Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

Моментът, в който намираш Chicken Tikka (пиле Тика по индийски) в торбата за ядене

© Neverest Ocean Row

Моментът, в който намираш Chicken Tikka (пиле Тика по индийски) в торбата за ядене



Стефан Иванов и 17-годишният му син Максим са в заключителната част от опита си да прекосят Атлантическия океан с лодка, като разчитат единствено на собствените си сили.


След 74 дни в открити води (общо 85 далеч от дома заради непредвиденото спиране в началото) двамата са близо до бреговете на Южна Америка. Новата крайна точка на мисия "Неверест" е Венецуела заради предизвикателствата, които предлагат условията. Досега те са изминали над 6000 км, което е повече от предварително планираното.


"Дневник" представя една от последните части от кратките разкази на двамата българи, публикувани до момента от тях във "Фейсбук".




Ден 68


Опитните ни навигатори - океански гребци и морски вълци, ни информираха, че през последните седмици така наречената Inter Tropical Convergence Zone (Междутропична конвергентна зона) се е преместила доста на север (около 10 градуса северна ширина), повличайки на север могъщите югоизточни пасати. Те са уверени, че заедно с мощното и широко течение Гълфстрийм, което се движи от изток на запад по северния бряг на Южна Америка, условията ще направят невъзможно за океанска гребна лодка като нашата да достигне Кайен през следващите няколко седмици.


Поради това трябва да продължим да се движим на запад. Не планираме да акостираме в съседните държави Суринам или Гвиана поради множеството неизвестности, свързани с тях. Така че новият ни план е да стъпим на земя във Венецуела - като официална крайна точка на нашето презокеанско гребане, въпреки хаоса, в който тя се намира, за да може то да бъде признато като гребане от континента Европа до континента Южна Америка. Веднага след това ще продължим да гребем до съседната държава Тринидад и Тобaго, където ще се съберем с членове на семейството и откъдето ще изпратим NEVEREST обратно към България.


Това ще добави към 6000-те километра на първоначално планирания ни маршрут от Португалия до Бразилия над още 1000 км, правейки километрите, които ще гребем, повече от 7000.


Трябва да съберем още енергия, да преразпределим храната и да ловим още риба! Това означава повече удоволствия, повече неизвестни и по-голямо удовлетворение, когато завършим нашето приключение. Духът на борда на NEVEREST продължава да бъде бодър!


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 70


На няколко души им стана интересно каква е температурата около нас: на 14 юни, при тръгване от Портимао - Португалия, температурата на водата беше 18 градуса по Целзий, а на въздуха около 28.


Днес, 20-и август, тук, малко северно от Южна Америка, на 9 градуса северна ширина, водата е 28 градуса. В слънчевите дни температурата на въздуха достига 34 градуса в каютата, а седнали върху седалката за гребане на слънце усещането е за 45.


Чувстваш, че все едно се печеш на грил върху дека и когато влезеш в каютата, за да се разхладиш на сянка, се оказва, че си попаднал в сауната. Така в тези моменти често скачаме във водата да се поразхладим с няколко градуса!


Разхлаждането в океана е сред приятните моменти от предизвикателството

© Neverest Ocean Row

Разхлаждането в океана е сред приятните моменти от предизвикателството


Ден 73


Днес на борда на НЕВЕРЕСТ има двама рожденика - 24-и Стефан (48 години) и 25-и Макс (17 години). Партито ще продължи два дни в средата на Атлантическия океан и всички са добре дошли! Кой с каквото може!
Океанът ни подари още призори най-голямото дорадо досега! Суши барът е открит...


Не пропускайте да проверите нашия нов уебсайт, голямо благодаря на Алекс от ImagineX - neverestoceanrow.com, и кликнете върху бутона за проследяване: "Impact tracker". Присъединете се към нас и подкрепете донорството на органи, ако сте приели идеята! Не се изискват лични данни, a имената ви няма да бъдат разкрити на никого!


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 74


Намираме се в Междутропичната конвергентна зона - района на безветрие между северните и южните пасати, където би трябвало да няма хоризонтален вятър, а само вертикален. Зоната не е фиксирана, а се разширява и свива и се движи на север, юг, изток и запад. Нашите впечатления от краткото ни пребиваване тук са, че рядко има безветрие за повече от няколко часа, а през повечето време слаби ветрове от 5 до 15 възела духат от посоки, които непрестанно се менят.


Вдигат малки вълнички, които се движат в хаотични и променящи се посоки. Това доста затруднява гребането, тъй като лодката се клати отвсякъде, което пречи на запазването на ритъм. Вятърът я бута насам-натам, понякога достатъчно силно, че да ни отклони от желания курс или пък да ни държи почти на едно място без значение колко силно дърпаш греблата. Поради това често се налага да хвърляме водната котва и да чакаме условията да се подобрят - понякога по няколко пъти на ден. Нищо опасно, но доста изнервящо.


Разбира се, гледаме да се възползваме от тези непланирани спирки - да поплуваме с различни екзотични риби (голям пропуск, че не взехме харпун); да наваксаме със съня; да поговорим по телефона с близки; да се порадваме взаимно на компанията си.


Само да беше по-хладно!


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 75


Прекарахме най-незабравимите си рождени дни на NEVEREST: хванахме най-голямото си махи-махи (дорадо) досега, което Макс филетира на най-крехкото сашими, порадвахме се на най-гладките като огледало води, преживяхме най-големите жеги (38 C), които двойна доза тропически дъжд свали на 28 градуса (един черен облак се изля върху нас, подмина ни и скоро се върна, за да ни изпере отново, когато вятърът се обърна на 180 градуса), прехласвахме се по най-хубавите изгреви и залези...


Още веднъж сърдечно благодарим за вашите благопожелания и подкрепа - заредиха ни като с ядрено гориво. Никога не сме получавали толкова позитивна енергия от толкова много благопожелатели - това показва, че когато решиш да преследваш голяма мечта, понякога неочаквано можеш да получиш подкрепа отвсякъде.


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 76


Повече от седмица се борим с течение, което се движи с 0.7-1.3 възела (1.3-2.3 км/ч) на югоизток и пречи да вървим на запад. Когато няма течение и няма вятър, можем да поддържаме скорост от 2 възела (3.6 км/ч). Както може да сте видели от YB тракера, през последните дни сме напредвали с 0.1-1,5 възела (0.2-2.7 км/ч).


Когато спрем да гребем дори за кратко - да пием вода - веднага започваме да отплаваме на югоизток. Същото се случва и когато пуснем морската си котва - течението бута морската котва заедно с лодката на югоизток. Поради това продължавахме да гребем дори когато това не прави много смисъл.


Картографирането и прогнозирането на океанските течения са много по-неточни от ветровете, тъй като се основава на математически модели, получени въз основа на сателитни данни за налягане и температура, а не на действително движение на водните маси. Както виждате на тези карти на теченията в нашия район, предоставени от Windy и Nulllschool - те почти нямат нищо общо една с друга. Сякаш са направени на две съвсем различни места.


По съвет на нашите навигатори, за да излезем от този капан, отиваме на север до 10-ия паралел и ще продължим на запад към Венецуела засега.


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 77


От известно време не гребем сами. През последните няколко седмици ни ескортира флотилия от поне 40 подводници. Всяка вечер ни пазят от постоянните нападки на летящите риби (оставяйки само няколко от тях да достигнат до лодката) и ни очароват с ослепително фосфоресциращи сини, зелени и жълти краски ден и нощ, както и когато решим да се потопим в топлите води на океана. В интерес на истината това е един божи дар, който ни предоставя един лесен улов на диви махи-махита и други риби. Благодарим ти велики океане!


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 81


На картата придвижването ни прилича повече на пеперуда, отколкото на права линия. Това е физически и психически обезсърчително.


Мислехме, че когато достигнем 10-ия паралел на север, ще излезем от течението, което ни връщаше обратно на югоизток. Очевидно не! И така продължихме да се изкачваме на север, но, уви, силен вятър и течение ни върнаха към 10.00'N.


След поредния рунд денонощна борба с насрещен и страничен вятър до 17 възела постигнахме напредък до сегашното ни положение 10.27'N. Утре очакваме повече от същото, но все още усещаме, че можем да го направим.


Ветрове, течения, променен курс и последни предизвикателства за мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row


Ден 83

През нощта преминахме през гръмотевична буря. Като деца ни казваха, че ако броиш секундите между светкавицата и гръмотевиците й, ще знаеш приблизително на колко километра разстояние светкавицата удря Земята - един километър за всеки 3 секунди. Не сме сигурни дали тази мярка е точна, но поне можем да я използваме, за да разберем дали светкавицата се движи към нас или не.
И така, между първата светкавица и гръмотевиците й преброихме 66 сек., за втората 33, за третата 16, после 8, после 4. В този момент спряхме да гребем и трескаво започнахме да сглобяваме направи-си-сам гръмоотвод с помощта на резервна тел и антена. Докато правехме това, забелязахме, че резервната ни антена издаваше съскащ звук, горната й част се въртеше и имаше лилав ореол с малки електрически болтове около върха си. Не вярваме, че лодката ни беше ударена от светкавици, а че това се дължи по-скоро на заредените полета около нас, създадени от гръмотевичната буря. Резервната антена не беше свързана към електрическата инсталация на лодката, така че зарядът не можеше да отиде никъде и този ефект продължи доста време след преминаването на бурята. Изчакахме до сутринта, за да инсталираме подръчно сглобения гръмоотвод.


Ден 85


Скъпи приятели, сателитният телефон и хот-спот устройството (чрез които изпращахме ежедневни постове и снимки) спряха да работят преди няколко дни. Влажността на въздуха в океана е брутална с технологиите. Сега използваме втория сателитен телефон, чрез който можем да се обаждаме и да изпращаме кратки текстове, уви, без снимки.


Дотук сме изгребали 3250 морски мили (6020 км), за прекараните 74 дни в океана - това е повече от разстоянието, което първоначално планирахме да покрием от Португалия до Бразилия.


Тропическите дъждове са нашите пазители от изгарящото слънце. Бързи, еднооблачни дъждове ни охлаждат два, три пъти на ден, а понякога небето е изцяло покрито от сивия килим и дъждът се излива часове и часове наред.


Движението на мисия "Неверест" може да следите тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на fh11
    fh11
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Респект и поклон пред Българските викинги!

  2. 2 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3879 Неутрално

    Здраве и късметът да не ви напускат до брега!

  3. 3 Профил на Jordan J
    Jordan J
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Браво, мъже!
    Успешен финал!

  4. 4 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4636 Неутрално

    Една чудесна демонстрация на доброто възпитание и дух в семейството, Макс най-вероятно ще е много по-зрял след тези изпитания.

  5. 5 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Да изминеш 6000 км и да се озовеш във Венецуела, от всички места! По-нещастен от тях е бил само Юрий Гагарин, по думите на комика Колюш - Гагарин излетял от СССР, обиколил три пъти Земята, и накрая имал лошия късмет да кацне пак в СССР.

  6. 6 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    Браво за уменията и постоянството, дано имат попътен вятър за достигане на заветния бряг. Доно се сети посолството във Венецуела да им помогне около формалностите и продуктите.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  7. 7 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Голяма упоритост и дух показват! На картата се забелязва как теченията ги връщат назад. Ако имаха попътен вятър и нямаше насрещен дрейф, досега да са пристигнали в Бразилия. Успех, юнаци!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK