
© Reuters
Юсейн Болт снима със своя iPhone на пресконференция
Apple заплашва да разбие скъпото олимпийско парти на Samsung. Битката между официалните спонсори и техните конкуренти се пренесе в Рио, но не само там, а нововъведенията включват и социалните мрежи.
Корейската компания е спонсор на игрите в Рио и продава ексклузивно своите мобилни апарати на хилядите посетители на олимпийските обекти. Но Apple успява да грабне вниманието на някои от тях със своите неофициални олимпийски продукти.
На около 10 км от олимпийския парк компанията от Купертино е изградила свой аутлет за специално създадените за игрите часовници. Някои купувачи, включително и спортисти, с гордост рекламират новите си придобивки в социалните медии.
Никъде върху часовниците не е изобразена емблемата на олимпийските игри или пък думата "олимпиада", за които права имат само спонсорите като Samsung. Но вместо това часовниците идват с окраската на 14 различни държави, включително САЩ и Канада. Каишката със знамето на Бразилия е напълно изчерпана тази седмица.
"Те не нарушават правилата, но са изключително близо до практиката на амбуш маркетинга", коментира за "Ройтерс" Джеф Бенц, който арбитрира споровете между компанията JAMS и американския олимпийски комитет.
El atleta @TrayvonBromell llevando un Apple Watch con la bandera 🇺🇸 para #Rio2016. No imagino uno con bandera 🇪🇸 pic.twitter.com/gbyC8F5OOf— Chema Muñoz (@Chema_Munoz) July 22, 2016
Друг от олимпийските спонсори - Omega от Swatch Group, който се грижи за времеизмерването на игрите, не се притеснява. Президентът на Omega Райналд Ешлиман заяви, че за разлика от неговата компания Apple не може да изтъкне нищо за олимпийската си история.
Apple може и да не използва олимпийската символика, но пък спортистите работят в тази насока. Спринтьорът от САЩ Трейвън Бромел пусна в туитър снимка с каишка в американските цветове. На същата снимка се виждаше и татуировката му с олимпийските кръгове. Шампионът в десетобоя Аштън Ийтън също сподели снимка с шарената каишка.
Спортистите може да се окажат в нарушение на олимпийските правила, ако маркетират продукти на компании, които не са спонсори. Но не и когато го правят преди състезанията. Бромел публикува своята снимка на 21 юли - шест дни преди забраната за маркетингови дейности да влезе в сила.
© Reuters Специално украсените с национални знамена часовници на Apple, които се продават в Рио
Олимпийските спонсори от най-високото ниво на маркетинговата програма на МОК плащат по около 100 милиона долара за четири години и получават ексклузивни права. Те самите следят за амбуш маркетинг на конкурентите, но Apple засега се измъква по ръба.
Американският производител практически не промотира своите продукти директно. Купувачите го правят за тях, като публикуват снимки в блоговете си или социалните мрежи.
"Щом не използват олимпийското лого, логото на Рио 2016 или олимпийската визия, няма нарушение", твърди Силмара Мултини, директор по лицензирането на продукти в организационния комитет на игрите.