Ню Йорк, Париж и пандемията, която води до велоеволюция

Велосипедът е удобно и безопасно средство за предвижване

© Associated Press

Велосипедът е удобно и безопасно средство за предвижване



Пандемията сви живота в населените места, а ограниченият достъп до развлечения и по-малкото желаещи да се придвижват с градски транспорт накара мнозина да се обърнат към велосипеда.


Такъв е случаят в САЩ, където веломагазините отчитат голям скок в продажбите покрай извънредното положение, разказва "Ню Йорк таймс". Търсенето на велосипеди в страната достига рекордни нива, което води до недостиг предвид прекъснатите връзки за доставки в глобален план.


Според N.P.D. Group, компания за пазарни проучвания, продажбите на шосейни и фитнес велосипеди са се увеличили с 66% спрямо година по-рано. При "развлекателните" велосипеди, които са най-масови, ръстът е 121%, докато за детските и електрическите повишението е съответно с 59 и 85%.




"Никога не съм виждал нещо, което да се приближава до това", казва Райън Загата, собственик на компания за велосипеди в Бруклин, където продажбите са нараснали над 600% спрямо същия период на 2019 г.


Голямото търсене е довело до ситуация, в която до края на април много магазини и дистрибутори са разпродали всички бройки от най-ниския си клас велосипеди.


Скокът в продажбите идва по време на извънредна ситуация като отговор на нуждите на хората да потърсят начин да съчетаят полезното и приятното с безопасното. Това обаче може да е първата стъпка, която може трайно да направи ролята на велосипедите още по-значима в обществото при връщането към нормалния ритъм на живот.


Ню Йорк, Париж и пандемията, която води до велоеволюция

© Associated Press


Предвид страховете от нови вълни и пандемии в бъдеще велосипедите са добра алтернатива на градския транспорт. Светът вече започва да осъзнава предимствата, които те имат в опазването на природата. Много градове вече обръщат голямо внимание върху придвижването с велосипед, като доказателство за това са стимулите на властите и изграждането за нуждите инфраструктура.


През април Ню Йорк обяви, че временно ще отвори пътища с дължина 160 км за пешеходци и велосипедисти. Според някои това решение може да остане за постоянно. Оукланд и Сиатъл също последваха примера в по-малки мащаби.


"Вече виждаме хора, които никога преди не са карали велосипед, да пробват за пръв път. Предстои да видим още по-голямо потвърждение за това, когато градът се върне към живота", казва Поли Тротенберг, която е комисар на министерството на транспорта в Ню Йорк.


Франция също подаде ръка на колоездачите. След извънредното положение държавата ще изплати на всеки жител по 50 евро за поправката на велосипед. В желанието на властите да окуражи повече хора да практикуват колоездене са отделени 20 милиона евро, в които са включени и изграждането на временни стойки за паркиране в парковете.


Властите в Париж планират спешни инвестиции от 300 млн. евро, за да направят мрежа от общо 650 км велоалеи. Рим, Милано, Берлин, Будапеща и отвъд океана в Перу и Боливия работят в тази насока.


София също чертае мащабен план, но не е сигурно доколко ще го изпълни, пише "Капитал". В момента се работи по създаването на бързи и нискобюджетни велоалеи, които да свързват кварталите с центъра на столицата на България.


Все още е рано да се правят генерални изводи, но непредвидената ситуация даде тласък на велосипедите, чието бъдеще изглежда обнадеждаващо. Промяната вероятно ще стане бавно, но с примери като Копенхаген, където почти половината от всички пътувания до работа и училище се извършват на велосипеди, тя изглежда постижима.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK