Има ли изход за българския автомобилен спорт от задънената улица



Намеса на държавата, отнемане на лиценз на федерацията и конфликт кой да управлява... Картината звучи много познато за няколко спорта в България, като към тях вече се причисли и автомобилният спорт.


Преди дни министерството на спорта (ММС) обяви, че е издало лиценз на нова федерация - сдружение "Автомобилна федерация на България" (АФБ), само ден след като е бил отнет лицензът на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС).


Последваха остри реакции и разделение в общността, свързана с автомобилния спорт. Десетки подкрепящи БФАС организираха днес мирен протест заради "безцеремонното отнемане на спортната лицензия на нашата федерация БФАС от страна на Министерството на младежта и спорта и незабавното издаване на спортна лицензия на подготвено за целта и никому непознато дружество".




Сътресенията идват дни преди юбилейното 50-о рали "България". И поставят въпроса за бъдещето на автомобилния спорт в страната.


Миг от протеста на хората, подкрепящи БФАС

© LAP.bg

Миг от протеста на хората, подкрепящи БФАС


Задънената улица


В годините след продължителното управление на Георги Янакиев БФАС често беше поле на борби и напрежение. Това се отрази както на състезанията, така и на спорта и интереса към него.


Ключът към последния скандал се оказа ходът на Съюза на българските автомобилисти (СБА), който като единствен български член на международната федерация (FIA) оттегли предоставените права на БФАС за организиране и провеждане на национални и международни първенства. Министерството използва това, за да направи промените.


Николай Златков, който е в управителния съвет на БФАС, заяви пред "Дневник", че без успех е потърсен разговор с министъра на спорта Красен Кралев. С колегите му от досегашната федерация поставят въпроса защо е даден лиценз на организация, която няма спортисти, структура, комисии и история. "Разбира се, че те приемат изготвения вече календар за 2019 г., защото те нямат такъв", заяви той.


Фотогалерия: Скорост и адреналин в рали "България" >


Председателят на новата федерация Камен Михайлов каза пред "Дневник", че от БФАС опитват "да заблуждават хората с полуистини", и определи поведението им за "некоректно и неморално".


"Готвят протести, но срещу какво? АФБ ще припознае всички клубни и лични лицензи, издадени до 19 април, без да им се иска повторна такса. Не искаме да пречим, а напротив - знаем, че състезателите са провели подготовка и затова спортният календар за 2019 г. ще бъде изпълнен", посочи Михайлов.


По думите му целта на новата федерация е автомобилният спорт "да заеме мястото, което му принадлежи, да се справи с шуробаджанащината и с междуличностните борби". Краткосрочните задачи са свързани с добра организация на рали "България" и след това със структуриране на комисиите в новата федерация, обясни Михайлов.


"Искам да се изчисти образът на автомобилния спорт. Сега за автомобилен спорт се пише само при скандали или при смъртен случай. Това трябва да се промени", заяви той и призова поддръжниците на БФАС "да проявят морал и съвест", за да се решат проблемите по най-бързия начин.


Десетки хора се събраха в центъра на София, за да изразят недоволството си от отнемането на лиценза на БФАС

© LAP.bg

Десетки хора се събраха в центъра на София, за да изразят недоволството си от отнемането на лиценза на БФАС


Според Златков сътресенията ще доведат до разцепление и хаос. "За себе си знам, че няма да стана член на новото дружество при никакви условия, нито ще участвам в техни прояви. Ако трябва ще взема чуждо гражданство, за да мога да се състезавам. Ако тези промени не бъдат спрени от съда, ще има хаос."


Държавна намеса


Погледите вече са насочени към рали "България". Преди девет години състезанието беше част от Световния рали шампионат (WRC), а скоро след това трусовете в автомобилния спорт оказаха отрицателно влияние (през 2015 г. например само 23 екипажа бяха заявили участие).


В края на януари Кралев заяви във Варна, че целта е рали "България" да се завърне в европейския шампионат (ERC). "Амбицията ни, освен че тази година ще се проведе юбилейното рали "България", е в следващите години това да се превърне в кръг от европейския шампионат, който се предава директно по "Евроспорт". Водим преговори, но просто трябва самата федерация да организира провеждането на това рали. Натам стъпките са лесни. Но това е за следващите години", каза министърът.


Красен Кралев отне лиценза на БФАС и на следващия ден министерството представи новата федерация

© LAP.bg

Красен Кралев отне лиценза на БФАС и на следващия ден министерството представи новата федерация


Михайлов потвърди пред "Дневник", че се гледа в тази посока, но уточни, че това ще означава подкрепа от държавата. По думите му таксата за участие в ERC е около 300 хил. евро и няма как да се осигури от спонсори.


Златков посочи, че от три години досегашната федерация не е получавала държавно финансиране, а бюджетът за 2018 г. е бил около 300 хил. лева. "Миналата година имахме три варианта за организация на рали "България" спрямо средствата, с които бихме могли да разполагаме. Не получихме подкрепа от държавата и се справихме сами с бюджет от малко над 100 хил. лева."


Сега Михайлов, цитиран от "Труд", каза, че държавата ще отпусне средства за организацията. Факт, които провокира БФАС да постави въпроса защо в последните години държавата не е помагала, а сега подава ръка на новата федерация.


"Вече имаме заявки от български и чуждестранни отбори, като сме ограничили до 50 броя на екипажите, които могат да се запишат", уточни Михайлов пред "Дневник".


Според Златков рали "България" няма да е препъникамък. Той добави, че никога не би саботирал автомобилно състезание. "Нямам сърце да го направя. Да, може да има ефект, но ще е удар по автомобилния спорт."


Рали "България" ще се проведе от 10 до 12 май, а в края на юни предстои рали "Сливен".

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Трябва да е като при футболните организации. Ако държавата се намесва, да има санкции от УЕФА/ФИФА, а в този случай от FIA.

  2. 2 Профил на elanafh
    elanafh
    Рейтинг: 33 Любопитно

    Изпуснат е немаловажния факт, че Камен Михайлов е небезизвестния приватизатор на гаража на ЦК на БКП и съпруг на Надежда Михайлова, май още посланик на България в Турция.

  3. 3 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 2137 Неутрално

    Срамота. При цяла нация автоталибан-състезатели в дисциплина "freestyle"..

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  4. 4 Профил на ДСиБ
    ДСиБ
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Шопара Крадлев се взе за много велик. Непослушните федерации ги заличава.
    Спортът удря дъното. Не случайно откакто тимаджията е министър, гледаме олимпийски шампиони само в ретро хрониките.

  5. 5 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    Автомобилният спорт е отражение на състоянието на държавата - цирк, евтино порно

  6. 6 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 615 Неутрално

    То пък и един “спорт”...

  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5036 Весело

    До коментар [#1] от "jif44392826":

    Ами точно БФАС е с отнет лиценз от FIA...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  8. 8 Профил на white rabbit
    white rabbit
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Изпуснат е немаловажния факт, че Камен Михайлов е небезизвестния приватизатор на гаража на ЦК на БКП и съпруг на Надежда Михайлова, май още посланик на България в Турция.
    —цитат от коментар 2 на elanafh


    Бивш съпруг.

  9. 9 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#1] от "jif44392826":Ами точно БФАС е с отнет лиценз от FIA...
    —цитат от коментар 7 на hamiltonf


    Хамилтонов, ти по-бърз ли си от Аудито на Златков или не ?

  10. 10 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 810 Неутрално

    От къде се пръкна тази „федерация“? Учредително събрание, протокол, нещо има ли? Бой по канчето.

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  11. 11 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5036 Весело

    До коментар [#9] от "Индиана":

    Там карат на класове, с опредени ограничения в мощността..
    Прочети, но първо си увеличи звука на устройството на макс и си пусни това (в някои от галериите съм някъде и аз):

    https://www.facebook.com/madnessmotorsport/videos/257962705088381/

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  12. 12 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3348 Неутрално

    Винаги сме били зле, макар да домакинствахме на няколко соцсъстезания, забравих им имената, едното беше рали Златни. Карахме Жигулки и Моску днанайстак, форсирани, със състезателни гуми уж, а турците и др. чужди пилоти редовно ни биеха. Е, сега вече колите са по-добри, вероятно и състезателите ни, но пък се явяват други спънки. Трябва време и опит.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK