Насер Ал-Атия се радва след пресичането на финала
Насер Ал-Атия (на снимката) изпревари Сайнц в осмия етап и не изпусна водачеството до финала
Екипажът на "Фолксваген" Насер ал Атия и Тимо Готшалк спечели първата си победа в рали "Дакар", а отборът от Волфсбург за втора поредна година запълни всички места на подиума.
Дебютантът Петър Ценков с Can-Am записа страхотен успех и стана първият българин, стигнал до финала на "Дакар".
Той се пребори със сериозните проблеми в предпоследната 12-а отсечка и във финалната даде 11-о време. Така Ценков изпълни целта си и зае отличното за първо участие 12-о място в генералното класиране при четириколките от 30 стартирали състезатели.
Той завърши двуседмичната надпревара за общо 100.45:08 часа и така изпревари последните двама победители Маркос Патронели и Йозеф Мачачек, които не стигнаха до финала.
Другият българин - Тодор Христов, напусна надпреварата в шестия етап след падане и с три счупени ребра и натъртвания на гръбнака.
Последният ден не предложи изненади и в останалите категории, където вчерашните лидери останаха такива и до финала. При мотоциклетистите Марк Кома с KTM триумфира за трети път, а в класа на четириколките Алехандро Патронели с "Ямаха" защити семейната чест и повтори миналогодишния успех на брат си Маркос. КамАЗ отново доминира и Владимир Чагин-Царя спечели седмата си рекордна победа при камионите в "Дакар".
Триумфиралият при автомобилите Ал Атия завърши на втора позиция в последния 13-и етап, на 38 сек. зад своя съотборник и основен съперник Карлос Сайнц, но това не се отрази по никакъв начин на крайния му резултат. Миналогодишният победил остана трети в крайното класиране, като беше изпреварен и от своя предшественик за 2009 г. Жиниел де Вилиер.
Така последните двама носители на титлата в "Дакар" станаха подгласници на новия шампион, а "Фолксваген" наложи пълна доминация от преместването на най-тежкото автомобилно състезание от Африка в Аржентина и Чили.
Ал Атия спечели четири етапни победи и вече има общо девет в своята кариера на "Дакар". Пилотът на "Фолксваген" излезе начело след осмата отсечка, в която Сайнц изгуби близо осем минути. В следващите дни двамата водеха люта битка за първото място, в която Ал Атия безкомпромисно удържаше първото място.
© Reuters Карлос Сайнц (вляво) вече има с една етапна победа повече от Стефан Петерхансел
Решаващи за крайния изход на двубоя се оказаха сериозните проблеми на испанеца в 9-ия и 11-ия етап. Тогава неизменният лидер до началото на осмата отсечка загуби повече от час заради повредено дясно окачване на своя "Рейс Туарег 3" и беше принуден да се примири със загубата през тази година.
"Направихме го, заяви след финала Ал Атия, който днес записа най-големия успех за катарския моторспорт. Изкарах добър, чист етап и през цялото време мислех само за финала. Победата в "Дакар" означава много за мен, за екипа, за хората и за страната ми. Трудно е да обясня какво чувствам, но усещането е много приятно. Показахме, че сме най-силният отбор в света. Това е най-големият момент в моята кариера. Хората най-после ще научат къде е Катар на картата."
Единствената утеха за Сайнц може да бъде спечелената етапна победа, която е негова 24-а в "Дакар". Така той вече има с една повече от деветкратния победител Стефан Петерхансел за неговия опит с автомобил в надпреварата.
"Преди "Дакар" знаеш, че ще бъде трудно, всеки път тук е тежко. Не, не съм разочарован, това просто е развитието на състезанието. След две тежки седмици нямам какво повече да кажа. Дадох всичко от себе си", обясни Сайнц.
Четвърти в крайното подреждане завърши Петерхансел с "БМВ X3CC", който в началото на състезанието спореше за лидерската позиция с двамата пилоти на "Фолксваген". Французинът спечели и една етапна победа, но тя беше обезсмислена от невероятния брой гуми (9), които спука след влизането в Чили заради по-тежкия си автомобил. Така той повтори класирането си от 2010 г.
Неговият съотборник и победител в рали "Албена 1997" Кшищоф Холовчиц допълни първата петица и изпревари последния заводски пилот на "Фолксваген" Марк Милър.
© Reuters Елдер Родригеш (вдясно) се радва на измъкнатото в последните 22 км трето място в "Дакар"
При мотоциклетистите Марк Кома спечели третата си победа и така се изравни по този показател с основния си противник Сирил Депре. Испанецът, който поведе от четвъртия етап и до финала не изпусна водачеството, запази концентрация в последната отсечка и заслужено влезе в Буенос Айрес като победител с краен аванс от 15 мин. пред втория. Депре пък може само да съжалява за глупавата грешка в началото на "Дакар", която му коства 10-минутно наказание.
"Единственият начин да спечелиш е да останеш концентриран. Не може да свалиш гарда дори за секунда. В "Дакар", когато трудното свърши, идва още по-трудно. Тази година беше още по-тежко", обясни Кома.
Челната тройка в класа изглеждаше предрешена и за първите двама последните километри преминаха гладко, но при третия Франциско Лопес-Чалеко с "Априля" нещата стояха по коренно различен начин. Чилиецът стартира отсечката с 43 минути преднина спрямо четвъртия Елдер Родригеш с "Ямаха", но неговият заден амортисьор се предаде в най-неподходящия момент - едва 22 км преди финала.
Въпреки помощта на съотборника му Ален Дюкло Чалеко загуби прекалено много време и финишира на 29 минути от мястото на подиума. Така Родригеш сбъдна мечтата си и изведе мотор на "Ямаха" до третото място зад фаворитите на KTM.

© Reuters
По-малкият брат Патронели - Алехандро (вляво), получава поздравленията на батко си Маркос, спечелил "Дакар 2010"
В категорията на четириколките аржентинците Алехандро Патронели и Себастиан Халперн с "Ямаха" вече си бяха осигурили първите две места, но зад тях битката за третата позиция продължи и днес.
Третият Кристоф Деклерк с "Поларис" започна етапа с аванс от 3 минути пред Лукаш Ласкавиец. Това се оказа прекалено недостатъчно и на финала той беше отсвирен от мощната "Ямаха" на поляка с цели 52 минути.
При камионите Владимир Чагин също си беше свършил работата още преди няколко дни и остави зад себе си своите съотборници в КамАЗ. Царя спечели седмата си победа, с което подобри рекорда в категорията на Карел Лопрайс и "Татра".
Руските пилоти и техните машини заеха местата на подиума, като зад лидера на КамАЗ останаха двукратният победител Фирдаус Кабиров и младокът Едуард Николаев. 26-годишният Царевич, както галено го наричат в екипа, стигна до подиума в "Дакар" при своя дебют. Окупацията на първата тройка не се оказа достатъчна за КамАЗ и блестящото представяне на заводския тим беше допълнено от Илгизар Мардеев.
Резултатите от 13-ия последен етап и крайното класиране във всички категории може да видите на официалната страница на рали "Дакар".
оstavime
Рейтинг: 571 НеутралноБраво на този Българин!
Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!kimba3
Рейтинг: 1247 ГневноВсеки може , вместо по трасето , по царският път . По него карат и гражданите на Чили и Аржентина ,а също и журналистите отразяващи ралито. Този мошенник , участник в ралито ли е , или обикновен пътник , по държавната пътна мрежа на Аржентина? Да не би да се е цанил за обикновен пътешественник , или журналист ? Нещастникът вече изостава вече с повече от два дни от основната група !!! То бива наглост бива , да се прави на спортист , а не на турист бива , ама чак пък толкова !!! Мутри наглеци !!!
bayern
Рейтинг: 458 Неутралнопълна доминация на немските коли
Welthauptstadt Germaniaahorra
Рейтинг: 571 ГневноДо коментар [#2] от "kimba3":
ahorraА бе ти изрод ли си или си педал.
concept
Рейтинг: 740 ВеселоБРАВО на ПЕТЪР!!!
това беше страхотна и много радостна новина, много се зарадвах сутринта, страхотно!!!! това ми направи настроението за целия ден, много хубаво!!!
а кимба3 е просто жалък нещастник, няма какво да му се нервим, той самият е наказан сам
agentat
Рейтинг: 8 Неутралноебати мангала
agentat
Рейтинг: 8 Неутралнодо аорра
то изрод и педал са едно и също
kimba3
Рейтинг: 1247 НеутралноДо #4 - Обективен.
kimba3
Рейтинг: 1247 НеутралноКакво стана бе госпда платени журналисти и форумни помияри! "Педал" и "изрод'' не са аргументи , а израз на безсилие . Аргумент е да напишете , че посочените от мен факти за абсолютният провал с участието в рали "Париж - Дакар'' на двамата родни комплексари са лъжа.Само че кой от посоченте от мен факти е лъжа ? Няма такъв ! От кога незавършилите дадено рали състезание и завършилите последни , при това по туристически пътища вместо по регламнтираното трасе се чевстват като победители ? Те туристи ли са , или състезатели? Всеки откачен богаташ може да си купи участие във F-1, или "Париж-Дакар" , но не и да си купи призово място в тях и да стане за смях. Ако бяхте обективни , щяхте да признаете , че тези наши участници , нямат нито качествата , нито класата да представят себе си и България на такъв форум и напразно са потошили парите на спонсорите си. Не е важно вие да си вярвате. Важно е светът и Българя повярват в качествата ви, а не да се смеят зад гърба ви.Нямате ли поне елементарно чувство за мярка и такт в края на краищата.
concept
Рейтинг: 740 НеутралноДо коментар [#9] от "kimba3":
мнението ти само показва колко си малоумен и комплексиран
s_pantchev
Рейтинг: 177 НеутралноПри камионите първите четири места окупирани от Камаз...
Руснаците наистина имат повод за радост и явно знаят какво правят. Браво
ето и малко снимки : http://www.kamazmaster.ru/
kimba3
Рейтинг: 1247 ГневноДо # 10- Кой е комплексиран , си личи по изображението на аватарите . Колкото ти ще станеш Айнщайн , толкова и тези автотуристи ще станат велики спортисти от рода на Боян Радев , Нураир Нурикян , Стефка Костдинова , Христо Стоичков! Не ти ли е минавало през елементарният мозък , че обявявайки тоталният неуспех на тези автотюфлеци за велик спортен героизъм , ти обиждаш и омаловажаваш постиженията на цяла плеяда олимпийски , световни и европейски шампиони , наистина разнесли слвата на родината ни по цял свят?
sbk
Рейтинг: 607 НеутралноНашите се представиха подобаващо, предвид опита им в подобни ралита, който клони към 0. Още в началото казаха, че целта им е да завършат, а колкото по-напред, толкова по-добре. На някои може да им се стори провал, но този "провал" може да отвори вратите на нови, млади наши пилоти.