действия, кампании, маркетингов подход от страна на ръководството, тази еуфория постепенно стихна и вниманието на привържениците се върна към обичайните битовизми - лошото състояние на стадиона, кой как играл в даден мач и т.н.


В някои гостувания ЦСКА привлича повече привърженици спрямо някои от домакинствата си, което трябва да е повод за размисъл за ръководството

© LAP.bg

В някои гостувания ЦСКА привлича повече привърженици спрямо някои от домакинствата си, което трябва да е повод за размисъл за ръководството


Навсякъде заедно


Стигна се дотам, че през пролетта - в момент, в който ЦСКА се бори за спечелване на титлата и Купата на България, се забелязва пасивност на привърженици в домакинските мачове спрямо миналия сезон. Дори видимата промяна в играта, хъса и резултатите на отбора след идването на Любослав Пенев не се използва от клуба, за да се привлекат запалянковците.


В същото време за отдръпване на публиката трудно може да се говори, тъй като на гостуванията във Велико Търново, Варна, Разград и Стара Загора има хиляди привърженици на отбора. Дори повече, отколкото на някои домакински срещи, което също е повод за размисъл.


Ганчев очевидно гледа няколко хода напред и това се вижда от привличането на италианеца Кристиано Джарета за спортен директор, от назначението на португалец за шеф на детско-юношеската школа, ремонта на базата в Панчарево и заявените намерения за изграждане на нов стадион.


Мачът с "Ботев" и картината от пролетта са отличен момент ръководството на клуба да си даде сметка какво губи от политиката си (липсата на такава) към привържениците. Защото феновете винаги могат да намерят извинение да не са на стадиона - цените на билетите (едва ли има по-евтино забавление в София), лошото състояние на стадиона (тези в провинцията далеч не са по-добри, с изключение на Разград), късният час на някои мачове, нехаресването на един или друг треньор или играч...


Истината е, че привържениците трябва да се почувстват ценени и желани и там е ролята на ръководството. Работа на клуба е да включи графата "фенове" в дългосрочната си стратегия и да намери как да ги привлече на стадиона. Тогава няма да се налага намаляване на цените на билетите за мач, към който има голям интерес. А и ще има за повече футболни обувки.


Трите поуки за ЦСКА от истерията с билетите - четете тук
Ганчев плати, но ще научи ли най-важния урок от феновете на ЦСКА - четете тук

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK