Фетел откри сезона с категорична победа в Австралия

Шампионът Себастиан Фетел спечели старта в Австралия<br />

© Reuters

Шампионът Себастиан Фетел спечели старта в Австралия



Световният шампион Себастиан Фетел с "Ред бул" откри сезона във Формула 1 с категорична победа в Гран при на Австралия. Германецът изпълни отлично стратегията си с две спирания в бокса, която го изведе до първото място на подиума за 11-и път в неговата кариера.


Надпреварата не оправда предварителните очаквания за драстична промяна в състезателната стратегия с новите гуми "Пирели", а връщането на КЕРС и въвеждането на подвижното задно крило на този етап не допринесоха за голямо увеличаване на изпреварванията.


Фетел водеше от старта до финала и напълно контролираше състезанието. Единствената заплаха за успеха на пилота на "Ред бул" беше Люис Хамилтън с "Макларън" до първото от двете си спирания в бокса, но той се справи с него.




Британецът зае втората позиция на финала, но във втората половина на надпреварата сплитерът на неговия "Макларън" се откачи и той може да бъде наказан от стюардите. Пилотът на "Лотус Рено" Виталий Петров зае третото място и стана първият руснак, който стъпва на подиума във Формула 1.


Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо имаше трудности в началото на надпреварата, но в края се пребори с Марк Уебър за четвъртото място. Вторият пилот на "Макларън" Дженсън Бътън зае шестата позиция, въпреки че беше наказан с минаване през бокса заради неправилно изпреварване срещу останалия едва девети Фелипе Маса.


За последния водещ отбор - "Мерцедес", Гран при на Австралия се превърна в пълен провал, след като Михаел Шумахер и Нико Розберг отпаднаха в рамките на две обиколки.


След германеца място на почетната стълбичка си заслужиха Люис Хамилтън и Виталий Петров<br />

© Reuters

След германеца място на почетната стълбичка си заслужиха Люис Хамилтън и Виталий Петров


На старта Фетел, Хамилтън и Уебър запазиха позициите си, а зад тях Петров се изстреля четвърти, докато Алонсо остана от външната страна на първия завой и се смъкна до девето място. Съотборникът на испанеца Фелипе Маса прогресира до пета позиция пред Бътън, а в суматохата Хайме Алгерсуари спука задната дясна гума на Михаел Шумахер. Двамата веднага минаха през бокса и се озоваха в дъното на колоната.


В челото Фетел бавно започна да се откъсва напред, а Маса изпревари Бътън и успяваше да удържи атаките му, въпреки че британецът активно използваше системата КЕРС и подвижното задно крило. Световният шампион за 2009 г. все пак мина пред пилота на "Ферари", но със съкращаването на един от завоите, за което беше наказан с минаване през питлейна.


Уебър заложи на стратегия с три спирания в бокса и в 12-ата обиколка първи от лидерите постави твърди гуми. След първата смяна Фетел безпроблемно запази първото място, следван от Хамилтън, Уебър, Петров, Алонсо и Маса.


Австралиецът отново посети своите механици в 27-ата обиколка за нови меки гуми. В това време Алонсо се бореше с Петров, но само губеше време зад него и изтегли напред второто си спиране в бокса.


Авансът на Фетел в челото вече беше над 9 секунди спрямо Хамилтън, а заедно с третия Петров едновременно направиха втората си последна смяна на гуми. Разликите между тримата останаха твърде големи, за да има промени в разпределението на местата в челото. До финала Хамилтън намали темпото заради откачилия се сплитер в пода на неговия болид, но запази безпроблемно втората си позиция.


Зад тях стратегията на Уебър с три спирания в бокса в битката с Алонсо не даде резултат. Любимецът на местната публика се движеше четвърти, но след последната смяна допусна грешка и в последствие остана зад испанеца.


Пилотът на "Ред бул" беше на по-малко от секунда зад своя конкурент, което му позволи да използва при атаките си подвижното задно крило, но това не се оказа достатъчно да изпревари двукратния световен шампион.


Шестата позиция остана за Бътън, а пилотът на "Заубер" Серхио Перес направи невероятен дебют със седмо място и едно единствено спиране в бокса. Швейцарците затвърдиха успеха си с вкарването на двамата си представители в зоната на точките, като Камуи Кобаяши завърши осми.


Първата десетка допълниха Фелипе Маса, който имаше сериозни трудности с работата на гумите на своето "Ферари", а последната точка на "Албърт парк" спечели пилотът на "Торо росо" Себастиен Буеми.


Очакванията на "Мерцедес" за добро представяне в Мелбърн не се оправдаха. Първо Шумахер се оттегли в 22-ата обиколка заради повреда в задната част на болида след удара с Алгерсуари в началото, а още в следващата това направи и съотборникът му Нико Розберг.


Рубенс Барикело не прецени атаката си срещу младия германец и двамата се удариха. Ветеранът на "Уилямс" се завъртя, но остана на пистата и по-късно беше наказан с минаване през питлейна, докато Розберг дори не завърши обиколката си след повреда, която вероятно е получил преди сблъсъка. Бразилецът също не стигна до финала, а това не успя да направи и дебютиралия в Гран при негов съекипник Пастор Малдонадо.

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    Браво на Петров!Рено направиха добър болид.Малшанс за Мерцедес.Поредната глупава маневра от Барикело.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  2. 2 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1240 Весело

    А бе, сиган кво диреше отдоле на колата та се завре като неко плъх?

  3. 3 Профил на Karla Miyagi
    Karla Miyagi
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Какво ли оправдание ще си измислят шумахеристите?

    Klaatu Barada Nikto!
  4. 4 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1240 Разстроено

    Коментатора по TV7 убива!

    Тенчев къде си?

  5. 5 Профил на alex22
    alex22
    Рейтинг: 233 Весело

    Честито на Фетел. Хамилтън май ще пие лимонада. А Халфонсо , какво стана, пак зад Виталий.

  6. 6 Профил на ВинетУУУ
    ВинетУУУ
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Много успешен дебют за мексиканеца Перес.И впечетляващи разлики в това състезание между пилотите в един и същ отбор–
    Фетел /Уебър , Алонсо/Маса, Хамилтън/Бътън, Петров/Хайдфелд .
    Моите впечетления са , че се очертава интересен сезон.

  7. 7 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1240 Весело

    Фетелчо колко разочарован остана от липсата на кенгуру на трофея!

  8. 8 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1240 Любопитно

    Малииииии Лимонадите признаха и разкриха мистерията: Нямахме изобщо "KERS".

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#4] от "Wornoxmaniak":

    Вярно си е! То не беше "шампионът от Австралия", "гран при на Монца", прекрасни езеро-град-намсикво, исторически препратки без особен смисъл, какво ли не. А какво става всъщност - кой го интересува?!

  11. 11 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1240 Любопитно

    А бе как мислите: отварането на крилото на дзадниу спойлер помага ли за изпреварванията, или не ча толко?

  12. 12 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#11] от "Wornoxmaniak":

    Един глас за "не чак толкова". Бътън за малко не изяде Маса, а не можа да го изпревари като хората с крило, керс и т.н. При изпреварването му на Кобаяши се видя, че това има ефект най-вече при налична значителна разлика между колите по принцип.

  13. 13 Профил на danailov
    danailov
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Малко прибързано е заключението за едва ли не липса на "драстични" - те промени в стратегията на отборите относно нововъведенията, особено за новите гуми. Достатъчно често се сменяха гумите за да не се съобразяват отборите с това. Не съм проверил, но статистически спиранията са повече от миналогодишните. Тепърва ще видиме, защото КЕРС и новото крило са си много добри. А от коментара на ТВ 7 стана ясно, че Фетел "много е пораснал" - хм?

  14. 14 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Маса използваше всичкия си КЕРС на старт-финалната права и с това елиминираше ефекта от ДРС при Бътън - след това Маса заемеше вътрешната линия за следващия бавен завой, като не оставяше никакво място за изправарване. Кобаяши въобще не направи опит да се защити, докато Бътън го изпреварваше. Бътън защо избра по-голямото зло (наказание), а не пропусна Фераритата не можах да разбера.

    В крайна сметка първите трима направиха 2 спирания в бокса, а Перес само едно - явно, че гумите са по-издръжливи от колкото се смяташе.

    Биковите очевидно имат отново значително предимство пред останалите - да видим дали ще смажат бързо тази година съпротивата или ще оставят шампионата интересен.

  15. 15 Профил на charlyb
    charlyb
    Рейтинг: 907 Неутрално

    До коментар [#3] от "Karla Miyagi":
    Няма шумахеристи и антишумахеристи. Има познавачи и безхаберници на Формулата. Както и хора признаващи и отричащи наличието на изключителни таланти.

    Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!
  16. 16 Профил на The Stig
    The Stig
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#13] от "danailov":

    Губещата стратегия беше с три спирания, а Перес доказа, че става и само с едно. Драстичните очаквания бяха за по четири пет смени на гумите, което не стана.
    Иначе генералният извод е: върнете ни Тенчев в ТВ7 и махнете Манчев от ТВ+!

  17. 17 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    До коментар [#11] от "Wornoxmaniak":

    По-скоро "не ча толко".

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  18. 18 Профил на danailov
    danailov
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#16] от "The Stig":

    Засега, за това състезание, е така, но Перес беше изключение. Разбира се, никой няма интерес от честите спирания, но как ще е натам - ще видим.

  19. 19 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#14] от "The HunteR":

    Тоест изводът си е този - ако няма сериозна разлика между скоростта на колите по принцип, то керс-крило (използването им по отделно или в комбинация) няма да имат толкова сериозно влияние. Всъщност не знам защо да е неочаквано - промените обикновено имат точно този "ефект" и не променят кой знае колко картината. Изпреварванията като цяло също не бяха чак толкова много, колкото се очакваше.

  20. 20 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Коментаторите по TV7 се оляха с превъзнасянето на Фетел ще видим като направи поредната си изцепка пак ли ще е толкова израснал...

    twitter.com/voxybg
  21. 21 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#19] от "graham":

    Зависи - това състезание беше един вид опит кое как работи в реални условия. При всички случаи се видя, че двете системи подпомагат гонещия автомобил, но не му дават решаващо предимство при изпреварване - все пак част от чара на Ф1 е, че изпреварванията не са лесни, а пилотите сравняват чувството при успешно изпреварване с това при отбелязване на гол : - )

    Учудих се, че на правата след първите два завоя не бяха разрешили изпозването на крилата - там не се достига най-висока скорост, но спирането е по-сериозно от колкото за първия завой. Да видим дали в Малайзия ДРС ще е достъпен и на двете дълги прави.

  22. 22 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Страхотен филм за всички почитатели на Ф1 -http://www.imdb.com/title/tt1424432/

  23. 23 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#21] от "The HunteR":

    По принцип използването на задното крило е разрешено само в един, предварително определен от ФИА участък на пистата. Иначе - аман от експерименти вече, но е добре, че като цяло изпреварванията не стават като за добър ден. Идеята ми беше, че разликата между първите няколко отбора в колоната, средата и дъното ще си остане.

  24. 24 Профил на noshorn
    noshorn
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Много добра обзорна статия. Фетел спечели безапелационно в стил на истински шампион на Формула 1. Много добро и впечатляващо представяне на Витали Петров, който стъпи на подиума и на Серхио Перес, завършил седми. Това, което авторът сигурно скоро ще добави е че колите на Заубер(Перес и Кобаяши) са дисквалифицирани поради несъответствия с правилата на оформлението на задната част на болида.

    http://www.formula1.com/news/headlines/2011/3/11874.html

  25. 25 Профил на Фронт за Национално Обединение
    Фронт за Национално Обединение
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Фетел е достоен наследник на Шуми,за Петров само адмирации просто перфектен.

    И въпреки всичко,и въпреки всички ще я има България
  26. 26 Профил на Мирослав Стоев
    Мирослав Стоев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#24] от "PopEye":

    За дисквалификацията на "Заубер" вече има отделен материал -
    http://bit.ly/eUzPwk.
    Дългото забавяне се дължи на това, че днес е почивният ми ден и следобяд реших да се възползвам от него.

  27. 27 Профил на dudo
    dudo
    Рейтинг: 1416 Весело

    Дженсън Бътън - ураааааааааааааааааааа!

    Дудо ви обича!
  28. 28 Профил на noshorn
    noshorn
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#26] от "Мирослав Стоев":

    Да, видях материала. Ситуацията е описана съвсем точно. Като запален фен на Формула 1, който се рови на много места за информация за този спорт смятам, че нивото на списване на рубриката (или раздела, не знам какъв е точният термин) е отлично.

  29. 29 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 853 Неутрално

    интересно състезание, добра статия.
    на шуми разбрахме кой му е виновен, на галфонсо още не знам.
    Евала на петров, оказва се че не само парите правят пилота.
    Интересен беше и коментара на шуми относно атаката а баричело- имаше безочието да я нарече некоректна, прекалено смела и не знам си какво, след като самият той е печелил поне една титла точно по този начин...

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  30. 30 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4971 Неутрално

    Май този сезон ще е тотално доминиран от Фетел.

    Gunter glieben glauchen globen
  31. 31 Профил на snafuracer
    snafuracer
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#28] от "PopEye":

    Подкрепям. Относно коментаторите - Атанас Марков е уважавана фигура, с малко екранно присъствие, така че просто му трябва време, предполагам. Момчил Манчев 100 сезона не успя да се адаптира като коментатор. Ф1 рейсинг е официален партньор на ТВ7, а Тенчев работи в конкурентното списание Клуб С1, така че няма как да е там. Добро състезание, като за начало на сезона, малко нервни и доста неизвестни.

  32. 32 Профил на Мирослав Стоев
    Мирослав Стоев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Благодаря ви за оценките! Критиката на читателите е най-важна за мен и се радвам, че има положителни мнения за информацията от моторните спортове в "Дневник"/dnevnik.bg.

    До коментар [#31] от "snafuracer":
    За добро или за лошо положението е точно такова. През миналата година единственият минус на Георги Иванов и Иван Тенчев беше, че по обясними причини не коментират директно от трасето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK