Легендата за Аертон Сена - шампионът, който промени Формула 1 завинаги

Легендата за Аертон Сена - шампионът, който промени Формула 1 завинаги

© Associated Press



За почитателите на моторните спортове 1 май е много особен ден. На него преди 25 години загина легендата от Формула 1 Аертон Сена, след като катастрофира тежко по време на Гран при на Сан Марино.


Състезанието на "Имола" остава в историята на спорта като едно от най-черните. В петък Рубенс Барикело оцелява след жестока катастрофа. В събота Роланд Ратценбергер загива, след като при скорост около 300 км/ч предното крило на неговия "Симтек" се чупи преди завоя "Вилньов".


Около четири часа и половина след катастрофата на Сена идва и новината за смъртта му.




Австрийската легенда Ники Лауда казва: "Господ дълго време бе разпрострял ръката си над Формула 1. През този уикенд той си я прибра."


Фотогалерия: 50 години от рождението на Аертон Сена >


Трагичното състезание


Гран при на Сан Марино е трети кръг от календара. Трикратният световен шампион Сена е стартирал от полпозишън в Бразилия и Япония, но все още няма спечелена точка с "Уилямс". В същото време германският младок Михаел Шумахер с "Бенетон" триумфира в първите два старта от едва третия си пълен сезон във Формула 1.


Серията тежки инциденти започва още в петък, 29 април, в първата квалификация. Тогава бразилецът Рубенс Барикело, който прави своя втори сезон с "Джордан", излита от пистата и удря предпазната ограда на "Варианте Баса", след което болидът му спира преобърнат. Младият пилот е в безсъзнание и веднага е откаран в болница. Той е със счупен нос и получава забрана да участва в надпреварата.


"Когато хеликоптерът отлетя с Рубенс към болницата, всички се успокоихме и бяхме уверени, че той ще се оправи. Настроението отново бе високо, а медицинският екип приемаше поздравления. Системата бе проработила и резултатът бе чудесен", разказва в книгата си Life at the Limit покойният професор Сид Уоткинс, главен лекар на Формула 1 по това време и близък приятел на Сена.


Аертон Сена печели квалификацията за място преди Гран при на Япония през 1990 г.

© Associated Press

Аертон Сена печели квалификацията за място преди Гран при на Япония през 1990 г.


В събота, 30 април, се провежда финалната квалификация за място. Австриецът Ратценбергер, който тъкмо е оползотворил упоритите си усилия и си е осигурил участие във Формула 1, губи контрол над своя "Симтек" и удря бетонната стена на "Вилньов". Дебютантът е повредил предното крило на своя болид при минаване през високите бордюри в предишната обиколка, а в тази то напълно се откача при скорост около 300 км/ч.


Сена, който вижда инцидента на екран в бокса, отива на мястото на катастрофата, след което пристига в медицинския център на пистата и е съкрушен. Ратценбергер е мъртъв. Това е първият смъртен случай във Формула 1 от 12 години.


"Аертон не беше на себе си. Досега не е бил близо до смъртта на пистата... Толкова много инциденти в последните 12 години, толкова много тежки наранявания, но никой не бе загубен безвъзвратно... Аертон се срина и заплака на рамото ми", споделя Уоткинс.


Бившият лекар, отговорен по-късно за голяма част от мерките за безопасност във Формула 1, си спомня разговора със Сена след смъртта на Ратценбергер. "Аертон, защо не се оттеглиш от състезанието утре? Не мисля, че трябва да караш. Всъщност, защо не се откажеш от всичко? Какво повече ти трябва? Откажи се и да отидем заедно за риба."


Бразилецът отговаря: "Има определени неща, върху които нямаме контрол. Няма да се откажа. Трябва да продължа."


На 1 май преди състезанието Сена се помирява със своя стар и вече оттеглил се съперник Ален Прост. "Липсваш ми", казва му бразилецът. След което за трети пореден път заема първата позиция на стартовата решетка, до него се нарежда Шумахер.


Легендата за Аертон Сена - шампионът, който промени Формула 1 завинаги

© Reuters


Стартът е даден, а финландецът Джей Джей Лехто остава неподвижен със своя "Бенетон". Пилотите непосредствено зад него успяват да го избегнат, но Педро Лами се забива в него. И двамата са невредими, но девет души са ранени от разхвърчалите се отломки.


Автомобилът за сигурност - "Опел Вектра", върнат във Формула 1 предишната година, излиза на пистата и води колоната в продължение на пет обиколки. Температурата на гумите вече е паднала, когато състезанието е подновено и Сена е начело.


Във втората обиколка след рестарта уилямсът на Сена продължава направо в завоя "Тамбурело" и се удря в бетонната стена. Бразилецът катастрофира на живо пред 500 милиона телевизионни зрители. Случващото се е шок за целия свят. "Все едно гледаш разпъването на Христос на живо", казва тогава промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун.


Когато Сена осъзнава, че не може да вземе завоя, той се движи с 321 км/ч. Натиска спирачките, но резултатът от това е минимален. Автомобилът му се разбива в бетонната стена и се преобръща във въздуха. Телеметричните данни показват, че Сена се е ударил в стената с 214 км/ч под относително малък ъгъл. Шасито е разбито от едната страна, но остава цяло.


Състезанието веднага е спряно, а автомобилите са върнати в питлейна. Бразилецът е изваден от болида и откаран в болницата. Тридесет и седем минути след катастрофата състезанието е подновено и спечелено от Шумахер. На подиума не гръмва шампанско. В 18.40 часа италианско време, близо четири часа и половина след инцидента, е съобщено, че Сена е починал.


Семейството на Сена не иска обичаният им син да започне последното си пътуване в багажното отделение и авиокомпанията уважава решението им. Местата в бизнес класата са разместени, а по средата на салона е ковчегът на трикратния световен шампион, придружен от няколко негови приятели.


С навлизането във въздушното пространство на Бразилия самолетът е ескортиран от изтребители на военновъздушните сили на страната. След приземяването в Сао Пауло ковчегът с тялото на пилота е качено на пожарникарски автомобил. Целият път от летището до дома на пилота е превърнат в жално море от хора – млади, стари, бедни и богати.


Мостовете са препълнени с хора и навсякъде се виждат плакати с неговото име. Поклонението пред Сена е в огромна зала, така че всеки да може да си вземе сбогом с него. Два дни по-късно на погребението зрелището се повтаря. Цяла Бразилия е в траур.


Незабравимите цитати на бразилския герой


"През 1978 г. дойдох в Европа, за да се състезавам за първи път извън Бразилия в Световния шампионат (по картинг). Тогава това бе чисто каране, чисто съревнование. Нямаше никаква политика. Без замесени пари, така че това беше истинско състезание."
- Сена за най-хубавия момент в състезателната си кариера.


"В този ден внезапно осъзнах, че вече не управлявам автомобила съзнателно. Сякаш бях в друго измерение. За мен пистата беше като тунел, по който просто продължавах, и продължавах, и продължавах. И осъзнах, че аз съм отвъд съзнателното разбиране на реалността."
- Сена споделя преживяването си да води колоната в Гран при на Монако през 1988 г.


Аертон Сена прегръща директора на "Макларън" Рон Денис след победата му в американското Гран при във Финикс през март 1991 г. Бразилецът е най-бърз в квалификацията, а в състезанието не изпуска първото място от старта до финала<br />

© Associated Press

Аертон Сена прегръща директора на "Макларън" Рон Денис след победата му в американското Гран при във Финикс през март 1991 г. Бразилецът е най-бърз в квалификацията, а в състезанието не изпуска първото място от старта до финала


"Благодарих за възможността да правя тази последна обиколка. Благодарих на Бог. Не можех да повярвам, че действително печеля титлата покрай всичкото напрежение. Тогава почувствах присъствието му. Визуализирах го, видях Бог. Това беше специален момент в моя живот. Изключително усещане. Запазих го в паметта си и остава част от мен."
- Сена си спомня финалната обиколка от Гран при на Япония през 1988 г., с която печели първата си пилотска титла във Формула 1.


"Невероятно е, че точно ти задаваш такъв въпрос, Стюърт, защото си много опитен и знаеш много за състезанията, и точно ти трябва да знаеш, че като пилот си подложен на рискове през цялото време. И че да бъдеш пилот означава да се състезаваш с други хора. И ако ти вече не се бориш за отворилата се пролука, тогава вече не си състезателен пилот. Защото ние се борим. Борим се за победата."
- Сена отговаря на въпрос на трикратния световен шампион сър Джеки Стюърт защо участва в толкова много инциденти във Формула 1.


"В баланса е. В промяната на баланса. Болидът е ужасен. Има малко повече недозавиване. Леко недозавиване в първата обиколка, а във втората просто променя баланса си. В средата на завоя те изхвърля навън. Когато очакваш това да се случи, те изхвърля дори още повече."
- Сена разговаря с Ейдриън Нюи за продължаващите проблеми с поведението на неговия "Уилямс" в петъка от уикенда за Гран при на Сан Марино през 1994 г.


"Защото аз вярвам в Бог и имам вяра в Бог не означава, че съм безсмъртен. Това не означава, че съм защитен и неприкосновен, както някои твърдят. И мен ме е страх да не пострадам, колкото и всеки друг, особено при управлението на болид от Формула 1."
- Сена отговаря на обвиненията на Ален Прост, че се смята за безсмъртен заради силната си вяра в Господ.


Как трагедията промени Формула 1


Формула 1 понесе много тежък удар със загубата на Сена. Четвърт век по-късно надпреварата е коренно променена от гледна точка на сигурността.


Катастрофата на Фернандо Алонсо в Белгия преди по-малко от година показа колко се е подобрила сигурността във Формула 1

© Reuters

Катастрофата на Фернандо Алонсо в Белгия преди по-малко от година показа колко се е подобрила сигурността във Формула 1


Задълбочените анализи и развитието на технологиите помогнаха за това пилотите да са по-защитени. В годините се промениха много организацията на състезанията и правилата, касаещи болидите, мантинелите, екипировката на пилотите, провеждането на краш тестовете и т.н.


Един от най-тежките инциденти в последните сезони беше свързан с Фернандо Алонсо, който прелетя над Шарл Леклер от "Заубер" на пистата "Спа". Тогава нововъведената и приемана с разнопосочни мнения система за сигурност "Ореол" (halo) получи добри оценки.


"Сигурността е на първо място. Заради това въведохме "ореола", заяви тогава президентът на ФИА Жан Тод. "Вече можем да спрем с дискусиите около "ореола". Той спасява животи", допълни световният шампион през 2016 г. Нико Розберг.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5513 Неутрално

    Бях му голям фен. Не го гледах директно, защото бях на сватба в Ропотамо.
    Кога минаха 25 години !?!?!?
    То и Ропотамо вече го няма.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4899 Неутрално

    2.5 млн. души на погребението казват всичко...
    За съжаление, виновните не бяха наказани, един от които е и Ейдриън Нюи, решил щангата на рейката да се отреже малко и да се завари.

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  3. 3 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    В момента не следя ф1 но Сена и Жил Вилньов си остават любимите ми пилоти.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  4. 4 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Сена и Шумахер.
    Два полюса.
    Два колоса.
    Две легенди.
    Хората, които промениха и повлияха най-много този спорт.

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4030 Неутрално

    Голям и като пилот и като личност !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4883 Неутрално

    Катастрофата бе жестока! Но смъртта на Сена доведе до много повече сигурност във Ф1. Двамата с Пилето са най-великите от това време! За жалост и Шумахер не е съвсем жив!

  7. 7 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2661 Неутрално

    Гледах го това състезание, още имам спомени от там...луда работа, свирепи, мощни автомобили, големи имена и его-та. Състезанията бяха много по-драматични, но за сметка на това с цената на човешки животи. Сена беше голям.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  8. 8 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    Сена имаше изключителна харизма!
    Едва ли скоро едва ли ще се роди такъв, като него...

  9. 9 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Гледах това трагично състезание.
    Никога няма да го забравя.

    Някъде съм чел, че пулсът му предстартово е достигал до 178.
    Чувствителен човек!

    Машини прости, народ неук.
  10. 10 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Сена ще си остане най- голямата легенда на този спорт. Отиде си без време. Тогава Формула 1 все още беше състезание за мъже, сега е шоу. Затова и интереса спада от година на година.

  11. 11 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1997 Неутрално

    Истински пилоти и мъже с топки.
    А сега....... цветнокожи, руснаци, пампайци или просто богаташки синчета..

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  12. 12 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    Спрях Ф1 след Сена. Баскета го спрях след Джордан. Футбола вероятно ще го спра след Меси.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  13. 13 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    2.5 млн. души на погребението казват всичко...За съжаление, виновните не бяха наказани, един от които е и Ейдриън Нюи, решил щангата на рейката да се отреже малко и да се завари.
    —цитат от коментар 2 на hamiltonf


    Аз се съмнявам, че го убиха. Все пак това е Ф1, как така ще завариш кормилен лост?

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  14. 14 Профил на id.bulgarian
    id.bulgarian
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Дневник, тоя текст сте го публикували преди 5 години! Това не е журналистика!
    https://m.dnevnik.bg/sport/2014/05/01/2292057_tragichniiat_uikend_na_imola_koito_pokrusi_formula_1_i/

  15. 15 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6947 Неутрално

    Голям пилот, да почива в мир

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4883 Неутрално

    До коментар [#14] от "id.bulgarian":

    Журналистика е, но много евтина! +!

  17. 17 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    И не само това.Има и други лоши решения по настройките на болида му.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  18. 18 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    Все пак, Прост беше по-добрият пилот

  19. 19 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    Не мисля, че Нюи има някаква вина. Той е дизайнерът на болида и не мисля, че ще се занимава с дреболии като удължаване на кормилния лост. Това е повече в сферата на техническия екип, воден от свинята Патрик Хед. Сигурно и той не е участвал лично, но директно носи отговорност. Той и дъртака Франк лъгаха най-много, и заедно с Питър Уиндзър проведоха една ПР кампания, която дори и днес промива доста глави.

    До голяма степен на Уилямс им се върна - стават все по-слаби, дори и тази година.

    Нюи пък продължи с успешната си кариера и е един от най-уважаваните дизайнери. Всъщност той единствен се е чувствал не на място в Уилямс след смъртта на Сена. Казват, че дори е изпитвал вина. След като напуска Уилямс през 1997, този отбор вече не е същия. Също така Нюи многократно е признавал, че отначало колата му от 1994 е имала пробле, който я прави сложна в някои завои. Преди години на практика опровергава лъжите (официалната позиция) на Уилямс.

    Това което не пише в статията е, че в петъка преди да умре, Сена за пръв път е бил доволен от настройките на болида, след като завършва деня на пол позишън, и казва на екипа да не променят нищо. Също и това, че колата за сигурност няма никаква роля в катастрофата - гумите са изстивали еднакво за всички, а и Сена прави цяла една обиколка, която няма как да не е загряла гумите, още повече, че е третата най-бърза в състезанието. Това при повече гориво от Шумахер (Сена е планирал две спирания, Шумахер в планирал три). Трябва и да се наблюдава внимателно за да се види колко прецизна и чиста е тази последна обиколка, особено на фона на тази на Шумахер. Това няма как да стане със студени гуми.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  20. 20 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#13] от "qwerty 500":


    Кормилният лост е бил заварен. Това е факт. Факт е и, че удължаващата тръба, която е значително по-тънка и с неясен произход, е пречупена. Мафиотите от Уилямс естествено твърдят, че това било следствие, а не причина, само че има още един факт - дори Уилямс са принудени да признаят, че е имало фрактура от умора на материала (тоест, процес а не внезапно пречупване) преди удара със стената.

    http://www.thesennafiles.com/s-files/evidence.html

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  21. 21 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1147 Разстроено

    Гледах състезанието. Гледах и катастрофата. Помня и всичко е пред очите ми дори и сега. Откъснало се колело от удара в оградата удря по каската/главата/ на Сена... Според мен това е причината за трагедията, може и да не съм прав... Потърсете из видеоархивите. Аз не мога...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4883 Неутрално

    До коментар [#18] от "uq":

    Не! Ален Прост не бе по-добър пилот от Сена! Но Прост е жив, а Сена е само легенда. Аз бих предпочел да съм жив!

  23. 23 Профил на src25600801
    src25600801
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#12] от "qwerty 500":

    Но пиенето нема да го спра никогаж, па ако ще и илядо години да живея...

  24. 24 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#22] от "vassilun":
    До коментар [#18] от "uq":

    Но и Прост си беше изключително добър пилот. По-добър от Шумахер със сигурност, и на нивото на Сена. Имаше друг подход, не рискуваше, а и в повечето случаи системата работеше за него. Но все пак Сена си го би 1988 когато караха в един и същ отбор - Прост дори е убеден, че от Хонда давали по-добри двигатели за Сена - нещо, което повтаря и през 1989....
    1989 не е добра година за Сена е личен план, а в шампионата губи четири сигурни победи заради отпадания от повреди в болида (главно двигателя) - САЩ, Канада, Франция, Италия. После случката в Португалия, където Мансел изобщо не трябваше да е на пистата, и на края, случката в Япония, където системата работи изцяло за Прост. Фактически целият грид не е съгласен с решенията на Балестър.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  25. 25 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    в шампионата губи четири сигурни победи заради отпадания от повреди в болида (главно двигателя) - САЩ, Канада, Франция, Италия.
    —цитат от коментар 24 на deutschwagen


    Поправка, три сигурни победи, защото във Франция болидът се чупи на старта.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK