
© La Liga Football Seminar
Здраве, образование за бъдещето, спортни технологии, забавление и изграждане на "умни" съоръжения. Това са петте стълба, върху които стъпва проектът The Faktory - спортен център, замислен да подпомага нуждите на "Баскония-Алавес груп" и на стратегическия проект "Иновараба" (който се изгражда в баската столица Витория). "Иновараба" ще съчетава университет, международен колеж, международна футболна и баскетболна академия, център за развитие на технологии, свързани със спорта, общежитие за учащи и за спортисти, център за подпомагане и развитие на стартъпи и спортен медицински център с общ бюджет от около 200 млн. евро.
В основата на мащабния проект е "Баскония Алавес груп", в която влизат футболният "Алавес", хърватският първодивизионен "Истра" и баскетболният "Баскония". Директорът на звеното за стратегия, иновации и бизнес в организацията Айтор Хименес представи стъпките за развитие по време на семинар в София, в който участваха представители на български клубове.
Г-н Хименес, какви са впечатленията ви от краткия ви досег с българските клубове и българския футбол?
- Имах възможност за кратко да се запозная от първа ръка с "Левски", ЦСКА, "Лудогорец" и "ЦСКА 1948". Наясно съм, че това са клубове, които искат да вървят напред, но все още са в основата и имат много да се развиват от гледна точка на инфраструктурата, на взаимодействието с привържениците и новите изживявания. Това е важно, за да могат да се създадат условия за привличане на запалянковци. И се надявам, че семинарът, който проведохме, е послужил за вдъхновение с примерите на испанските клубове във всички направления.
По време на семинара представихте мащабния проект на "Баскония-Алавес груп". Какво стои в основата му?
- "Баскония-Алавес груп" е частна организация, чиято цел е да привлича инвестиции в спорта, като използва богатия опит в тази сфера. Пример за това е, че през 2011 г. баскетболният клуб купи "Алавес", когато футболният клуб беше в трета дивизия. The Faktory е стратегически проект, чиято цел е да отведе успехите в управлението на спорта на друго ниво. Погледът за развитие е средносрочен и дългосрочен. Това е и препратката към българския футбол - трябва да се гледа към стратегия отвъд краткосрочността, за да се определят целите.
© La Liga Football Seminar
Футболът е само част от вашата дългосрочна стратегия. Каква е ролята на развитието на Ла Лига в този план?
- Разбира се, сключването на колективния договор за продажба на телевизионните права допринесе за увеличаването на приходите ни в това перо. Най-важен за промяната обаче е стремежът за развитие на всеки клуб, желанието да се добавя качество за подобряване на управлението.
Къде е ключът към постигането на тази промяна?
- Основното е хората, които ръководят клубовете, да създадат промяната, да погледнат стратегически. Трябва да разберат, че е необходимо клубовете да са дейни участници в тази екосистема, а не да са безучастни. Клубовете се финансират от три пера - приходи в деня на мача, приходи от телевизионни права и такива от търговски сделки. По темата за спонсорството и партньорствата ние, клубовете, има много какво да кажем и направим. Целта е да създадем силна марка, което да даде възможност да се увеличат постъпленията от спонсорство на фланелките например, и по този начин да продължим да растем. Също така по този начин можем да продаваме повече фланелки и продукти на привържениците.
Стратегическият поглед трябва да работи за това да се създават нови възможности, нови източници на приходи. Ние например започваме да инвестираме в компании или стартъпи и това е нещо, което ни различава от традиционните клубове. По този начин се позиционираме като иноватори, а The Faktory е в основата на стратегията ни.
В спортен план във футбола целта е "Алавес" да се върне в Примера дивисион. Дългосрочно задачата вече я посочих - да развиваме марката и да привличаме качество, развитие на спортните технологии и да привличаме нови приходи.
През 2018 г. "Баскония-Алавес груп" купи хърватския "Истра" - имате ли идея за купуване и на други футболни клубове?
- Зависи. Ако се появи възможност, ръководството трябва да прецени дали моментът и условията са подходящи за подобна инвестиция.
Как може да се намери равновесието между спорта и бизнеса в управлението на даден клуб?
- Трябва да се съхрани същността на футбола, но в същото време всички си даваме сметка, че има разходи като осигуряването на заплати. Ние опитваме да развием марката и да намерим своето място в сферата на забавленията. Човек има три часа свободно време на ден и трябва да избира за какво да го използва - да бяга, да спортува, да гледа "Нетфликс" или може да отиде на мач. Ние си съперничим с останалите бизнеси в развлекателната индустрия. Затова е необходимо да се свързваме с различните общности и да развиваме марката по целия свят.