
© Reuters
Клетка, която не само изглежда грозно и затруднява излизането от болида, но е и напълно ненужна". Това беше само едно мненията за системата "ореол" (halo от англ.), въведена във Формула 1 през 2018 г. за допълнителна сигурност.
В неделя именно "ореолът" спаси живота на Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн.
Френският пилот на "Хаас" участваше в зрелищна катастрофа още в първата обиколка, като в опит за изпреварване се закачи в болида на Даниил Квят и излетя в предпазните мантинели. Колата на Грожан избухна в пламъци още в сблъсъка с алуминиевите мантинели, а повторенията показаха как е разделена на две.
Карбоновият монокок с пилота в него и предният мост пробиха мантинелата и преминаха отвъд, а задницата остана от другата страна. След няколко секунди в пламъците Грожан успя да изскочи сам и да се отдалечи невредим.
Последствията за пилота: изгаряния по двете ръце и глезените, но без фрактури и сериозни контузии, както и увреждания на дробовете.
Доказана ефективност
"Имахме много противници при въвеждането на "ореол", но можем да кажем, че днес това спаси Ромен. Преди години щяхме да говорим за фатален инцидент", коментира директорът на Формула 1 Рос Браун, който беше един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност.
"Ореол" доказа своята ефективност още в първия сезон от въвеждането си. През 2018 г. Фернандо Алонсо и Шарл Льоклер катастрофираха тежко в Гран при на Белгия, като именно системата спаси живота на настоящия пилот на "Ферари", който тогава беше в "Заубер".
"Преди години не бях щастлив от въвеждането на "ореол", но днес съм благодарен на всички, защото заради него аз мога да говоря с вас", коментира Грожан във видеообръщение от болницата.
Всички експерти се обявиха, че именно системата е основата за оцеляването на Грожан в катастрофата, за която се твърди, че е с около 200 км/ч.
We are so thankful that Romain Grosjean was able to walk away from this. We did not need a reminder of the bravery and brilliance of our drivers, marshals, and medical teams, nor of the advances in safety in our sport, but we truly got one today#BahrainGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/z8OeTU5Nem- Formula 1 (@F1) November 29, 2020
Бързата реакция на маршалите и екипа на медицинския автомобил на ФИА с пилот Алан ван дер Мерве и доктор Йън Робъртс, който първи се отзова на мястото, също помогнаха.
"Никога не бях виждал такъв пожар, а съм във Формула 1 от 12 години. Ромен излезе сам от колата си, което бе изумително след подобен инцидент. Беше облекчение да видим, че е добре", коментира Ван дер Мерве.
Системите за сигурност
Инцидентът в Бахрейн отново повдигна въпроса за сигурността на пилотите и постоянното подобряване на мерките в последните години. Защитното облекло на състезателите е пригодено да издържа на пламъци и високи температури в рамките на около две минути. Под гащеризоните всички пилоти задължително имат фланелки с дълъг ръкав, които също ги защитават, а под каските си са с чорап.
© Reuters
За около 30 секунди в пламъците Грожан се измъква с минимални поражения, а според очевидци визьорът на каската му е бил разтопен.
Катастрофата показа и здравината на монокока, в който са пилотите по време на състезанието. Съвременните болиди са проектирани така, че дори при такъв жесток удар тази част на болида да остане цяла, за да защити състезателя.
"Кадрите от катастрофата на Грожан бяха шокиращи. Ние наистина поемаме рискове, когато се качваме в болида. Можеше да е много по-лошо. Това ни напомня - на нас и на хората, които гледат, че това е опасен спорт. Станалото демонстрира и невероятната работа, която Формула 1 и ФИА са свършили", коментира след финала световният шампион Люис Хамилтън, който спечели в Бахрейн.
nhh18551388
Рейтинг: 639 НеутралноАбе, стига с тоя Грожан. Други новини няма ли?
В крайна сметка за това му плащат - да се опитва да си строши главата, а публиката да се кефи на спектакъла.
Ако му се вижда опасно да стане, я зъболекар, я библиотекар.
Ще взема по-малко пари, но поне ще работи нещо дето е полезно за хората.
Dariya Koleva
Рейтинг: 2979 НеутралноФормула 1 е най-еднообразното състезание, един победител, останалите спорят за второто място!
N I K E
Рейтинг: 457 НеутралноГрожан е герой!
hamiltonf
Рейтинг: 4215 ВеселоДо коментар [#2] от "Dariya Koleva":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния."Браво" Дария, ти наистина си разбрала в дълбочина този спорт, няма смисъл вече да го гледаш...
Imaginary Friend
Рейтинг: 789 НеутралноHalo-то вече много пъти се е доказало. Дори не виждам смисъл от статия по темата. Интересно е да се анализира катастрофата и да се види какъв щеше да е ефекта от напълно затворени кокпити. Пожарът винаги е бил най-силния аргумент против това, а сега имаше рядък случай на такъв.
Не цъкам плюсове и минуси.nhh18551388
Рейтинг: 639 НеутралноПонеже се набил в мантинелата и колата му се подпалила, та станал "герой". Баси "разсъжденията"!
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2184 НеутралноТи трбва да си доста проЗД. California Über Alles
Сд
Рейтинг: 684 НеутралноБабите казват-Да бе мирно седяло,не би чудо видяло
Иво
Рейтинг: 4389 Любопитно"Кадрите от катастрофата на Грожан бяха шокиращи. Ние наистина поемаме рискове, когато се качваме в болида. Можеше да е много по-лошо. Това ни напомня - на нас и на хората, които гледат, че това е опасен спорт. Станалото демонстрира и невероятната работа, която Формула 1 и ФИА са свършили", коментира след финала световният шампион Люис Хамилтън, който спечели в Бахрейн."
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Добре казано и много вярно. Със сигурност е така. Слава Богу, че Ромен се отърва почти невредим от тази жестока катастрофа.
padrino
Рейтинг: 3532 Неутрално"Доста" звучи като комлимент, трябва да се мисли по мащабно за подобни глупави изказвания 😂 Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
Манчо
Рейтинг: 2054 Весело[quote#6:"nhh18551388"][/quote]
Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!Ееееее, летец - изпитател, оцени факта!
Манчо
Рейтинг: 2054 ВеселоТова, което се случи, направо не беше за вярване, в първите секунди след инцидента едва ли някой се е съмнявал, че с пилота е свършено, но ......браво на хората, измислили и въвели тази система!
Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!vasill
Рейтинг: 615 НеутралноФормула едно е лаборатория за технологии за защита и придвижване. Добра работа на инженерите.
DoPe
Рейтинг: 506 НеутралноНай-високо технологичният спорт!
patrokalche
Рейтинг: 433 НеутралноГледам Ф1 от 1991 година, но такъв Феникс не бях виждал!
Грожан, да е жив и здрав. Начина по който излезе от този ад никога няма да го забравя.
Не са само техологии, които са му спасили живота, неговото физическо и психическо състояние също имат огромна заслуга.
vassilun
Рейтинг: 4497 НеутралноКато видях взрива и поижара, аз бях убеден, че пилотът (още не се знаеше кой е той) е загинал! Направо не ми се вярваше, когато видях, че е излясал и прескача мантинелата! Да е жив и здрав!
TheRedOne
Рейтинг: 344 НеутралноМанчев такова пъшкане му удари, че по едно време сина ми реши че си пуснал нек'во порно.
Иначе Грожан го бива да твори инциденти, но снощи имаше целия късмет на света. Беше на по-малко от косъм от това, каската му, барабар с главата, да се въргалят от другата страна на канавката до отхвръкналата джанта.
Вина за тежестта на катастрофата има и самата писта. Зоните за сигурност на новите писти са от бетон или асфалт заради издеята пилотите да не отпадат при всяко навлизане в чакъла, както е при по-старите писти. Като прибавим и мантинелите вместо гумени пояси, нещата стават убийствено опасни.
Perkele
Рейтинг: 52 Неутрално"Френският пилот на "Хаас" участваше в зрелищна катастрофа"
написано е, все едно катастрофата е целтана състезанието, та пилотът взел участие...
родна реч, омайна сладка....
Koletz Nicholov
Рейтинг: 9 НеутралноПроумейте едно
Като човек гледащ този спорт вече над 21 години мога да кажа следните неща:
Липсата на превозни средства оборудвани за борба със пожарите във Ф1 лично за мен е пропуск.
След като ФиА държи толкова много на сигурността на пилотите редно да се замсли дали от догодина не трябва да има професионален екип за борба със пожарите и изваждане на пилота от кокпита при такива катастрофи със ненормални обстоятелства.
Има анализ на катастрофата от Motorsport.com във който ясно се посочва че причината за пожара е пукнат резервоар.
Колкото и да звучи невероятно лично за мен достигането до мястото на пожара от страна на Маршалите на пистата беше сравнително бавно. Медицинския автомобил се озова по бързо от тях на мястото на инцидента.
При наличие на пикапи на които да има монтирани водни оръдия, които да могат да изстрелват противопожарна смес със много голям дебит за сметка на стоковите пожарогасители, по цялата площ на пожара, въпросния щеше бъде изгасен доста по бързо.
Удара на Грожан се случва под ъгъл от около 70 гр.; от където и идва вклиняването на кокпита под Armco както и откъсването на задната част на колата.
Едно от нешщата които трябва да се променят е премахването на Armco Barriers и тяхното заместване със Safer Barriers, които са доказани във други серии като непробиваеми при такива ситуации, както и че са способни да отнемат огромна част от енергията на удара.
При удар в Safer Barrier лично за мен шанса колата на Грожан да се преполови щеше да е 50% по нисък. Дори да имаше откъсване на кокпита от задната част на колата, кокпита щеше да се плъзне по въпросната мантинела без да се вклини във нея.
Този анализ обяснява нещата достатъчно детайлно.
https://www.youtube.com/watch?v=U_je9S6z1fI&fbclid=IwAR3xQDj3fqKjYPTHV4h3NXXMX0QL6L3kgM1OTo6lSp9uQCpVnjTf-CDCUKo