Успя ли да вземе предимство Хамилтън в битката с Верстапен за титлата

Успя ли да вземе предимство Хамилтън в битката с Верстапен за титлата

© Associated Press



Две състезания преди края на сезона във Формула 1 само осем точки делят съперниците за титлата Макс Верстапен и Люис Хамилтън. След победата на британеца в Гран при на Катар интригата се увеличи и мнозина очакват двамата да направят една от най-вълнуващите битки в историята в оставащите две надпревари.


Ситуацията в шампионата се обърна, след като в началото на месеца Верстапен изглеждаше фаворит, водейки с 19 точки, а от тима му "Ред бул" дори изчислиха, че той се нуждае от една победа в следващите четири надпревари. Двата поредни успеха на Хамилтън обаче сякаш наклониха везните в негова полза и принудиха много експерти да не се ангажират с прогнози за крайния изход на борбата.


Един от най-важните въпроси, който изникна във Формула 1 в последните седмици, е дали "Мерцедес" успя да вземе предимство срещу преките съперници от "Ред бул", след като в първата част на сезона болидът на "биковете" изглеждаше по-балансиран и с категорично предимство.


Откъде идва скоростта на "Мерцедес"




Подобрен двигател или нелегално задно крило? Тази тема е най-обсъжданата във Формула 1 най-вече от екипа на "Ред бул". В Бразилия Хамилтън използва чисто нов двигател в своя "Мерцедес", с който успя да спечели, въпреки че имаше две наказания в хода на уикенда. Едната от санкциите беше за нередности около задното крило на болида, като темата продължи да бъде коментирана и в Катар.


Дори след надпреварата на "Лосаил" от "Ред бул" не успяха да отговорят дали предимството на съперниците им е заради задното крило. То премина няколко теста и в Катар, а от "Мерцедес" са уверени, че елементът отговаря на всички правила.


"През този сезон видяхме много обрати и не са малко примерите, при които предварителните очаквания не се сбъднаха. Например в САЩ се очакваше "Мерцедес" да доминира, но победата отиде при "Ред бул", обратното се случи в Бразилия", коментира бившият дизайнер и технически директор Гари Андерсън в своя подкаст.


Според него стратегията е ключов фактор за битката до края на сезона. Освен това Андерсън дава голямо значение на някои решения по отношение на настройките.


"Изглежда, че "Мерцедес" успяха да решат проблема, който имаха, на горещи писти и спечелиха в Бразилия. Там голям ефект имаше и смененият двигател, но Хамилтън съхрани гумите си, което дотогава им създаваше проблем", коментира още Андерсън.


Компромисите при "Ред бул"


Въпреки скъсената преднина и двете поредни състезания, в които дори не се доближиха до Хамилтън, от "Ред бул" остават оптимисти за битката за титлата.


"Битката е единствено между Макс и Люис, другите ги няма. Двигателят на Хамилтън няма да е толкова мощен, колкото бе в Бразилия. Освен това не мисля, че използваха "специалното" си крило, защото разликата в максималната скорост бе по-малка. Не се отказваме", каза след надпреварата в Катар съветникът в "Ред бул" Хелмут Марко.


Успя ли да вземе предимство Хамилтън в битката с Верстапен за титлата

© Reuters


Много експерти обаче обсъждат въпроса за това, че в последните два старта "Ред бул" трябваше да правят големи компромиси по настройките на своите болиди в опита си да ограничат загубите от "Мерцедес" и това се обърна срещу тях.


"Болидите на "Ред бул" бяха настроени за максимално притискане и висока скорост на правите, за да не позволят "Мерцедес" да им "избяга". Това помогна, но само да стоят на близка дистанция до Хамилтън, не и да използват силните страни на своя пакет", коментира падок репортерът на "Скай Спортс" Тед Кравиц.


Друг фактор, обсъждан в Катар, е спецификата на пистата, която оказа много по-големи натоварвания върху предните гуми, противно на очакванията. "Бяхме изненадани, че най-натоварената гума е предна лява, като предварително се очакваше това да бъде задната лява", каза шефът на "Пирели" Марио Изола.


Всичко това се добавя към факта, че шасито на "Ред бул" успява по-добре да съхрани задните гуми, но страда с по-износени предни.


Събуждането на лъва


"Те събудиха лъва в Люис. Видяхме го в най-добрата му форма, хладнокръвен и брутален."


Това каза шефът на "Мерцедес" Тото Волф за пилота си след победата на Хамилтън. По непотвърдена информация именно стартовете в Бразилия и Катар, които британецът взе, са били най-големите притеснения на екипа му.


От "Мерцедес" имат много по-голяма увереност за предстоящите надпревари в Саудитска Арабия и Абу Даби.


Друг фактор, който се очаква да бъде в плюс на "Мерцедес", е използването на двигателя от Бразилия. Именно той е с най-малко навъртени километри от задвижващите системи, които има на разположение Хамилтън.


Успя ли да вземе предимство Хамилтън в битката с Верстапен за титлата

© Reuters


"Джеда" трябва да е добра писта за нас. Знаем, че тази година очакваме да сме силни на определено трасе, но се случва точно обратното. Има дълга права. По този повод ще използваме двигателя от Бразилия", каза още Волф.


От "Ред бул" обаче се надяват разликата вече да не бъде толкова голяма. Експерти обясняват, че нов двигател на "Мерцедес" дава предимство с до две десети от секундата спрямо използван такъв към края на неговия живот. При агрегатите на "Хонда" разликата е около една десета от секундата.


"Трябва да останем концентрирани, има две състезания до края и всичко може да се случи. Битката е много вълнуваща и носи много емоции", каза Верстапен след състезанието в Катар и обяви, че не се е предал в битката за титлата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK