Ню Йорк, Париж и пандемията, която води до велоеволюция

Велосипедът е удобно и безопасно средство за предвижване

© Associated Press

Велосипедът е удобно и безопасно средство за предвижване



Пандемията сви живота в населените места, а ограниченият достъп до развлечения и по-малкото желаещи да се придвижват с градски транспорт накара мнозина да се обърнат към велосипеда.


Такъв е случаят в САЩ, където веломагазините отчитат голям скок в продажбите покрай извънредното положение, разказва "Ню Йорк таймс". Търсенето на велосипеди в страната достига рекордни нива, което води до недостиг предвид прекъснатите връзки за доставки в глобален план.


Според N.P.D. Group, компания за пазарни проучвания, продажбите на шосейни и фитнес велосипеди са се увеличили с 66% спрямо година по-рано. При "развлекателните" велосипеди, които са най-масови, ръстът е 121%, докато за детските и електрическите повишението е съответно с 59 и 85%.




"Никога не съм виждал нещо, което да се приближава до това", казва Райън Загата, собственик на компания за велосипеди в Бруклин, където продажбите са нараснали над 600% спрямо същия период на 2019 г.


Голямото търсене е довело до ситуация, в която до края на април много магазини и дистрибутори са разпродали всички бройки от най-ниския си клас велосипеди.


Скокът в продажбите идва по време на извънредна ситуация като отговор на нуждите на хората да потърсят начин да съчетаят полезното и приятното с безопасното. Това обаче може да е първата стъпка, която може трайно да направи ролята на велосипедите още по-значима в обществото при връщането към нормалния ритъм на живот.


Ню Йорк, Париж и пандемията, която води до велоеволюция

© Associated Press


Предвид страховете от нови вълни и пандемии в бъдеще велосипедите са добра алтернатива на градския транспорт. Светът вече започва да осъзнава предимствата, които те имат в опазването на природата. Много градове вече обръщат голямо внимание върху придвижването с велосипед, като доказателство за това са стимулите на властите и изграждането за нуждите инфраструктура.


През април Ню Йорк обяви, че временно ще отвори пътища с дължина 160 км за пешеходци и велосипедисти. Според някои това решение може да остане за постоянно. Оукланд и Сиатъл също последваха примера в по-малки мащаби.


"Вече виждаме хора, които никога преди не са карали велосипед, да пробват за пръв път. Предстои да видим още по-голямо потвърждение за това, когато градът се върне към живота", казва Поли Тротенберг, която е комисар на министерството на транспорта в Ню Йорк.


Франция също подаде ръка на колоездачите. След извънредното положение държавата ще изплати на всеки жител по 50 евро за поправката на велосипед. В желанието на властите да окуражи повече хора да практикуват колоездене са отделени 20 милиона евро, в които са включени и изграждането на временни стойки за паркиране в парковете.


Властите в Париж планират спешни инвестиции от 300 млн. евро, за да направят мрежа от общо 650 км велоалеи. Рим, Милано, Берлин, Будапеща и отвъд океана в Перу и Боливия работят в тази насока.


София също чертае мащабен план, но не е сигурно доколко ще го изпълни, пише "Капитал". В момента се работи по създаването на бързи и нискобюджетни велоалеи, които да свързват кварталите с центъра на столицата на България.


Все още е рано да се правят генерални изводи, но непредвидената ситуация даде тласък на велосипедите, чието бъдеще изглежда обнадеждаващо. Промяната вероятно ще стане бавно, но с примери като Копенхаген, където почти половината от всички пътувания до работа и училище се извършват на велосипеди, тя изглежда постижима.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3247 Весело

    А междувременно в една държава от ЕС правителството създаде Държавна петролна компания и ще започне изграждане на Държавни бензинистанции 😂😂😂

    Brevity is the soul of wit
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3847 Весело

    До коментар [#1] от "padrino":

    Колко можеш да откраднеш от правене на велоалеи - еми нищо.
    А от другото - еха, и то точно преди избори.

  8. 8 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Като един виц (почти): Велосипедист - това е истинско бедствие за икономиката. Той не купува автомобил и не взима за него кредит. Не купува бензин. Не ползва автосервизи и автомивки. Не си прави "гражданска отговорност", каско. Не ползва платени паркинги или синя зона. Не страда от затлъстяване. А и здрав, да му се невиди! Здравите хора не са нужни на икономиката. Той не купува лекарства. Не ходи и по доктори. Просто не увеличават БВП на страната.

  9. 9 Профил на Aldi Mitov
    Aldi Mitov
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Според мен решението за България е да има безплатни коли с поне 3литрови двигатели за всеки. И да се зареждат на бензиностанциите на бойко задължително.

  10. 10 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 904 Неутрално

    А междувременно в една държава от ЕС правителството създаде Държавна петролна компания и ще започне изграждане на Държавни бензинистанции 😂😂😂
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Да не възраждат "Петрол"?!

  11. 11 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3247 Неутрално
  12. 12 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 904 Любопитно

    [quote#10:"jord bond"]
    —цитат от коментар 11 на padrino
    https://www.dnevnik.bg/biznes/2020/06/02/4074506_bez_glas_protiv_energiinata_komisiia_odobri/ [/quote]

    Няма лошо. Това (би трябвало да) е стратегически ход, защото енергията играе една от най- важните роли, в стратегията на една СУВЕРЕННА държава.

  13. 13 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 711 Неутрално

    До коментар [#8] от "Lazarus":

    В някои държава има задължителна застраховка Гражданска отговорност и за велосипеди. Разбира се, много по-евтина е. Но принципът си важи.

  14. 14 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    Имам дребни ремонти по моя велосипед и до няколко дни съм с него - сбогом на автобусите и колата в града!!!

  15. 15 Профил на tall_ship
    tall_ship
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Преоткриването на велосипеда е една от ползите от пандемията.

    FILII MARIS SUMUS
  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    България е един от големите производители и износители на велосипеди в Европа. Хубаво е да имат работа нашите заводи. :)

    До коментар [#14] от "selqnin":

    Селянина с колелото? ;))
    Къде се изгубихте, мосю селянин? Затъжих се за Вас. :)

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    А междувременно в една държава от ЕС правителството създаде Държавна петролна компания и ще започне изграждане на Държавни бензинистанции 😂😂😂
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Както вече многократно бе обявявано - основното е в новата бензиностанция ще има станции за зареждане на електромобили!
    Нещо което многократно беше искано от еколозите - Държавата да била изградяла инфраструктура!

    Искат ли еколозите електроинфраструктура или не искат най-накрая ?

  18. 18 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Преоткриването на велосипеда е една от ползите от пандемията.
    —цитат от коментар 15 на tall_ship


    Лошото е, че сега цените ще изхвърчат до небето, като на всяка стока около която се създава ажиотаж.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  19. 19 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3847 Весело

    До коментар [#17] от "simChо":

    А, това ла било - зарядни станции. Ти да видиш. 100 зарядни станции струват колкото 1- 2 бензиностанции.

  20. 20 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    До коментар [#17] от "simChо":А, това ла било - зарядни станции. Ти да видиш. 100 зарядни станции струват колкото 1- 2 бензиностанции.
    —цитат от коментар 19 на boevbisser


    Май обратното

  21. 21 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 939 Неутрално

    Велоалеите в София са много добра илюстрация на управлението на ГЕРБ - хаотични, неподдържани, несвързани, неудобни (тази по канала с плочки! тази по Тодор Александров с ширина 50см), на места умишлено некадърно направени за да не се ползват (Раковски).

    Ако не вярвате, вижте ги на картата - изглеждат сякаш някакво дете-идиотче е драскало на случаен принцип с флумастер:

    http://velobg.org/infrastructure/bikelines-sofia

  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#16] от "БМЗ":

    Иронията Ви както обикновено е неуместна...
    Иначе ако се замислите ще "установите", че най-вероятно дядо Ви е бил селянин...и защо според Вас това е обидна или язвителна квалификация...?!

  23. 23 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2376 Неутрално

    А то в София не води до велореволюция?
    Навсякъде се наводни по по велоалеите от велосипеди. И то повечето са нови, лъскави хубави модели.

  24. 24 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    До коментар [#22] от "selqnin":

    Е, хайде сега. Селянин + колело, няма начин човек да не се сети за прословутия български филм. :))
    Иначе да, и двамата ми дядовци бяха селяни. Интересно е защо Вие сте си избрали такъв ник, за да иронизирате селяните може би?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  25. 25 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    До коментар [#17] от "simChо":А, това ла било - зарядни станции. Ти да видиш. 100 зарядни станции струват колкото 1- 2 бензиностанции.
    —цитат от коментар 19 на boevbisser


    Но ве пак - ИСКАТЕ ЛИ ДЪРЖАВАТА ДА ДАДЕ ПОДКРЕПА И ДА ПОСТРОИ ИНФРАСТРУКТУРА НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ ИЛИ НЕ ??

    Концепцията в Европа е простичка - изграждат се енергийни източници с нисковъглеродна или ВЕИ енергия и то близко до потребителите , та да няма загуби от пренос.
    От там се прокарват кабели , от там в зарядните - и се задвижват електроколи!

    Ето - започна подобен процес и в България ,в София бе обявено изграждането на безвъглеродни енергийни мощности , които няма да се захранват с изкопаеми горива.

    Сега се говори и за зарядни!
    Не искате ли ????

  26. 26 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#24] от "БМЗ":

    Никът ми показва гордостта ми от принадлежността към българските селяни/въпреки, че живея в град/, които вложиха цялата си любов и живота си в създаването на едно по-добро Отечество!
    Жалко, че според огромното част от сънародниците ни "селянин, тракторист и комбайнер" са обидни квалификации...

  27. 27 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    До коментар [#16] от "БМЗ":

    По-точно е да се каже, че в България се сглобяват велосипеди с не особено добро качество. Всичко идва от Китай, Тайван, Виетнам и прочие. Тук се събира, като евентуално боядисват и рамките. Не произвеждаме и едно болтче за велосипед. Да не гововим за гуми, лагери, компоненти за движения и така нататък.

    Бивш tww09306483.
  28. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    До коментар [#14] от "selqnin":

    Карането на велосипед в българските градове, по мое мнение не е много препоръчително. Велоалеи почти няма. Където ги има са по-скоро някакво отбиване на номера, за да се усвоят някакви пари. Улиците са ужасни: дупки, липсващи капаци на шахти, прахоляк и боклуци и кучета. Да не говорим за изгорелите газове, които трябва да вдишваш с пълни гърди. Преди години ходех с колелото на работа, но постепенно се отказах. Стана доста рисково.
    От време на време изкарвам Пежото от мазата, за да се раздвижа леко. За повече километри е трудна работа. Просто няма къде и движението е ужасно...

    Бивш tww09306483.
  29. 29 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    До коментар [#26] от "selqnin":

    Ами така както сте го написали на шльокавица, какво друго да си помислим?
    Софтуера на Дневник позволява да си напишете името на кирилица. Вижте в настройките.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  30. 30 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1271 Любопитно

    Моята велореволюция започна през 2005 с едно колело 'найста употреба за 10€ от Италия. Постегнах го, покарах го 7-8 години "на педали", после го електрифицирах и така вече 38 000 км градско из София, целогодишно. Колко ми е удобно и евтино за ползване няма да отварям дума. Думата ми е за градската управа и некадърността на работещите в нея - така и не направиха една велоалея както се прави по белия свят, затова, за да си върша работа с колелото се налага да карам по улиците. А те са джунгла - незнайни и опасни, пълни с летящи камикадзета. Та се чудя как да възпитам децата си и как да им обясня, че колелото освен за удоволствие в парка може да се ползва и като превозно средство за работа. Ама явно няма да е скоро, ако изобщо София стане някога "по-бяла" столица...

  31. 31 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    До коментар [#27] от "Petleshev":

    По-точно е дa се каже, че повечето (80-90%) велосипеди са шимано.

  32. 32 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    До коментар [#27] от "Petleshev":

    И така да е, пак е добре заводите да работят. Ако не са ги спрели досега де, щото се работи в едни големи халета с по 200-300 човека.
    А иначе жълтите братя няма кой да ги бие по себестойност. Нека произвеждат компонентите, пък ние ще ги сглобяваме.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  33. 33 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#28] от "Petleshev":

    Напълно съм съгласен с Вас, че съществуващата велосипедна инфраструктура/доколкото изобщо я има/ е на ниво 19-ти век...Съгласен съм, че не е безопасно да се кара велосипед в града, но нали виждате колко е безопасно да се шофира автомобил...
    Велосипедът е разумна алтернатива за придвижване в града за да редуцираме поне малко смога и замърсяването на въздуха, който дишаме. Впрочем аз от 2 години карам колело със специална маска.

  34. 34 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#29] от "БМЗ":

    Благодарен съм за всеки съвет, дори за онзи, който НЕ СЪМ ИСКАЛ...

  35. 35 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 949 Неутрално

    До коментар [#22] от "selqnin":

    Не са го изучили достатъчно, да прави разлика между селянин и селяндур.

  36. 36 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1380 Весело

    До коментар [#34] от "selqnin":

    Тогава няма са се сърдите, когато ви подозират в подигравка с българския селянин.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  37. 37 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#35] от "deymus":

    Очевидно не просто не са го изучили, а и са пропуснали едни дейности, които се извършват през първите 7 години в семейството, преди човек да тръгне на училище....

  38. 38 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    До коментар [#36] от "БМЗ":

    Прекрасно е, че сте изградили у себе си капацитет за познаване на буквите и четене.
    „Трябваше Ви още малко съзнателно и последователно усилие за да развиете този капацитет, който да ви позволи дори да РАЗБИРАТЕ прочетеното.
    Иначе едва ли има човек, който повече да обича и съчувствае от мен на българските селяни!!!

  39. 39 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 607 Неутрално

    До коментар [#9] от "Aldi Mitov":

    А И ДА СА НА НАФТА ДИЗЕЛ ДА ПУшАТ И ТРОВЯТ НАРЕД

  40. 40 Профил на Stargazer
    Stargazer
    Рейтинг: 941 Весело

    Абе гледам и в София,че е един Амстердам направо! Куцо и сакато се учи да кара велосипеди,в Южния парк са такива смешно-страшни картинки...Но адмирирам това де!,стига да се спазват правилата!

  41. 41 Профил на Stargazer
    Stargazer
    Рейтинг: 941 Весело

    Абе гледам и в София,че е един Амстердам направо! Куцо и сакато се учи да кара велосипеди,в Южния парк са такива смешно-страшни картинки...Но адмирирам това де!,стига да се спазват правилата!

  42. 42 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8793 Неутрално

    Много хубаво. Хем спортуваш, хем не замърсяваш въздуха.

  43. 43 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    До коментар [#9] от "Aldi Mitov": А И ДА СА НА НАФТА ДИЗЕЛ ДА ПУшАТ И ТРОВЯТ НАРЕД
    —цитат от коментар 39 на bnc59488372


    Дизелите , между другото , имат по-малки емисии парникови газове , от алтернативно задвижване , но това наистина между другото
    Иначе на Земята човечеството най-много ползва за енергиен източник дизели , но това ще се променя одма!

    Взема се енергия , вкарва се в кабели , после в зарядни станции , после в батерийките на електроколи, после в кабели , после в електромотор и колата лети , лети.

    За сега на Земята тази енергия за електрото идва от въглища и ТЕЦове , но Европа е започнала кампания - " да изковем от ТЕЦовете - ВЕИ мощности!"

    И чрез биомаса и алтернативни горива се добива нискоемисионна енергия с нулев , или минимален въглероден отпечатък.
    Това ще се прави в местата , където са потребителите с електроколите и електровелосипедите - в големите градове!

    По този път е тръгнала и България , но за съжаление БСП и присъдружното и ДеБъ слагат пръти в колелетата!
    Правят пропагандни кампании против , беснеят и скачат по улиците , не искат ВЕИ нисковъглеродните мощности , напират за природен газ от "Газпром" !

  44. 44 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    А междувременно в една държава от ЕС правителството създаде Държавна петролна компания и ще започне изграждане на Държавни бензинистанции 😂😂😂
    —цитат от коментар 1 на padrino


    Бензиностанции с държавен капитал има в няколко страни от ЕС!

  45. 45 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#27] от "Petleshev":

    Асемблирането и маркетингът да повече от 50% от добавената стойност в един велосипед. Да не ви притеснява толкова, че материалите са внос.

  46. 46 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Най лесно е да се нарисува един пунктир на платното, за да знаят шофьорите да уважават и колоездачите. Пък алеите когато станат.

  47. 47 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Министър-председателят приятел с представителя на Лукойл за България и вие очаквате велоалеи - хаха. София преднамерено се прави за коли - накупиха китайски автобуси, но така и не взеха мерки за контролиране на пътниците и недопускането на неплатежоспособни (вкл. от малцинствата) и такива, на които не им е мястото там (пияни, дрогирани и клошари). Да не говорим за интервалите - на един градски автобус като 60 му е 25 минути - кой ще стои и ще чака 25 минути….Навремето на Гоце Делчев имаше стоянка на таксита баш до сладкарница Неделя и трафика се тъпчеше в една лента и харчеше гориво в задръстването, вместо да разкарат стоянката, или да я вкарат в тротоара....въобщеее

  48. 48 Профил на Willi
    Willi
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Много хубаво. Хем спортуваш, хем не замърсяваш въздуха.
    —цитат от коментар 42 на Роси


    Моята любимка Роси, както винаги правилното мнение. Естествено не я преследвам, не съм тъп, тя си избира, и аз съм съгласен с избора. Просто я харесвам, но нищо лично





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK