В окото на бурята: премеждия и умора по пътя към финала на мисия "Неверест"

© Neverest Ocean Row

Стефан Иванов и 17-годишният му син Максим са една стъпка по-близо до финала на опита си да прекосят Атлантическия океан с лодка.

Разчитайки единствено на собствените си сили, новата крайна точка на мисия "Неверест" е Барбадос или Гренада заради режима на изолация, в който са поставени много южноамерикански страни. Досега те са изминали над 6850 км и им предстои да гребат поне още 1500 км до финала.

"Дневник" представя една от последните части от кратките разкази на двамата българи, публикувани до момента от тях във "Фейсбук".

Ден 86

Втори ден на морска котва заради ветрове от 10 до 20+ възела, идващи от запад и югозапад, причинени от тропическата буря, която преминава на няколкостотин морски мили северно от нас. Очакваме да прекараме поне още два дни преди да подновим гребането. Това е като déjà vue, тъй като през последния месец сме били в това положение два пъти вече. Нищо чудно, че нито една океанска гребна лодка не е преминала Атлантическия океан от Европа до Южна Америка по време на сезона на ураганите (юли до октомври).

Прикрепихме 2 морски котви към носа на "Неверест", за да сведем до минимум завличането на изток, но въпреки това лодката скача във вълните като див кон, който отказва да бъде опитомен. Напоследък ми се случва да заспивам, докато греба (събират ни се по 5 часа сън между почивките), така че ще е добре да наваксаме с тази дейност сега.

Редовно делфини ни придружават с часове през деня или нощта. Вълнуващо е да гледаш как два, три или понякога повече от дузина от тях изплуват и се потапят в перфектен синхрон и да чуваш как издишат над водата като хора. Не можах да устоя на изкушението и веднъж скочих да плувам с тях, но те се гмурнаха и изчезнаха в дълбокото синьо. Вероятно миризмата на океански гребец не беше по вкуса им..

Ден 92

Третата тропическа буря, която премина на север от нас, ни принуди да останем на морска котва и ни отблъсна 36 мили назад.

Отне ни 3 дни гребане с неимоверни усилия срещу вятъра и вълните, за да компенсираме разстоянието.
Ще направим всичко възможно да се отдалечим от поредната буря, идваща другата седмица и ще използваме благоприятните ветрове утре, за да се придвижим на югозапад.

Ден 94

15-и септември: Прекосяването на Атлантика с гребна лодка по време на по-активен от нормата сезон на ураганите най-накрая ни срещна лице в лице с тропическа буря! Въпреки че бяхме потърсени от службата за морско спасение, охраняващи района, решихме да не напуснем лодката, имайки вяра в устойчивостта на "Неверест", която сами построихме, както и на съветите на нашите морски вълци.

Тропическата буря ТEDDY (интересно съвпадение как това е прякорът на Стефан сред близки и приятели) е прогнозирана от Националната служба за урагани в Маями да стане ураган на 16 септември.

Предвид ветровете от 25-35+ възела и средни вълни от 3+ метра около нас, ние се чувстваме в безопасност, заключени в капсулката, но усещането е, че великани играят футбол с нея, докато ние се опитваме да наваксаме със съня, потънали в басейни от пот.

В окото на бурята: премеждия и умора по пътя към финала на мисия "Неверест"

Ден 95

Ураганът TEDDY се премести на северозапад, затова отново подхванахме греблата! През първите 8 часа, докато ни удрят по-големите вълни гребем без рул, тъй като рулят и резервата са малко крехки (счупиха се 5 пъти от началото досега).

Ден 100

Изминахме 3700 морски мили (6850 км), а остават още поне 800 nm (1500 км). Повечето държави около нас са в режим на изолация покрай наложените мерки против COVID-19, без действащи самолетни услуги. Това ни принуди да преосмислим крайната дестинация отново и да я променим за Барбадос или Гренада. Пристигайки в една от тези островни държави, ще можем веднага да се качим на полет обратно към Европа. Този избор идва с неприятната условност да гребем право по пътя на ураганите през последната отсечка.

Движението на мисия "Неверест" може да следите тук.

Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)

2. 2 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1177 Неутрално

Жалко за провалената идея експедицията да бъде от един материки до друг. Самите участници предния път казаха, че краят трябва да не бъде на остров, докато сега са дали отбой. И се чудя, защо ако спрат не Гренада не продължат, колкото и да е трудно още стотина км до брега, за да регистрират официално постижение, в крайна сметка затова са тръгнали. Разбирам, че още няколко дни отгоре им изглежда цяла вечност, но много скоро след това сами ще съжаляват, че не са стиснали зъби още малко

3. 3 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 1012 Неутрално

Успех!

Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  4. 4 Профил на dimitarts
    dimitarts
    Рейтинг: 293 Неутрално

До коментар [#2] от "Митев":

За нас пред компютъра всичко е логично и ясно. Логиката там е друга и само заради едно постижение явно не искат да се надценяват. Говорим за бури все пак.

5. 5 Профил на PinotNoar
    PinotNoar
    Рейтинг: 459 Весело

Браво!
    Невероятно постижение, повод за гордост!
    Успех!

Две неща на този свят са безкрайни - човешката глупост и вселената. За второто не съм съвсем сигурен.Айнщайн ....
  6. 6 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4357 Любопитно

Пожелавам им да достигнат своята крайна цел на това пътешествие. Успех и дано Бог ви пази.

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  7. 7 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 965 Неутрално

Невероятно постижение на човешкия интелект! Тръгнаха в момент, в който епидемията върлуваше и сума ти граници бяха затворени. И чак сега, в края на септември, се сещат че не могат да влязат в Бразилия, та затова ще се пробват в Барбадос или Гренада. На това едно време дядовците на село казваха: "Ура, ура, па после ?ура!"

Е. може и друго да е: да не са си направили сметка за силата на ветровете и теченията, а сега да са разбрали че тях с весло не можеш да ги победиш.

8. 8 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1177 Неутрално

До коментар [#4] от "dimitarts":

Ако вникнеш в текста, което явно те затруднява, ще видиш, че поричината да се откажат от първоначалното си намерение е съвсем различна от тази, която ти тук си предположил!

9. 9 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 704 Неутрално

До коментар [#7] от "john_3volta":

До коментар [#8] от "Митев":

нещастни хорица, щеше да е хубаво някога в живота да сте имали някакво, каквото и да е постижение....

за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  10. 10 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2591 Неутрално

Дано бързо намерят спокоен пристан с разрешен авиационен транспорт!

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4445 Неутрално

До коментар [#8] от "Митев":

"Аз също уважавам тяхното решение и само изказах съжаление за провалените им грандиозни усилия!"

Не бих казал, че усилията им са провалени! Дори напротив! Ако можеха да пристанат в Бразилия, много по-малко усилия им биха били нужни!

И BTW Южна Америка (част от която е Бразилия) също е остров!

12. 12 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 534 Весело

До коментар [#11] от "vassilun":

Африка също!!!

13. 13 Профил на miropenkov
    miropenkov
    Рейтинг: 268 Неутрално

Огромен хъс, упорство и силни амбиции, което ще ги доведе до едно голямо постижение! Браво!

14. 14 Профил на konservator.bg
    konservator.bg
    Рейтинг: 918 Неутрално

Имам такъв приятел, обикаля света и ходи където се сети! Това са хора егоисти, които си начесват крастата и си гонят егото! Въобще не разбирам какво точно е постижението и на какво се възхищавате! Този да не произвежда ваксина, докато го люшкат вълните! Това е пак оня комплекс "и ние сме дали нещо на света" (киселото мляко) и онова фалшиво чувство за принадлежност към нещо и фалшиво единство! Ние проявяваме единство в маловажните неща и сме разединени във важните – това е българина – объркан и загубен в живота си! Единствения българин, който е познат във всяко кътче на света – Стоичков у нас е похулен и непризнат... За нас казват, че ние сме прагматици в любовта и романтични в бизнеса, докато в нормалния свят са прагматици в бизнеса и романтици в любовта!

15. 15 Профил на Kalina Bogdanova
    Kalina Bogdanova
    Рейтинг: 11 Неутрално

До коментар [#14] от "konservator.bg":

Значи всеки, който обикаля света е егоист, а пък тези, които постигат някакви собствени мечти - също! УОУ УОУ, УОУ!
    Какъв полет на мисълта се крие зад тази философско морална теза! А той Стоичков само за името и честта на България е играл! С директен трансфер целия си хонорар от Барса, в държавната хазна е изпращал!
    Господине, защо не оставите хората да си гребат, и не се фокусирате в чутовната добавена стойност, която вие очевидно и съвсем неегоистично произвеждате, за да правите живота на обществото по-добър 😁😁😁

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK