
© Associated Press
За почитателите на моторните спортове 1 май е много особен ден. На него преди 25 години загина легендата от Формула 1 Аертон Сена, след като катастрофира тежко по време на Гран при на Сан Марино.
Състезанието на "Имола" остава в историята на спорта като едно от най-черните. В петък Рубенс Барикело оцелява след жестока катастрофа. В събота Роланд Ратценбергер загива, след като при скорост около 300 км/ч предното крило на неговия "Симтек" се чупи преди завоя "Вилньов".
Около четири часа и половина след катастрофата на Сена идва и новината за смъртта му.
Австрийската легенда Ники Лауда казва: "Господ дълго време бе разпрострял ръката си над Формула 1. През този уикенд той си я прибра."
Фотогалерия: 50 години от рождението на Аертон Сена >
Трагичното състезание
Гран при на Сан Марино е трети кръг от календара. Трикратният световен шампион Сена е стартирал от полпозишън в Бразилия и Япония, но все още няма спечелена точка с "Уилямс". В същото време германският младок Михаел Шумахер с "Бенетон" триумфира в първите два старта от едва третия си пълен сезон във Формула 1.
Серията тежки инциденти започва още в петък, 29 април, в първата квалификация. Тогава бразилецът Рубенс Барикело, който прави своя втори сезон с "Джордан", излита от пистата и удря предпазната ограда на "Варианте Баса", след което болидът му спира преобърнат. Младият пилот е в безсъзнание и веднага е откаран в болница. Той е със счупен нос и получава забрана да участва в надпреварата.
"Когато хеликоптерът отлетя с Рубенс към болницата, всички се успокоихме и бяхме уверени, че той ще се оправи. Настроението отново бе високо, а медицинският екип приемаше поздравления. Системата бе проработила и резултатът бе чудесен", разказва в книгата си Life at the Limit покойният професор Сид Уоткинс, главен лекар на Формула 1 по това време и близък приятел на Сена.
© Associated Press Аертон Сена печели квалификацията за място преди Гран при на Япония през 1990 г.
В събота, 30 април, се провежда финалната квалификация за място. Австриецът Ратценбергер, който тъкмо е оползотворил упоритите си усилия и си е осигурил участие във Формула 1, губи контрол над своя "Симтек" и удря бетонната стена на "Вилньов". Дебютантът е повредил предното крило на своя болид при минаване през високите бордюри в предишната обиколка, а в тази то напълно се откача при скорост около 300 км/ч.
Сена, който вижда инцидента на екран в бокса, отива на мястото на катастрофата, след което пристига в медицинския център на пистата и е съкрушен. Ратценбергер е мъртъв. Това е първият смъртен случай във Формула 1 от 12 години.
"Аертон не беше на себе си. Досега не е бил близо до смъртта на пистата... Толкова много инциденти в последните 12 години, толкова много тежки наранявания, но никой не бе загубен безвъзвратно... Аертон се срина и заплака на рамото ми", споделя Уоткинс.
Бившият лекар, отговорен по-късно за голяма част от мерките за безопасност във Формула 1, си спомня разговора със Сена след смъртта на Ратценбергер. "Аертон, защо не се оттеглиш от състезанието утре? Не мисля, че трябва да караш. Всъщност, защо не се откажеш от всичко? Какво повече ти трябва? Откажи се и да отидем заедно за риба."
Бразилецът отговаря: "Има определени неща, върху които нямаме контрол. Няма да се откажа. Трябва да продължа."
На 1 май преди състезанието Сена се помирява със своя стар и вече оттеглил се съперник Ален Прост. "Липсваш ми", казва му бразилецът. След което за трети пореден път заема първата позиция на стартовата решетка, до него се нарежда Шумахер.
© Reuters
Стартът е даден, а финландецът Джей Джей Лехто остава неподвижен със своя "Бенетон". Пилотите непосредствено зад него успяват да го избегнат, но Педро Лами се забива в него. И двамата са невредими, но девет души са ранени от разхвърчалите се отломки.
Автомобилът за сигурност - "Опел Вектра", върнат във Формула 1 предишната година, излиза на пистата и води колоната в продължение на пет обиколки. Температурата на гумите вече е паднала, когато състезанието е подновено и Сена е начело.
Във втората обиколка след рестарта уилямсът на Сена продължава направо в завоя "Тамбурело" и се удря в бетонната стена. Бразилецът катастрофира на живо пред 500 милиона телевизионни зрители. Случващото се е шок за целия свят. "Все едно гледаш разпъването на Христос на живо", казва тогава промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун.
Когато Сена осъзнава, че не може да вземе завоя, той се движи с 321 км/ч. Натиска спирачките, но резултатът от това е минимален. Автомобилът му се разбива в бетонната стена и се преобръща във въздуха. Телеметричните данни показват, че Сена се е ударил в стената с 214 км/ч под относително малък ъгъл. Шасито е разбито от едната страна, но остава цяло.
Състезанието веднага е спряно, а автомобилите са върнати в питлейна. Бразилецът е изваден от болида и откаран в болницата. Тридесет и седем минути след катастрофата състезанието е подновено и спечелено от Шумахер. На подиума не гръмва шампанско. В 18.40 часа италианско време, близо четири часа и половина след инцидента, е съобщено, че Сена е починал.
Семейството на Сена не иска обичаният им син да започне последното си пътуване в багажното отделение и авиокомпанията уважава решението им. Местата в бизнес класата са разместени, а по средата на салона е ковчегът на трикратния световен шампион, придружен от няколко негови приятели.
С навлизането във въздушното пространство на Бразилия самолетът е ескортиран от изтребители на военновъздушните сили на страната. След приземяването в Сао Пауло ковчегът с тялото на пилота е качено на пожарникарски автомобил. Целият път от летището до дома на пилота е превърнат в жално море от хора – млади, стари, бедни и богати.
Мостовете са препълнени с хора и навсякъде се виждат плакати с неговото име. Поклонението пред Сена е в огромна зала, така че всеки да може да си вземе сбогом с него. Два дни по-късно на погребението зрелището се повтаря. Цяла Бразилия е в траур.
Незабравимите цитати на бразилския герой
"През 1978 г. дойдох в Европа, за да се състезавам за първи път извън Бразилия в Световния шампионат (по картинг). Тогава това бе чисто каране, чисто съревнование. Нямаше никаква политика. Без замесени пари, така че това беше истинско състезание."
- Сена за най-хубавия момент в състезателната си кариера.
"В този ден внезапно осъзнах, че вече не управлявам автомобила съзнателно. Сякаш бях в друго измерение. За мен пистата беше като тунел, по който просто продължавах, и продължавах, и продължавах. И осъзнах, че аз съм отвъд съзнателното разбиране на реалността."
- Сена споделя преживяването си да води колоната в Гран при на Монако през 1988 г.
© Associated Press Аертон Сена прегръща директора на "Макларън" Рон Денис след победата му в американското Гран при във Финикс през март 1991 г. Бразилецът е най-бърз в квалификацията, а в състезанието не изпуска първото място от старта до финала
"Благодарих за възможността да правя тази последна обиколка. Благодарих на Бог. Не можех да повярвам, че действително печеля титлата покрай всичкото напрежение. Тогава почувствах присъствието му. Визуализирах го, видях Бог. Това беше специален момент в моя живот. Изключително усещане. Запазих го в паметта си и остава част от мен."
- Сена си спомня финалната обиколка от Гран при на Япония през 1988 г., с която печели първата си пилотска титла във Формула 1.
"Невероятно е, че точно ти задаваш такъв въпрос, Стюърт, защото си много опитен и знаеш много за състезанията, и точно ти трябва да знаеш, че като пилот си подложен на рискове през цялото време. И че да бъдеш пилот означава да се състезаваш с други хора. И ако ти вече не се бориш за отворилата се пролука, тогава вече не си състезателен пилот. Защото ние се борим. Борим се за победата."
- Сена отговаря на въпрос на трикратния световен шампион сър Джеки Стюърт защо участва в толкова много инциденти във Формула 1.
"В баланса е. В промяната на баланса. Болидът е ужасен. Има малко повече недозавиване. Леко недозавиване в първата обиколка, а във втората просто променя баланса си. В средата на завоя те изхвърля навън. Когато очакваш това да се случи, те изхвърля дори още повече."
- Сена разговаря с Ейдриън Нюи за продължаващите проблеми с поведението на неговия "Уилямс" в петъка от уикенда за Гран при на Сан Марино през 1994 г.
"Защото аз вярвам в Бог и имам вяра в Бог не означава, че съм безсмъртен. Това не означава, че съм защитен и неприкосновен, както някои твърдят. И мен ме е страх да не пострадам, колкото и всеки друг, особено при управлението на болид от Формула 1."
- Сена отговаря на обвиненията на Ален Прост, че се смята за безсмъртен заради силната си вяра в Господ.
Как трагедията промени Формула 1
Формула 1 понесе много тежък удар със загубата на Сена. Четвърт век по-късно надпреварата е коренно променена от гледна точка на сигурността.
© Reuters Катастрофата на Фернандо Алонсо в Белгия преди по-малко от година показа колко се е подобрила сигурността във Формула 1
Задълбочените анализи и развитието на технологиите помогнаха за това пилотите да са по-защитени. В годините се промениха много организацията на състезанията и правилата, касаещи болидите, мантинелите, екипировката на пилотите, провеждането на краш тестовете и т.н.
Един от най-тежките инциденти в последните сезони беше свързан с Фернандо Алонсо, който прелетя над Шарл Леклер от "Заубер" на пистата "Спа". Тогава нововъведената и приемана с разнопосочни мнения система за сигурност "Ореол" (halo) получи добри оценки.
"Сигурността е на първо място. Заради това въведохме "ореола", заяви тогава президентът на ФИА Жан Тод. "Вече можем да спрем с дискусиите около "ореола". Той спасява животи", допълни световният шампион през 2016 г. Нико Розберг.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5543 НеутралноБях му голям фен. Не го гледах директно, защото бях на сватба в Ропотамо.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Кога минаха 25 години !?!?!?
То и Ропотамо вече го няма.
hamiltonf
Рейтинг: 4124 Неутрално2.5 млн. души на погребението казват всичко...
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.За съжаление, виновните не бяха наказани, един от които е и Ейдриън Нюи, решил щангата на рейката да се отреже малко и да се завари.
Jalis Ironhammer
Рейтинг: 1259 НеутралноВ момента не следя ф1 но Сена и Жил Вилньов си остават любимите ми пилоти.
Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.Андонов
Рейтинг: 440 НеутралноСена и Шумахер.
“Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж ОруелДва полюса.
Два колоса.
Две легенди.
Хората, които промениха и повлияха най-много този спорт.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2868 НеутралноГолям и като пилот и като личност !!!
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !vassilun
Рейтинг: 4433 НеутралноКатастрофата бе жестока! Но смъртта на Сена доведе до много повече сигурност във Ф1. Двамата с Пилето са най-великите от това време! За жалост и Шумахер не е съвсем жив!
Пешката
Рейтинг: 1230 НеутралноГледах го това състезание, още имам спомени от там...луда работа, свирепи, мощни автомобили, големи имена и его-та. Състезанията бяха много по-драматични, но за сметка на това с цената на човешки животи. Сена беше голям.
Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.selqnin
Рейтинг: 1592 НеутралноСена имаше изключителна харизма!
Едва ли скоро едва ли ще се роди такъв, като него...
Zizu
Рейтинг: 927 НеутралноГледах това трагично състезание.
Машини прости, народ неук.Никога няма да го забравя.
Някъде съм чел, че пулсът му предстартово е достигал до 178.
Чувствителен човек!
zle_platen_trol
Рейтинг: 501 НеутралноСена ще си остане най- голямата легенда на този спорт. Отиде си без време. Тогава Формула 1 все още беше състезание за мъже, сега е шоу. Затова и интереса спада от година на година.
Суджук Герберите
Рейтинг: 434 НеутралноИстински пилоти и мъже с топки.
Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!А сега....... цветнокожи, руснаци, пампайци или просто богаташки синчета..
qwerty 500
Рейтинг: 307 НеутралноСпрях Ф1 след Сена. Баскета го спрях след Джордан. Футбола вероятно ще го спра след Меси.
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.qwerty 500
Рейтинг: 307 НеутралноАз се съмнявам, че го убиха. Все пак това е Ф1, как така ще завариш кормилен лост? I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
id.bulgarian
Рейтинг: 221 НеутралноДневник, тоя текст сте го публикували преди 5 години! Това не е журналистика!
https://m.dnevnik.bg/sport/2014/05/01/2292057_tragichniiat_uikend_na_imola_koito_pokrusi_formula_1_i/
neut
Рейтинг: 4761 НеутралноГолям пилот, да почива в мир
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restvassilun
Рейтинг: 4433 НеутралноДо коментар [#14] от "id.bulgarian":
Журналистика е, но много евтина! +!
sandman
Рейтинг: 997 НеутралноДо коментар [#2] от "hamiltonf":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.И не само това.Има и други лоши решения по настройките на болида му.
uq
Рейтинг: 2133 НеутралноВсе пак, Прост беше по-добрият пилот
deutschwagen
Рейтинг: 1923 НеутралноДо коментар [#2] от "hamiltonf":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningНе мисля, че Нюи има някаква вина. Той е дизайнерът на болида и не мисля, че ще се занимава с дреболии като удължаване на кормилния лост. Това е повече в сферата на техническия екип, воден от свинята Патрик Хед. Сигурно и той не е участвал лично, но директно носи отговорност. Той и дъртака Франк лъгаха най-много, и заедно с Питър Уиндзър проведоха една ПР кампания, която дори и днес промива доста глави.
До голяма степен на Уилямс им се върна - стават все по-слаби, дори и тази година.
Нюи пък продължи с успешната си кариера и е един от най-уважаваните дизайнери. Всъщност той единствен се е чувствал не на място в Уилямс след смъртта на Сена. Казват, че дори е изпитвал вина. След като напуска Уилямс през 1997, този отбор вече не е същия. Също така Нюи многократно е признавал, че отначало колата му от 1994 е имала пробле, който я прави сложна в някои завои. Преди години на практика опровергава лъжите (официалната позиция) на Уилямс.
Това което не пише в статията е, че в петъка преди да умре, Сена за пръв път е бил доволен от настройките на болида, след като завършва деня на пол позишън, и казва на екипа да не променят нищо. Също и това, че колата за сигурност няма никаква роля в катастрофата - гумите са изстивали еднакво за всички, а и Сена прави цяла една обиколка, която няма как да не е загряла гумите, още повече, че е третата най-бърза в състезанието. Това при повече гориво от Шумахер (Сена е планирал две спирания, Шумахер в планирал три). Трябва и да се наблюдава внимателно за да се види колко прецизна и чиста е тази последна обиколка, особено на фона на тази на Шумахер. Това няма как да стане със студени гуми.
deutschwagen
Рейтинг: 1923 НеутралноДо коментар [#13] от "qwerty 500":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningКормилният лост е бил заварен. Това е факт. Факт е и, че удължаващата тръба, която е значително по-тънка и с неясен произход, е пречупена. Мафиотите от Уилямс естествено твърдят, че това било следствие, а не причина, само че има още един факт - дори Уилямс са принудени да признаят, че е имало фрактура от умора на материала (тоест, процес а не внезапно пречупване) преди удара със стената.
http://www.thesennafiles.com/s-files/evidence.html
ТНТ
Рейтинг: 883 РазстроеноГледах състезанието. Гледах и катастрофата. Помня и всичко е пред очите ми дори и сега. Откъснало се колело от удара в оградата удря по каската/главата/ на Сена... Според мен това е причината за трагедията, може и да не съм прав... Потърсете из видеоархивите. Аз не мога...
"Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"vassilun
Рейтинг: 4433 НеутралноДо коментар [#18] от "uq":
Не! Ален Прост не бе по-добър пилот от Сена! Но Прост е жив, а Сена е само легенда. Аз бих предпочел да съм жив!
src25600801
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#12] от "qwerty 500":
Но пиенето нема да го спра никогаж, па ако ще и илядо години да живея...
deutschwagen
Рейтинг: 1923 НеутралноДо коментар [#22] от "vassilun":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningДо коментар [#18] от "uq":
Но и Прост си беше изключително добър пилот. По-добър от Шумахер със сигурност, и на нивото на Сена. Имаше друг подход, не рискуваше, а и в повечето случаи системата работеше за него. Но все пак Сена си го би 1988 когато караха в един и същ отбор - Прост дори е убеден, че от Хонда давали по-добри двигатели за Сена - нещо, което повтаря и през 1989....
1989 не е добра година за Сена е личен план, а в шампионата губи четири сигурни победи заради отпадания от повреди в болида (главно двигателя) - САЩ, Канада, Франция, Италия. После случката в Португалия, където Мансел изобщо не трябваше да е на пистата, и на края, случката в Япония, където системата работи изцяло за Прост. Фактически целият грид не е съгласен с решенията на Балестър.
deutschwagen
Рейтинг: 1923 НеутралноПоправка, три сигурни победи, защото във Франция болидът се чупи на старта. In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
afanko
Рейтинг: 472 РазстроеноКолите не бяха с кюпютри, а шофьорите имаха топки.
lacho_u
Рейтинг: 8 НеутралноБях на 8 играех си с колички зад блока, изведнъж полвината блок изрева страшно, прибрах се и навсякъде даваха повторение на катастрофата.. няколко часа по-късно по новините казаха че Сена е починал. Няма да забравя физиономиятиите на възрастните около мен.. все едно бяха загубили вяра в света. Години по-късно го гледах вече съзнателен, изключителен пилот, уникален чъж, роден шампион. Бог да го прости !