МОК се оглежда за нови партньори

"Кодак" се оттегли като рекламодател в олимпийското движение

Активисти протестираха пред централата на МОК в Лозана срещу нарушаването на човешките права в Пекин преди олимпиадата в Китай. Голяма част от спонсорите на игрите също изразиха своето притеснение, че подобно отношение към хората в страната може да им направи лоша реклама

© Reuters

Активисти протестираха пред централата на МОК в Лозана срещу нарушаването на човешките права в Пекин преди олимпиадата в Китай. Голяма част от спонсорите на игрите също изразиха своето притеснение, че подобно отношение към хората в страната може да им направи лоша реклама



Международният олимпийски комитет (МОК) започна официална кампания по набирането на нови спонсори за игрите във Ванкувър и Лондон близо седмица след като стана ясно, че производителят на фотографска техника "Кодак" е пожелал да бъде изключен от специализираната маркетингова програма ТОП. Както е известно, в нея централата включва от десет до дванадесет компании спонсори за всеки цикъл от игрите. Испанският вестник "Марка" посочи в тази връзка, че все още не е известно каква е причината МОК да се раздели с фирмата. Освен това изданието подчертава, че централата не е губила свой олимпийски партньор за последните сто години. Представители на организационния комитет на летните игрите в Лондон през 2012 заяви, че решението на "Кодак" не би трябвало да се приема като изненада и че скоро ще има пълна яснота по този случай.


По непотвърдена информация "Манюлайф", базирана в Канада осигурителна компания, също планира да се оттегли като партньор на МОК след игрите в Пекин през 2008 г. Подобни намерения имат още компютърната "Леново" и козметичната "Джонсън енд Джонсън", на които скоро ще бъдат предложени нови договори за зимните и летните игри респективно през 2010 и 2012 г.


Експертът по спортен маркетинг Роб Размарк, вицепрезидент на "Васерман мидия груп", обяснява за "Марка", че отпадането на "Кодак" от маркетинговата програма ТОП е показателно за бъдеща криза. "Въпрос на време е да научим дали проблемът е в "Кодак" или в олимпийското движение, посочва Размарк. Трудно е да се говори в толкова ранен етап. Можем да правим само и единствено догадки. Програмата ТОП е за лидери на пазара, които имат глобално влияние и интереси."




Размарк обяснява в тази връзка, че оперирането на световния пазар е свързано с огромни финансови ресурси, както и участието в маркетинговата програма на МОК. И в двата случая се изразходват големи средства, които в определени ситуации на икономически застой или спад в приходите могат да се окажат животоспасяващи за бъдещето на дадена компания. "Освен това всички компании, които участват в програма ТОП на олимпийския комитет, трябва да имат годишен оборот от над 6 млрд. долара, за да има смисъл да се рекламират по този начин. Най-голямата мощ на МОК се крие във финансовите партньорства и това е предпоставка голям брой компании да търсят подобни отношения", казва Размарк.


Известно е, че организаторите на лятната олимпиада в Пекин очакват приходи от над 1 млрд. долара от договори за спонсорство, като сумата е два пъти по-голяма от тази, която събраха в Атина домакините на последните летни игри през 2004 г.


"Перспективите на публичните програми са доста положителни, обясни Жианг Шиою, изпълнителен вицепрезидент на организационния комитет за игрите в Пекин (БОКОГ). Бихме били доволни, ако успеем да преминем границата от 1 млрд. долара от приходи от спонсори." Вторият директор в департамента по търговските въпроси в БОКОГ Лаи Минг подчерта, че солиден импулс в рекламната кампания за игрите през 2008 г. е бил изборът на петте талисмана - куклите "Фува", които ще подпомогнат продажбите на продукти, свързани с олимпиадата.


Талисманите за игрите в Сидни (2000) и Атина (2004) генерираха съответно приходи в размер на 100 и 200 млн. долара, докато Китай очаква да инкасира над 300 млн. според експерти, цитирани от "Синхуа". Освен това вече бяха предложени за продажба лицензи за продукти с куклите, към която беше включена и нова спортна линия, серия от публикации в пресата и предмети, произведени от китайски занаятчии.


Към настоящия момент организационният комитет на игрите в Пекин е потвърдил за договори с десет асоциирани компании и осем спонсора, без в това число да влизат партньорите по програмата ТОП, които имат контракти за дългосрочно партньорство директно с Международния олимпийски комитет (МОК).


Според Юан Бин, който ръководи рекламната кампания на игрите в Пекин, китайските спонсори ще свържат имената на своите компании срещу много по-високи тарифи, отколкото партньорите на МОК по програмата ТОП.


Според предварителни изчисления организацията на лятната олимпиада в Пекин през 2008 г. ще струва близо 40 млрд. долара. По-голямата част от тези средства ще бъдат използвани за конструкцията на нови пътища и допълнителни линии на метрото. Амбициозните проекти ще бъдат финансирани не само от държавата, но и от приходите от договори за реклама, след като олимпийските перспективи привлякоха голям брой компании, между които производители на спортни артикули и телекомуникационни гиганти.


Пекин се отказва от възможностите си за печалба от организацията на лятната олимпиада през 2008 г., налагайки на чуждестранните компании ограничения за инвестиции в страната, твърди АП. Информационната агенция пояснява, че администрацията в Китай, отпускайки милиарди долари за подготовка за игрите, е подпомогнала дейността на голям брой държавни предприятия и в същото време е отхвърлила изключително изгодни предложения от чуждестранни компании. В тази връзка анонимен представител на ръководството на "Дженеръл електрик" обвини Китай в манипулация на голям брой от търговете в страната, свързани с поръчки за лятната олимпиада.


Все пак чуждестранните компании не са напълно изолирани от подготовката на лятната олимпиада през 2008 г., въпреки че американски държавници твърдят, че няма фирма от САЩ, която да е подписала официален договор с Китай в тази връзка. Австралийски и европейски компании обаче участват в проектирането на различни спортни обекти, включително и в изграждането на олимпийския стадион в Пекин. Договорът за изработката на проект на спортното съоръжение струва 384 млн. долара. Лондонската "Ове Ейръп енд партнърс" отговаря за дизайна, инженерните въпроси и мениджмънта на проекта на олимпийския стадион, както и за серия от инфраструктурни проекти.


Въпреки това обаче присъствието на чуждестранни компании е незначително на фона на местните фирми. Китай ще похарчи 2.4 млрд. долара за олимпийските обекти и допълнителни 40 млрд. за инфраструктурата на Пекин до началото на 2008 г.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK