Бъдещето на професионалния футбол: какви реформи предлагат германските фенове




Привържениците на германския футбол са добре известни със своите протести, демонстрации и откровена критика към аспекти на играта, с които не са съгласни.


Цени на билетите и начални часове на мачовете, политика и полиция, фенска култура и финанси, корупция и търговия; едва минава един уикенд, без фенове някъде в Германия да насочват послания към директорите на клубове и други лица, вземащи решения в играта.


Преломният момент беше достигнат в края на февруари, когато мач на "Байерн" (Мюнхен) беше временно спрян, след като феновете издигнаха транспаранти, обиждащи собственика на "Хофенхайм" Дитмар Хоп, фигура, чието участие във футбола се смята от мнозина за въплъщение на прекомерната комерсиализация на спорта .


И когато футболът спря след две седмици в резултат на пандемията от коронавирус, икономическата уязвимост на професионалния спорт лъсна напълно. Неспособни да играят мачове, клубовете в европейските първенства бяха изправени пред угрозата от прекъсване на ключови потоци от продажби на билети до телевизионни сделки. Цели 13 клуба от първите две нива на германския футбол са били на ръба да обявят несъстоятелност.


Непосредствената екзистенциална заплаха беше предотвратена, когато мачовете бяха възобновени при затворени врати през май, но постоянните опасения и оплаквания на тези дейни привърженици през годините изглеждаха оправдани. Но сега те дори не присъстват на стадиона, за да изразят мнението си.


"Фундаментално преструктуриране"


През юни представители на германските фенове стартираха нова национална инициатива, наречена Unser Fussball ("Нашият футбол"), изискваща "фундаментално преструктуриране" на играта, за да се гарантира, че нейното бъдеще е "ориентирано към по-ниските нива, устойчиво и модерно". Първоначалната декларация бързо събра подкрепа и оттогава беше подписана от над 2660 фенски групи с общо 450 000 членове, заедно с близо 14 000 привърженици от над 260 различни клуба.


"Прекъсването заради коронавируса отвори очите на много футболни фенове и показа, че нещо не е наред", каза Хелън Брайт, председател на най-голямата фенска организация Unsere Kurve (Нашата трибуна).


"Декларацията показва, че не само активните привърженици се интересуват от тези проблеми, но и феновете от всякакъв произход - и това е ново."


Декларацията беше официално връчена на президента на Германския футболен съюз (DFB) Фриц Келер през август и оттогава 50 фенове разработили заедно четири подробни концепции, които са публикувани отделно през септември.


Под заглавието Zukunft Profifussball (Бъдещето на професионалния футбол) концепциите очертават "как бихме оформили футбола, ако можехме", включително:


Футболът като игра на хората


Първата концепция твърди, че футболните фенове не са просто пасивни потребители на даден продукт, а по-скоро, че те активно оформят своето преживяване чрез собствените си действия и поведение. Това според феновете отличава професионалния футбол от другите елитни спортове и го прави повече от просто продукт.


"Само чрез зрителите професионалният футбол в Германия става безпогрешно уникален. Те създават настроението и страстта, които след това се приписват като уникални характеристики на германския футбол. Без зрители професионалният футбол губи своята социална значимост."


Поради тези причини участниците в кампанията настояват феновете да бъдат взети насериозно и признати като "значим компонент на професионалния футбол".


Интегритет на турнирите


Тъй като големите европейски първенства в Европа и дори Шампионската лига са доминирани от все по-малък брой от най-богатите клубове на континента, кампанията твърди, че елитният футбол се е превърнал в затворен магазин. За да пробият в елита, клубовете или трябва да рискуват да харчат повече, отколкото имат, рискувайки фалит, или да се възползват от богати инвеститори, което само по себе си представлява допълнително нарушаване на конкуренцията.


За да прекъснат този порочен кръг, феновете предлагат по-справедливо разпределение на приходите от телевизионно излъчване и медийни права, по-изчерпателна и по-ефективна система за финансов феърплей и механизъм, който да гарантира, че клубовете разполагат с достатъчно капиталови резерви.


"В честно, истинско и вълнуващо спортно състезание всички участващи отбори имат реалистичен шанс за успех", казват те.


Клубовете като демократични организации


Според феновете зад инициативата футболните клубове са нещо повече от елитни спортни организации; те са "средства за интеграция и приобщаване, свързващи заедно хора от различни социални, политически и културни среди".


Това важи особено за Германия, където клубовете все още имат легален статут на демократични сдружения с членове (Vereine). От 90-те години обаче е обичайна практика клубовете да разделят професионалните си футболни подразделения на частни компании с ограничена отговорност, за да ги отворят за външни инвестиции на свободния пазар.


Така нареченото правило "50+1" предвижда, че сдружението майка трябва да притежава 50% от акциите в такова дружество, плюс една акция, за да запази мажоритарния контрол. Но феновете вярват, че различни тълкувания и изключения са отслабили ефекта на правилото "50+1", като демократичното участие и прозрачност са жертвани за печалба.


В третата си концепция те настояват да се засили статутът на членските организации и тяхното контролно влияние върху професионалните футболни подразделения. Те също така изискват прекратяване на изключенията от правилото "50+1" и потенциално дори разширяване на правилото до "75+1".


Социална отговорност


И накрая, феновете настояват най-популярният спорт в Германия - а всъщност и в света - да се отнася сериозно към социалните си отговорности, вместо просто да обръща внимание на въпроси като разнообразие, устойчивост, условия на труд, младежки футбол и уважавани партньорства.


"Времето за оправдания свърши", казват те.


Работна група на футболната лига


В отговор на това, Германската футболна лига (DFL), която досега предвождаше германския футбол относително успешно през пандемията, е събрала работна група за обсъждане на бъдещето на играта след коронавируса.


"Основната цел на работната група е да отразява миналото развитие, да провежда дискусии и да изготвя потенциални планове в коя посока да поеме в бъдеще", се казва в изявлението.


Балансът в конкуренцията, паричният поток, социалната отговорност, етичните насоки, интересите на феновете, икономическата стабилност и развитието на женския футбол са на дневен ред в работната група, която се състои от 35 експерти от всички аспекти на професионалния футбол - включително Хелън Брайт и други фенове от Unser Fussball.


"Феновете отдавна критикуват комерсиализацията и много от изискванията не са нови", казва Брайт, обобщавайки четирите концепции на Unser Fussball. "Но сега не е моментът за малки мерки; време е да поставим под въпрос цялата система."

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    Мач без публика е мнооого, много тъжна гледка.

  2. 2 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2717 Неутрално



    Герм. футбол е като герм. пивоварни - има хиляди отбори и отборчета, но с изкл. на Байрен няма големи концерни като Хайнекен, ИнБев, и Карлсберг доминиращи световния пазар.
    Англ. футбол има приходи от цял свят, като само от азиятски тв. права получават повече от цялата Бундеслига.
    Добрите герм. футболисти и треньори са принудени да продължат кариерата си в Англия, Испания и Италия.
    Или както е казал Лотар Матеус навремето: "Все тая е дали ще е Мадрид или Милано - важното е да е в Италия!"

  3. 3 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    "клубовете все още имат легален статут на демократични сдружения с членове (Vereine)"

    "Нестопанско сдружение" май е по-правилният гладък превод на булгариш. За тях важи на края на годината да не генерират печалби. Не подлежат на данъчно облагане.

    Думата "демократично" някак си не е на място. Малко грапаво звучи на български.


  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 607 Неутрално

    Модерния комерсиален футбол е пълна отврат. Гордея се, че не го гледам.

  7. 7 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3232 Любопитно

    А дано повлекат крак и поразклатят статуквото ...

  8. 8 Профил на bra58590017
    bra58590017
    Рейтинг: 62 Неутрално

    До коментар [#3] от "Нинов":

    Г-н Нинов, публикацията на Дневник е превод от английски. Този Мат Форд работи за англоезичната версия на Дойче веле и намеква на англичаните как да си подредят футбола, ако искат да го има и за напред.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK