
© Reuters
Мачът за титлата в американския футбол Супербоул е най-чаканото събитие в Съединените щати всяка година. Милиони очакват да разберат кой ще бъде шампион в Националната футболна лига (НФЛ), като наравно с това вълненията са големи от това какви ще бъдат рекламите в срещата.
През годините рекламите в Супербоул са си изградили реноме на събитие в самото събитие, което изисква специална подготовка. Така, както всеки изпълнител е престиж да участва в шоуто на почивката, така всяка голяма компания държи да има своя реклама.
След седмица в Глендейл, Аризона за титлата ще спорят "Канзас сити чийфс" и "Филаделфия ийгълс". Участниците станаха ясни преди седмица, но подготовката с рекламите започна много по-отдавна.
Очаква се през 2023 г. Супербоул да отбележи нов рекорд по отношение на приходите от реклама.
Еволюцията на рекламите доказва и цената им. По време на първия Супербоул през далечната 1967 г. 30-секунден рекламен клип е струвал 37 500 долара, а в началото на 21 век сумата достигна 2.2 милиона. През тази година цената е в пъти по-висока - телевизията, която ще излъчи двубоя - FOX, продаде 30-секундно рекламно време за рекордните 7 милиона долара.
Пари, много пари
В последното десетилетие рекламните клипове поскъпнаха драстично, въпреки че се забеляза тенденция в спад на гледаемостта. Това съвпадна с доминацията на "Ню Инглънд пейтриътс", който беше редовен участник в Супербоул.
От 2020 г. обаче двубоят за титлата отново се радва на голям интерес, а това логично рефлектира и върху рекламите.
Телевизията, която ще предава двубоя в Щатите FOX съобщи още през септември, че 95 процента от рекламните позиции са продадени. Тогава стана ясно, че за пръв път 30-секунден рекламен клип вече е достигнал сумата от 7 милиона долара.
Ръстът е сериозен, като през 2017 г. рекламен клип струваше 5 милиона долара. Единствената година, в която нямаше скок на цената за 30-секундно видео беше 2021 г., като тогава Супербоул беше повлиян от пандемията от COVID-19.
Според Sportsnaut обаче това е и Супербоул, който е регистрирал най-големи приходи от реклама - надхвърляйки за пръв път 500 милиона долара.
Какво обаче е предимството за рекламиращите в Супербоул, биха попитали мнозина. Според експерти в бранша видимостта за всеки един бранд не може да се сравни с друго спортно събитие. През 2022 г. срещата беше предавана от NBC, но също така достъпна в мрежите на Telemundo, NFL Digital и Yahoo! Sports.
Това прави сумарна аудитория от 208 милиона души, а за сравнение финалът на световното първенство по футбол в Катар е гледан от 25 млн. души в САЩ.
Кой ще рекламира
През тази година Супербоул ще бъде белязан от няколко събития, които се случват за пръв път от дълго време. "Пепси" няма да спонсорира шоуто на почивката за пръв път от десетилетие, след като Apple Music сключи ексклузивна сделка за 50 млн. долара годишно. Звездата в шоуто в Глендейл ще е Риана.
Също така Anheuser-Busch InBev също прекрати изключителните си права за реклама на алкохол в Супербоул след 33 години. Това отвори вратата за конкурентите Molson Coors и Diageo.
От брандовете, които са потвърдили, че ще рекламират или са пуснали своите реклами в "Ютюб", се знае, че в Супербоул са: "Пепси", конячената къща Remy Martin, "Доритос", Booking.com, M&M's, "Ракутен", Hellmann's, чипсовете Pringles, както и автомобилния производител "Кия".
Изненадващо "Мета", "Нисан" и Taco Bell решиха да не наддават в търга за рекламен слот през тази година и остават извън Супербоул. Други компании, които няма да участват са "БМВ" и Vroom.