Малка Ирландия вече залага на големината

В миналото ирландците излизаха в морето с малки подобни на канута лодки, наречени кураги, и се оставяха на снизходителността на съдбата и бурните води на Атлантическия океан. Днес островната нация от 4 млн. души, около процент от всички жители на ЕС, се хвали с най-големия автоферибот - "Юлисис" (Одисей) и най-големия и риболовен траулер - "Атлантик дон" (Атлантическа зора), предаде Ройтерс.

Тежащият 14 055 тона риболовен кораб носи на борда си цял завод за преработка на риба и може да замразява и съхранява общо 7000 тона, което е достатъчно за изхранването на 18 млн. души. Той ловува край бреговете на Мавритания по силата на частно споразумение между неговия собственик Кевин Макхю и бедната пустинна западноафриканска държава. "Юлисис" може да носи на борда си едновременно 200 камиона, 1300 автомобила и 2000 пътници и екипаж, като за един ден извършва по 2 курса между Дъблин и британското пристанище Холихед в Уелс. "Той е бърз, голям, модерен и удобен и освен всичко друго е ирландски", казва Джон Кели, анализатор на for NCB Stockbrokers в Дъблин. Струващият 100 млн. евро кораб е считан за своеобразен посланик на ирландската предприемчивост и предизвиква интерес дори в известната с морските си традиции Гърция, чиито корабни магнати се заинтересуваха защо малка Ирландия притежава най-големия ферибот. Йимън Ротуел, изпълнителният директор на компанията "Айриш континентъл", която е собственик на кораба, пък твърди, че задачата му е да ги убеди да си купят акции.

Наскоро "Юлисис" навърши една година в употреба, като за този период е извършил над 1400 плавания и е изминал над 77 000 морски мили понякога при ураганен вятър, затварящ всички останали кораби в пристанищата.


"Атлантик дон" прекара по-голямата част от двете години на вода край бреговете на Мавритания, с което предизвика критиките на еколози и съперници, загрижени за околната среда и надхвърляне на квотите, определени от ЕС. Те твърдят, че мащабният улов, извършван от подобни кораби, намалява рибните пасажи във водите на бедните държави и изтласква от бизнеса местните риболовци. "Корабът е замислен да ловува в богатите води край Западна Африка", посочи собственикът му Макхю пред държавната телевизия RTE, когато корабът беше пуснат на вода, отбивайки предварително атаките. Той се обслужва от 60-членен ирландски екипаж и лови риба, живееща близо до повърхността на океана - скумрия, сардина и др. Тъй като ирландската риболовна флота вече беше надхвърлила квотите на ЕС при пускането на "Атлантик дон" на вода, той беше записан като търговски кораб, а му беше даден временен риболовен лиценз, което според Майкъл Ърл, съветник на членовете на Зелената партия в Европейския парламент, е незаконно.

Европейските риболовни власти бяха на път миналата година да предприемат действия срещу "Атлантик дон", когато Макхю и неговите партньори, сред които са някои от най-големите имена на ирландския бизнеселит, пристъпиха към сделката с Мавритания и това даде възможност на кораба да ловува в нейни води извън определените от ЕС квоти. Макхю обаче иска да го включи в зоната на квотите и затова наскоро извади от употреба по-малкия кораб "Вероника", като същевременно поиска от Брюксел увеличаване на ирландските квоти за улов в западноафрикански води с 14 055 тона, което е точно тонажът на "Атлантик дон". Междувременно корабът беше регистриран към ирландската риболовна флота и вече може официално да замени "Вероника", която лови скумрия в европейски води. "Вероника" пък ще продължи да ловува, но под флага на Панама, която е в черния списък на еколозите заради подобни нарушаващи практики. "Това е скандално", отсече членът на Европарламента от партията на Зелените Патрик Маккена.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK