Рали "Дакар": Ал Атия спечели първата си победа, Ценков финишира 12-и

Насер Ал-Атия се радва след пресичането на финала



Екипажът на "Фолксваген" Насер ал  Атия и Тимо Готшалк спечели първата си победа в рали "Дакар", а отборът от Волфсбург за втора поредна година запълни всички места на подиума.


Дебютантът Петър Ценков с Can-Am записа страхотен успех и стана първият българин, стигнал до финала на "Дакар".


Той се пребори със сериозните проблеми в предпоследната 12-а отсечка и във финалната даде 11-о време. Така Ценков изпълни целта си и зае отличното за първо участие 12-о място в генералното класиране при четириколките от 30 стартирали състезатели.




Той завърши двуседмичната надпревара за общо 100.45:08 часа и така изпревари последните двама победители Маркос Патронели и Йозеф Мачачек, които не стигнаха до финала.


Другият българин - Тодор Христов, напусна надпреварата в шестия етап след падане и с три счупени ребра и натъртвания на гръбнака.


Последният ден не предложи изненади и в останалите категории, където вчерашните лидери останаха такива и до финала. При мотоциклетистите Марк Кома с KTM триумфира за трети път, а в класа на четириколките Алехандро Патронели с "Ямаха" защити семейната чест и повтори миналогодишния успех на брат си Маркос. КамАЗ отново доминира и Владимир Чагин-Царя спечели седмата си рекордна победа при камионите в "Дакар".


Триумфиралият при автомобилите Ал Атия завърши на втора позиция в последния 13-и етап, на 38 сек. зад своя съотборник и основен съперник Карлос Сайнц, но това не се отрази по никакъв начин на крайния му резултат. Миналогодишният победил остана трети в крайното класиране, като беше изпреварен и от своя предшественик за 2009 г. Жиниел де Вилиер.


Така последните двама носители на титлата в "Дакар" станаха подгласници на новия шампион, а "Фолксваген" наложи пълна доминация от преместването на най-тежкото автомобилно състезание от Африка в Аржентина и Чили.


Ал Атия спечели четири етапни победи и вече има общо девет в своята кариера на "Дакар". Пилотът на "Фолксваген" излезе начело след осмата отсечка, в която Сайнц изгуби близо осем минути. В следващите дни двамата водеха люта битка за първото място, в която Ал Атия безкомпромисно удържаше първото място.


Карлос Сайнц (вляво) вече има с една етапна победа повече от Стефан Петерхансел

© Reuters

Карлос Сайнц (вляво) вече има с една етапна победа повече от Стефан Петерхансел


Решаващи за крайния изход на двубоя се оказаха сериозните проблеми на испанеца в 9-ия и 11-ия етап. Тогава неизменният лидер до началото на осмата отсечка загуби повече от час заради повредено дясно окачване на своя "Рейс Туарег 3" и беше принуден да се примири със загубата през тази година.


"Направихме го, заяви след финала Ал Атия, който днес записа най-големия успех за катарския моторспорт. Изкарах добър, чист етап и през цялото време мислех само за финала. Победата в "Дакар" означава много за мен, за екипа, за хората и за страната ми. Трудно е да обясня какво чувствам, но усещането е много приятно. Показахме, че сме най-силният отбор в света. Това е най-големият момент в моята кариера. Хората най-после ще научат къде е Катар на картата."


Единствената утеха за Сайнц може да бъде спечелената етапна победа, която е негова 24-а в "Дакар". Така той вече има с една повече от деветкратния победител Стефан Петерхансел за неговия опит с автомобил в надпреварата.


"Преди "Дакар" знаеш, че ще бъде трудно, всеки път тук е тежко. Не, не съм разочарован, това просто е развитието на състезанието. След две тежки седмици нямам какво повече да кажа. Дадох всичко от себе си", обясни Сайнц.


Четвърти в крайното подреждане завърши Петерхансел с "БМВ X3CC", който в началото на състезанието спореше за лидерската позиция с двамата пилоти на "Фолксваген". Французинът спечели и една етапна победа, но тя беше обезсмислена от невероятния брой гуми (9), които спука след влизането в Чили заради по-тежкия си автомобил. Така той повтори класирането си от 2010 г.


Неговият съотборник и победител в рали "Албена 1997" Кшищоф Холовчиц допълни първата петица и изпревари последния заводски пилот на "Фолксваген" Марк Милър.


Елдер Родригеш (вдясно) се радва на измъкнатото в последните 22 км трето място в "Дакар"

© Reuters

Елдер Родригеш (вдясно) се радва на измъкнатото в последните 22 км трето място в "Дакар"


При мотоциклетистите Марк Кома спечели третата си победа и така се изравни по този показател с основния си противник Сирил Депре. Испанецът, който поведе от четвъртия етап и до финала не изпусна водачеството, запази концентрация в последната отсечка и заслужено влезе в Буенос Айрес като победител с краен аванс от 15 мин. пред втория. Депре пък може само да съжалява за глупавата грешка в началото на "Дакар", която му коства 10-минутно наказание.


"Единственият начин да спечелиш е да останеш концентриран. Не може да свалиш гарда дори за секунда. В "Дакар", когато трудното свърши, идва още по-трудно. Тази година беше още по-тежко", обясни Кома.


Челната тройка в класа изглеждаше предрешена и за първите двама последните километри преминаха гладко, но при третия Франциско Лопес-Чалеко с "Априля" нещата стояха по коренно различен начин. Чилиецът стартира отсечката с 43 минути преднина спрямо четвъртия Елдер Родригеш с "Ямаха", но неговият заден амортисьор се предаде в най-неподходящия момент - едва 22 км преди финала.


Въпреки помощта на съотборника му Ален Дюкло Чалеко загуби прекалено много време и финишира на 29 минути от мястото на подиума. Така Родригеш сбъдна мечтата си и изведе мотор на "Ямаха" до третото място зад фаворитите на KTM.


По-малкият брат Патронели - Алехандро (вляво), получава поздравленията на батко си Маркос, спечелил "Дакар 2010"

© Reuters

По-малкият брат Патронели - Алехандро (вляво), получава поздравленията на батко си Маркос, спечелил "Дакар 2010"

В категорията на четириколките аржентинците Алехандро Патронели и Себастиан Халперн с "Ямаха" вече си бяха осигурили първите две места, но зад тях битката за третата позиция продължи и днес.


Третият Кристоф Деклерк с "Поларис" започна етапа с аванс от 3 минути пред Лукаш Ласкавиец. Това се оказа прекалено недостатъчно и на финала той беше отсвирен от мощната "Ямаха" на поляка с цели 52 минути.


При камионите Владимир Чагин също си беше свършил работата още преди няколко дни и остави зад себе си своите съотборници в КамАЗ. Царя спечели седмата си победа, с което подобри рекорда в категорията на Карел Лопрайс и "Татра".


Руските пилоти и техните машини заеха местата на подиума, като зад лидера на КамАЗ останаха двукратният победител Фирдаус Кабиров и младокът Едуард Николаев. 26-годишният Царевич, както галено го наричат в екипа, стигна до подиума в "Дакар" при своя дебют. Окупацията на първата тройка не се оказа достатъчна за КамАЗ и блестящото представяне на заводския тим беше допълнено от Илгизар Мардеев.


Резултатите от 13-ия последен етап и крайното класиране във всички категории може да видите на официалната страница на рали "Дакар".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK