След одобрение Формула 1 ще намали драстично бюджетите на отборите

След одобрение Формула 1 ще намали драстично бюджетите на отборите

© Associated Press



Международната автомобилна федерация (ФИА) одобри мерки за свиване на разходите във Формула 1, за да отговори на очакваната финансова криза в спорта, породена от пандемията. За догодина отборите ще разполагат с бюджет от 145 милиона долара, което е намаление с 30 милиона спрямо първоначалните планове.


Мярката беше приета преди седмица от тимовете. Тя включа допълнително понижение на бюджета с таван 140 милиона долара през 2022 г., а в периода от 2023 до 2025 г. отборите ще разполагат с 135 милиона.


Приетото ниво е за 21 състезания, като парите ще бъдат намалявани или увеличавани с по милион съответно при всяко отпадане или добавяне на надпревара в календара.




Обсъжданията за свиване на разходите преминаха с напрежение, в центъра на което беше "Ферари". Скудерията дори заплаши, че може да напусне Формула 1 при ново намаляване на бюджетите.


По време на електронното гласуване ФИА прие и промени в техническите правила. През 2021 г. отборите ще трябва да използват болидите си от 2020 г., като се ограничава работата на редица компоненти по шасито, скоростната кутия и други елементи, някои от които касаят аеродинамиката.


Шефът на "Макларън" Зак Браун определи промените като "победа за Формула 1". Той беше сред най-заинтересованите от тях и искаше бюджетите да бъдат намалени до 100 милиона долара.


"Намаляването на бюджетите в комбинация с по-справедливо разпределение на приходите ще осигурят страхотни надпревари. Повече хора ще пожелаят да гледат както на пистите, така и по телевизията, което ще доведе до по-големи приходи и ще осигури дългосрочното финансово здраве на отборите и Формула 1. В крайна сметка печелят феновете, а от там и целият спорт", каза Браун.


Формула 1 планира да се завърне през юли с две състезания в Австрия. Идеята на ръководителите на спорта включва и две надпревари във Великобритания на пистата "Силвърстоун". Те все още изчакват отговор, като ситуацията може да се промени заради въвеждането на 14-дневната карантина за пристигащите в страната.


Междувременно организаторите на Гран при на Нидерландия обявиха, че състезанието няма да се проведе през тази година. Отменени бяха още състезанията в Австралия и Франция, като засега отложени за по-късен етап и с неяснота около провеждането са надпреварите в Бахрейн, Виетнам, Китай, Испания, Азербайджан и Канада.


Таванът на бюджетите не е сума, която отборите могат да харчат през годината. В т.нар. таван се включват всички разходи, които всеки отбор харчи за подобрението на автомобила и развойната дейност.


Сред важните разходи, които не се включват в ограниченията, са заплатите на пилотите и на тримата най-скъпоплатени служители от инженерния или ръководния екип. Освен това маркетингът попада в отделна категория.


От ФИА твърдят, че сред разходите не се включват 15-те милиона евро, които всеки клиентски тим плаща на сезон за покупката на двигатели, както и сумите по хотелски престои и самолетни полети.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Това добре, само където сериозно мислят за ограничения на аеро разработките за най-силните отбори

    https://www.racefans.net/2020/05/27/f1s-aero-handicap-rules-will-get-much-tougher-in-second-year/

    Може би направо да минат на наказатлени тежест'

    А Ферари естествено го играят брекзитджии. Ще стане интересно като изтече последния Конкорд. Ферари получават най-много пари от всички, въпреки че няма титла от 2007.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5198 Неутрално

    Малките ще са доволни, големите не

  3. 3 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1499 Неутрално

    До коментар [#1] от "deutschwagen":

    Хамилтъна това го коментира под някоя от предните статии.

    Мнението е, че това е като цяло умерено добро решение - малко малоумно е, че отборите на по-задна позиция ще получават бонус време в аеротунела и за изчисления, тъй като това удоволствие е скъпо и дори и в момента не всички "малки" отбори ползват 100% от полагащото им се. А и не върви да слагаш таван на разходите, а да даваш право на някой да ползва 115% от полагаемото време в аеротунела. По-рационално щеше да е последният да има право на 100%, първият на примерно 50% от времето, а между тях - в зависимост от класирането.
    Иначе като цяло подкрепям обсъжданите реформи. То и отборите и пилотите във Формула 1 ги подкрепят, де. С изключение, разбира се, на Фиарари. Да видим дали ще ударят вето.

    П.П. Много разочарован съм, че няма да има Гран при в Нидерландия.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  4. 4 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1499 Неутрално

    До коментар [#3] от "Darulio":

    П.П.П. Мнението на Тенчев* е

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4178 Неутрално

    Отмениха ГП на Нидерландия...
    Пфу...

    Скоростен индекс "Y"
  6. 6 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 446 Гневно

    Слага се началото на европейски Индикар. Опростена аеродинамика и никакви иновации. Много жалко!

  7. 7 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    До коментар [#3] от "Darulio":

    Ще видим какво ще решат на края. Не ми харесва идеята аеро ограниченията за топ отборите да са прогресивни през сезоните. Всъщност изобщо не ми харесват такива изкривявания които наказват иновациите и да помагат на посредствеността, най-повърхтностно казано.
    Има смисъл да се помогне на малките отбори предвид големите изкривявания във възнагражденията, но по-добре да им бяха дали бонус пари за R&D. Дори и това нещо с аеро "наказанията" да го приемат, поне да е временно. Иначе не знам дали ще е хубаво. Представяш ли си иначе какви бемзислени размествания ще има - техническия директор и главен аеродинамисист на Мерцедес/Ферари/Ред Бул изведнъж се оказва в Астън Мартин/Хаас/Алфа Таури, след година се връща с куфарчето и после обратно.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  8. 8 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    До коментар [#6] от "primerno":

    "Опростената" аеродинамика не е лоша идея. Граунд ефектите са много по-ефикасни от големите крила и стотиците стрейкове, търнинг вейнс, вортекс генератори и всякакви други елементи (една част от които създават именно ограничен граунд ефект). Едно време Ф1 е ползвала пълни такива ефекти с вентури тунели и поли. ФИ(С)А първо забраняват полите но отборите правят "иновации" да ги имат пак в състезанията макар да ги няма на инспекциите. После забраниха вентури тунелите и нареждат плоски подове. Отборите разработват по-ефективни крила и мощни турбо двигатели с чип мапинг за да компенсират съпротивлението, като колите за 3-4 години стигат същото ниво като преди. После забраняват турбото и отборите развиват аеродинамиката и електрониката. Забраниха електрониката но колите продължаваха да стават по-бързи. Нарязаха гумите, свалиха крилата и сесниха болидите - пак същото. Забраниха всички двигатели освен V8 и отборите наваксаха за 2 години. Преобърнаха пак правилата и отборите започнаха да обдухват дифузьорите и да ползват Коанда ефекта. Забраниха всичко това и наложиха V6 турбо "прахосмокачки" с горивна алокация. Две години по-късно пак падаха рекорди за време. Изводът - иновации винаги ще има във Ф1 Отборите винаги ще намират "пространства" за развитие.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  9. 9 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#8] от "deutschwagen":

    С една "малка" подоробност тези иновации са били плод на 2 пъти по-висок бюджет.

  10. 10 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    До коментар [#9] от "primerno":

    Да. Но отборите които искат и могат да харчат ще си намерят начин. А и с новата аеро концепция разходите там би трябвало да спаднат.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  11. 11 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#10] от "deutschwagen":

    Сега разгледах правилата още веднъж по-подробно и направо ми се повръща. Първо се гарантират още 2 сигурни титли за Мерцедес, а след 2021 ако някой отбор има слаб компонент по колата няма да е в състояние да го подобри достатъчно заради тези токени. Не стига, че орязаха бюджета от 175, на 145 ами и ще ти казват за какво да го харчиш. Направо съм безмълвен!

  12. 12 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    До коментар [#11] от "primerno":

    Двете титли Мерцедес си ги взимаше и без това, най-вероятно. Иначе това са спешни мерки предвид създалата се ситуация. Уилиямс се продават. Не че не беше крайно време предвид това което са последните близо 25 години, ама все пак са (бяха? ) известни с "независимостта" си

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK