Обновената Формула 1 обещава да е още по-интересна

Гумите "Пирели" направиха разпределението на силите непредвидимо



В неделя за първи път от 1970 г. насам петима световни шампиони ще застанат на стартовата решетка, за да дадат началото на един от най-непредвидимите сезони във Формула 1.


На "Албърт парк" ще се наредят четирима от най-младите носители на титлата - рекордьорът Михаел Шумахер ("Мерцедес"), наследникът му във "Ферари" Фернандо Алонсо, пилотът на "Макларън" Люис Хамилтън и настоящият шампион Себастиан Фетел. Към тях ще се присъедини и най-бързият пилот за 2009 г. Дженсън Бътън с втория "Макларън".


След края на предсезонните тестове в падока отдават известно предимство на "Ред бул", но поне три отбора имат амбицията да отнемат пилотската и конструкторската титла на австрийците. Ключът към успеха ще бъде в най-успешното приспособяване на екипите към промените за 2011 г., които ще преосмислят изцяло състезателната стратегия.




Основният фактор за това е оттеглянето на единствения доставчик на гуми "Бриджстоун" и завръщането на "Пирели" след 20-годишно отсъствие от Формула 1. В разработката на своите продукти италианците имаха за цел да върнат интригата в спорта, което според пилотите е постигнато с бързото износване на техните смеси.


Това ще доведе до около четири спирания в бокса, повече от досегашните, което ще има силен ефект върху избора на стратегия, ще направи прецизната работа на механиците още по-важна и не на последно място ще се повлияе от стила на управление на пилотите.


Така състезателите, които запазят гумите си в по-добро състояние в края на надпреварата, ще имат предимство пред своите противници, борещи се с износването, и ще прогресират по-лесно напред в колоната. Проблемите с гумите могат да доведат и до много отпаднали пилоти, особено при грешна преценка на по-дълги писти като белгийската "Спа".


През този сезон своето завръщане във Формула 1 ще направи и Системата за регенериране на кинетичната енергия (КЕРС), която дебютира през 2009 г. За миналия сезон отборите се разбраха тя да отпадне, а за започващия в неделя шампионат е опционална. Тя осигурява на пилотите допълнителни 60 kW (около 80 к.с.) за 6.6 секунди на обиколка.


Състезателите я управляват с бутон от волана, чрез който използват мощността й напълно или я разпределят в цялата обиколка. Системата ще осигурява голямо предимство на старта на Гран при, като може да намали с между 0.3 и 0.4 секунди времената за обиколка. Всички тимове на стартовата решетка, без миналогодишните новаци "Тийм Лотус", "Маруся Върджин" и "Испания рейсинг", ще разполагат с КЕРС в болидите си. За 2011 г. отборите решиха да премахнат най-големите иновационни решения в аеродинамиката на болидите - двойните дифузьори и системата за обдухване на задното крило F-duct.


През новия сезон най-голямата новост в тази област е въвеждането на подвижно задно крило, което ще бъде единственият разрешен от правилника подвижен елемент по тялото на болида. Технологията цели увеличаване на изпреварванията в състезанията. В свободните тренировки и квалификациите крилото ще може да се използва без ограничение, но в Гран при - само при атака и на няколкостотин метра след началото на предварително избрана права на пистата.


Електроника ще информира пилотите, че могат да го активират, но отново при определени условия. Това ще става, когато са на по-малко от секунда зад друг болид, но не в първите две обиколки след старта или прибирането на автомобила за сигурност заради струпването на много автомобили.


Състезателите ще отварят задното крило с 50 мм чрез бутон от волана и с намаленото въздушно съпротивление ще постигат по-висока скорост на правите спрямо преследвания конкурент. Крилото, което ще бъде много по-ефективно от F-duct и КЕРС, ще се затваря автоматично с натискането на спирачките.


Подвижното задно крило ще позволи на по-бързите пилоти да не се бавят зад по-бавните си противници, както стана с Фернандо Алонсо при преследването на Виталий Петров в решителната за титлата Гран при на Абу Даби. Също така ще даде малко по-голяма свобода в избора на състезателната стратегия и преценката за спиранията в бокса. Въпреки това промяната ще запази трудностите, когато пилот се опитва да изпревари друг със сходно темпо.


След скандала с разменените позиции между пилотите на "Ферари" Фелипе Маса и Алонсо в Гран при на Германия ФИА реши отново да разреши отборните заповеди. За да ги използват, екипите не трябва да нарушават спортния правилник и да накърняват репутацията на Формула 1. Предполага се, че евентуално някои тимове ще нареждат от бокса в края на сезона, ако единият от техните пилоти е загубил шансове за титлата.


Скоростните кутии вече ще трябва да издържат в пет поредни състезателни уикенда вместо досегашните четири. Всяка непланирана смяна освен първата ще носи преместване с пет места назад на стартовата решетка. Пилотите, които не успеят да покрият 107% от най-бързото време в първата фаза на квалификацията за място, няма да стартират в неделя. Крайното решение все пак ще взимат стюардите, които може да допуснат състезателите при определени обстоятелства. Правилото беше премахнато през миналия сезон заради влизането на новите отбори.


Служителите, които "по някакъв начин са свързани с работата по болида", няма да бъдат допускани до пистата в определени часове преди началото на петъчните и съботната свободни тренировки. "Полицейският час" ще е от полунощ до 06.00 часа или от 01.00 до 07.00 ч., в зависимост от началния час на предстоящото занимание. На всеки отбор ще бъдат разрешени четири индивидуални изключения за целия сезон.


През 2011 г. календарът на Формула 1 е съставен от 19 старта след отмяната на състезанието в Бахрейн, а ново е състезанието в Индия край Ню Делхи на 30 октомври.


В неделя четирима дебютанти ще застанат на старта в Мелбърн. Мексиканецът Серхио Перес ("Заубер"), венецуелецът Пастор Малдонадо ("Уилямс") и белгиецът Жером д'Амброзио ("Маруся Върджин") ще представят своите страни след дълго отсъствие от спорта.


Британецът Пол ди Реста ще запише първия си старт във Формула 1 с "Форс Индия", докато индиецът Нараин Картикеян от "Испания рейсинг" ще направи повторния си дебют в спорта след последното си участие с "Джордан" през 2005 г.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Zhelyazkov
    Zhelyazkov
    Рейтинг: 574 Любопитно

    Изпреварвания, това трябва на Формула 1. Почнат ли да се изпреварват и зрителите ще се завърнат. Сега чакаш да объркат нещо в бокса или да гръмне нечии двигател.

    Цената на тока се определя от ДЪРЖАВАТА!!!
  2. 2 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 868 Любопитно

    тъп въпрос-остава ли забраната за зареждане с гориво по време на състезание?

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  3. 3 Профил на MARSIANECA
    MARSIANECA
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Да остава забраната само гуми се сменят както беше миналата година мекия тип и твърдя тип по мин.1 пат

  4. 4
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:45 на 25/03/2011 от неговия автор.

  5. 5 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 677 Неутрално

    Махнете проклетата аеродинамика и върнете механичното сцепление. Ще карат "броня до броня", ще се плъзгат в завоя, ще се изпреварват, пилотите ще са важни, а не аеродинамичните тунели.
    Какви са тези абсурдни крила, които нямат нищо общо с автомобил и какви са тези смешни джанти 13-ки, каквито и Киа вече няма?

  6. 6 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Зрители и сега има.Но с тези "административни "и технически решения , налагани от вън/не родени от двубой на пистата или пита/ загуби спорта.Скоро може въобще пилота да не седи в автомобила.Просто болида ще се кара с дистанционно управление от механик и представител на ФИА .
    Да отбележа!
    До сегашните хитроумни нововъведеня подпомагащи изпреварванията не доведоха до значим ,видим резултат.
    И скъсаната връзка с феновете е все по-задълбочаващ се проблем.

  7. 7 Профил на mdaaaa
    mdaaaa
    Рейтинг: 466 Неутрално

    това платена статия от г-н Екелстон или тв канала, който ще предава формулата тази година ли е? щото нямам друго обяснение на неадекватното заглавие.

    как ще стане по-интересна формулата, при положение, че буквално се спъват болидите? напълно съм съгласен с коментар №1 - формулата стана лъскава скука. вече в шахматна среща на веско топалов има повече динамика. във формулата наистина всичко опря до стратегията за спиранияата. е къде е кефа от това да гледаш истинско мъжко каране (да не се сърдят жените шофьори - такъв е израза)? за мен вече няма нищо интересно във формулата. разбирам загрижеността на всички за сигурността на пилотите, особенно от тези, които им плащат тлъсти заплати, но това стана поредния осакатен спорт.

  8. 8 Профил на snafuracer
    snafuracer
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#1] от "Zhelyazkov":

    Изпреварванията никога не са били силната част на Ф1, и воят за тях в последно време ми е странен. Имам чуството, че спорта бива налазен от фенове на евтини удоволствия. Това не е WTCC, нито NASCAR. F1 е друг спорт, просто и ясно. Част от магията е точно трудността на изпреварванията. Проблемите в тази зона поне се разискват активно напоследък, като ФИА дори се е решила на промени в дизайна на някои писти.

    Втора добра, професионално поднесена и акуратна статия от Мирослав Стоев. Като болен на тема Ф1, такива липсват често, в България имам предвид. Първите две тренировки минаха, интересни времена.

  9. 9 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Интересна ми е тенденцията пилотите да бъдат превръщани в нещо от типа на системни оператори. То не са бутони за КЕРС или индикатори за подвижно крило и т.н. Излишно усложняване. Оставете на пилотите само газ, спирачка и "перата" за смяна на скоростите, а останалото пратете в гейм симулаторите. В днешно време болидът от Ф1 сигурно е по-труден за управление от космическите совалки.

    generator




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK