Европейско по футбол както никога досега

Европейско по футбол както никога досега

© Reuters



"Очаква ни първенство, каквото не сме имали никога досега".


С тези думи през 2016 г. президентът на УЕФА Александър Чеферин даде началото на подготовката за Евро 2020, без да подозира, че шампионатът ще остане в историята още преди да се е провел. Турнирът, който трябваше да отбележи 60-ата годишнина от създаването на европейските първенства, ще бъде първата голяма спортна надпревара, която се провежда в условия на пандемия.


Въпреки едногодишното отлагане заради световната здравна криза и проблемите, с които се сблъскаха организаторите, в петък (11 юни) Турция и Италия ще дадат началото на Евро 2020. Турнирът е различен, заради факта, че участват 24 отбора и за пръв път в историята ще се проведе в 11 града в цяла Европа.




"Да организираш европейско първенство е трудно, но с пътуванията, политическите въпроси и коронавируса всичко става още по-сложно..."Ако трябва да съм искрен, не бих го направил отново", каза Чеферин в навечерието на първенство.


Дори и след отлагането с година опасността от коронавируса продължава да затруднява организаторите. Някои страни имат проблеми с продължаващ висок процент заболели, а други са назад в своята ваксинационна програма. Въпреки това едно от задължителните условия на УЕФА е първенството да се проведе с публика.


Какво трябва да знаете за Евро 2020: четете тук.
Пълна програма на европейското първенство: тук.


Различни домакини, различни правила


Минимум щети и незначителни промени претърпяха плановете на УЕФА в частта с домакините на турнира. От първоначално предвидените 13 града останаха 11. Брюксел отпадна заради невъзможността да построи навреме нов стадион, а мачовете от белгийската столица бяха пратени в Лондон.


През април УЕФА направи още две промени, като Дъблин и Билбао отпаднаха, тъй като не успяха да гарантират, че ще бъде допускано присъствието на публика. Европейската централа реагира бързо, като Санкт Петербург и Севиля станаха градове-домакини, а решението не се оказа трудно.


Ирландия не е сред участниците на европейското и нямаше очаквания за присъствие на много публика. От друга страна испанският национален отбор избягва да играе домакинските си мачове в Билбао и Страната на баските от 1967 г., а Севиля се радва на по-голям приток на туристи.


Всеки град има различни мерки за публиката, но спазването на дистанция остава задължителна.

© Reuters

Всеки град има различни мерки за публиката, но спазването на дистанция остава задължителна.


Останалите градове, които ще приемат мачове са: Амстердам, Баку, Будапеща, Букурещ, Глазгоу, Копенхаген, Лондон, Мюхнен и Рим. Навсякъде обаче важат различни ограничения, а стадионите ще бъдат запълнени между 25 и 100 процента. Мюнхен вече обяви, че целта е да има точно 14 000 зрители, или около 22 процента от капацитета.


"Присъствието на публика е важно, защото това ще покаже на света, че Европа вече се приспособява към новите мерки и реалността в момента", каза наскоро Чеферин. Неговото желание и на колегите му в УЕФА е на финала в Лондон на 11 юли също да има 100% заетост на местата. "Мисля, че имаме шанс за това. Ще се срещна с Борис Джонсън и властите във Великобритания", каза президентът на УЕФА.


Икономическият ефект


"В навечерието на турнира не мога да кажа, че съм спокоен, но промяната която усещам в сравнение с миналата година, е огромна. Преди 12 месеца всички се чувствахме объркани, дори изгубени. Не знаехме какво да правим и дали това европейско първенство ще се проведе", коментира Мартин Кален, който е директорът в УЕФА, отговорен за организацията на турнира. По неговите думи през миналото лято е било обсъждано дали изобщо турнирът да бъде пренасрочен или да се изчака пандемията да премине и да се работи с поглед към Евро 2024.


"Едно отлагане води до загуби, но все пак по-малки (отколкото ако турнирът не се проведе). Все още можеш да преговаряш, да намериш диалог със спонсори и партньори. Пълна отмяна на европейското първенство щеше да бъде пагубна за бизнеса и за националните федерации", заяви Чеферин.


Последните прогнози на УЕФА са, че приходите от европейското първенство ще намалеят с около 300 милиона евро. Това е голяма сума, но въпреки това все още е възможно организатори, спонсори и партньори да останат доволни от крайния резултат.


През 2019 г. прогнозата, която УЕФА и партньорите ѝ бяха задали като приходи от турнира достигна до 2.5 милиарда евро, сравнено с отчетените 1.93 милиарда евро през 2016 г. Всичко това обаче беше преди избухване на пандемията, а нова прогноза няма.


Баровете също се готвят за европейското първенство.

© Reuters

Баровете също се готвят за европейското първенство.


"Взехме няколко ключови решения - първо да запазим турнира в този формат, а не да го местим една или максимум две държави, и второ да запазим неговото име, а именно Евро 2020. Това не наруши брандинга ни и убеди спонсорите, които вложиха доста средства, да продължат да работят с нас", казва още Кален.


Запазването на планирания формат за УЕФА има значение и за договорките с телевизиите, излъчващи турнира. Само в Европа над 70 телевизии ще предават мачовете, а на големите пазари правата се продават за десетки милиони. Турнирът ще бъде излъчван и в още 43 страни извън Европа.


Във Франция платеният канал BeIN Sport инвестира 35 милиона евро за ексклузивни права на 28 мача от турнира, с което да има предимство пред националната телевизия TF1 и частния оператор M6.


Според оценките на експерти в сектора УЕФА няма да загуби нищо по отношение на телевизионните права, тъй като броят на срещите няма да бъде намален, а договорите са подписани далеч преди избухването на пандемията. Общите приходи, които европейската централа беше заложила за периода 2017-20, в който се провеждат квалификациите и финалния турнир, бяха 1 милиард евро. Актуализация след отлагането още няма.


Гледната точка на спонсорите


"Една от най-големите ни победи дотук е, че нито един спонсор не се отказа или не спря да ни вярва, че ще проведем турнира", каза Александър Чеферин. Това значи много, но и ни задължава да сме отговорни към хората, които вложиха толкова много.


Малко преди турнира УЕФА дори успя да привлече още един голям спонсор в лицето на "Газпром".


За спонсорите европейското първенство също е огромно предизвикателство, след като те трябваше да преосмислят стратегията си. По-малко публика и ограничения в градовете-домакини означава и по-малко възможности за директен маркетинг.


"Преди години най-важното за нас преди голямо футболно първенство беше да имаме фен-парк, където да привличаме големи тълпи. Сега това е невъзможно, затова в последната година трябваше да помислим какво да променим. Преговорите със супермаркети в градовете-домакини и местата около стадионите станаха много важни", казва Рикардо Форт вицепрезидент на "Кока кола" в спортното направление. За американската компания провеждането на Евро 2020 е важно, тъй като през тази година тя се отказа от присъствие в рекламите на Супербоул.


Фотогалерия: Стадионите на европейското по футбол >


"От УЕФА бяха много конструктивни във всички разговори и ни дадоха време да се справим със ситуацията. Важно беше и запазване на името Евро 2020. Ще ви дам пример - ако сте отпечатали 10 милиона етикета или 10 милиона кутийки с логото Евро 2020, то промяна ще доведе до непредвидени разходи, които не могат да бъдат покрити. Тук УЕФА влезе в положение на всеки спонсор", добавя Форт.


Други спонсори обръщат по-голямо внимание на дигиталните възможности. Според Конрад Уачек от GlobalData цифровите стратегии са все по-важни. "В момента не е нужно да сте физически някъде, за да достигнете до феновете. Нашите прогнози сочат, че брандовете, които рано обърнаха внимание на дигиталното си присъствие могат да очакват с до 20% по-високи приходи на това европейско първенство".


Сред спонсорите и партньорите на турнира има редица китайски компании. Социалната мрежа "ТикТок" е първата дигитална платформа в развлекателния бизнес, която ще спонсорира голям форум на УЕФА. Тя се присъедини към Vivo, Alipay и Hisense, като последните две компании са част от генералните спонсори на турнира. В тази графа са още Booking.com, FedEx, "Газпром" и "Фолксваген".


Сред партньорите са "Кока-Кола", Socar, Takeaway.com и Qatar Airways, който наскоро се превърна в официален авиопревозвач за турнира.


Кой какво печели


С награден фонд от 371 милиона евро това първенство ще отбележи рекорд сред шампионатите на континента. Общата премия е с 23 процента по-висока от 2016 г. (300 млн. евро).


Всеки от 24-те отбора участници получава премия от 10 милиона евро за самото си присъствие на турнира. Както и в европейските клубни турнири и тук има премия за спечелване на точки - за победа тя е 1 млн. евро, а при равенство - 750 хил. евро.


Участниците в осминафиналите (16 на брой) получават допълнителна премия от 1.5 милиона, а при достигане до четвъртфинал - 2.5 милиона. Четирите полуфиналиста получават по 5 милиона, финалистът седем, а премията за европейския шампион е 10 милиона евро.


Ако един отбор, спечели трите си мача в груповата фаза, а след това триумфира и с купата може да получи максимално 32 милиона евро.


С маска и на разстояние


Използването на маски, спазване от 1.5 метра дистанция, както и дезинфекция остават задължителни. За момента Баку и Санкт Петербург обявиха, че ще допускат публика до 50% от общия капацитет, а Копенхаген увеличи бройката от 32 на 45 процента в края на май. Всички останали градове са в диапазона - 25 до 45%.


Единственото изключение е Будапеща, където стадионът ще бъде пълен.


Мерките в различните градове
Амстердам: на стадиона се влиза с негативен PCR тест
Баку: пътуванията до Азербайджан не са разрешени, но мерките могат да бъдат разхлабени допълнително.
Будапеща: имунизационна карта за унгарски граждани; негативен PCR тест, имунизационна карта или доказателство за прекарана инфекция за чужденци.
Букурещ и Копенхаген: негативен PCR тест или доказателство за ваксинация.
Глазгоу: мерките още се уточняват; правителството в Шотландия има строги карантинни мерки
Лондон: на "Уембли" ще се влиза с документ за ваксинация или негативен PCR тест; страната планира да разхлаби мерките от 21 юни.
Мюнхен: негативен PCR тест.
Рим: негативен PCR тест или доказателство за ваксинация.
Санкт Петербург: негативен PCR тест, на входа на стадиона се мери температура.
Севиля: мерките още се уточняват.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK