Как да подсилите имунната си система вкъщи

Как да подсилите имунната си система вкъщи

© Reuters



Честото миене на ръцете в продължение на 20 секунди и създаването на навик да не се пипаме по лицето са част от мерките, които ограничават разпространението на коронавируса. В ситуация на извънредно положение обаче застояването вкъщи отслабва имунната система и от нас зависи как ще подсилим защитните сили на организма.


Но какво да правим, за да предпазим себе си и близките, докато сме у дома? Освен на спорт и раздвижване човек може да разчита и на някои практики за каляване на тялото. Съветите пред "Дневник" дадоха физиотерапевтът Димитрина Сивкова и преподавателят в НСА доц. д-р Юлиан Карабиберов.


Практики и съвети


Основен принцип е честото отваряне на прозорците и проветряване на стаите, посочва физиотерапевтът Димитрина Сивкова пред "Дневник". От своя страна, сутрешната гимнастика, която включва въртеливи движения в ставите, е добър начин за поддържане на тялото и ума в добра кондиция. Препоръчително е тя да се изпълнява на открито (тераса) или в проветрено помещение.




Друга практика за закаляване на организма са дихателните упражнения. Те дават енергия и намаляват стреса. Извършването на дихателни упражнения в различни позиции на тялото има добър ефект, защото така се активират различни части на белите дробове.


Според Карабиберов стандартна дихателна практика, която представлява дълбоко вдишване в продължение на 4 секунди, 4 секунди задържане на дъха и последвано от издишване за 4 секунди, има положителен ефект върху организма. Той призовава упражнението да бъде изпълнявано по два-три пъти през деня в продължение на няколко минути.


Важно място заемат слънчевите бани. Излагането на слънчевите лъчите има лечебни свойства и набавя витамин Д за организма. Сред практиките за закаляване са още контрастните душове и обтривания на тялото със сухи и влажни кърпи. Укрепващ и възстановяващ ефект имат масажите (дори да са само на стъпалата или главата), които може да правите на своите близки.


"Сухите обтривания могат да се направят с вълнен плат. Може да обтриете тялото си или поне краката и ръцете си с бързи движения като разтривка. Още по-добре ще е, ако зачервите кожата. Влажните обтривания се извършват с хавлиена кърпа, която намокряте с хладка до студена вода. Изстисквате я максимално и правите обтриване на врата, раменете, гърдите, ръцете и краката. Влажни обтривания се правят само ако сте напълно здрав", съветва Сивкова.


Тя призовава да стимулираме възрастните хора около нас да раздвижват тялото си с леки упражнения. За тях обездвижването може да е пагубно, тъй като липсата на движение и разходки изнежва организма, а впоследствие дългото обездвижване е последвано от много трудно раздвижване.


И за да имат процедурите закалителен ефект, те трябва да се извършват системно, последователно и с постепенно увеличаване на времето или интензивността, добавя Сивкова.


Разнообразно хранене и пълноценен сън


Към практиките за закаляване на имунитета Карабиберов добавя нуждата от качествен сън и разнообразно хранене. Според него седем часа сън са достатъчни на човек да получи необходимата енергия, а следобедната дрямка внася допълнителна полза. При нея организмът е в полусънно състояние и се предизвикват гама вълни в мозъка, които действат най-добре за възстановяването на организма.


Карабиберов призова хората да си набавят витамини и минерали от естествени източници. Той препоръчва да се ограничи употребата на сол и прости захари като сладките изделия, като се наблегне върху варивата и храните, в които има селен и цинк като яйца, ядки, риба, пълнозърнест хляб и други. Според него като допълнителна защита от вируса хората могат да пият топла вода и да правят гаргара с вода, в която е разтворен мед.


"Вирусът е вид стрес, с който организмът трябва да се пребори. Имунната система или белите кръвни клетки имат функциите в организма да се активират и да могат да се справят със стреса, който е нанесен отвън. Те помагат да се активират процеси и механизми на противодействие. Те участват на генно ниво. Самият ген има добавъчни белтъчни молекули, които се наричат изчакващи молекули, които в такива ситуации се включват и се задействат", поясни Карабиберов, който определя положителното мислене като важен фактор за доброто състояние на организма.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5883 Неутрално

    Пропуснат е сексът. Пазете се и от хладилника. Затлъстяването е на една ръка разстояние.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1405 Весело

    До коментар [#2] от "venci4": Да не е само “тоя” от снимката,че не знам каква сутра ще направите?!)

  4. 4 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 377 Неутрално

    И според йога е така, но накрая пак има задържане. А секундите за вдишване, задържане, издишване, задържане са колкото можем, като увеличаваме постепенно до 8 секунди, после може и повече.

  5. 5 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1733 Весело

    До коментар [#2] от "venci4": Да не е само “тоя” от снимката,че не знам каква сутра ще направите?!)
    —цитат от коментар 3 на angeles


    Toва (особено- сутрата)- беше в десятката, поздрави за което.

    Ма venci4 може да е имал предвид кучето- знае ли човек... :)

    venci4- не се стягай ся- бъзикам се. :)

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  6. 6 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1405 Неутрално

    До коментар [#4] от "matematika": Стигам до 15 секунди за вдишване задържане и издишване. Правя го от няколко години сутрин и вечер по 10ина минути(който иска може и по-дълго). Показа ми го мой приятел лекар невролог който практикува йога от 30ина години! Препоръчвам го,работи прекрасно и за енергия и за тонус,каза ми че е супер за дроба,но това вече не знам!

  7. 7 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1405 Весело

    До коментар [#5] от "Дедов'та Колюуа Унукя!": Можеби Кучката 🤔😉

  8. 8 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 5015 Неутрално

    И дезинфекция на зъбите с домашна ракия...

  9. 9 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4442 Весело

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Да, да голям пропуск от страна на авторът на статията . :-D

    +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  10. 10 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 377 Неутрално

    До коментар [#6] от "angeles":

    И пеенето на песни-диша се в такт по време на изпълнение. Имам позната, която започна да пее в хор и коренно си подобри характера и настроението.

  11. 11 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1087 Неутрално

    Капама, черен хляб (друг не ям), лютеница, Корбиер, а за антре туршия с малка гроздова. А да не забравяме е чесъна. Катите може да си ги играя и в домашни условия.

  12. 12 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 408 Весело

    Добре, журналисти от “Дневник”, имате добре, но със закаляването трябваше да започнете. По-добре късно отколкото никога. Ползата от вредата е, че ни напомня да работим за да живеем, а не да живеем за да работим. И пеенето помага, то е гимнастика за гласните струни, но трябва да пеем преди вирусите да са се настанили в тях.

    Колкото до яденето, файдата от него е дефинирана от председателя Мао. Той е казал, че яденето е добра храна и само то ще ни спаси от гладна смърт.

    Стига толкова писане, отивам да набера левурда.

    73! Go Go
  13. 13 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5306 Весело

    Физически упражнения с натоварване...много чай,секс поне 2 пъти седмично,вътрешна разтривка с ракиика,уйски,узо(редувам ги)......

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8520 Неутрално

    Направо ще се алкохолизираме.

  15. 15 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Пропуснат е сексът. Пазете се и от хладилника. Затлъстяването е на една ръка разстояние.
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Взел си ми думите от устата! :) Що за статия е това, щом не споменава нищо за битовия алкохолизъм и домашния разврат?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK