Кими Райконен за "Дневник": Българските пътища са истинско предизвикателство

Финландският пилот Кими Райконен е радостен от предизвикателствата, които му предлага Световният рали шампионат<br />

© Reuters

Финландският пилот Кими Райконен е радостен от предизвикателствата, които му предлага Световният рали шампионат



Кими Райконен е един от най-интересните състезатели в автомобилните спортове. След няколко години във Формула 1 финландецът реши да смени водите и се впусна в Световния рали шампионат. Това се оказа отлична възможност за българските му почитатели, които имат възможност да го видят зад волана на автомобила му в отбора на Citroen Junior по време на Рали "България", което вече тече. Райконен намери време, за да отговори на въпросите на "Дневник", като разкри защо е влюбен в автомобилните спортове и какво чувства, докато се състезава. Световният шампион от Формула 1 за 2007 г. съпостави и двата най-интересни шампионата в автомобилните спортове.


Как се чувствате в Световния рали шампионат (WRC)?
- Дотук усещането в рали шампионата е много хубаво. Наистина много се забавлявах, а и всички ме накараха да се почувствам добре дошъл. Но очевидно това е ново изживяване за мен и непрекъснато се уча.


След състезанията до момента имате 15 точки и едно пето място. Доколко съвпадат резултатите ви с предварителните ви очаквания за сезона във WRC?
- Честно-казано започнах сезона без никакви конкретни очаквания, тъй кати нямах никаква представа какво ще е. Просто исках да се представя по най-добрия начин. Дотук постигнахме нашите цели, което е добре.




Какви са целите ви до края на шампионата?
- Надявам се да имам възможността да използвам наученото от началото на годината. Това е основното - да науча колкото мога и да свикна с новите неща за мен в рали състезанията.


Какви качества трябва да притежава в повече един пилот във WRC спрямо Формула 1?
- Тук говорим за различни неща. Във Формула 1 можеш да въртиш обиколки и сравнително бързо да научиш пистата. В ралито обаче има толкова много различни завои и повърхности, че се изисква лесно да се приспособяваш. В това аз намирам вълнуващата част на ралито - защото трябва да опитваш да си бърз навсякъде: на чакъл, сняг, лед, пясък. За пилота това е истинско пресизвикателство.


Къде е по-трудно – WRC или Формула 1 и защо? Къде тръпката е по-голяма?
- За мен ралито определено е много по-трудно. Но ако попитате състезател от WRC, той вероятно ще отговори, че това е Формула 1. Все пак и двете са вълнуващи. Тъй като ралито е ново за мен, затова тръпката е по-голяма, защото не съм свикнал. Състезавах се във Формула 1 няколко години и накрая привикнах.


Имате ли предложения от отбори във Формула 1 за сезон 2011? Появиха се информации за "Рено".
- Разбира се, предложения винаги има, въпреки че не збан бищо конкретно. Оставил съм с това да се занимават мениджърите ми. Засега не мисля за следващата година. Вниманието ми е върху настоящия сезон и върху това да научавам какво мога в рали шампионата, което определено не е лесно.


Какво мислите за сезона във Формула 1, кой е фаворитът ви при пилотите и при отборите?
- Не следя съвсем отблизо Формула 1, но съм гледал няколко старта. Мисля, че накрая нещата ще стигнат до спор между "Макларън" и "Ред бул". Болидът на "Ред бул" е по-бърз, но те имаха известни затруднения с надеждността на колата. Що се отнася до пилотите, там изглежда доста оспорвано. "Макларън" също свършиха добра работа и в частност Люис Хамилтън. Мисля, че ще остане оспорвано.


Оценката ви за Формула 1 след множеството промени, въведени този сезон?
- Трудно е да кажа, без да съм карал от новите болиди. Но в крайна сметка щом е еднакво за вкички, значи е ОК. А и все пак отборите са тези, които определят повечето правила.


Ако се върнете във Формула 1 през следващия сезон, доколко ще ви бъде трудно да свикнете с променените правила и болиди?
- Не мисля, че ще ми е трудно. Като пилот всеки трябва да е свикнал с постоянните нововъведения. За мен имаше толкова много нови неща тази година, че дори е почти невъзможно да ги изброя.


Кой е най-добрият пилот след ерата "Шумахер"?
- Всеки пилот мисли, че той е най-добрият. Но има други бързи момчета, със сигурност.


Доколко икономическата криза се отразява върху автомобилния спорт и в частност върху вас?
- Не съм много наясно с тези неща. Не съм икономически експерт. Но е вярно, че отборите и спонсорите винаги опитват да похарчат по-малко. Мисля, че това е нормално в днешния свят.


Реални ли са заплатите, които получават пилотите във Формула 1?
- Мисля, че да. Но наистина не искам да се намесвам в икономическите въпроси. В крайна сметка отборите и мениджърите определят заплатите, а не пилотите.


Обратно към WRC – непобедим ли е Себастиан Льоб?
- Той със сигурност е най-добрият пилот в световния рали шампионат в момента. А колкото до това дали е непобедим... Наистина не знам. Предполагам, че никой не е непобедим, независимо какво прави. Определено той е на върха в този спорт.


Какво очаквате от рали "България"?
- Това е трудно състезание. Пътищата са изключително бързи, а освен това има много дървета и храсти в близост до пътя, което значи, че ще е много трудно да видиш какво следва след завоя. Повечето са "слепи" и затова е необходима много добра навигация.


Какво знаете за България?
- Не много. Никога не съм идвал тук преди. Изглежда хубава страна, а винаги е приятно да откриваш нови места.


Защо избрахте да се занимавате с автомобилни спортове, а не например със ски?
- Винаги съм се впечатлявал от всички моторни спортове, още откакто бях дете. Не съм се чудил дълго. Просто знаех, че това е нещо, което винаги съм искал да правя.


Кое е водещото усещане у вас, докато карате?
- Скоростта на колата и предизвикателството да я контролираш. Само тези две неща.


Какво ви струваше титлата с "Ферари" през 2007?
- Нищо не ми е струвало. За да станеш световен шампион, трябва да си напълно отдаден и концентриран. Успяхме да го направим и спечелих световната титла, което беше фантастично преживяване. Това винаги ще е огромно постижение в кариерата на всеки пилот.


За какво мечтаете в спортната си кариера и в живота?
- В кариерата си искам да се справям добре и да постигам най-добрите резултати. В личния си живот мечтая да се забавлявам и да се наслаждавам на компанията на всички хора, които са важни за мен.


Какво е посланието ви към българските ви почитатели?
- Наслаждавам се на посещението във вашата страна. Вие определено имате много предизвикателни пътища, както сам се уверих в това!


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Много дипломатично се е изразил господинът....

  2. 2 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Има един лаф, че финландците са толкова добри пилоти щото пътищата им са толкова лоши, че трябва да си много добър, за да караш по тях. Е, ние може и да сме по-напред, ама не чак толкова, че да не бъде дипломатичен.

  3. 3 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2485 Неутрално

    Човекът,явно не дооценява факта,че България има 8 милиона състезатели и навигагори,каращи по тези пътища деситилетия,иначе не би дошъл да се състезава при такава конкуренция!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  4. 4 Профил на скруч
    скруч
    Рейтинг: 488 Неутрално

    сладур-и ти ли го разбра

    за чиста и свята република-но не с този народ
  5. 5 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Като всеки финландец и Кими мечтае да кара на рали, формула 1 не го блазни особено. Освен държавата бас хващам че му е харесала и ракийката. Той е известен с това че осъмва по кръчмите.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  6. 6 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 709 Весело

    Можеше да ни похвали: "А какви дълбоки дупки имате на пътищата си и колко много на брой!"

  7. 7 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    рали българия - първото рали при което да стигнеш до старта е толкова трудно колкото и до финиша...

  8. 8 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1128 Любопитно

    Абе глупаци, вие четете ли друго в статията освен заглавието?! Единственото което казва Кими за пътищата е следното:

    "Какво очаквате от рали "България"?
    - Това е трудно състезание. Пътищата са изключително бързи, а освен това има много дървета и храсти в близост до пътя, което значи, че ще е много трудно да видиш какво следва след завоя. Повечето са "слепи" и затова е необходима много добра навигация."

    Естествено заглавието на Къртунов е доста подвеждащо, в първия момент и аз се хванах. Но си направих труда да изчета интервюто.

    Ейй, аман от критикари и киселяци!

  9. 9 Профил на Aлекс
    Aлекс
    Рейтинг: 8 Разстроено

    В текста има правописни грешки. Дразнещо е!

  10. 10 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Достоверни източници потвърдиха, че след влизането в бокса на Автомотор(официалния сервиз за БГ), ситроена му трудно държал пътя от направените му настройки на топ майсторите!
    Тия от Автомотор от чисто нова кола, правят кола готова за рециклиране, само с едно влизане в сервиза им, е как да не псува човек тази шуробаджанашка фирма от бивши оръжейни собственици!
    Комбинацията от БГ сервиз и БГ пътища е много опасно занимание, особено ако не си БГ шофьор и не очакваш невъзможното!
    Следващия път да си сложи памперс и да си наеме жива охрана за колата, да не оставя сувенири по сервизите...

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  11. 11 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Интересно интервю с един от най-големите пилоти на нашето време. Горд съм, че се състезава у нас.

  12. 12 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 766 Неутрално

    До коментар [#8] от "Варненски":

    "има много дървета и храсти в близост до пътя" - това пак е критика, че не е почистено като в белите страни.
    Както и да връткаш, "кенефното лого" винаги прозира.

  13. 13 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#12] от "iazdakaja":

    И кво предлагаш?! Да изсечем дърветата, за да оторим път на Кими ли? Някой във Финландия мислиш ли че ще отреже и едно дръвче заради някакво рали?! Ти май не правиш разликата между WRC и Формула 1. Който иска да му е разчистено кара на писта!
    Абе изобщо какво ли обяснявам. Киселяци.ком

  14. 14 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 766 Неутрално

    До коментар [#13] от "Варненски":

    Не за Кими бе душко, за НАС трябва да се проправят пътечките.

    Хората коментират най-очевидното в статията: че Кими веднага е усетил "полъха на кочината". А ти кво коментираш не става ясно...

  15. 15 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Аз си мислех, че се майтапиме, ама май Варненски ще излезе прав.

  16. 16 Профил на dorisss
    dorisss
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Разбира се, че Варненски е прав...Мисля че никой български шофьор не се и съмнява че пътищата ни са повече от ужасни. Това, за което говори Кими, обаче, е друго - планинските пътища и това, че не знаеш какво те чака зад завоя

  17. 17 Профил на snafuracer
    snafuracer
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Гледах в събота и неделя репортажите по Моторс ТВ, и някак ме хвана националната гордост, даваха разни готини гледки, нявсякъде българския флаг. Е да, имало е неуредици, не очаквах да се мине без такива, и все пак това, че Льоб, Кими и останалите бяха тук, е повод за радост. За съжаление е факта, че това най-вероятно ще е последното такова събитие. Остава ни да се надяваме, че всичките тия, които ежедневно слаломират между дупки и идиоти, могат някой ден да са конкуренция.

  18. 18 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 766 Неутрално

    До коментар [#15] от "usero":

    Те майтапите винаги се базират на реалността.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK