Рали "Дакар", етап 5: Първа победа за Петерхансел, Ценков изживя труден етап

Стефан Петерхансел демонстрира класа и скорост в пясъците на Атакама

© Associated Press

Стефан Петерхансел демонстрира класа и скорост в пясъците на Атакама



Деветкратният победител в рали "Дакар" Стефан Петерхансел с "БМВ X3CC" стигна до първата си етапна победа в петата отсечка на надпреварата.


Българите Петър Ценков и Тодор Христов, които се състезават в категорията на четириколките, имаха пореден тежък ден и към 3,00 ч. само вторият от тях беше стигнал до финала.


Христов завърши отсечката с последно 17-о време, след като прекара над десет часа и половина в нея и финишира с пасив от 4:30 ч. зад победителя Алехандро Патронели.




Много по-сериозни трудности в етапа е имал Ценков, който до този момент се представяше отлично и заемаше девета позиция във временното класиране. Той се движеше твърдо с 14-о време до 12-ата GPS точка в отсечката. За следващите около 40 км до 13-ата предпоследна контрола преди финала за съжаление той загуби над три часа, като това най-вероятно се дължи на технически проблем. Той пропусна последната контрола, но все пак успя да финишира.


При автомобилистите Стефан Петерханзел за пореден път доказа бързината си в пясъците на пустината Атакама, въпреки че отново спука гума, и загатна за възможностите си по предпочитания от него терен.


Той се възползва максимално от грешките в навигацията на своите основни съперници и за първи път изпревари всички пилоти на "Фолксваген", които и днес заеха останалите места в челната петица.


След прекосяването на 423-километровия етап между Калама и Икике, французинът завърши с аванс от 1:24 мин. пред набралия инерция от последните два дни Насер Ал-Атия. Спечелилият три от досегашните етапи и лидер в състезанието Карлос Сайнц остана на повече от три минути зад Петерхансел.


Така пилотът на "БМВ X-Raid" си върна второто място във временното класиране и съкрати наполовина аванса на испанеца до 2:26 мин. "Навигацията днес беше сложна. Трасето беше много разбито и начупено, но това са етапите, които ни пасват", обясни Петерханзел.


Карлос Сайнц имаше сериозни проблеми с навигацията, а по-късно се наложи няколко зрители да му помогнат след засядане в дюна

© Associated Press

Карлос Сайнц имаше сериозни проблеми с навигацията, а по-късно се наложи няколко зрители да му помогнат след засядане в дюна


Сайнц директно се оплака от оформлението на пътната книга и обвини нея за забавянето си. "На едно място завихме наляво и допуснахме грешка. Продължихме така 3-4 км, но вместо да се върнем, поехме риска да минем напряко и спечелихме. Стефан вече беше пред нас и карахме в неговата следа. По-късно намалих, за да избегна моторист и се заклещихме за кратко в една дюна. Пътната книга не е много коректно написана", каза лидерът.


Ал-Атиях сподели мнението на своя съотборник, но остана доволен, че утре увереният в пясъците Петерхансел ще отваря пъти и ще може да го следва.


Четвърти и днес завърши Жиниел де Вилиер. С оглед на дългата надпревара победителят от 2009 г. все още има шанс за място на подиума, но продължава да се отдалечава от битката за първите три позиции.


По-назад Герлен Шишери успя да заседне в плитък пад със своя "Мини All4 Racing" и дълго време трябваше да чака помощ. Той получи асистенция от своя съотборник в X-Raid Леал Дош Сантош и се добра до финала с над 30-минутно закъснение зад лидерите.


При мотоциклетистите днешният етап беше много драматичен и изпълнен с обрати, катастрофи и наказания за лидерите. Отговорник за тях и тук бяха тежкият терен, намалената видимост и сложната навигация.


Чилиецът Франциско Лопес с "Априля" беше най-бърз в отсечката и изпревари е едва секунда Франс Верхоевен (БМВ), но победата отиде при завършилия четвърти Пауло Гонсалвеш (БМВ). От времето на португалеца бяха свалени няколко минути, защото той се притече на помощ на катастрофиралия тежко в средата на етапа временен водач Оливие Пен.


Така той спечели първия си етапен успех в "Дакар" и донесе първа победа за БМВ след ерата на Ришар Сенк, който триумфира през 1999 и 2000 г. Лопес остана втори, докато Верхоевен съжали за падането си на 2 км преди финала, което му коства по-предно класиране. Четвърти остана лидерът Марк Кома, с което за първи път в челната тройка нямаше пилот с KTM.


Чилиецът Франциско Лопес с "Априля" беше най-бърз в отсечката, но победата отиде при завършилия четвърти Пауло Гонсалвеш

© Reuters

Чилиецът Франциско Лопес с "Априля" беше най-бърз в отсечката, но победата отиде при завършилия четвърти Пауло Гонсалвеш


Етапът започна по невероятен начин и люта битка в Топ 10. Пен поведе до първата контрола на 218 км, но 13 км по-късно падна, счупи китката си и беше транспортиран до болница с хеликоптер. Инцидентът се оказа ключов за крайното подреждане в етапа.


Кома, който вече беше претърпял падане в началото и също нарани китката си, спря да помогне на французина и загуби време, също както направи и Гонсалвеш. На финала испанецът загуби водачеството си в състезанието, но след корекцията на времето му отново си върна лидерството с над десет минути пред втория Сирил Депре (KTM).


Французинът не успя да се възползва от проблемите на своите конкуренти, дори напротив – получи 10-минутно наказание заради нарушение на стартовите процедури. Третата позиция във временното класиране заема Лопес (+18:32 мин. зад Кома), следван от героя на деня Гонсалвеш, изпреварил в етапа лидера с близо 22 мин.


Досегашният лидер при камионите Владимир Чагин навярно е бил доста изморен от вчерашното празнуване на 41-ия си рожден ден, защото днес изостана с цели 20 минути зад своя съотборник в "КамАЗ" Фирдаус Кабиров.


В сряда той спечели трета етапна победа, но сега остана четвърти и сдаде лидерската позиция на сънародника си. Кабиров все пак продължи доминацията на руския производител и беше най-бърз по отсечката. Неговият аванс пред Чагин във временното класиране е 13:36 мин., което едва ли ще се окаже достатъчно да откаже Царя от битката му за рекордна седма победа в "Дакар".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK