Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите

Снимката с чакащите под Еверест, предизвикала огромно световно внимание

© instagram.com/nimsdai

Снимката с чакащите под Еверест, предизвикала огромно световно внимание



Разтърсваща, сюрреалистична и приковаваща вниманието. Такава се оказа снимката, показваща задръстването в подножието на Еверест (8848 м). Тя остави мнозина без думи, но и предизвика задълбочени обсъждания за бъдещето на експедициите за изкачване на най-високия връх на планетата.


Едва ли след подвига на Едмънд Хилари и шерпа Тенсинг Норгей, които първи изкачват Еверест през 1953 г., някой си е представял, че по-малко от седем десетилетия по-късно под върха ще има смъртни случаи заради... задръстване.


Шокиращите картини и новини от тази пролет отвориха вратите за широко обсъждане. С 11 смъртни случая на Еверест и общо 21 за всички осемхилядници в Хималаите това се превърна в един от най-смъртоносните сезони в историята. Последният случай, когато загинаха 11 или повече души, беше през 2015 г., когато имаше смъртоносна лавина.




Сега специалистите отбелязват нещо съществено, което допълнително увеличава притесненията и темите за размисъл - част от смъртните случаи са при хубаво време. "Най-големият фактор е, че този сезон имахме много тесен прозорец", каза Кришма Пудел, цитиран от ABC News. Той е директор в Peak Promotion - една от компаниите, чийто клиент е починал.


Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите

© Reuters


Малкото време за изкачване в съчетание с огромния брой чакащи, доведе до щурма на много хора към върха в някои от дните. Това предизвика опашка и дълго чакане под върха, а оттам се стигна и до трагичните случаи. Имало е и хора, които са били само на десетки метри от върха, но са се отказвали от целта, за да запазят здравето и живота си.


"Беше страшно. Беше като в зоологическа градина", заяви Ед Дохринг, доктор от Аризона, цитиран от "Ню Йорк таймс". През целия си живот той мечтаел да се изкачи, но след успешното стъпване на върха бил шокиран. Той разказва как по пътя си минал покрай тялото на току-що починала жена.


Бизнесът, в който влизат и изкачванията на Еверест, носи на Непал около 300 млн. долара годишно. Само разрешителното за изкачване на най-високия връх струва 11 000 долара, като тази година са били издадени рекордните 381 разрешителни. Все по-актуален силно се чуват мненията, че освен такса, трябва да има и допълнителни изисквания, на които желаещите да отговарят.


Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите

© Reuters


"За да участвате в "Айрънмен", трябва да се класирате. Но за да изкачвате най-високия връх в света не ви е нужна квалификация. Къде е грешката тук", пита специалистът Алан Арнет.


"Определено трябва да се издават по-малко разрешителни и да се допускат повече опитни алпинисти", смята Ум Хонг-гил, който е един от известните южнокорейски катерачи, цитиран от japantimes.co.jp.


Наред с тесния прозорец и неопитността на качващите се, Би Би Си посочва и още две причини за лошия изход на сезона - конкуренцията между отделните туристически агенции и слабата организация.


Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите

© Reuters


Самите агенции в Непал, както и организацията, която ги обединява - планинарската асоциация, вече говорят за затягане на мерките. "Правителството трябва да излезе със строга политика, за да контролира неопитните катерачи, опитващи да изкачат Еверест", каза президентът на асоциацията Санта Бир Лама преди дни.


Допълнителен ефект от развиващия се бизнес в Хималаите е увеличаващият се боклук, който хората оставят. Преди дни приключи почистването на Еверест, като властите обявиха, че са свалили над десет тона отпадъци.


Задръстване под Еверест: какви са изводите след смъртоносния сезон в Хималаите

© Reuters

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Колобър
    Колобър
    Рейтинг: 300 Неутрално

    Дори и тук има задръствания по популярни места на планините - например след като пуснаха лифта до Рилските езера там стана ад. В огромно задръстване от хора съм попадал и на Мусала, където също има лифт

  2. 2 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    Инстаграм убива, алчността също

  3. 3 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    Просто вдигнете таксата на $20 хил. Ако не подейства, я направете $50 хил. и готово - ще намалеят желаещите. Не е сложно да се сети човек.

    До коментар [#1] от "Колобър":

    Същото нещо трябва да се направи и там: забрана на джиповете и двупосочен билет за лифта на цена 70 лв., и готово - ще намалеят тълпите.

    Нищо по-сложно не е необходимо.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1816 Неутрално

    Турист не означава алпинист. И Еверест не е селска нива...

  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3935 Неутрално

    До като плащат самоубийци ще е така.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Изводите са, че требва да се затвори, както и останалите високи върхове, аман от самоубийци. Но основаната вина е у медиите, които ги рекламират като герои.

  7. 7 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    "С 11 смъртни случая на Еверест и общо 21 за всички осемхилядници в Хималаите това се превърна в един от най-смъртоносните сезони в историята. Последният случай, когато загинаха 11 или повече души, беше през 2015 г., когато имаше смъртоносна лавина."

    Еверест се превърна в гробище на самоубийци.
    Преди години , когато Айфеловата кула се е била превърнала в място за самоубийства, са взели мерки , като са сложили предпазни мрежи , които не позволяват на самоубийците да скачат от високо.
    И при Еверест трябва да се предприеме нещо , но за държавата Непал това е важен доход и едва ли ще вземе мерки да ограничаване на този вид самоубийства.

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3166 Неутрално

    Така е защото някои хора не се радват от общуването с природата ,а ,,покоряват" Тази консуматорска психика опошлява всичко. Жалко за загиналите ,но сами са си виновни. .. Ще си платя .за да ме качат на Еверест и после да се хваля" Толкова пари и енергия за едната суета...

  9. 9 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    До коментар [#3] от "Darulio":

    Бизнесът се прави за да се печелят пари, а не за да се отсблъскват клиенти с високи цени.
    А това е бизнес за тези, които печелят от това. То иначе те могат да поставт други условия, които да са разумни и не всеки да може да щурмува върха. Но явно за жалост не искат, защото печелят пари.

  10. 10 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#4] от "Хи-хи":
    Също като опашките за банани у нас преди време.
    Ако продължават в същия дух, върхът ще се изрони и вече няма да е най- високия!

  11. 11 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    Един, единствен извод!
    Човешката глупост е безкрайна,както е казал един доста известен физик!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  12. 12 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Алпинистите са полезни само за ремонт на високи сгради.И такива смели хора трябва да има.

  13. 13 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4949 Весело

    Да помолят ББ да им направи една магистрала до върха

  14. 14 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    ОтЪ алчност е цялата работА. Решението е просто - ограничаване на броя рязрешителни на сезон, така няма да има тълпа.

  15. 15 Профил на САЩ се управлява от Риад
    САЩ се управлява от Риад
    Рейтинг: 1201 Весело
  16. 16 Профил на blahblah
    blahblah
    Рейтинг: 520 Неутрално

    Дори и тук има задръствания по популярни места на планините - например след като пуснаха лифта до Рилските езера там стана ад. В огромно задръстване от хора съм попадал и на Мусала, където също има лифт
    —цитат от коментар 1 на Колобър


    съсипаха езерата тъпи дъновисти и мутреси на токчета. ходя само есенно време...

  17. 17 Профил на blahblah
    blahblah
    Рейтинг: 520 Неутрално

    ОтЪ алчност е цялата работА. Решението е просто - ограничаване на броя рязрешителни на сезон, така няма да има тълпа.
    —цитат от коментар 14 на olimpipanov


    да се направи по-скъпо. Меснер е споделял, че по негово време е продал всичко за легендарното си соло безкислородно изкачване. било е 80 000-100 000. сега е 11 000.

  18. 18 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6832 Неутрално

    Бизнес или човешкото здраве

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  19. 19 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6832 Неутрално

    Бизнес или човешкото здраве

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  20. 20 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#8] от "hodounski":

    Този сезон, в Хималаите загинаха и двама големи български алпинисти.

  21. 21 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#14] от "olimpipanov":

    По-добре да вдигнат цената на разрешителните.

  22. 22 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#17] от "blahblah":

    А като имаме предвид и инфлацията, разбираме колосалната цена, платена от Меснер.

  23. 23 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    Подозирам, че в най скоро време ще спрат да показват снимки от базовите лагери, превърнати в "кочина".

  24. 24 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1956 Неутрално

    До коментар [#22] от "vhv":

    Затова и той е Покорителят, Всички останали вървят натам, откъдето той отдавна се е върнал

  25. 25 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Има и по-елементарно решение. Пермит за изкачване да се дава на хора, които имат в актива си 2 или 3 седемхилядника. Една по-дълга експедиция в Памир ти гарантира поне 2 седемхилядника като аклиматизация на Сагарматха.

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  26. 26 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#24] от "Митев":

    Два пъти съм бил на негови лекции. Веднъж в България и веднъж в Италия.
    Когато започва, никой не го е познавал. Няма пари, няма спонсори. След първите успехи всичко става много по-лесно в организацията на изкачванията...

  27. 27 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Хималаите станаха нещо като женския пазар, Куцо и сакато се юрна да покорява Джомолунгма. Това се превърна в мода и всички нестандартни си поставиха за задача да изкачат върха. Правителството на Непал няма да вземе мерки, защото те имат сметка от този наплив. Просто ще оставят нещата така и който целее, ще оцелее, а останалите Бог да ги прости.

  28. 28 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1412 Весело

    Добре, че са шерпите - иначе и апартамента на Цецо няма да могат да изкатерят :)

  29. 29 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    До коментар [#3] от "Darulio":

    Планината не е нито на богатите, нито на богоизбраните - алпинисти, планинари и т.н. Планината е на целия български народ и всеки който иска и СПАЗВА правилата трябва да може да и се наслади.

  30. 30 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1741 Неутрално

    Човешката глупост и самонадеяност нямат край!

  31. 31 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3166 Разстроено

    До коментар [#20] от "vhv":

    Вечна им памет ! Те са алпинисти ,а не туристи!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK