Изпращане на галерия

Ако се справяте добре зад обектива, покажете какво ви е впечатлило. Изпратете снимки и текст към тях.

Последни галерии

Топ галерии

Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ayrton
    *****
    Неутрално

    Nai golemiqt pilot si ostawa! Naskoro go izbraha negovite kolegi za nai dobur pilot w istoriqta.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на Плакал на 1в- май
    *****
    Неутрално
  4. 4 Профил на Най-великият!
    *****
    Неутрално

    Сена е най-великият!
    Няма какво да говорим!
    Който не е имал; удовоствието да го гледа - сега вече има Youtube.
    Толкова много мъжки битки на пистата, толкова много паметни моменти, които спират дъха...

  5. 5 Профил на Младок
    *****
    Неутрално

    Да, Сена е голям пилот, вечна му памет, но Михаел Шумахер подобри не само неговите, но и всички рекорди във Формула 1. Това също говори достатъчно.

  6. 6 Профил на !
    *****
    Неутрално

    Сена е като Да Винчи! Всички останали са просто имитатори!

  7. 7 Профил на Yadada
    *****
    Любопитно

    последната снимка е страхотна!

  8. 8 Профил на Пешеходец
    *****
    Неутрално

    Гледах като загина през 94та... Този човек оставяше сърце и душа на пистата. Раздваше се по типичния за нацията му начин. Само една дума още: велик!

  9. 9 Профил на ANAGOR
    ANAGOR
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Най-големия просто!!!

    Поклон!

  10. 10 Профил на невеж
    *****
    Неутрално

    това е моят любим пилот. нищо, че вече не е сред нас - той си остава моят любим пилот. след него формулата за мен не е толкова интересна. няма да забравя никога как като бях малък даваха състезанията по първа програма и колко хубаво ми беше тогава

  11. 11 Профил на невеж
    *****
    Неутрално

    и да не забравяме макларън с двигателите на хонда - непобедими!

  12. 12 Профил на fen
    *****
    Неутрално

    легендарен пилот , нямаше конкуренция на мокра писта

  13. 13 Профил на VX
    VX
    Рейтинг: 466 Неутрално

    След като си замина спрях да гледам Ф1. Много обичах да гледам битките му с Найджъл Менсъл
    Шумахер може и да е спечелил повече но винаги ще бъде запомнен със шмекериите и мръсните номерца на пистата

    Този сезон отново започнах да следя Ф1, само заради Бруно Сена който е племенник на Аертон. Аертон казваше много добри неща за него. Желая му успех

  14. 14 Профил на невеж
    *****
    Неутрално

    шумахер, може и да е добър пилот, но на мен не ми харесва. не го харесвам от самото начало, когато се състезаваше в бенетон

  15. 15 Профил на NK /имигрант в родната страна/
    NK /имигрант в родната страна/
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Дневник, вчера прерових сайта ви за да намеря точно тази статия, но уви... Малко несериозно е да я пускате с ден закъснение.

    Аиртон Сена да Силва беше велик не само с победите си и със състезателните подвизи по трасето. Той гореше в битката за победа, той носеше духа на Формула 1 в себе си. За мен този дух си замина с него през 94-та.

    Но той така и не се възгордя, не се ограничи с гоненето на победи в състезанията. Обърнете внимание на 4-та снимка отзад напред и текста под нея: "Медицинските лица оказват първа помощ на Аертон Сена, който в кокпита си носи австрийското знаме в памет на загиналия ден по-рано на пистата Роланд Ратценбергер"!!!

    Ето това показва кой беше Сена. Кухата статистика никога няма да отрази човека скрит в състезателния екип. Статистиката не отчита кога един пилот с риск за живота си се хвърля да спасява друг пилот от горящата му кола. Статистиката не отчита момента, в който един безкрайно талантлив пилот се превръща в легенда...


    R.I.P. Ayrton!!!


    Поклон!!!

    Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"
  16. 16 Профил на Най-големия
    *****
    Неутрално

    Най-истинския пилот, откакто си замина почти не гледам формула, няма тръпка, няма адреналин... почивай в мир!

  17. 17 Профил на RIP
    *****
    Неутрално

    До коментар [#15] от "NK":
    Приживе Сена не беше само пилот, той беше легенда защото може би беше най-красивия човек по душа което публиката усети, макар със закъснение. Това е равносметката която си даваме сега и поддържа легендата за него толкова силна десетилетия след кончината му.

  18. 18 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#11] от "невеж":

    "и да не забравяме макларън с двигателите на хонда - непобедими!"

    Де да беше така...то си беше така през '88 и '89, но през 1991 си пролича, че Уилиямс Рено са много по-напред с материяла. 1992 нито двигателя на Хонда, нито болида на МакЛарън ставаха за печеленето на победи, Сена дори претърпя 6 отпадания поради повреди. Но Сена си остава номер едно, защото за разлика от "счупилия всички рекорди" Шумахер, където всички работят за него и съотборника му спира преди финиша за да го пусне, Сена винаги е имал истиснка конкурения и от пилоти, и от болиди.

  19. 19 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    Ако италианците си бяха свършили работата на Имола нямаше да има 2 трупа, 1 кома и дузина ранени на пистата. Сена щеше да е жив, ако онзи противен завой беше обезопасен и жабарите бяха стигнали по-бързо до него. Те не знаеха какво да направят. Не бях фен на Сена, но той е Голям и никой не може да го отрече.

  20. 20 Профил на AModoMio
    AModoMio
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Беше любимият ми пилот и си остана такъв. Не казвам, че не харесвам и други, но Сена винаги е на първо място.
    Почивай в мир, винаги ще те помним!

    "Ако ние нямахме взаимоотношения с политиците щяхме да бъдем една банда от чакали. Или една обикновена банда и щяхме да бъдем анулирани." Тото Риина след атентатите
  21. 21 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#19] от "Seamus":

    Не е точно така. Първата стъпка към трагедията беше решението на "направилия толкова много за сигурността" Макс Мозли да премахне електронните помагала (трекшън контрол, АБС), и най-вече да премахне активното окачване за сезон 1994. Колите си останаха бързи както през 1993, пистите също, но промените създадоха затруднения в някои отбори, особено на Уилиямс и Симтек (отборът на Раценбергер), защото и двата болида бяха планирани за активно окачване. Преди сезона, Сена се изказа скептчино към новите правила, предупреди да се очакват много инциденти, дори "неще сериозно". Първият болид на Улиямс за 1994-а, FW-16A беше пълна скръб, докато Бенетон има скрита забранена електроника, но само в болида на Шумахер.
    Инцидентът на Барикело може да се нарече "пилотска грешка", но отмяната на електрониката може да е допринесла.
    Инцидентът на Раценбергер е причинен от откъсване на предното крило, но след леко излизане от пистата, към което отново може да са допринесли новите правила.
    Колкото до инцидентът на Сена, причината е счупване на кормилния лост. Преди състезанието, екипът на Уилиямс удължава кормилния лост, като заварява удължителна тръба посредата. Тази тръба е тънка и неподходяща и се чупи.
    Колкото до завоят Тамбурело, няма как да се обезопаси - Сена и Бергер са тръсили варианти веднага след инцидента на Бергер на същото място, но се оказва че има река зад бетонената стена и завоят не може да се обезопаси.
    По-важните въпроси са, защо мениджмънта на Ф1, в лицето на Бърни и Макс не признават смъртта на Раценбергер на пистата, а я пишат за по-късно, когато той вече е откаран - сългасно италиянските закони, ако Раценбергер беше писан за загинал на пистата, състезанието се отменя. Вторият въпрос е защо същите мениджъри оставиха Уилиямс да лъжат като свини повече от 10 години, когато вече отговорните лица не могат да бъдат натикани в затвора (2005-а завършва последното дело в Италия за смъртта на Сена, което признава счупеното кормило, но не може да направи нищо за немърливостта, както и лъжите, манипулациите на отговорните Франк Уилиямс и особено Патрик Хед, които още сам на същите си длъжности). И още защо не наказват Бенетон за нарушенията на правилата и нечестната игра?
    Отговорът на всчико е пари, а отговорността не е на пистата Имола, а е на бизнесмените, които контролират спортта.

  22. 22 Профил на NK /имигрант в родната страна/
    NK /имигрант в родната страна/
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#21] от "DeutschWagen":

    QUOTE: "За пари лииии? За много лииии?"

    За мое голямо съжаление спортът в последните 20 години във всичките си измерения се изроди тотално и предимно икономически интереси диктуват тенденциите в него. Дори съм склонен да мисля, че в някои спортове много успешно се препират милиарди долари.

    Дори горното да не е вярно, романтиката в спорта отдавна си отиде. Сега се правят рекорди, но ги няма легендите. Всичко е в различни нюанси на сивото. И най-важното накрая са приходите в нечий джоб...

    А на нас ни остава само яркия спомен най-великия пилот в Ф1 (поне за мен е така).

    Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"
  23. 23 Профил на ima6migla
    *****
    Неутрално

    Гледах това състезание на живо по К1. Никога няма да го забравя. Аертон Сена винаги ще остане в моето сърце.

  24. 24 Профил на Choni
    Choni
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Добре, де, Дневник от къде вадите такива яки снимки? Да не би да сте абонирани за архива на АП, Ройтерс, АФП?

    www.alakart.bg: ресторанти - голям избор и точна информация
  25. 25 Профил на невеж
    *****
    Неутрално

    До коментар [#18] от "DeutschWagen":

    дойчваген, нямах предвид, че през всичките години са печелели. исках да кажа, че бяха много добри. а уилиямс, че имаха пробив, имаха, обаче чак да а много напред с материала... както и да е - това няма значение - важното е всички отбори да се стремят към прогреса.
    сена си остава вечен! много от нас, когато чуят думите "пилот" и "формула", се сещат първо за сена! той остави своята незабравима следа и затова сигурно господ го прибра.

  26. 26 Профил на фен
    *****
    Неутрално

    Защо Сена да е велик?Някой може ли да даде отговор?Всички рекорди на Ф1 се държат от най-великият пилот на всички времена Михаел Шумахер.Когато Шумахер като младок започна да изпреварва Сена и да го бие на пистата, Сена се самоуби,защото това е най-достоверната версия за катастрофата и смъртта на Сена.

  27. 27 Профил на ANAGOR
    ANAGOR
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До №26 фен

    Много голям процент от феновете на М. Шумахер са фанатизирани, слабоумни комплексари като теб.
    Което до голяма степен дава отговор на твоя въпрос.

  28. 28 Профил на VLADO
    *****
    Неутрално

    хаха ... 26, ти нещо не си в час
    Не само броя на рекордите определят дали един пилот е велик. Сена беше личност с аура. Шумахер е просто машина ... добре смазана немска машина, студена и пресметлива.
    Със Сена си замина последния топпилот във Ф1 каращ със сърце.

  29. 29 Профил на pompastic
    pompastic
    Рейтинг: 222 Неутрално
  30. 30 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    До коментар [#21] от "DeutschWagen":

    Не съм съгласен с теб. Предполагам знаеш, че през '93-'94 Уиялмс бяха изключително силна кола (CVT), която не беше пусната да се състезава и болида в началото на '94 не беше перфектен. Уилямс нямат никаква вина за смъртта на Сена, дори що се отнася до прословутата кормилна щанга. Това е предпочитание на пилота, а по всичко личи, че тази процедура е в реда на нещата за времето си, щом най-силния в техническо отношение отбор прибягва до нея.
    Ник Уирт конструира поредната си екстравагантна кола, която се разпадна от бабуните на пистата и откачането на предото крило причини смъртта на Ратценбергер. Новият Върджин на Уирт получи същия проблем с крилото, 16 години по-късно.
    Рубенс полетя след като стъпи на бордюра. Много пилоти се качват на тях, но до тогава никой от тях не беше катапултиран към гумите. Поне там бяха сложили такива.
    Имола и италианската организация са под всякаква критика. Дори и днес, след като промениха Тамбурело и преасвалтираха трасето автомобилите от всички серии, които се състезават на нея подскачат от неравностите. Жабарите стоят зад завоя, гледат и чакат да мине нещо червено за да му се зарадват. Както се радваха и '94. Нищо че позволиха да се случат 2 трупа, 1 кома и дузина ранени.

  31. 31 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#30] от "Seamus":

    Добре, съгласен съм за Раценбергер. И за Барикело донякъде, но все пак той отскочи на много бърз шикан, което си е триково място - самият той беше казал, че е направил грешка.
    Но за Сена определено техниците на Уилиямс са отговорни, защото не са направили удължението качествено - това че са едни от най-силните не значи, че трябва да се отписва възможността за тяхна груба грешка. През 92 и 93 Уилиямс бяха много силни, но дори в средата на 94 се върнаха в играта с новата спецификация на болида - колата, която Сена заслужаваше. По всичко личи, че от Уилиямс не са подходили сериозно за началото на 94, считайки се за по-добри от другите. Всичко се свежда до арогантност. Освен това именно те настояваха, че кормилото няма нищо общо с инцидента на Сена и представиха абсуртна тероия, където болидът уж презавил и Сена корегирал прекалено бързо (за части от секундата), после близо 1.4 секунди държал прав курс към стената. Това разбира се беше отписано, но тихо и има хора, които още взимат тази теория насериозно. Уилиямс дори направиха филмче за Нешънъл Джеографик, където те участват, въпреки че са в легален процес. Там Култард показва как се извива волана на Уилиямс с пръсти, нищо че не се движи с 300км и не дърпа 4Г - обяснението на екипът. Разбира се имаше и покривало, което да не показва кормилния лост. Защо такива невинници ше инвестират толкова много в ПР? Защо им беше нужно да подвеждат хората?
    А ако пистата на Имола наистина не е била годна, защо ФИА не се е намесила?

  32. 32 Профил на veritas
    veritas
    Рейтинг: Неутрално

    Аертон Сена наистина беше изключителна личност и много талантлив пилот. Аз също спрях да гледам Формула 1 след неговата смърт, просто вече нищо не е същото.

  33. 33 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#25] от "невеж":

    88 и 89 МакЛарън бяха много силни, но 91 Уилиямс представиха шикозен болид, който ги затрудни. 92 Уилиямс си бяха господари, FW-14 все още се счита за най-софистикиран болид на всички времена. През 91 Макларън нямат дори и полу-автоматична скоростна кутия. През 92 нямат активно окачване, а първите 2 състезания Сена кара с болида от 91. Мисля че няма нито един пол позишън, а 93, когато МакЛарън Форд е много по-добър, има само един. Всички останали полове са а Уилиямс.

  34. 34 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    До коментар [#31] от "DeutschWagen":

    ФИА се намеси като накара организаторите да унищожат Тамбурело, след което не подновиха контракта с тях. Днес пистите са модерни, обезопасени, много по-сигурни от тогава, когато се караше на писти като тази в Аржентина и Пасифик. Днес трасето в Бразилия продължава да бъде безобразно зле със слаба организация, но Ф1 има и ще има там може би именно заради Сена. И препълнените трибуни, разбира се.

    Силно не вярвам във вината на Уилямс. Сена е познавал болида, знаел е в каква кола се качва, колко е сигурна, къде са слабостите й, къде е границата. Ако нещата не са били ОК той нямаше да се да кара. Тръгна от първа позиция, но за нещастие не завърши. Уилямс карат с логото на Сена. Макларън, например не.

  35. 35 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#34] от "Seamus":

    Въпорсът е, защо ФИА не се намеси на време? Още 89 Бергер се разби силно на Тамбурело след откачено предно крило и организаторите му спасиха живота. Нелсон Пике и Алборето също имаха подобни инциденти там, защо трябваше да чакат двама пилот да умрат? Освен това промените в сигурността тръгнаха едва след разделилият го на косъм от смъртта инцидент на Хакинен в Австралия през 1995.
    Може би си прав, че организацията в Италия и Сан Марино не е на ниво, но в случая на Раценбергер, той вече беше труп след удъра със стената; при Сена в самия момент след удъра не се знаеше, но се оказва, че е катастрофално травмиран в мозъка и единственото, което може да се направи е да бъде сложен на системи за да се поддържа функцията на сърцето.
    Единственият случай, където организаторите могат да се намесят е при Барикело и те му спасяват живота с бързата си реакция.
    А ако наистина тогавашният дизайнер на Симтек прави калпави коли в тазгодишният шампионат, защо от ФИА не се намесят?
    Вярно е, че Уилиямс имат лого на Сена, защото той умря в техен болид, но това не ги прави по-невинни. Колкото и да познава болида, един пилот се доверява на своя екип, когато влезе в него. Единственият, който има някаква съвест, и то без да има вина е дизайнерът Адриън Нюли. Техническият директор Патрик Хед още е в Уилиямс, виж ги само в какво са се превърнали двамата с Франк.

  36. 36 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    Макс Моузли става шеф на ФИА през 1991 година. Предполагам, че до началото на '94 не е имало време или възможност за тези промени. Днес Тод е с вързани ръце и в момента не може да направи нищо за Ф1. Освен това никой тогава не е забранил на екипите да конструират безопасни болиди и се сещам, че Заубер беше първата кола с яка, през същата 1994 година. Що се отнася до Уирт и калпавите му коли - Нюи също прави калпави коли, но бързи болиди и е един от най-големите инженери в историята на Ф1. Сена не беше най-доверчивия пилот, дори напротив, така че едва ли някой го е заставил да кара. Той сам взима това решение и не случайно взима австрийския флаг със себе си.
    Каквото и да се пише и говори, Имола беше повратна точка в развитието на Формула 1. Днес Кубица е жив благодарение на новите правила и изисквания към пистите, които също са нови. Маса нямаше да бъде жив ако не бяха завишени изискванията за здравина на каските. Редица пилоти се отърваха от осъкатяване, включително и братята Шумахер ако не бяха промените. Жалко е това, че пилотите днес са твърде млади, част от тях набедени за таланти, а инженерите вече им казват по радиото да не изпреварват за да пазят гумите и двигателя. Жалко че Сена не е жив, за чуем мнението му по въпроса.

  37. 37 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#36] от "Seamus":

    Имола наистина е повратна точка, но:

    1) Ясно е описано как Сена няма желание да се състезава, старците Екълстоун, Мозли (може би и Франк), заедно със спонсорите го натискат; правилното решение е отлагане на състезанието, но някои губят пари......
    2) Австийското снаме разбира се е за Ратценбергер, но то е единствената мотивация за Сена за победа; Имола трябваше да е повратна точка, но в друг смисъл
    3) Прави чест на Заубер ако са правили коли по-сигурни от нужното, но те не са водещ отбор; всички останали искат по-бързи коли, не по-сигурни; старците от ФИА бяха длъжни да наложат стандарт, а те наложиха по-малко сигурност с отсраняването на електрониката и новите правила, наравиха спорта опасен.
    4) Накрая кой направи Ф1 по-сигурна - старците от ФИА, или пилотите, които загинаха или се разминаха на косъм? Вярно е, че Ф1 е много по-сигурна сега, но само да не слушам, как Имола била "трагична случайност" - ти си добре информиран, знаеш какво е казал именно Сена за сезон 1994, когато правилата стават ясни
    5) Дали кормилният лост на Сена е бил разнебитен преди удъра със стената не лежи под съмнение - от Уилиямс казват, че лостът е бил пречупен на 20% секунди преди удъра (за 7 обиколки, и то повечето на бавна скорост); следствието казва, че лостът е бил разхлабен на 60% във влизането в Тамбурело. Не разбирам защо виниш Сена а не механиците на Улиямс за некачествнеата, безхаберна работа и надменно отношение - въртяха лъжи за студени гуми, измислено презавиване (корегирано от Сена за 1/10 от секундата, след което не можал да реагира и сържал курс към стената за 1.4 сек) - от Улиямс нокога не приемат вината, вместо това лъжат като насрани, защото е лесно да виниш умрял човек (Сена бил направаил грешка на flat-out corner!). Все пак истината се приема за официална версия през 2005, но повече от 10 години са минали и нокой не може да бъде държан отговорен - колко удобно. Тогава от Уилямс не казват нищо, но успяха да заблудят сумати народ с ПР и направиха фарс с разследването на смъртта на Сена. Невинни лица правят ли така? Все пак кормилата се прават от техническите екипи, не от пилотите. Ако от Уилямс са били толкова надменни и арогантни, че да си позволят да заваряват каквото им падне под ръка за кормилен лост, това какво ги прави - невинни, или добри техници? Мисля, че не нито едно от двете, а по-скоро престъоници,
    А за изомотелното количесто хора, които мислят МакЛарън Хонда за "непобедими", едно клипче, и слушайте внимателно:
    http://www.youtube.com/watch?v=jHPGAx8FqoA

  38. 38 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    Коментарът ти ми напомня на стила на вестник 'Автомобилен Магазин Беда' със 'старците', 'белите якички' и т.н. Това е по т.1.

    2. това е субективно

    3. Всеки тим избира каква кола да конструира - бърза или безопасна, въпреки че не пречи и двата елемента да се съчетаят. Това не е компромис, а махането на електрониката даде на пилотите повече свобода да покажат уменията си. Ако това не беше станало, Уилямс още щяха да ги гонят по пистите.

    4. Очевидно 'старците' са направили формулата по-сигурна, защото те пишат правилата, а пилотите карайки ги изпълняват. Сам виждаш, че се изтрепват кой от тях да не е шеф на асоциацията им. Добре че Хайдфелд е все още безработен, та му намериха щат.

    5. Чел съм и съм гледал всичко, до което съм се докопал за този инцидент. Има безброй клипчета, версии, теории.. Аз мога да обвиня бенетона за откъснатото парче. Като Браун с пружината на Рубенс. Самият факт че т.нар. дело се водеше в Италия и се превърна в такъв фарс, че не стигна до нищо е показателен в размитата отговорност за смъртта на Сена. Чувал ли си коментарите на физиотерапевта на Сена, който казва че бразилеца е задържал дъха си докато кара? Той изказва съмнения че Сена е получил инфаркт преди удара. Защото не се видя опит за завиване, спирачен път, нищо. Хората, особено пилотите от Ф1 и Сена имат добри инстинкти за да реагират поне по някакъв начин. Реакция нямаше. И недей д апишеш за Уиялмс и ПР, защото това е отбора със най-слабия ПР във формулата.
    На Имола загинаха двама души, един изпадна в кома и не малко бяха ранени. За това не са виновни Уилямс и Сена, а лошата организация. Уилямс са във Ф1, Имола не са.
    И ако 'старците' не бяха променили правилата, днес Кобаяши и Хюлкенберг сигурно щяха да са в болница. И за това нямаше да бъдат виновни Уилямс, а Заубер и добрия им ПР който втълпи, че японеца е добър пилот, а болида е много бърз както беше на тестовете. Всъщност крилото им се откачи 2 или три пъти на неравното, но обезопасено с добра организация австралийско трасе. И за това всички са живи и здрави, а ние видяхме състезание, което ни напомня за добрите '90 : )

  39. 39 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#38] от "Seamus":

    2 - това се твърди от хората, говорили със Сена нощта преди състезанието. Твърдят, че изобщо не иска да кара, но след като е принуден, решава да кара за победа и да я посвети за Ратзенбергер. Австрийското знаме в болида е факт.

    3 - Мисля че поне тогава всеки конкурентен отбор би предпочел повече скорост и по-добра динамика, не предпазни мерки. За това те трябва да се стандартизират (а не двигателите, например). Вярно, че Уилиямс още щяха да са номер 1 шрез 1994, ако не бяха новите правила (но вече не с чак толкова), но начинът по който се правят тези нови правила е опасен, защото колите не стават по-бавни и по-малко екстремни, а само по-нестабилни и по-непредвидими. Ф1 се бе развивала с години с електроники и активно окачване, скоростите на завоите бяха станали много високи, нещата просто бяха на ръба както никога преди. Тогава старците оставят всичко както си беше, но премахват тези елементи и прават колите пасвини - те все пак са ФИА, а не зрители и би трябвало да си дават сметка. Това тяхно репение е безотговорно, и Сена се изказва негативно преди да започне сезона. Същият този Сена сформира пилотска група за порблемите по сигурността след инцидента на Ратценбергер.

    5. Чувал съм за този слух с държането на дишането, въпреки че не знам колко е истина. Това, което се знае е, че Сена винаги е бил в много добра физическа форма. Ако наистина е изпаднал в безсъзнание, камо ли да е получил инфаркт, това би било остановено от лекарите, защото тези неща остават следи. Но от Уилиямс твърдят, че данните от телеметрията показват как Сена е забил спирачките и е намалил скоростта на болида с маклсимално негативно ускорение (още едно доказателство за липса на проблеми със сцеплението).
    От това което казваш изглежда и ти си забелязал, че има нещо нередно в инцидента и няма признаци за проблеми със сцеплението. Но:
    1) От Уилиямс ревностно твърдят, че гумите били студени, титановият под цапнал асфалта, това някак си накарал колата да изгуби сцепление в задния край, Сена завил надясно да корегира и после карал така до края. Това обяснение разбира се е смешно, и няма никакви признаци (освен за bottoming out, но то си е нормално, да не говорим, че само може да ти даде ground effect и повече downforce). Какво е твоето мнение - защо се придържат към тази малоумна теория и ръсят лъжи?
    2) Ако ще търсим широк обхват на теории, освен "инфаркт", трябва също да прибавим и "убийство"; "самоубийство" не е много верятно заради австйиското знаме в болида и желанието на Сена да го развее като победител - нещо, което съвсем реално можеше да се случи на Имола.
    3) Въпреки унищожените доказателства и куп нередности, има данни, които сочат към проблем с кормилния лост. Първо от Уилиямс успяват да уредят те да си приберат черната кутия от болида на Сена, въпреки че не е редно (маршалите първо им отказват, но те после идват с човек от ФИА и си я взимат). В следствие черната кутия изчезва за месец, а когато се появява е повредена, видимо с удър и е почти неизползваема. От Уилиямс твърдят, че са прибрали чернат кутия, защото не можели да оставят Дейнън да се състезава, без да знаят какво се е случило със Сена. Но години след това, по време на разлседването от Уилиямс заявяват, че черната кутия е била повредена и данните липсвали. Въпреки това са пуснали Деймън да се състезава, а маршалите дават показания, че когато черната кутия е била у тях е била добре запазена, без белезите от удър, в който вид я връщат от Улиямс. Има нередности и в записа от кокпита на Сена, който показва последнта му обиколка - вижда се мъдране на кормилото, което е физически нвъзможно и нокога невиждано на болид от Ф1. Записът прекъсва точно преди Сена да излезе от пистата и разбира се обяснението било, че операторът бил сменил кадрите точно в този момент (но всъщност няколко болиди имат подибни камери и те работят нонстоп, дори да не бъдат излъчени), после мистериозно се появяват около .1 сек допълнително продължение. Дори този прекъснат запис показва, че точно в моментът когато колата тръгва надясно, какската на Сена пропада надолу и мурда наляво - нещо, което може да се очаква, ако кормилото изведнъж пропадне. За всеки случай опровергава теорията на Уилиямс за корегиране на презавиване.
    4) На какво прилича инцидентът на Сена? Аз твърдя, че действително изглежда точно като повреден кормилен лост. Защо? Защото съм виждал кадри от кокпита на такъв тип повреда на болид от Формула Мазда и нещата се развиват точно така - болидът изведнъж поема в посока извън завоя, секунда след това изправя и държи прав курс към стената. Едно към едно.
    5) ПР на Уилиямс в момента няма, но когато даваха показания '96 и '97 отново бяха номер едно. Дори осигуриха изява в Нешънъл Джеографик, където били дали "ексклузивни кадри" и обянсяват, как болидът на Сена бил направен да си кълчи волана настрани, та това било нормално. Разбира се не показват истински болид в движение, а нагласен волан, при това с покривало, което прикрива лостът. Добрият стар приятел на Франк, Питър Уиндсър също се беше включил, първо публикува статия, как имало нещо на пистата, през което Сена минал, после за СПИЙД ЧЕНЪЛ обясняваше как когато Сена карал след колата за сигурност на Имола, "очите на Сена били отворени като яйца и показвал знаци тя да кара по-бързо". Как е видял очите на Сена не е ясно, особено през тъмното стъкло на каската му. В обощение, от Уилиямс правят всичко възможно да объркат публиката и ръсят лъжа след лъжа; в крайна сметка разследването намира Патрик Хед за отговорен, макар и чак през 2005.

    Не опровергавам липсата на организация в Италия, но за Инцидентите на Имола не са виновни. Пак повтарям!
    - През 1989 спасяват живота на Герхард Бергер на Тамбурело
    - През 1994 спасяват живота на Рубенс Барикело
    Останалото не зависи от тях. Липсата на организация не допринася за двата смъртни случая. По тогавашните стандарти Имола покрива изискванията, но спортът вече е опасен. На Имола става очевадно, че ако болид от Ф1 изпадне в нередно състояние на пистата, последстията може да са фатални. Новите пвавила допринасят за тези нередни състояния, защото отборите са свикнали да са на ръба, но с електроника и активно окачване. Болидът на Сена, FW-16A е пасивен болид, но неразличим от предишния, който беше с активно окачване (освен ниското задно крило с анхедрална форма, което не беше домислено до средта на сезона). Това беше много коментирано, въобще болидът на Сена е опит да се адаптира болид към новите правила, но този болид първоначално е правен специално за старите правила с активно окачване и електроника. Същото е и със Симтек. Заключението е много просто - през 1994 ФИА направи Ф1 много опасна, а пилоти като Сена предопредиха за това; иронията е, че тези нови правила не са отговорни за неговата смърт.
    Дали старците от ФИА щяха да подобрят сигурността, ако не бяха загинали двама пилоти? Това което много хора не разбират е, че след 1994 Ф1 бе в криза и силно застрашена; за старците нямаше избор. Ако наистина се бяха интересували от сигурност, 1994 нямаше да се случи.

  40. 40 Профил на Seamus
    *****
    Неутрално

    2. Никой не може да принуди Сена. Бергер не е искал да кара, но Лауда го е навил заради Австрия и Ратценбергер.

    3. Естествено, че Сена ще реагира негативно на промените. Той отива в най-силно техническия отбор, на който му забраняват тотално смазваща кола и започват '94 без нея, а с компромисен болид. Това че е свикал група нищо не означава. Да не мислиш, че за 1 нощ Ф1 ще стане по-безопасна? ПР?

    4. А, спирачен път има ли? Пилота вдига ли ръцете от волана за да се предпази? Защото при Сена ги нямаше тези неща.

    5. Мислиш, ли че Уилямс ще търсят 'Нешънъл Джиографик' за да доказват вината си или по-скоро телевизията е искала да направи интересно предаване за смъртта на митологизиран пилот? Вероятно маите са накарали НГ да направи драматичната поредица за 2012 или Настрадамус им е писал да снимат за поредния край на света. Ако беше предрекъл смъртта на Сена щеше да сцепи рейтинга.

    6. Всяка промяна в правилата допринася за несигурността на болидите. Когато нарязаха гумите и стесниха колите, те станаха по-опасни защото са трудни за каране. За щастие не загина никой пилот, само някой нещастник от маршалите в Монца.. Италия.

  41. 41 Профил на DeutschWagen
    *****
    Неутрално

    До коментар [#40] от "Seamus":

    "Естествено, че Сена ще реагира негативно на промените"

    Първо коментарът на Сена е изцяло за сигурност и инциденти, едно предупрежденеие. Хубаво е да го потърсиш и прочетеш. Гледаш много на черно-бяло. Уилиямс бе "смазващ" през 1992, на моменти беше и през 1991. През 1993 беше пак много добър, но МакЛарън имаха сериозни подобрения с новия болид. Липсваха им мощност (имаха стандартния заводски двигател на Форд) и имаха проблеми с еродинамичния баланс, което на моменти ги направи много бавни на правите. Бенетон също бяха добър отбор, имаха вдингато предно крило и специалния двигател на Форд. Уилиямс отново си оставаха най-добри през сезон 1993, но сега другите отбори показваха че са понаваксали доста. Сена имаше възможност да премине в Уилиямс още за 91 или 92, не помня точно, но Рон Денис го убеждава да остане.
    Освен това Уилиямс си остава технически най-силният отбор дории след правилата. До последно се надява да има силен болид, а разочарованието му идва едва когато почва сезона (добре е обяснено от телефонни разговори с Прост преди състезанието на Имола). Така че неговата лична изгода не е фактор тук.

    "А, спирачен път има ли?"

    Остава нещо черно на пистата от колата. Никой не се опитва да опровергае негативното ускорение на болида. От Уилиямс са лъгали много, но не могат да лъжат за очевадни неща (примерът с разхлабването на кормилния лост, но само на 20%)

    "Мислиш, ли че Уилямс ще търсят 'Нешънъл Джиографик' за да доказват вината си"

    Те търсиха медийна изява по време на високо-профилиран съдебен процес. Не сравнявай Маите и 2012, защото те отдавна са измрели и не присъстват във филмовете. Това не може да се каже за филма им за Сена. "Exclusive footage by Williams" - от 'Нешънъл Джиографик' правят "интересно" филмче, докато рекламират защитната теория на отбора - всички печелят. Пак повтарям, във филмчето Култард демонстрира как се прави доказателство домашна употреба, правено някъде в помещенията на Уилиямс. Много англо-говорящи немислещи с които съм говорил споменават именно това филмче и казват как болидът на Сена "допрял асфалта" и т.н., така че си е ПР в действие. Хората в англо-говорящия свят не обичат да мислят, смятат че някой трябва да да мисли за тях. Затова такива "интересни филмчета" винаги са вървяли. Тези които имат разбирания и мислят го наричат "mockumentary".

    Тука става доста сложно, защото ти смяташ Уилиямс за ангели, но не си запознат с тяхното становище и лъжи. Ти казваш едно за инцидента, те ревностно твърдят и нелепо се опитват да докажат друго, но ти пак си ги харесваш.

    "Всяка промяна в правилата допринася за неси гурността на болидите"

    Това стесняване и рязане на гумите направи болидите смешни. Тези мерки единствено намаляват механичното сцепление на отсечки с ниска скорост, където аеродинамиката не играе роля. В същото време бяха оставили отборите да правят каквото си искат на бързите отсечки, защото бяха накичили болидите отвсякъде с елементи. Уилиямс-а на Сена е много труден за каране, но не е нито широк, нито с нарязани гуми. Изглежда като болид, а не като трактор.
    Наистина тези по-нови промени бяха наложени по-сполучливо, но хора като теб май гледат на Сена и Ратценбергер като нужни жертви в името на промените, в смисъл "да те умряха, но нещата се подобриха след това". Аз бих уважавал старецът Мозли, ако бе спасил тези двама пилоти и бе действал докато решаваше той и имаше избор, а не когато белята вече се е случила и си притиснат до стената. Сформиране на една пилотска групичка за дискусия по сигурността наистина няма да направи много за една нощ, но е по-добре отколкото да спиш и чакаш Сена да умре. Може и да не спал, а да е бил в оргия с фенове на Мусолини, кой знае. Важното е, че не си свърши работата. Аз смея да кажа, че инцидентите и смъртта на Сена и Ратценбергер нарпави спортта по-сигурен, не старецът. Но разбира се спорът никога няма да е същият, не само заради липсата на двамата пилоти - ако гледаш последната обиколка на Имола преди смъртта на Сена ще видиш, че има нещо в движенията на тези болиди, което прави днешните да изглеждат мъртви.

  42. 42 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2275 Неутрално

    Мир му на душата ! Днес във Ф1 е толкова сигурно ,че даже е скучно !
    А правилата вече са толкова много ,че си имат цяла армия от чиновници която да направлява конструкторите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  43. 43 Профил на Maslara
    Maslara
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#26] от "фен":

    Защото Сена се бори с Прост на пистата, в бокса, навсякъде и няма заповеди от бокса да бъде пропуснат да победи. Сена и Прост имат отделни екипи, които не си говорят дори. Докато при Шумахер всички работят за него. Това спомняш ли си го? Защото след ерата на Сена и Прост формулата я превърнаха в маркетингова машина.

    Зад машината Шумахер стой един двигател на Форд, който осигури предимство на Бенетон и доразвиха във Ферари. Както се казва точният човек на точното място.

  44. 44 Профил на odysseus
    odysseus
    Рейтинг: 442 Неутрално

    "Да бъдеш втори означава да пръв от загубилите"

    Айртон Сена

  45. 45 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    Днес преди 20 години, най-великият пилот във Формула 1 загуби живота си водейки Гранд При на Сан Марино.

    Помним не по-малко от преди 4 (или 20) години. Чудесна идея е да се наблегне на това с препубликуването на статията.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  46. 46 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    Велик!
    Да почива в мир.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  47. 47 Профил на avalon2468
    avalon2468
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#26] от "фен":

    изобщо осъзнаваш ли какво е написано от теб? мъж или жена си, това е без значение, такива неща просто не се мислят, камо ли да се пишат публично...съжалявам те, каквото и да си...

  48. 48 Профил на kamm
    kamm
    Рейтинг: 497 Неутрално
  49. 49 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    http://vimeo.com/20741801

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  50. 50 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    Сена е истинска легенда.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  51. 51 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1421 Неутрално

    До коментар [#23] от "ima6migla":

    И аз го гледах...
    Мир на праха му!

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  52. 52 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Много съм слушал за него. Един от най-големите е.
    Докато Формула-та е жива, жив ще е и споменът за Сена.

  53. 53 Профил на Wizard
    Wizard
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Евала! Страхотна личност, да почива в мир! Уникат!

    Never underestimate the power of stupid people in large groups!
  54. 54 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Да почива в мир,винаги ще го споменаваме на днешна дата.

  55. 55 Профил на didco
    didco
    Рейтинг: 450 Весело

    Снимка #18 - две абсолютни легенди!!

  56. 56 Профил на rafa1986
    rafa1986
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#5] от "Младок"

    Трябва да почетеш повече да се поитересуваш и тогава да се изказваш. Тук не се прекланяме пред Сена, защото загина трагично, а защото наистина е най-великият ПИЛОТ! Ще дам само един пример - след като печели британската формула 3 се колебае дали да кара на финалното състезание на градската писта в Макао (доста по-тясна от тази в Монако). На това състезание участват най-добрите пилоти от британската, френската, японската и т.н. формула 3 шампионати ( с еднакви шасита и един доставчик на двигатели). Сена се явява на квалификациите в последния момент, не познава трасето защото е градско не е карал никога на него. Прави само 3 обиколки - една опознавателна и две състезателни, взима пол позишън и поставя рекорд на трасето! А Шуме е изключителен пилот, но Сена е най-големият!

  57. 57 Профил на rafa1986
    rafa1986
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#26] от "фен":

    Ти си болен





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.