Формула 1 - рев на мотори за 2.4 млрд. евро

Сезонът започва в Бахрейн без ясни фаворити и серия промени

Инвестиции в размер на 2.4 млрд. евро ще погълне новият световен шампионат във Формула 1, който включва 18 старта, започва тази неделя с надпреварата за Голямата награда на Бахрейн на пистата "Манама" от 13.30 ч. българско време и ще бъде излъчвана пряко по Би Ти Ви. Въпреки драстичните промени в техническия правилник на състезанието, за които настояваха промоторът Бърни Екълстоун и президента на Международната автомобилна федерация (ФИА) Макс Мозли, не бе постигнато така желаното редуциране на разходите на участващите тимове и бе отчетено поредното завишение в планираните бюджети. За сравнение - през изминалата 2005 г. отборите са изразходвали 2.2 млрд. евро, а през 2004 г. похарчените средства са били 2.1 млрд. "Включването на единадесети тим в първенството увеличава общата сумата на инвестициите в първенството, но тенденцията към тотално завишение на разходите е налице, обясни Фернандо Амор, коментатор на вестник "Марка". Дори и да изключим от общата сметка разходите на новия японски тим, резултатите отново показват завишение."


Екипът на "Тойота" и през 2006 г. ще разполага с най-висок бюджет, като беше през изминалите три сезона. Японската компания е планирала разходи от 350 млн. евро за конструиране и развитие на своя болид и за участията си в състезанията от календара. Отборът на "Ферари" ще разполага с 310 млн. евро, или с втория по големина бюджет от всички единадесет отбора. "Хонда" е трети с 280 млн. евро, следван от "Макларън" (275 млн. евро) и БМВ (250 млн. евро). Световните шампиони от "Рено" са на шесто място според размера на своя бюджет от 240 млн. евро. Във втората половина на класацията са "Уилямс" (180 млн. евро), "Ред бул" (140 млн. евро), "Мидланд" (130 млн. евро) и дебютантите от "Супер Агури" (120 млн. евро). На последна позиция в таблицата по планирани разходи за този сезон е вторият отбор на "Ред бул" - "Торо Росо", със 110 млн. евро.


В коментар за началото на сезона във Формула 1 АП написа: "За пръв път за последните пет години седемкратният световен шампион Михаел Шумахер със своето "Ферари" няма да бъде кандидат номер едно за титлата при пилотите. В стартовия списък за Гран при на Бахрейн вече има нови световни шампиони - Фернандо Алонсо и "Рено". Амбиции за титлите освен тях двамата имат още Кими Райконен от "Макларън", който в последните два сезона завършва втори в крайното класиране, съотборникът му Хуан-Пабло Монтоя и пилотът на "Тойота" Ралф Шумахер. В първенството този сезон има нови отбори, нови състезатели и нови правила, които трябва да спрат отлива на зрители. Освен това за пръв път сезонът започва в Близкия изток, отдалечавайки се от Европа."




"Супер Агури" е единадесетият тим, който се включи в първенството през януари, и е първият абсолютно нов участник в състезанието след 2002 г., когато "Тойота" направи своя дебют. Четири други отбора са с нови собственици и промениха своите имена от 2005 г. БАР бе преименуван в "Хонда рейсинг Ф1". "Заубер" вече е "БМВ Заубер". "Джордан" бе преименуван на "Мидланд", а "Минарди" се казва "Торо Росо". Дебютант при пилотите е Нико Розберг, син на световния шампион от 1982 г. Кеке Розберг, който ще кара за "Уилямс". Скот Спийд от "Торо Росо" е другото ново име. Третият новак е състезателят на "Супер Агури" Юиджи Иде, който за пръв път кара болид от Формула 1 преди месец.



Акценти в правилата във Ф1


Двигател - отборите трябва да използват само двигатели V8 с 90-градусов ъгъл между цилиндрите и обем не повече от 2400 куб.см. Турбото е забранено. През 2006 и 2007 г. всеки отбор може да използва двигатели, които съответстват на регламента от 2005 г., ако той не превишава ограниченията, наложени от ФИА.


Гуми - ФИА отново разреши смяната на гуми по време на състезание


Квалификация - провежда се по нокаут система; в първите петнадесет минути от тренировката за място участват всички коли; шест от най-бавните участват в следващите квалификации, а резултатите на първите 16 се анулират; шестте най-бавни не участват в следващите квалификации, а резултатите на 10-те най-бързи се анулират; останалите 10 коли разпределят съобразно най-доброто постижение на всяка от тях десетте първи места на старта в състезанието.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK