
© Reuters
Шампионът Себастиан Фетел спечели старта в Австралия
Световният шампион Себастиан Фетел с "Ред бул" откри сезона във Формула 1 с категорична победа в Гран при на Австралия. Германецът изпълни отлично стратегията си с две спирания в бокса, която го изведе до първото място на подиума за 11-и път в неговата кариера.
Надпреварата не оправда предварителните очаквания за драстична промяна в състезателната стратегия с новите гуми "Пирели", а връщането на КЕРС и въвеждането на подвижното задно крило на този етап не допринесоха за голямо увеличаване на изпреварванията.
Фетел водеше от старта до финала и напълно контролираше състезанието. Единствената заплаха за успеха на пилота на "Ред бул" беше Люис Хамилтън с "Макларън" до първото от двете си спирания в бокса, но той се справи с него.
Британецът зае втората позиция на финала, но във втората половина на надпреварата сплитерът на неговия "Макларън" се откачи и той може да бъде наказан от стюардите. Пилотът на "Лотус Рено" Виталий Петров зае третото място и стана първият руснак, който стъпва на подиума във Формула 1.
Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо имаше трудности в началото на надпреварата, но в края се пребори с Марк Уебър за четвъртото място. Вторият пилот на "Макларън" Дженсън Бътън зае шестата позиция, въпреки че беше наказан с минаване през бокса заради неправилно изпреварване срещу останалия едва девети Фелипе Маса.
За последния водещ отбор - "Мерцедес", Гран при на Австралия се превърна в пълен провал, след като Михаел Шумахер и Нико Розберг отпаднаха в рамките на две обиколки.
© Reuters След германеца място на почетната стълбичка си заслужиха Люис Хамилтън и Виталий Петров
На старта Фетел, Хамилтън и Уебър запазиха позициите си, а зад тях Петров се изстреля четвърти, докато Алонсо остана от външната страна на първия завой и се смъкна до девето място. Съотборникът на испанеца Фелипе Маса прогресира до пета позиция пред Бътън, а в суматохата Хайме Алгерсуари спука задната дясна гума на Михаел Шумахер. Двамата веднага минаха през бокса и се озоваха в дъното на колоната.
В челото Фетел бавно започна да се откъсва напред, а Маса изпревари Бътън и успяваше да удържи атаките му, въпреки че британецът активно използваше системата КЕРС и подвижното задно крило. Световният шампион за 2009 г. все пак мина пред пилота на "Ферари", но със съкращаването на един от завоите, за което беше наказан с минаване през питлейна.
Уебър заложи на стратегия с три спирания в бокса и в 12-ата обиколка първи от лидерите постави твърди гуми. След първата смяна Фетел безпроблемно запази първото място, следван от Хамилтън, Уебър, Петров, Алонсо и Маса.
Австралиецът отново посети своите механици в 27-ата обиколка за нови меки гуми. В това време Алонсо се бореше с Петров, но само губеше време зад него и изтегли напред второто си спиране в бокса.
Авансът на Фетел в челото вече беше над 9 секунди спрямо Хамилтън, а заедно с третия Петров едновременно направиха втората си последна смяна на гуми. Разликите между тримата останаха твърде големи, за да има промени в разпределението на местата в челото. До финала Хамилтън намали темпото заради откачилия се сплитер в пода на неговия болид, но запази безпроблемно втората си позиция.
Зад тях стратегията на Уебър с три спирания в бокса в битката с Алонсо не даде резултат. Любимецът на местната публика се движеше четвърти, но след последната смяна допусна грешка и в последствие остана зад испанеца.
Пилотът на "Ред бул" беше на по-малко от секунда зад своя конкурент, което му позволи да използва при атаките си подвижното задно крило, но това не се оказа достатъчно да изпревари двукратния световен шампион.
Шестата позиция остана за Бътън, а пилотът на "Заубер" Серхио Перес направи невероятен дебют със седмо място и едно единствено спиране в бокса. Швейцарците затвърдиха успеха си с вкарването на двамата си представители в зоната на точките, като Камуи Кобаяши завърши осми.
Първата десетка допълниха Фелипе Маса, който имаше сериозни трудности с работата на гумите на своето "Ферари", а последната точка на "Албърт парк" спечели пилотът на "Торо росо" Себастиен Буеми.
Очакванията на "Мерцедес" за добро представяне в Мелбърн не се оправдаха. Първо Шумахер се оттегли в 22-ата обиколка заради повреда в задната част на болида след удара с Алгерсуари в началото, а още в следващата това направи и съотборникът му Нико Розберг.
Рубенс Барикело не прецени атаката си срещу младия германец и двамата се удариха. Ветеранът на "Уилямс" се завъртя, но остана на пистата и по-късно беше наказан с минаване през питлейна, докато Розберг дори не завърши обиколката си след повреда, която вероятно е получил преди сблъсъка. Бразилецът също не стигна до финала, а това не успя да направи и дебютиралия в Гран при негов съекипник Пастор Малдонадо.
sandman
Рейтинг: 1053 НеутралноБраво на Петров!Рено направиха добър болид.Малшанс за Мерцедес.Поредната глупава маневра от Барикело.
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.Wornoxmaniak
Рейтинг: 1240 ВеселоА бе, сиган кво диреше отдоле на колата та се завре като неко плъх?
Karla Miyagi
Рейтинг: 1416 НеутралноКакво ли оправдание ще си измислят шумахеристите?
Klaatu Barada Nikto!Wornoxmaniak
Рейтинг: 1240 РазстроеноКоментатора по TV7 убива!
Тенчев къде си?
alex22
Рейтинг: 233 ВеселоЧестито на Фетел. Хамилтън май ще пие лимонада. А Халфонсо , какво стана, пак зад Виталий.
ВинетУУУ
Рейтинг: 553 НеутралноМного успешен дебют за мексиканеца Перес.И впечетляващи разлики в това състезание между пилотите в един и същ отбор–
Фетел /Уебър , Алонсо/Маса, Хамилтън/Бътън, Петров/Хайдфелд .
Моите впечетления са , че се очертава интересен сезон.
Wornoxmaniak
Рейтинг: 1240 ВеселоФетелчо колко разочарован остана от липсата на кенгуру на трофея!
Wornoxmaniak
Рейтинг: 1240 ЛюбопитноМалииииии Лимонадите признаха и разкриха мистерията: Нямахме изобщо "KERS".
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
graham
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#4] от "Wornoxmaniak":
Вярно си е! То не беше "шампионът от Австралия", "гран при на Монца", прекрасни езеро-град-намсикво, исторически препратки без особен смисъл, какво ли не. А какво става всъщност - кой го интересува?!
Wornoxmaniak
Рейтинг: 1240 ЛюбопитноА бе как мислите: отварането на крилото на дзадниу спойлер помага ли за изпреварванията, или не ча толко?
graham
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#11] от "Wornoxmaniak":
Един глас за "не чак толкова". Бътън за малко не изяде Маса, а не можа да го изпревари като хората с крило, керс и т.н. При изпреварването му на Кобаяши се видя, че това има ефект най-вече при налична значителна разлика между колите по принцип.
danailov
Рейтинг: 1078 НеутралноМалко прибързано е заключението за едва ли не липса на "драстични" - те промени в стратегията на отборите относно нововъведенията, особено за новите гуми. Достатъчно често се сменяха гумите за да не се съобразяват отборите с това. Не съм проверил, но статистически спиранията са повече от миналогодишните. Тепърва ще видиме, защото КЕРС и новото крило са си много добри. А от коментара на ТВ 7 стана ясно, че Фетел "много е пораснал" - хм?
The HunteR
Рейтинг: 402 НеутралноМаса използваше всичкия си КЕРС на старт-финалната права и с това елиминираше ефекта от ДРС при Бътън - след това Маса заемеше вътрешната линия за следващия бавен завой, като не оставяше никакво място за изправарване. Кобаяши въобще не направи опит да се защити, докато Бътън го изпреварваше. Бътън защо избра по-голямото зло (наказание), а не пропусна Фераритата не можах да разбера.
В крайна сметка първите трима направиха 2 спирания в бокса, а Перес само едно - явно, че гумите са по-издръжливи от колкото се смяташе.
Биковите очевидно имат отново значително предимство пред останалите - да видим дали ще смажат бързо тази година съпротивата или ще оставят шампионата интересен.
charlyb
Рейтинг: 907 НеутралноДо коментар [#3] от "Karla Miyagi":
Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!Няма шумахеристи и антишумахеристи. Има познавачи и безхаберници на Формулата. Както и хора признаващи и отричащи наличието на изключителни таланти.
The Stig
Рейтинг: 1134 НеутралноДо коментар [#13] от "danailov":
Губещата стратегия беше с три спирания, а Перес доказа, че става и само с едно. Драстичните очаквания бяха за по четири пет смени на гумите, което не стана.
Иначе генералният извод е: върнете ни Тенчев в ТВ7 и махнете Манчев от ТВ+!
sandman
Рейтинг: 1053 НеутралноДо коментар [#11] от "Wornoxmaniak":
You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.По-скоро "не ча толко".
danailov
Рейтинг: 1078 НеутралноДо коментар [#16] от "The Stig":
Засега, за това състезание, е така, но Перес беше изключение. Разбира се, никой няма интерес от честите спирания, но как ще е натам - ще видим.
graham
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#14] от "The HunteR":
Тоест изводът си е този - ако няма сериозна разлика между скоростта на колите по принцип, то керс-крило (използването им по отделно или в комбинация) няма да имат толкова сериозно влияние. Всъщност не знам защо да е неочаквано - промените обикновено имат точно този "ефект" и не променят кой знае колко картината. Изпреварванията като цяло също не бяха чак толкова много, колкото се очакваше.
voxy
Рейтинг: 853 НеутралноКоментаторите по TV7 се оляха с превъзнасянето на Фетел
ще видим като направи поредната си изцепка пак ли ще е толкова израснал...
twitter.com/voxybgThe HunteR
Рейтинг: 402 НеутралноДо коментар [#19] от "graham":
Зависи - това състезание беше един вид опит кое как работи в реални условия. При всички случаи се видя, че двете системи подпомагат гонещия автомобил, но не му дават решаващо предимство при изпреварване - все пак част от чара на Ф1 е, че изпреварванията не са лесни, а пилотите сравняват чувството при успешно изпреварване с това при отбелязване на гол : - )
Учудих се, че на правата след първите два завоя не бяха разрешили изпозването на крилата - там не се достига най-висока скорост, но спирането е по-сериозно от колкото за първия завой. Да видим дали в Малайзия ДРС ще е достъпен и на двете дълги прави.
The HunteR
Рейтинг: 402 НеутралноСтрахотен филм за всички почитатели на Ф1 -http://www.imdb.com/title/tt1424432/
graham
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#21] от "The HunteR":
По принцип използването на задното крило е разрешено само в един, предварително определен от ФИА участък на пистата. Иначе - аман от експерименти вече, но е добре, че като цяло изпреварванията не стават като за добър ден. Идеята ми беше, че разликата между първите няколко отбора в колоната, средата и дъното ще си остане.
noshorn
Рейтинг: 571 НеутралноМного добра обзорна статия. Фетел спечели безапелационно в стил на истински шампион на Формула 1. Много добро и впечатляващо представяне на Витали Петров, който стъпи на подиума и на Серхио Перес, завършил седми. Това, което авторът сигурно скоро ще добави е че колите на Заубер(Перес и Кобаяши) са дисквалифицирани поради несъответствия с правилата на оформлението на задната част на болида.
4.html
http://www.formula1.com/news/headlines/2011/3/1187
Фронт за Национално Обединение
Рейтинг: 627 НеутралноФетел е достоен наследник на Шуми,за Петров само адмирации просто перфектен.
И въпреки всичко,и въпреки всички ще я има БългарияМирослав Стоев
Рейтинг: 1416 НеутралноДо коментар [#24] от "PopEye":
За дисквалификацията на "Заубер" вече има отделен материал -
http://bit.ly/eUzPwk.
Дългото забавяне се дължи на това, че днес е почивният ми ден и следобяд реших да се възползвам от него.
dudo
Рейтинг: 1416 ВеселоДженсън Бътън - ураааааааааааааааааааа!
Дудо ви обича!noshorn
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#26] от "Мирослав Стоев":
Да, видях материала. Ситуацията е описана съвсем точно. Като запален фен на Формула 1, който се рови на много места за информация за този спорт смятам, че нивото на списване на рубриката (или раздела, не знам какъв е точният термин) е отлично.
beatles
Рейтинг: 853 Неутралноинтересно състезание, добра статия.
Всички животни са равни, но някои са по-равни от другина шуми разбрахме кой му е виновен, на галфонсо още не знам.
Евала на петров, оказва се че не само парите правят пилота.
Интересен беше и коментара на шуми относно атаката а баричело- имаше безочието да я нарече некоректна, прекалено смела и не знам си какво, след като самият той е печелил поне една титла точно по този начин...
Alarmstufe: Rot
Рейтинг: 4971 НеутралноМай този сезон ще е тотално доминиран от Фетел.
Gunter glieben glauchen globensnafuracer
Рейтинг: 458 НеутралноДо коментар [#28] от "PopEye":
Подкрепям. Относно коментаторите - Атанас Марков е уважавана фигура, с малко екранно присъствие, така че просто му трябва време, предполагам. Момчил Манчев 100 сезона не успя да се адаптира като коментатор. Ф1 рейсинг е официален партньор на ТВ7, а Тенчев работи в конкурентното списание Клуб С1, така че няма как да е там. Добро състезание, като за начало на сезона, малко нервни и доста неизвестни.
Мирослав Стоев
Рейтинг: 1416 НеутралноБлагодаря ви за оценките! Критиката на читателите е най-важна за мен и се радвам, че има положителни мнения за информацията от моторните спортове в "Дневник"/dnevnik.bg.
До коментар [#31] от "snafuracer":
За добро или за лошо положението е точно такова. През миналата година единственият минус на Георги Иванов и Иван Тенчев беше, че по обясними причини не коментират директно от трасето.