Рали "Дакар", етап 12: Ал-Атия се носи към победата, огромно забавяне за Ценков

Изсипалият се дъжд принуди пилотите да се борят с много кал по трасето

© Reuters

Изсипалият се дъжд принуди пилотите да се борят с много кал по трасето



Пилотът на "Фолксваген" Карлос Сайнц спечели 11-ия предпоследен етап на рали "Дакар", но неговият съотборник Насер Ал-Атия завърши трети днес и е само на крачка от крайната победа.


Българинът Петър Ценков с Can-Am започна отлично етапа и след четвъртата GPS точка заемаше десето място, но изгуби близо четири часа преди да стигне до петата на 175 км от старта.


В полунощ българско време той тъкмо беше преминал шестата контрола (около километър 200), докато повечето състезатели при четириколките вече бяха финиширали в 555-километровата скоростна отсечка. При преминаването си на шестата точка той беше с близо 6-часов пасив спрямо най-бързия до тази част на етапа Кристоф Деклерк с "Поларис".




Французинът спечели и отсечката, но Алехандро Патронели продължава да води убедително и е на път да повтори постижението на своя брат Маркос от миналата година.


Пороен дъжд се изсипа през нощта преди началото на предпоследния 12-и етап, което бе и причината организаторите да превърнат част от скоростната отсечка при автомобилистите в неутрализация (от километър 294 до 341). Това по никакъв начин не попречи на водещите състезатели в категорията, които започнаха битката още от самия старт.


Алехандро Патронели е на път да запази титлата от "Дакар" във фамилията

© Reuters

Алехандро Патронели е на път да запази титлата от "Дакар" във фамилията


Вчера Стефан Петерхансел с БМВ коментира, че ще пази своя автомобил и няма да атакува третото място на Сайнц, но въпреки това французинът стартира много силно и водеше с над три минути спрямо втория Жиниел де Вилиер с "Фолксваген" при преминаването на четвъртата GPS точка. Петерансел изгуби близо 7 мин. на километър 151, като не можа да ги навакса до финала и в крайна сметка остана четвърти.


След като в четвъртък изгуби над час, Сайнц не само се прости с надеждите за втора поредна победа, но днес беше принуден да стартира от по-задна позиция и да се справя с трафика. Въпреки това Матадора се пребори за етапната победа, която пък до голяма степен му гарантира третото място на подиума.


Втори в отсечката завърши Вилиер, който пък е все по-близо до второто място в общото класиране. Същото важи и за третия в етапа, но с една единствена разлика – Насер Ал-Атия е само на крачка от първата си победа в рали "Дакар". Неговият аванс спрямо южноафриканеца в общото класиране е близо 50 мин. Ако подреждането в челната тройка се запази, "Фолксваген" ще попълни местата на подиума за втора поредна година. На него ще се качат и тримата последни победители в "Дакар" – Ал-Атия, Сайнц (2010) и Вилиер (2009).


При мотоциклетистите Сирил Депре с KTM даде всичко от себе си, за да навакса голямото изоставане, което натрупа спрямо лидера Марк Кома (KTM), но каталунецът беше непоклатим.


През цялото време днес той се движеше плътно до Депре, като не позволи нито в един момент разликата между двамата да надхвърли 3 мин., а в края на етапа дори го изпревари. Ако утре не се случи нещо непредвидено, Кома ще спечели третата си победа в "Дакар" след 2006 и 2009 г. и ще изравни резултата на Депре (2005, 2007 и 2010 г.).


"Трябваше да атакувам, това така или иначе ми идва отвътре и започнах още от първия километър, въпреки че към края леко върнах газта, обясни Депре след финала. - Важното е, че няма за какво да съжаляваме. Дадох всичко от себе си, а денят определено беше дълъг. Трябва да е валяло много снощи, защото по пътя имаше много кал. Беше истински ад. Шансовете ми вече изглеждат минимални. След ден с 555 км, в които можехме да спечелим известно време, това не се получи, все пак много или малко сме се отказали. Но това не е краят на света, важно е да гледаме напред".


Известно объркване се получи днес при състезателите на две колела. Ханк Кнуиман с KTM и Ален Дюкло с "Априля" пропуснаха част от маршрута, предназначен за мотоциклетистите, и минаха директно през този за камионите, което е и причината малко преди финала двамата изненадващо да излязат начело в класирането. Впоследствие те бяха санкционирани за нарушението и статуквото беше възстановено.


Шведката Ани Сеел пада със своя KTM в калта

© Reuters

Шведката Ани Сеел пада със своя KTM в калта


Изходът от битката при камионите също изглежда повече от ясен. Днес трасето за най-тежките машини беше ограничено на 266 км заради характеристиките на релефа, но това не попречи на Владимир Чагин с КамАЗ да спечели седмата си етапна победа в тазгодишното издание на надпреварата и общо 63-а в кариерата си досега.


Неговият съотборник и основен претендент за победата Фирдаус Кабиров остана само на 48 сек. зад него, но в общото класиране двукратният първенец изостава с повече от половин час. Така само чудо в събота може да отнеме на Царя седмата рекордна победата, с което постижението на Карел Лопрайс и "Татра" ще остане в историята.


След дисквалификацията на Алес Лопрайс, племенникът на Карел, КамАЗ наложи тотална доминация. Победителят от ралито "По пътя на коприната" Едуард Николаев се движи трети в общото класиране, а Илгизар Мардеев – четвърти. И докато третото място на Николаев е сигурно, то Мардеев ще трябва да се постарае да направи победата на руския тим четворна, защото само на 2 мин. зад него е Франц Ехтер с МАН.


Само нещо непредвидено може да спре Владимир Чагин-Царя от спечелването на рекордна седма победа при камионите

© Reuters

Само нещо непредвидено може да спре Владимир Чагин-Царя от спечелването на рекордна седма победа при камионите


Последният 13-и етап на рали "Дакар" е дълъг само 181 км, като финалът му е на пистата в Барадеро. Скоростите в него ще са сравнително високи, а връзката е дълга цели 645 км, което е малка предпоставка за възможен обрат в някой от класовете.


Резултатите във всички категории след 12-ия етап може да видите на официалната страница на рали "Дакар".

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Дневинк и Мирослав отразиха най-добре Дакар тая година от всички български медии. Браво.
    Жалко за Ценков. Стисках му палци да дръпне повече напред, имаше огромни шансове, но нещо му е изиграло лоша шега явно.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на NK /имигрант в родната страна/
    NK /имигрант в родната страна/
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#1] от "Десен":

    По TV7 (ако не се лъжа) всяка вечер имаше по 15-на минути обзор на деня. Мисля, че там беше най-доброто отразяване, но от печатните медии със сигурност Дневник е N1.

    За съжаление не виждам никъде Петър Ценков в резултатите за 12 етап....

    Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"
  3. 3 Профил на Мирослав Стоев
    Мирослав Стоев
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Петър Ценков е успял да завърши 12-ия етап след невероятни проблеми и ще стартира днешната 13-а последна отсечка.
    Той е счупил кормилен прът още в началото на етапа, успял е да го поправи, след като е разглобил почти цялата машина. Тогава той е бил заедно с камиона метла, който маркира отпадането на състезателите, но е успял да продължи. След това бензинът на Ценков е на привършване и е получил помощ в намирането на гориво от българския журналистически екип. След шестата GPS точка пилотът е продължил по обществените пътища, извън трасето на етапа и без да минава през контролните точки, за което си е получил наказанието.
    Важното е, че Ценков продължава състезанието в днешния кратък етап и има всички шансове да завърши рали "Дакар".

    До коментар [#1] от "Десен" и [#2] от "NK":
    Благодаря за високите оценки!

  4. 4 Профил на Seb
    Seb
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#2] от "NK":

    Не мога да се съглася с частта за ТВ7. В тези десетина минутки всяка вечер говорят само общи неща, а накрая се превърна в място за реклама и оплакване на спонсорите. Онзи ден малкия Киров не спря да реве, че нямало отразяване и му се губели парите, които бил дал.

  5. 5 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1137 Разстроено

    И колко стана вече изоставането от първият, два дни , или цяла неделя . За каране по общественни пътища не се ли полага дисквалификация поради липса на феърплей .И той самият , ако имаше малко достойнство би се отказал , за да не става повече за резил. То ако под "достойно" представяне се разбира да се кара вместо по официалното трасе , по общинските пътища , да бяха отишли нашите тарикати да отразяват състезанието като журналисти , а не като "състезатели". Тези мутри наистина ли се мислят за толкова хитри , че да манипулират безнаказано общественното мнение ? Колкото до Киров - имал пари , дал ги . Не е нито първият , нито последният тъп олигарх хвърлящ пари за глупости на вятъра.

  6. 6 Профил на NK /имигрант в родната страна/
    NK /имигрант в родната страна/
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#4] от "seb":

    Участие в такова състезание без спонсор не става, а той си иска неговото все пак, така че не съм учуден. Аз случайно ги хващах на 2-3 пъти и не ми е правило впечатление нещо подобно.


    До коментар [#5] от "kimba3":

    Според мен се престараваш. И на мен ми е ясно, че хора без пари не могат да участват в такова състезание, но все пак говорим за българи, които отиват в най-тежките условия и се борят до последно, което е достойно за уважение. Когато някой кара стотици километри в пресечена местност с неизправна машина и счупени ребра... поне едно БРАВО си го е заслужил. На пустинята не и пука откъде и с какви пари е подготвил колата.

    А за отказването - в началото при подобна ситуация щеше да е по-добър вариант, но на практика състезанието приключи и има значение дали участникът е вписан в крайното класиране или не, особено на Дакар!!!

    В Дакар победители са всички, които успеят да завършат.

    Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK