Безкрайният полет: Веселин Овчаров отново постави рекорд в парапланеризма

Веселин Овчаров разказва, че е постигнал голямата си цел в последния възможен момент

© RedBull Content Pool

Веселин Овчаров разказва, че е постигнал голямата си цел в последния възможен момент



Парапланеристът Веселин Овчаров се впусна в ново предизвикателство и подобри собствения си национален рекорд за най-голямо разстояние, изминато с парапланер. За 10 часа той прелетя 530 км в небето над Бразилия.


Големите предизвикателства са били свързани с липсата на сън, техническите проблеми на старта, лошите условия в началото на опита, летенето сам и психологическия стрес, разказа Овчаров пред "Дневник".


"Физически това, което си причиних, е наистина на границата на човешките възможности. Науката обяснява, че единствената причина, поради която тялото може да влезе в подобен режим, е изключително голямото отделяне на ксеротонин (хормон на щастието) в мозъка. Човек, когато е мотивиран и щастлив, може да надмине много неща", каза Овчаров.




Той успява да изпълни целта си в последния възможен момент от плана му за оставане в Бразилия. Успехът идва след разочарование, като в предишния ден Овчаров се движи с преднина в графика от час и половина, но каца след изминати 330 км.


Впоследствие той чака пет часа, за да бъде прибран от екипа, и се връща в 1.30 ч. през нощта, преди да планира последния си опит. В крайна сметка възможността е уловена успешно и българинът вече мечтае за следващи предизвикателства.


Всичко или нищо


Овчаров посочва, че три поредни дни не е спал повече от час, тъй като за такова начинание трябва да се тръгне много рано сутрин (след 6 ч. местно време), за да се използва светлата част от деня и да се кацне малко след залеза. В изчакване на добри условия той започва опита си около 8 ч., но за малко всичко да се провали заради технически проблеми.


"Издърпваме се с въже на макара с механизъм, което се закача за колата и те издига. Бяха ме закачили по грешен начин. Тръгвам да се отцепвам, но нищо не се случва, а аз продължавам да съм си закачен. Борбата продължи няколко минути и буквално щях да вляза в ситуация, която е опасна за живота. Положих кански усилия да се освободя, защото всичко беше зациклило и в крайна сметка единственото, което ме спаси, е, че имах нож, който използвах да отрежа въжето".


"Започнах опита адски късно, вятърът беше много слаб и почти го нямаше. Стойностите му бяха плачевни в сравнение с предишния ден. Ако няма вятър, който да те бута, ти няма как със собствената си скорост да прелетиш такава дистанция. Особено ако теченията, които използваш, за да се вдигнеш, не са достатъчни силни, то силният вятър ти помага да пътуваш по маршрута. Когато го няма, ти просто стоиш на едно място", каза Овчаров.


Безкрайният полет: Веселин Овчаров отново постави рекорд в парапланеризма


Той допълни: "Така започна този полет - супер изморен, с екстремна ситуация и безнадежден стартов прозорец. Беше изключително тежко за психиката да повярвам, че имам още шанс. И тогава се случи чудото, за което всички сме слушали и някои от нас сме преживели. Дойде тази голяма мотивация и воля, защото ми беше последният възможен ден за летене".


Той признава, че летенето сам е направило опита по-сложен заради нуждата да взима много решения за малко време. По думите му подготвен човек може да измине до 400 км почти всеки ден, но за 500 км става много рядко, тъй като условията на това конкретно място са били подходящи единствено в тези два дни от годината.


"За десет часа, когато си сам и бързаш, е почти невъзможно да не сбъркаш. За съжаление взех две грешни решения, които ме забавиха с минимум половин час и за малко да кацна в опасна зона. Щеше да е доста грозно и трябваше да ме спасяват".


"Оказва се, че човек няма как да направи подобен полет, ако си следва консервативните разбирания за безопасност. Няма как да вдигнеш толкова летвата, без да вдигнеш летвата на своя толеранс откъм условия, риск и всичко. Трябва просто да поемеш пълния риск, но трябва да си технически подготвен", заяви българинът.



С подобрени условия той успява да навакса изоставането и да развие скорост от над 50 км/ч. Овчаров е впечатлен от умението, с което мозъкът може да придобие мащабна ориентация за кратко време.


"Подготовката ми помогна много, бяхме летели всеки ден в продължения на месец. Това място е доста равно в първите 200 км и ти нямаш представа накъде летиш. Ако нямаш два джипиеса, след всеки завой просто губиш представа накъде летиш. Толкова е трудно да се ориентираш. След месец картата, която визуализираш в главата, е феноменална. По време на този полет знаех абсолютно във всеки момент какво ми предстои, къде е трудният момент и как да действам", посочи Овчаров.


Следващата цел пред българина е да подобри световния рекорд в дисциплината, който е 586 км. През 2021 г. той планира да участва на световното първенство по парапланеризъм и да подобри постижението си в акробатичния парапланеризъм, където през 2018 г. успя да направи 613 последователни превъртания (infinity tumbling).


"Определено разбрах, че лимитът е много по-голям. Летях сам, сбърках няколко пъти, денят тръгна късно, вятърът беше слаб, което със сигурност ме е забавило. Силните течения, добрата екипировка и опитът бяха факторите, които ми помогнаха. Но над 600 км изглежда реалистично за мен и не е някаква илюзия или мечта", допълни Овчаров.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5488 Неутрално

    Впечатляващо!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    Таман да се заям, че не е възможно и прочетох, че е на място, където е пролет или по-скоро наше лято.
    Нужни са облаци и то добри. Там явно има, ако съдя по снимката. Дори при залеза (почти) на слънцето пак има облаци. Едно време нямаше такива хубави облаци. Сега ги има и в България, но няма безмоторно летене.
    Максималното време, през което съм летял сам без прекъсване е 6,30 часа, но в безмоторен самолет.
    Къде, къде по-удобно от този човек. Пушех си (забранено е по принцип), от облак на облак си пресках със 100, 120 км/ч.
    Параплана е практически парашут. Това е чудо. Това, което е направил този човек.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  3. 3 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Меко казано впечатляващо Кмете.
    Чудо е.

    Ето това е.
    ....................човек няма как да направи подобен полет, ако си следва консервативните разбирания за безопасност..............
    Разбирай правилните, задължителните правила за безопасност.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5488 Неутрално

    До коментар [#2] от "Росен съм аз а Путлер да спасява Русия":

    Щото простатата не те е алармирала тогава.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5488 Неутрално

    До коментар [#3] от "Росен съм аз а Путлер да спасява Русия":

    Вярвам ти.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Весело

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    В безмоторният самолет има едно нещо, но става само за момчета и може да се пикае.

    Не съм летял от 1987-ма, но и тогава летях малко.
    Последно летях много през 1984-та. Тогава на 19-ти юли станах кандидат майстор на спорта. 5 часа задържане без кацане и не помня колко километра, но това с километрите нямаше нужда да го слагат, защото щеш не щеш за 5 часа минаваш много повече километри от исканите. А и хиляда метра разлика над точката, на която си се откачил от моторния самолет. Беше вторият ми опит. Първият завърши при 4, 45 часа. Свършиха облаците. Ас в летенето, Александър Русев ме ръководеше накрая на полета. Въртях се над кръчмата 5-ти километър точно пред летището. Скарата им е голяма и топлото от нея поддържа самолета, но накрая и той ми каза, че скоро ще почнат да звънят на летището от кръчмата и се насочих за кацане. Късно излетях. Във вторият случай в десет часа вече бях във въздуха.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  7. 7 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#2] от "Росен съм аз а Путлер да спасява Русия":

    Парапланерът беше парашут преди около 20 години. Вече тия крила се доближават до безмоторниците. Ти кога си летял на безмоторник - кои години?

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  8. 8 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#6] от "Росен съм аз а Путлер да спасява Русия":

    видях, сори :)

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  9. 9 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#7] от "Пипера е много лют":

    1987-ма последно.
    Крилата парашути бяха факт.

    Как ще се доближи до самолет? Имам си седалка, мога да си отворя обдухване, ако ми е топло. Парно няма естествено. Това не е шега, защото горе в облаците на 2 км. температурата е доста ниска, а ние живеем под облаците само.
    Имам си малко странично прозорче...за фасовете. Карта отстрани. Жирокомпас, който никога не ни го включваха....за да не влизаме в облаците. Влизах няколко пъти в облак. Все едно главата ти е в супер гъста мъгла, но не е влажно. И вариометъра полудява, а задникът ти става 150 кг.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  10. 10 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#8] от "Пипера е много лют":

    Няма грижи. На мен ми е приятно да пиша за летенето.
    По-силна тръпка е от секса.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  11. 11 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3480 Неутрално

    "............летенето сам и психологическия стрес" , разказа Овчаров пред "Дневник"."
    ==============
    Тъкмо щях да му ударя една майна и да го призова да се откаже, но си призна:

    "Физически това, което си причиних, е наистина на границата на човешките възможности. Науката обяснява, че единствената причина, поради която тялото може да влезе в подобен режим, е изключително голямото отделяне на ксеротонин (хормон на щастието) в мозъка."
    Всички правим най-големите дивотии в живата си заради този момент - заради необяснимото щастие от нещо непрагматично.

    Еретик
  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5488 Неутрално

    https://www.btv.bg/video/shows/predi-obed/videos/kakvo-e-obshtoto-mezhdu-bashta-akademik-i-sin-ekstremen-sportist.html

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Браво Весо, легенда! Само внимавай с уингсюта

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  14. 14 Профил на STRATOR38
    STRATOR38
    Рейтинг: 887 Неутрално
  15. 15 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2401 Неутрално

    А и хиляда метра разлика над точката, на която си се откачил от моторния самолет. Беше вторият ми опит. Първият завърши при 4, 45 часа. Свършиха облаците. Ас в летенето, Александър Русев ме ръководеше накрая на полета. Въртях се над кръчмата 5-ти километър точно пред летището. Скарата им е голяма и топлото от нея поддържа самолета, но накрая и той ми каза, че скоро ще почнат да звънят на летището от кръчмата и се насочих за кацане. Късно излетях. Във вторият случай в десет часа вече бях във въздуха.
    —цитат от коментар 6 на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия


    Спомням си за публикация от онова време за рекорд на наша безмоторна пилотка, но споменаваха "Шопско облаче" указващо наличие на възходящи въздушни потоци.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  16. 16 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1391 Весело

    До коментар [#9] от "Росен съм аз а Путлер да спасява Русия":

    Летял съм с парапланер, влизал съм в облак (не е приятно). И за мен летенето беше по-силна тръпка от секса, ама се контузих и спрях. Остана секса, хахах.
    В края на 20-ти век парапланерите като аеродинамично качество бяха повече парашути - повече пропадаха, отколкото летяха. Това след 2010-та се измени доста и вече има спортни крила с много летателни характеристики. Това ми беше идеята.
    Весо (Мена) го познавам лично.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  17. 17 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#11] от "Костадин Иванов":

    100%.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  18. 18 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#14] от "STRATOR38":


    Хора без работа...
    —цитат от коментар 14 на STRATOR38


    Хора бягащи от работа за да летят.
    Такива бяхме някога, такъв е и този човек.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  19. 19 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3480 Неутрално

    До коментар [#14] от "STRATOR38":

    "Хора без работа..."
    =============
    И ти като се скъса от работа, с колко ни изпревари?
    Ние сме щури дядки, които са имали вълнуващи моменти, рискували сме здраве за нещо непрактично, един е преплувал залив, друг качил връх.....
    Животът не е само да продаваш банички, не че има нещо лошо в тях.

    Еретик
  20. 20 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#15] от "Корки":

    Не съм чувал понятието, но да, имаше признаци.
    Над окосена пшеница се вижда с просто око фунийката на термиката.

    Най-лесно беше като има орли. Величествена гледка, но не това ми беше кефа тогава. Където е орела там е и термиката. Отиваш при него. По-малко от 10 метра. На границата на крилата стои орела. И набираме височина. Орела никога не греши.
    Страхотно беше. При това на голяма височина. Не знам какво зрение има, че да види плячка от 800 м. височина, но явно вижда нещо. Само дето след минута, две орела е вече 200 метра над мен. Той по-добре знае как се набира височина без да си даваш зор.

    Вече почти не виждам орли над Шумен и над село. Едно време периодично кокошките бяга да се крият подканяни от петела. Горе има граблива птица. Вече няма. Моите кокошки не са бягали и веднъж дори.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  21. 21 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#15] от "Корки":

    През 1987-ма имаше световно първенство за жени в Шумен.
    Не беше целият свят. Победи русенката, чието име вече не помня. Французойката каза "не мога да повярвам, че съм победена с такъв самолет". Нейния беше с процесори/компютър указващи вятъра, най-изгодната скорост и посока за по-бързо пристигане до следващата точка, а на русенката компютъра беше само главата и и старата карта на шуменски окръг. Отлични пилоти имахме. Повечето още са живи. Понякога се събираме.
    Унищожен беше този спорт и това е завинаги. Няколко поколения пилоти предаваха знания. Аз съм сред най-младите пилоти. Смятай колко сме загубили. С Резидента радев имаме еднаква биография до влизането във военното училище в Долна Митрополия. Само, че аз реших в последният момент да НЕ ставам военен. Едни фатмаци издаваха заповеди крещейки и изтрих листа със задачите. Видях, че 6 не мога да изкарам, най-много 4,50 и се отказах. Не исках да летя на руските гробници. А той поискал, ама не му завиждам на радев. Иронията е, че щяхме да се познаваме с него, а много вероятно и в един курс да бяхме. Един майор ме гони до изхода да се върна и напиша "нещо" на листа. Не искаха да изпуснат нито един безмоторен пилот. Сто процента от нас ставали пилоти до 36-ят час. Останалите летели до 180 часа и половината не ставали пилоти. Все пак отказах. И после не съжалявах за решението си.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  22. 22 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#16] от "Пипера е много лют":

    Снимах парапланеристи. Никой не ги контролира или поне учи.
    Идва човека татко и помага на детето....15, 16 годишно да си сложи парапланера.
    Слага го и скача от скалата. Дотук няма лошо. Онова, обаче минава на един метър от скалата, до която сме, а има вятър. Само един по-силен полъх и онова ще се размаже пред очите на баща си, а оня го гледа в захлас. Казах му на таткото какво може да стане и нищо.
    Луда работа.
    Не, че и ние бяхме нормални някога, но едно със самолет и отлични инструкции и друго самоуко в близост да скали.
    Скрием се зад баира и като има височина лупинги, свредели. Ама те самолетите отлични дуракоустойчиви, ако се объркаш пускаш управлението и самолета сам излиза от свредела.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  23. 23 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2401 Неутрално

    До коментар [#15] от "Корки":Не съм чувал понятието, но да, имаше признаци.Над окосена пшеница се вижда с просто око фунийката на термиката.
    —цитат от коментар 20 на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия


    Прелетният маршрут Виа Понтика Върви по брега на Черно море. При източен вятър има възходящи потоци над брега. Чел съм че без тези възходящи течения прелетните птици не могат да стигнат до Африка.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  24. 24 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Голям праз! Толкова се възгордях с успеха му, че като го прочетох, веднага си го преместих от левия крачол в десния.

  25. 25 Профил на profesionalist
    profesionalist
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    Браво на младежа.Успех в с ледваштите полети

  26. 26 Профил на Илья Скорик
    Илья Скорик
    Рейтинг: 10 Неутрално

    Не знам как хората се решават на такива щури действия, вероятно не съм екстремен, по-добре да седя у дома, да играя в казино с выводом https://otzyvycasino.club/casinomoney отколкото да се занимавам с такъв опасен спорт.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK