Първата седмица на мисия "Неверест": Вълни, марокански пирати и гребане през Атлантика

Първата седмица на мисия "Неверест": Вълни, марокански пирати и гребане през Атлантика

© facebook.com/NeverestOceanRow



От Португалия към Бразилия с лодка през Атлантическия океан. Това е приключението, в което се впуснаха Стефан Иванов и 16-годишният му син Максим.


Двамата започнаха пътя си на 14 юни от Портимао и в момента се движат край бреговете на Мароко. Предизвикателството с дължина 6000 км е обвързано с каузата "Да! За живот!" и цели да насочи вниманието към важността на донорството.


"Дневник" представя кратките разкази на двамата българи, публикувани до момента от тях във "Фейсбук".




Ден 1


Потеглихме от Портимао в спокойни води с приповдигнато настроение. След 4 ч. ветрове от запад започнаха да ни връщат обратно към брега. За да избегнем да бъдем разбити на скалите, пуснахме парашутната котва и починахме - спахме няколко часа. Изваждането на котвата от водата отне около час, но изглеждаше безкрайно и изискваше много сила. След този опит веднага сложихме второ въже за изтегляне на върха на парашута".


Ден 3


Снощи беше пълен мрак и океанът беше малко развълнуван - буквално не можеше да се види нищо друго освен осветената палуба на лодката. Трябваше да се гребе по инструменти и по усещането за това по какъв начин лодката е наклонена.


Така, един от гребците загуби изядената топла вечеря, но изглежда, че морската болест не е тежка, тъй като на следващата сутрин той отново започна да яде, да гребе и да е в обичайното си добро настроение.


Първата седмица на мисия "Неверест": Вълни, марокански пирати и гребане през Атлантика

© facebook.com/NeverestOceanRow


Ден 4


Преминахме успешно търговските корабни ленти на Гибралтар. Видяхме десетки кораби от всякакъв вид и размер - нито един от тях не дойде твърде близо, за да представлява опасност.


Разчитаме на пасивен радио отражател и особено на устройство AIS (автоматизирана система за идентификация), която предупреждава нас и други плавателни съдове за потенциални сблъсъци при зададен курс. Благодарим на нашите приятели от Shiptechnics, че установиха защо нашият AIS не работеше в София и ни предоставиха резервен AIS за пътешествието.


Преминаването през Гибралтар

© facebook.com/NeverestOceanRow

Преминаването през Гибралтар


Ден 5


Гребането в безлунни нощи усилва сетивата и ни направи свидетели на уникално явление в тъмнината - летящ влак от коледни светлини! Метеорит ли беше или нещо друго?


Първата седмица на мисия "Неверест": Вълни, марокански пирати и гребане през Атлантика

© facebook.com/NeverestOceanRow


Ден 7


Духът на "Неверест" е предпазлив и внимателен. Имаме технически проблем с автопилота, затова трябваше да спрем да гребем през нощта и сега работим по решаването му. След като това приключи, ще бъдем отново на път!


Нека използваме тази възможност да ви напомним за нашата кауза - да стимулираме разговор за донорството на органи във вашите семейства и в обществото! Ако все още не сте го направили - днес може да е подходящ ден за това!


Отново хванахме греблата (няколко часа по-късно)! Вятърът е добър и дано покрием добра дистанция днес.


Първата седмица на мисия "Неверест": Вълни, марокански пирати и гребане през Атлантика

© facebook.com/NeverestOceanRow


Ден 8


Марокански пирати? Николай Джамбазов ни предупреди няколко пъти, включително и вчера, за мароканските пирати. Благодаря ви, капитане!


Снощи, когато бяхме на около 70 nm (70 морски мили са около 130 км) от брега на Мароко, два кораба започнаха да ни приближават - един от север и един от юг. Когато стигнаха до приблизително 10 nm от нас (около 19 км), те едновременно изключиха AISES (системата, която показва точното местоположение на кораб до близките кораби, за да избегнат сблъсъци), които дотогава подозрително показват само техните ММСИ номера, но не и не имената им. Затова изключихме нашата АИС, както и всички светлини на борда и изчезнахме в нощта. Това беше тривиално гребане практически на сляпо при 20+ възела за 5 часа, но го направихме безопасно до сутринта!


Играта на криеница с мароканските пирати

© facebook.com/NeverestOceanRow

Играта на криеница с мароканските пирати


Ден 9


През първото нощно гребане в над 20 възела ветрове и вълни понякога надвишаващи 5 метра Макс беше изхвърлен от седалката си на палубата от една от тях. Ключалката на едно от греблата и карфицата се изкривиха, когато греблото се вкопа във вълната. Не се притеснявайте - веднага ги сменихме и продължихме да гребем. Имаме още резервни ключалки за греблото.


Така вчера, когато времето се влоши, решихме да не изпробваме късмета си и се прибрахме в каютата.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK