Макс Верстапен - шампионът, който не всеки харесва, но всеки иска да гледа

Макс Верстапен - шампионът, който не всеки харесва, но всеки иска да гледа

© Reuters



"Ако не ме харесвате, не го правете, просто не ме гледайте. За мен е по-важно какво мислят хората, които са около мен, отколкото масата."
Думите са на новия световен шампион във Формула 1 Макс Верстапен. Нидерландският пилот се превърна в една от най-ярките личности на 2021 г., след като прекъсна доминацията на Люис Хамилтън, спирайки го по пътя към осма титла.


За начина, по който Верстапен спечели титлата в последната обиколка в Гран при на Абу Даби, ще се говори още дълго.


Безстрашен на пистата, често пъти дори и агресивен, а в същото време извън нея самоуверен и нахакан, Верстапен бързо се превърна в символ на спорта и привлече интереса дори на неутралните зрители. Заради това, че многократно е колоритен в изказванията си, световният шампион се различава от останалите си колеги, което пък му спечели още повече почитатели.




Пилотирането и действията на Верстапен също станаха обект на много коментари или анализи, но всички специалисти се обединиха, че младият пилот заслужено се нареди в списъка на световните шампиони.


Роден да се състезава


"Когато произхождаш от семейство на пилоти, едва ли можеш да станеш нещо различно", казва преди време в едно от първите си интервюта новият световен шампион във Формула 1.


Макс Верстапен е роден в семейството на бившия пилот от Формула 1 Йос Верстапен (106 старта) и Софи Кумпен, която има успешна кариера в картинга. Животът му буквално започва в падока на Формула 1, като присъства на състезания, докато баща му се състезава, а на 4 години Верстапен-младши вече кара картинг.


"Беше му нужен един ден, за да свикне и купихме по-голям карт. На седем започна да се състезава, при това срещу по-големи деца, може би 10-годишни", разказва бащата Йос.


Макс Верстапен - шампионът, който не всеки харесва, но всеки иска да гледа

© RedBullContentPool


Прогресът му е невероятен и година след година Верстапен печели всевъзможни титли на Нидерландия и Белгия. През цялото време с основна роля е бащата Йос, който подготвя техниката и кара 80-100 хиляди километра годишно, за да води сина си по състезания.


Методите на бащата са сурови, дори прекалено за някои - Верстапен трябва да кара и при минусови температури. Той няма почивка, когато неговите връстници са във ваканция.


Най-трудният им момент е през 2012 г., когато катастрофа заради негова грешка го спира към титлата в една от категориите. Йос Верстапен е толкова ядосан, че през целия път обратно (1800 км) не му обелва и дума, което продължава още близо седмица.


"Баща ми е инвестирал много в мен, години наред подготвяше всичко за състезания. Научил ме е на всичко за пилотирането и тогава беше ядосан, защото допуснах грешка, тъй като не мислих. Но според мен това беше важен урок, който ме направи по-силен."


Да избереш "Ред бул" или "Мерцедес"


След успешна кариера в картинга Верстапен получава шанс в едноместните формули, когато през 2014 г. нидерландският отбор "Ван Амерсофрт" го кани във Формула 3. Въпреки че е дебютант, Верстапен печели 10 от всички 33 състезания и завършва трети, докато шампион става Естебан Окон (настоящ пилот във Формула 1).


Още през август същата година на вратата на семейство Верстапен едновременно чукат "Мерцедес" и "Ред бул" с покана да се присъедини към техните програми за млади пилоти. По онова време усилено се твърди, че 16-годишният пилот е на път да отхвърли предложението на директора на програмата на "Ред бул" д-р Хелмут Марко, защото от "Мерцедес" му обещават място в GP2 (подгряващите серии).


Макс Верстапен - шампионът, който не всеки харесва, но всеки иска да гледа

© Reuters


В крайна сметка от "Ред бул" правят второ предложение, възползвайки се че имат два отбора във Формула 1 и Верстапен избира "биковете" с идеята да бъде тест пилот и да има резервна роля в "Торо Росо". Планът обаче се променя и през 2015 г. той става най-младият дебютант на едва 17 години.


"Когато го видяхме в една от свободните тренировки преди Гран при на Япония, веднага се убедихме, че заслужава място през сезон 2015. Тогава вече беше направил тест с болид от Формула 1, но все пак ни изненада", спомня си Хелмут Марко.


Професионален пилот без книжка


Първият сезон на Верстапен във Формула 1 е отличен, като още във втория си старт той завършва седми и печели точки, а с това става най-младият (17 години и 180 дни) с подобно постижение. Нидерландският пилот бързо трупа популярност и за него започва да се говори все повече. По-куриозно е, че той кара във Формула 1 без да има право да управлява нормален автомобил, тъй като няма книжка.


"Тогава намирах карането на болид от Формула 1 за много по-вълнуващо от шосеен автомобил. И това все още е така. Но, честно казано, имах големи проблеми да си взема книжката. Инструкторът ми знаеше кой съм, но беше много стриктен, за което му благодаря. Аз обаче имах големи проблеми на изпита, тъй като не се справях с ръчна скоростна кутия. Мъчиха ме пет часа", разказва Верстапен.


На състезателната писта проблемите му са много по-малко, дори никакви. През 2016 г. след само четири старта от "Ред бул" съобщават, че понижават руснака Даниил Квят и Верстапен заема мястото му в първия отбор за Гран при на Испания.


Фотогалерия: Зрелищният финал на Формула 1 и първата корона на Макс Верстапен >


Надпреварата е като мечта за Верстапен, който се възползва от катастрофа на съотборниците в "Мерцедес" Хамилтън и Нико Розберг, за да поведе. До края удържа Кими Райконен с "Ферари" и на 18 години 228 дни става най-младият победител в историята на Формула 1.


Останалото е история, като следват още 19 победи и още по-убедително представяне сезон след сезон. С титлата си през този сезон Верстапен стана четвъртият най-млад шампион в историята на спорта.


Шампионът, който не се притеснява от мнението на околните


"За да победиш Люис Хамилтън, трябва не само да си добър пилот, но и да си устойчив психически. Мисля, че няма по-добър от Люис в психологическите игри, той е отдавна в спорта и е видял всичко", каза в разгара на сезона бившият пилот Дейвид Култард.


По това време Верстапен има предимство в точките, но повечето експерти вярват, че именно Хамилтън ще завърши с рекордна осма титла заради по-големия си опит. Напрежението между тях се покачи след няколко удара през сезона, провокации от двете страни, обтегнати отношения между шефовете и още.


Към края на сезона напрежението е върховно, но Верстапен не се пречупва дори когато губи целия си аванс от 19 точки преди последните надпревари.


Макс Верстапен - шампионът, който не всеки харесва, но всеки иска да гледа

© Reuters


"Бих казал, че двамата дори се мразехме в определен момент от сезона. Но това е нормално, ние сме в конкурентен спорт, в който всеки иска да бъде №1, но след финала всичко се забравя", коментира Верстапен след края на сезона.


Всичко това обаче показа, че макар и млад, Верстапен не се притеснява да отстоява позицията си, не само на пистата. В разгара на сезона той отказа да участва в документалната поредица на "Нетфликс", недоволен, че е представян в нея в негативна светлина.


Неподражаемият стил на Верстапен, свързван често с агресия, напомня на любителите на спорта на великите Аертон Сена и Михаел Шумахер - и двамата едновременно обичани и мразени. При Верстапен е същото - шампионът може и да не е харесван от всеки, но феновете искат да го гледат.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK