"Тур дьо Франс 2019": Доминацията на "Инеос" срещу всички останали

"Тур дьо Франс 2019": Доминацията на "Инеос" срещу всички останали

© Reuters



С етап в белгийската столица Брюксел започва 106-ата Обиколка на Франция, най-голямото колоездачно състезание. В продължение на три седмици, 21 етапа и общо 3480 километра най-добрите колоездачи в света ще се борят за легендарната жълта фланелка.


През 2019 г. състезанието е белязано от стотната годишнина от въвеждането на жълтото трико като отличителен белег на лидера в генералното класиране. Началото е Белгия заради друга значима годишнина - 50 г. от първата победа на легендата Еди Меркс, впоследствие спечелил общо пет път Тур дьо Франс.


Специалистите и участниците предричат 106-ия Тур да бъде един от най-отворените в последните години заради профила, подбран от организаторите и заради наличието на много равностойни състезатели.




На старт в Брюксел застава миналогодишният победител Герант Томас, който ще опита да защити титлата си. Уелсецът обаче не е единственият коз на "Инеос" и не е единствен с претенции за крайната победа.


Битката за жълтата фланелка


Стар отбор в нови дрехи - това се очаква да видят феновете на колоезденето във Франция, след като "Инеос" се насочва към своя първи Тур. Британският отбор, който до началото на месец май се казваше "Скай", смени своята собственост и спонсор след успешни 10 години. В този период тимът спечели шест пъти Тура и по веднъж Джиро д’Италия и Вуелта Испания, за да се превърне в един от най-успешните в историята. Сега "Инеос" има не един, а двама лидери - Герант Томас и младият му съотборник Еган Бернал.


Макар да е само на 22 години колумбиецът вече е сочен като фаворит №1. "Годините са важно нещо в колоезденето, но не и най-важното. Въпросът е дали си готов, а Еган е готов, уверявам ви. Той натрупа много опит и има силен отбор", каза мениджърът на "Инеос" сър Дейв Брейлсфорд преди началото на Тура. Ако спечели колумбиецът ще е третият най-млад шампион и най-младият в последните 80 години. През сезона той вече впечатли с победи в Париж-Ница и Обиколката на Швейцария.


Еган Бернал и Герант Томас - двете оръжия на "Инеос".

© Reuters

Еган Бернал и Герант Томас - двете оръжия на "Инеос".


От "Инеос" обявиха, че влизат с двама лидери в състезанието, което им дава по-голям шанс за успех. Представянето на Томас и Бернал ще определи кой ще бъде във водещата роля и след началото. "Много хора казват, че това ще бъде отворен Тур, но се надявам да грешат. За мен е най-важно нашият отбор да спечели. Не усещам напрежение, защото вече спечелих Тура. Амбициран съм да го направя пак, разбира се", каза 33-годишният Томас.


Голямото предимство на британския отбор е опитният състав, който през тази година има само една промяна. Томас и Бернал ще имат за подкрепа опитните Ваут Пулс, Михал Квятковски и Люк Роу. Останалите са Джани Москон, Джонатан Кастровиехо и холандецът Дилан ван Барле, който влиза на мястото на Крис Фрум.


Колоездачите на "Инеос" не са единствените фаворити за Тура. Най-важното подгряващо състезание преди него беше спечелено от датчанина Якоб Фулсанг. Колоездачът на "Астана" триумфира за втори път в надпреварата след 2017 г., но в своята кариера никога не е бил по-напред от 7-о място в Тура. През този сезон Фулсанг вече взе четири победи и се намира в най-добрата форма в живота си.


Силният отбор на "Мовистар" също е с две опции за Тура - Найро Кинтана (две втори и едно трето място) и Микел Ланда. Наличието на много етапи с голяма надморска височина дава предимство на колумбиеца, но баскът Ланда се представи отлично в Джирото (завърши четвърти) и сега е амбициран за подиум. В тима е и световният шампион Алехандро Валверде, който обаче ще кара като помощник на двамата. Според експертите присъствието на 39-годишния ветеран е и, за да потушава напрежението между Кинтана и Ланда.


"Мовистар" отново залага на Найро Кинтана (в средата) и Микел Ланда, а световният шампион Валверде ще им помага.

© Reuters

"Мовистар" отново залага на Найро Кинтана (в средата) и Микел Ланда, а световният шампион Валверде ще им помага.


Френските надежди в Тура се крепят на Ромен Барде (втори през 2016 и трети през 2017 г.) и Тибо Пино (трети през 2014 г.). Колоездачите на AG2R и FDJ имат на разположение силни отбори, но над тях тегнат и много големите очаквания на местната публика. "Да си французин в Тура винаги е по-различно, но аз съм свикнал. Не мисля, че това е последният ми шанс, за да говорим за сега или никога", каза 29-годишният Пино.


С не по-малки амбиции в Тура стартират Адам Йейтс ("Мичълтън Скот"), Стивън Краусвайк ("Йъмбо Висма"), Дан Мартин (UAE Emirates), Ригоберто Уран (EF Drapac), Ричи Порт ("Трек") и Емануел Бухман ("Бора"), всички те с класирания в Топ 10 на надпреварата. Шампионът от 2014 г. Винченцо Нибали завърши втори в Джирото, а в Тура ще бъде със свободна роля. "След шестия етап, който е първият финал на изкачване ще знам каква ще бъде формата ми", каза предпазливо италианецът.


Дебютант в Тура е испанецът Енрик Мас, но колоездачът на "Декьонинк Куикстеп" вече показа своите качества с второ място в миналогодишната Вуелта.


Петер Саган и историята


Във втората по престиж категория - тази за зелената фланелка, отново има един неоспорим фаворит. Петер Саган се завръща в Тура, за да преследва за седми път победата в тази класация, с което ще излезе начело пред Ерик Цабел, с когото имат по шест.


"Винаги е приятно да си в Тур дьо Франс. Целта ми е седма фланелка, но не знам какво ще се случи. Надявам се всичко да мине добре, макар конкуренцията винаги да е много голяма", каза Саган преди началото на състезанието.


"Тур дьо Франс 2019": Доминацията на "Инеос" срещу всички останали

© Reuters


Трикратният световен шампион е доказал, че може да печели спринтове и по-трудни етапи, което му дава предимство срещу останалите му съперници. Голяма част от тях дори обявиха, че не гледат към фланелката. Австралиецът Майкъл Матюс, който единствен наруши серията на словака от 2012 г. насам и спечели през 2017 г., се изключи от битката. "Не съм тренирал толкова много, защото от тима искаха да бъда в друга роля. За да биеш Саган трябва да си на 100%, но в момента аз не съм", каза Матюс.


Останалите спринтьори Елиа Вивиани и Калеб Юън участваха и в Джирото, като може да предпочетат да си спестят тежката трета седмица и да не карат докрай в Тура. Холандецът Дилан Хроневехен е сред най-бързите спринтьори, но не се справя с изкачванията. В битката за зелената фланелка ще бъде и норвежецът Александър Кристоф.


Големите отсъстващи


През 2019 г. Тур дьо Франс ще бъде белязан и от отсъствия на знакови фигури за състезанието. Четирикратният шампион Крис Фрум, който се целеше в пета титла, която да го изравни с легендите Еди Меркс, Жак Анкетил, Бернар Ино и Мигел Индураин, счупи бедрена кост и претърпя куп други травми по-малко от месец преди старта.


Отсъствието на Фрум дава увереност на много други колоездачи, че имат шанс за успех. Това е първият път от 2012 г., в който Фрум няма да участва в Тура. В този период британецът записа четири победи, а по веднъж беше втори и трети. Само през 2014 г. Фрум не завърши.


На старта в Брюксел няма да застане и вторият от миналата година Том Дюмулен. След падане в Обиколката на Италия и контузия в коляното холандецът се насочи към Тура. Впоследствие обаче възпаление не му позволи да се възстанови.



Като още по-голям шок най-вече за публиката дойде и новината, че Марк Кавендиш не попадна в състава на своя тим Dimension Data за Тура. Британският спринтьор, който има 30 етапни победи и е втори в тази класация зад Меркс (34), участваше неизменно всяка година от 2007-а насам.


В последните сезони Торпедото от остров Ман се бори с имунни заболявания, които не му позволяват да върне формата си.


Къде ще се реши състезанието


С едва 54.8 километра бягане по часовник в Тур дьо Франс, състезанието ще бъде за силните катерачи. Планинските етапи обаче няма да са единствените с тежест за генералното класиране.


Още във втория ден могат да се получат първите разлики заради отборното бягане по часовник от 27.6 км в Брюксел. Другият много важен етап в първата седмица е шестият - тогава е първият финал на изкачване Ла Планш де Бей Фий. Изкачването е дълго 7 километра със среден наклон 8.7% и ще бъде преодоляно за четвърти път в историята на тура. Новото в него е последен километър, който е много стръмен (наклон до 24%), при това на настилка без асфалт.


Фотогалерия: Пищното откриване на Тур дьо Франс в Брюксел >


Втората седмица ще затрудни групата с поредица от три много важни етапа – 13-и, 14-и и 15-и. Първият от тях е индивидуално бягане по часовник с дължина 27 километра, а след това има два финала на изкачвания. 14-ият етап е само 117 километра, но завършва на митичната Кол дю Турмале в Пиренеите. Най-често включваното изкачване в тура е с дължина 19 километра и среден наклон 7.4%, като е от висша категория. Финалът е на 2115 метра надморска височина.


Следващият етап е на височината Прат д'Албис – 11.8 километра с наклон 6.9%.


В третата седмица важните етапи са 18-и, 19-и и 20-и. Първият от тях е дълъг 207 километра между Ембрун и Валоар, а трите височини в него са над 2000 метра. Финалът е на 18-километрово спускане след митичната височина Кол дю Галибие (2642 м 23 км с наклон 5.1%).


Вторият от трите алпийски етапа завършва на 2113 метра на височината Монте де Тин. Преди това колоната ще преодолее две сериозни изкачвания, сред които и Кол де л'Изеран (2770 метра), включено в тура седем пъти, за последно през 2007 г.


Последният планински етап е дълъг само 131 километра, но с три изкачвания. Започва се с Корме де Рослен, след това Кот де Лонжфоа и накрая Вал Торенс. Групата ще финишира на 2365 метра, като това е най-високо разположеният ски курорт в Европа.

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5607 Неутрално

    Може би ни предстои една от най-вълнуващите обиколки на Франция...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2896 Неутрално

    Може би ни предстои една от най-вълнуващите обиколки на Франция...
    —цитат от коментар 1 на hamiltonf

    Със сигурност и наистина този път тура е отворен.

  3. 3 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1705 Весело

    Да видим кой тази година ще спечели най-престижния Тур дьо Пинг ;)

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  4. 4 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1935 Неутрално

    Инеос кога спечелиха Тура, кога стигнаха Париж, че вече са отписали останалите отбори? Аз пък съм на мнение, че за първи път от години насам няма да има явен фаворит до края. Ерата "Скай" вече приключи. Ще почакаме 5-10 години, за да се създадат нови технологии за откриване на допинг и ще видим тогава колко титли на Скай ще бъдат отнети по подобие на тези на Кондатор, Армстронг и т.н.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    Скай печелят без проблем. Мовистар нямат шанс, а останалите пък, съвсем. Имат силни индивидуалности но не и отбор

  7. 7 Профил на Nozo No
    Nozo No
    Рейтинг: 324 Неутрално

    До коментар [#4] от "Lou":

    Армстронг така и не го хванаха сам си каза, а Контадор го хванаха веднага но Испанската допинг агенция бави много обявяването
    Със стара дата няма толкова отнети големи победи като примерно в леката атлетика или ски бягането
    Поне се води от фактите, колоезденето е един от спортовете с най-стриктни правила, ако във футбола и баскетбола ги приложат едва ли ще останат и половината от сегашните най-добри примерно

  8. 8 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    До коментар [#7] от "Nozo No":

    Независимо от всичко, Армстронг е име в историята и не бива просто да се правим че не е съществувал. Зобил бил, другите не зобят и не се държат за колите и не ги теглят моторите ае моля ти се.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK