Тежкото падане, което трябва да промени правилата в колоезденето

Тежкото падане, което трябва да промени правилата в колоезденето

© Twitter @Sarreau



Финал на леко спускане, спринт в голяма група и развиване на скорости до 80 км/ч. Това беше ситуацията в първия етап в Обиколката на Полша, довел до едно от най-ужасяващите падания в модерната история на колоезденето. Нидерландският спринтьор Фабио Якобсен претърпя тежки контузии и беше в изкуствена кома повече от 24 часа.


Случилото се в Катовице повдигна много въпроси към организаторите, състезатели и съдии.


Дни след това коментарите не намаляват, а Международният колоездачен съюз (UCI) тепърва ще заседава, за да вземе решение как да накаже Дилан Хроневехен, който причини падането. Състезателят на Jumbo Visma "затвори" своя сънародник във финалните метри.




Освен Якобсен тежко пострадаха още няколко състезатели. Самият Хроневехен е със счупена ключица, а други двама са със счупени прешлени и фрактура на пръсти. В края на миналата седмица състезателят на Deceuninck Quickstep беше събуден от изкуствената кома и според лекарите е в "добро състояние", а медицинският екип на отбора му дори дава прогноза за негово завръщане в колоната в бъдеще.


Има ли правила в спринта


"Това е криминално деяние и този човек трябва да отиде в затвора." Така шефът на Deceuninck Quickstep Патрик Льофебър реагира за Хроневехен след тежкото падане. И досега ексцентричният белгиец иска сурови наказания. Други призоваха за доживотно изхвърляне на Хроневехен от колоезденето.


Редица колоездачи също бяха критични, но насочиха недоволството си към организатора на Обиколката на Полша, който традиционно прави финал в Катовице, смятан за най-опасния в професионалното колоездене.


"Никога не съм имал намерение да стане нещо подобно. Сега дори не искам да карам велосипеда си, а мисля единствено за Фабио и неговото семейство", каза Хроневехен след злощастния инцидент.


В момента спринтьорът е отстранен от Jumbo Visma за неопределено време, докато се чака решението на UCI. По правилата на Международния колоездачен съюз нидерландецът беше дисквалифициран от състезанието и глобен с 500 швейцарски франка.


Тежкото падане, което трябва да промени правилата в колоезденето

© Reuters


В спринтовете съдиите са много бдителни за блокиране на състезател от стоящия пред него.


"Финалите в Обиколката на Полша често са много опасни. Специално този в Катовице е може би най-бързият и опасен, спринтира се с 80 км/ч. Спринтьорите често се затварят един друг с идеята не да стават падания, а този отзад просто да хване спирачките. Проблемът е, че тези от Световния тур в последните 300 метра не пипат спирачките, каквото и да се случва", коментира пред "Дневник" седемкратният шампион на България и двукратен участник в Обиколката на Полша Николай Михайлов.


Според него случката с Якобсен е злощастен инцидент, като подобни падания в последните години не са завършвали толкова тежко.


Какво трябва да се промени


"Когато говорим за масов спринт в колоезденето, трябва да мислим като за финал на 100 метра в леката атлетика. Там има маркировка, всеки бяга в коридор, така че може би трябва да се помисли за маркировка по асфалта в последните 50 метра", коментира шампионът в Тур дьо Франс от 2012 г. сър Брадли Уигинс.


Според британеца е важно да се въведат строги и ясни правила.


"Всеки спринтьор гледа пътя пред себе си, промяната на траекторията, затварянето на съперник се прави инстинктивно и без умисъл да се причини падане. Просто действаш по инстинкт, когато някой тръгне да те изпреварва", добавя Уигинс в своя подкаст в "Евроспорт".


Тежкото падане, което трябва да промени правилата в колоезденето

© Twitter @Sarreau


Уигинс не подкрепя призивите за строги наказания срещу Хроневехен. "Той ще трябва да живее с тази вина дълго време, затова изхвърляне от колоезденето или нещо друго няма да помогне."


Асоциацията на професионалните колоездачи призова за преразглеждане на мерките за сигурност във всички състезания. Станалото в Полша повдигна и този въпрос, след като предпазните заграждения се разпиляха на шосето и удариха някои колоездачи, което не би трябвало да се случва.


"Безопасността на колоездачите не бива да бъде оставяна на случайността. Това можеше да завърши много по-тежко и дори трагично. Надявам се, че случаят ще накара всички ни да се замислим какво е важно да подобрим", заяви председателят на асоциацията Джани Буньо.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Да ги опаковат в дунапрен ...

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4697 Неутрално

    Кой има нужда от подобни състезания? Само замърсяват въздуха с кохортите автомобили, дето за тоя дето духа се катерят по проходи и държави!

    Кой би го интересувал кой е световен шампион на 100 метра гръб?

  5. 5 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Професионалното колоездене си е за забрана въобще. Само обърква представите за нормалните велосипедисти.

  6. 6 Профил на Камбанка
    Камбанка
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#4] от "Dariya Koleva":

    Значи трябва да се забранят състезанията с коли, както и походите в планината, щото все трябва да се стигне до там?

  7. 7 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    До коментар [#5] от "le_bigmac":

    То по тая логика целия професионален спорт е за забрана - пълен е с допинг и контузии и обърква представите за нормален спорт..
    Иначе за мен основната вина си е на организаторите. При подходящо трасе с финал на изкачване и с достатъчно разнообразен профил за да се разкъса групата, няма да е толкова опасно.

  8. 8 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Като им е толкова зор да карат там, да направят един часовник и всичко ще е ок

  9. 9 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    До коментар [#6] от "Камбанка":

    А за алпийските ски да не говорим

  10. 10 Профил на Enter_K
    Enter_K
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":


    До коментар [#5] от "le_bigmac":

    "Стоварвате вината на грешен адрес. Ако някой си загуби заплатата на зарове, искате да спрете комара, ако се напие — да спрете алкохола. Ако има блъснат и убит от кола — да се спре производството на автомобили. Ако пипнат някого с момиче в хотелска стая — да спрете половите сношения. Ако падне от стълбата — да спрете строителството."

    Реймънд Чандлър

  11. 11 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    "Когато говорим за масов спринт в колоезденето, трябва да мислим като за финал на 100 метра в леката атлетика. Там има маркировка, всеки бяга в коридор, така че може би трябва да се помисли за маркировка по асфалта в последните 50 метра"

    Kaто във фуния ще вкарат целия рояк в коридори последните 50м, за да се избегнат инциденти?
    По-скоро ефектът ще бъде тъкмо обратния, без да говорим, че е безумно...

    I Want To Believe
  12. 12 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5295 Неутрално

    Професионалното колоездене си е за забрана въобще. Само обърква представите за нормалните велосипедисти.
    —цитат от коментар 5 на le_bigmac


    Професионалното колоездене е един от най-зрелищниуте и трудни спортове изобщо. Обожавам го.

  13. 13 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Карането на колело с висока скорост е много опасно по принцип и трябва да се ограничи! Както ограничават скутерите до 25км./ч., така трябва и за колелетата! Каране със 80км./ч. си е живо самоубийство!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 972 Неутрално

    Професионалното колоездене си е за забрана въобще. Само обърква представите за нормалните велосипедисти.
    —цитат от коментар 5 на le_bigmac


    Именно!
    Това не са велосипедисти, това рацери (голфаджии с колела).
    С колело да караш повече от 25-30 км/ч вече си е доста опасно и не приляга никак на идеята за велосипеда (т.нар. "safety bicycle").
    Неслучайно електрическите велосипеди електронно се ограничават до 25 км/ч.

    А който иска да си чупи главата с 50-60-70-80 км/ч – ОК, ама после да не мрънка.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Карането на колело с висока скорост е много опасно по принцип и трябва да се ограничи! Както ограничават скутерите до 25км./ч., така трябва и за колелетата! Каране със 80км./ч. си е живо самоубийство!
    —цитат от коментар 13 на ivo


    Ама тези са професионалисти и се шускат в уж контролирани условия. Все едно да ограничиш Ф1/Мото ГП до 100 км/ч

    Потребители с активирана функция "автоматичeн минус", 'щото са фанатични комундета: Мутри вън, Иво, Мунчету на Боеку, Ivan Stoyanov, Другарят Иванов*, #ОСТАВКА, Роси, Студио Х, samoedin, niksan1, Котаракът на Шрьодингер, Fiji, Norman Granz, Billy Pilgrim, historama, hawaii, dejmos, cinik, Virgin, Рим, Gopeто, 3biri, yavooor, Alexander97, Voiko, Kingpin, Doge, papуre, Oleg Shishmanov, dnevnikar, stein, Чарли Мишкин, Смартдъмби*, LudLustrator, Тайпи*, Hristov
  16. 16 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 624 Неутрално

    1. Основна причина за сериозните последствия от падането е очевидно измервателната стена, която не е обезопасена и колоездача се удари в нея
    2. Финалните спринтове не трябва да се допускат по наклони, защото скоростите стават прекалено големи
    3. Колоездачите както сложиха каски трябва да сложат и предпазители поне на раменете си, постоянно си чупят ключиците от неособено сериозни падания защото са доста хърбави и без мускулна маса, която поне малко да омекоти удара.
    4. Наказанието за Хроневехен не трябва да е повече от 3 месеца извън колоезденето, Брадли Уигинс правилно го е казал, че това е най-вече инстинкт да затвориш някой който се опитва използвайки въздушната ти струя да те изпревари накрая.

    -voxy
  17. 17 Профил на GATSBY
    GATSBY
    Рейтинг: 843 Неутрално

    До коментар [#16] от "voxy":

    АЗ КАТО аматьор с над 20 000км. на шосе споделям същата теза. Но все пак си е и късмет. Паданията са лоши. Доста потрошени дреболии се случват.

  18. 18 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Основната група в колоезденето винаги ми е напомняла полета на ято скорци.
    Почти същия синхрон.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK