Рали "Дакар", етап 10: Лош ден за Сайнц, Ценков е 9-и

Белите пясъци край Фиамбала помогнаха много на Насер Ал-Атиях в битката му с Карлос Сайнц<br />

© Associated Press

Белите пясъци край Фиамбала помогнаха много на Насер Ал-Атиях в битката му с Карлос Сайнц



Победителят от 2009 г. Жиниел де Вилиер защити честта на "Фолкваген" с успех в десетия и най-дълъг етап на рали "Дакар" след проблемите на неговите съотборници и лидери Насер Ал-Атия и Карлос Сайнц.


Двамата останаха едва четвърти и пети днес и позволиха на "БМВ X-Raid" за първи път да вкара два автомобила в челната тройка. Това ни най-малко не помрачи настроението на Ал-Атия, който се оказа най-големият печеливш от несгодите на испанския си съотборник.


Катарецът загуби 8 мин. зад Вилиер, но грабна цели 10 пред основния си конкурент за крайния успех Сайнц. Матадора трябваше да се бори със затъвания в белите пясъци край Фиамбала и се отдалечи на 12:37 мин. от Ал-Атия, с който в последните три дни водеха ожесточена битка.




Българинът Петър Ценков с Can-Am завърши най-дългия етап в надпреварата с отличното девето време при четириколките. До третата GPS точка той се движеше седми, но в края отбеляза минимално забавяне и повтори най-силното си класиране до момента от четвъртата отсечка.


Ценков завърши на 26:26 мин. зад изненадващия победител в етапа Хорхе Сантамария с "Хонда". Българинът, единствен представител на страната в "Дакар" след отпадането на Тодор Христов, се изкачи до 12-а позиция във временното подреждане. Лидер в категорията остава Алехандро Патронели ("Ямаха") с комфортната едночасова преднина спрямо Себастиан Халперн.


Днешният най-дълъг етап в "Дакар" със своите 862 км (686 км връзка и 176 в състезателно темпо) върна битката отново на територията на Аржентина. Трудните моменти за миналогодишния победител Сайнц започнаха още на 13-ия километър в скоростната отсечка, където затъна в дюна.


Пилотът на "Фолксваген" загуби девет минути за измъкването на своя "Рейс Туарег 3", а по-късно добави още няколко спрямо най-бързия Вилиер след грешка в навигацията. По-лошата новина за Сайнц беше безпроблемното придвижване в белите пясъци на лидера Ал-Атия, с изключение на малко 2-километрово отклонение от трасето преди финала. Така Матадора ще трябва да навакса 12:37 мин. пасив от катареца в последните три етапа, ако иска да дублира титлата си.


Забавянето на двамата водачи позволи на БМВ за първи път да вкара два автомобила в челната тройка, водени от Кшищов Холовчиц и Стефан Петерхансел. Французинът също имаше проблеми, които за негов късмет бяха в прехода. Стотина километра преди старта на етапа най-успешният пилот в "Дакар" получи повреда в скоростната кутия, но асистенцията му беше наблизо и успя да я отстрани навреме.


Това въобще не се отрази на темпото на Петерхансел и той се движеше първи до четвъртата контрола, но в следващите километри се забави и в крайна сметка остана трети в етапа. Освен победителя Вилиер, пред него се нареди и съотборникът му Холовчиц (+4:23 мин. от първия).


Доброто представяне на БМВ не повлия на "Фолксваген" и екипът от Волфсбург продължава окупацията на челната тройка, която за момента се допълва от необезпокоявания Вилиер.


Сайнц (на снимката) загуби 10 минути зад основния си конкурент Ал-Атия и се отдалечи най-много от челото в досегашната надпревара

© Associated Press

Сайнц (на снимката) загуби 10 минути зад основния си конкурент Ал-Атия и се отдалечи най-много от челото в досегашната надпревара


При мотоциклетистите Марк Кома с KTM спечели етапа и удвои до 18:10 мин. аванса си в челото пред своя основен конкурент Сирил Депре (KTM). Забавянето на французина дойде още в началото, когато реши да следва Франс Верхоевен с БМВ, но холандецът сбърка навигацията и това отне на двамата 5 мин.


След третата контрола Елдер Родригеш с "Ямаха" пое лидерската позиция, само за да я загуби в последните километри с цели 27 мин. пасив. Така за Кома остана удоволствието да финишира с най-добро време и аванс от нови 10 мин. пред втория Депре. Чилиецът Франциско Лопес-Чалеко завърши с пети резултат и запази третото място във временното подреждане с 45 мин. разлика пред Родригеш.


При камионите господството на "КамАЗ" вече и на теория няма как да бъде нарушено след отпадането на единствения оказващ известна съпротива конкурент на руснаците Алес Лопрайс с "Татра".


Вчера чехът не успя да се добере до бивака и напусна надпреварата, с което освободи първата четворка за безспорните първенци в последните години. Шесткратният победител в "Дакар" Владимир Чагин отново с лекота си върна водачеството и започна агресивно финалния спринт към рекордния си седми успех.


Днес Царя изпревари с повече от 21 мин. своя съотборник и досегашен лидер Фирдаус Кабиров, с което издуха крехкия му аванс от четири минути и половина. Чагин вече води със 17:27 мин. на Лейтенанта, който пък има преднина от няколко часа спрямо следващите ги два екипажа на "КамАЗ" с Едуард Николаев и Илгизар Мардеев.


В четвъртък състезателите отново ще имат близо 800-километрово препятствие. Те ще трябва да изминат 164 км връзка и 622 състезателни километра между Чилесито и Сан Хуан.


Резултатите във всички категории можете да видите на официалния сайт на рали "Дакар".

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Как става така че ДАФ, МАН и Ивеко - комапнии с традиции в камионите отпадат така безславно пред руските камази които пък странно защо ама никой не ги ще на пазара.
    Може би са просто високо модифицирани модели камазите.
    И при моторите - хонда назад а КТМ - допреди 10 години никому незнайна австрийска фирма днес пък води.
    Жалко че нямаме някой българин и в останалите категории.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на MissingPerson
    MissingPerson
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":

    Все пак КАМАЗ-ите по принцип имат много военни модели, които лесно стават за рали Дакар. Аз военен МАН, освен да тегли нещо по шосе, друго не съм виждал.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/IMG_2077_pantsir-s1.jpg/800px-IMG_2077_pantsir-s1.jpg

    а тук е като БМП

    http://img121.imageshack.us/img121/4503/2660643wd.jpg

    Caveat lector! "Тоя победен човек да ми вземе кафеварката..."
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4528 Любопитно

    До коментар [#1] от "Десен":

    това че ти не знаеш КТМ сигурно означава че си господин НИКОЙ.
    КТМ е на пазара от 1953 г. и е смного титли в мотоциклетния спорт - особено в мотокроса и спидуейа. жал ми е за такива "специалисти" като теб.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4528 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":

    забрави МЕРЦЕДЕС

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Той разбира от политика, бизнес, спорт, икономика, здравеопазване, технологии, автомобили, физика, химия, биология, история, география, тежка металургия, крикет, карате, икебана, земеделия, животновъдство и т.н.
    Не го ли виждаш, че е "компетентен" по всички теми.

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  6. 6 Профил на lordvamp
    lordvamp
    Рейтинг: 8 Неутрално

    руските камиони са старахотни машини.зил урал камаз. всеки от тях е направен да издържа в екстремни условия.не се учудвайте че печелят почти всяка година.а за ктм и хускварна може би са едни от най сполучливите ендуру мотори
    японците винаги има какво да покажат обаче и да изненадат.
    бмв и фолсваген са традиционно силни марки и ако и ауди се намеси става германска хегемония в ралито
    дано дано!
    и дано има повече българи за участници доказваме че можем

  7. 7 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 758 Любопитно

    Сигурно хората не пътуват през толкова страшни терени и предпочитат малко повече комфорт в камиона пред издържливостта на "Камаз".

  8. 8 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    Преди години имаше едно състезание /все още в Африка/, в което наказаха сервизния автомобил на Камаз, защото се движел твърде бързо. На първите две места бяха състезателните камиони, а на трето - сервизният. Проблема бил, че сервизният камион не е обезопасен/ролбари и др./ и при инцидент става страшно.

  9. 9 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 867 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":
    "Може би са просто високо модифицирани модели камазите."

    Всички машини на Дакара са малко или много "пипнати" и мАторите, и камионите и "леките" коли. Особено пък туареците и БМВ-тата нямат нищо общо със серийните модели.

  10. 10 Профил на redrose
    redrose
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Ще вмъкна и аз нещо по повод на първия коментар
    ДАФ МАН ИВЕКО са направени за комфорт и се стремят към нисък разход на гориво
    За това са толкова масови на пазара
    Докато руските машини са направени да издържат в екстремни условия защото и условията в Русия са по неблагоприятни от европейските тези немператури от минус40 Също така имат много висок разход на гориво в сравнение с гореспоменатите


    Извинете че няма препинателни знаци но в полето за писане изчезнаха и на фонетика и БДС и на латиница работят ми само десните цифри

  11. 11 Профил на onq_s_konq
    onq_s_konq
    Рейтинг: 392 Неутрално

    браво Стоев!
    точен както винаги!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK