Цепелинът отново лети в небето над Берлин

Над германската столица Берлин отново се издига цепелин. Летателната машина украсява небето за пръв път от 65 години като туристическа атракция. Модернизирана версия на цепелина, прелитал по време на Берлинската олимпиада от 1936 г. като реклама на техническата мощ на Третия райх, е изработена от компанията-наследник на "Цепелин" - Zeppelin - Reederei GmbH. Съвременният дирижабъл е много по-малък от 245-метровия оригинал и се задвижва с хелий, а не с водород, който по-лесно се възпламенява. Срещу 335 евро за 45-минутна разходка в цепелина могат да се качат наведнъж 12 пътници. За сравнение - в цепелина "Хинденбург" е имало спални купета и елегантна трапезария.

Най-голям интерес към разходките над Берлин проявяват германци, които са достатъчно възрастни, за да си спомнят първия цепелин. Подпрени на бастунчета те нетърпеливо кретат по поляната към летище "Темпелхоф", за да осъществят отдавнашната си мечта за пътешествие с легендарната въздухоплавателна машина. Времето за това е ограничено, тъй като разходките ще продължат в Берлин само до края на май. След това цепелинът ще се върне в при езерото Констанс, където преди повече от век е съществен първият полет с този тип летателна машина. Самото летище, откъдето започват берлинските разходките, е внушителен архитектурен паметник на Хитлеровия Райх. По всичко останало обаче полетът с цепелин прилича на разходка със съвременен самолет: любезни стюардеси представят инструкциите за безопасност и припомнят в случай на прилошаване пасажерите да се възползват от специалната торбичка на гърба на предната седалка. Процедурата за качване на борда е сложна: когато един пасажер от предишния полет слезе, на мястото му веднага се качва човек от следващата група. Целта на хореографията е да се осигури стабилно тегло на 10-метровата кабина под дългия 75-метра двигателен корпус. Издигането е плавно и скоро под погледите на туристите от 500-метрова височина се разкрива внушителната мозайка на германската столица, където до пищните сгради от края на миналия век се извисяват лъскави гиганти от стъкло и стомана, строени през последните 10-години, а през центъра на града ясно може да се различи къде минава границата между западното и източното строителство. Пилотът Фриц Гюнтер подсказва на пасажерите къде да търсят няколкото запазени отсечки от Берлинската стена, което беше разрушена през 1990 г. Дотогава беше невъзможно да се погледне Берлин от птичи поглед, припомня Гюнтер.

Първият цепелин се издига под смаяните погледи на германците през юли 1900 г. над езерото Констанс. Той е конструиран от граф Фердинанд фон Цепелин и е с дължина 128 метра. Първият от пътническите дирижабли, способни да прелетят дълго разстояние, е наречен на негово име "Граф Цепелин" и започва полети през 1928 г. През 1936 г. е построен гигантският "Хинденбург", който с дължината си от 245 метра е почти колкото "Титаник". Нацистите го използват за пропагандни цели, рисувайки свастика на опашката му, а пощенските картички със снимка на цепелина, надвиснал над Бранденбургската врата, започват да пътуват по целия свят. В края на май цепелинът ще прекрати полетите си над Берлин и ще се завърне в базата си до езерото Констанс, където полетите с него бяха възобновени от лятото на миналата година. От тогава до днес 4500 туристи са се възползвали от любопитната атракция. Компанията производител възнамерява да предложи разходки с цепелин и на други европейски градове, сред които Лондон, Париж и Венеция.


----------------------------------

Месец май е наситен с вълнения за германската столица. На 22 и 23 май предстои визита на американския президент Джордж Буш. Посещението отприщи антиамерикански настроения сред членове на управляващата коалиция, хора от берлинската управа и членове на крайнодесни и крайнолеви групировки. Само за няколко месеца след атентатите от 11 септември германците преминаха през двата полюса на отношението си към Белия дом: от пълна подкрепа за войната срещу тероризма до отричане на новата световна хегемония, която САЩ се опитват да установят зад нейната фасада. Предвид настроенията сред обществото Берлин ще бъде буквално под блокада през двата дни, в които там ще пристигне Джордж Буш. Десет хиляди полицаи са мобилизирани да бдят за сигурността на американския държавен глава, на крак е тайната полиция , а по улиците и покривите на ключови места ще бъдат разположени снайперисти. Бюджетът за охраната е 3 милиона евро, писа германската преса. Там дълго се дискутираше дали кметът Клаус Воверайт трябва да забрани демонстрациите по време на визитата. Законът обаче гарантира правото на протест на германците и въпреки препоръките на кметството, че не е желателно, със сигурност ще има антиамерикански демонстрации.

За разлика от проблема с посещението на Буш краят на скандала с ремонтирането на Музейния остров в Берлин още не се вижда. В събота вестник "Тагесшпигел" обяви, че федералният бюджет няма да финансира работата по санирането на сградите на острова, където са разположени най-известните германски музеи: Пергамон, Бодемузеум, Старата национална галерия и др. Ансамбълът на "Берлинския Лувър" влезе наскоро в листата на ЮНЕСКО за световното културно наследство. За съжаление повечето от музеите там ще останат затворени до 2007-2010 г., защото ремонтът им ще струва около 500 милиона евро, а нито федералната хазна, нито бюджетът на Берлин са в състояние да понесат такива разходи. За възстановяването на Музейния остров се грижи фондацията "Пруско културно наследство", която предрече, че прехвърлянето на финансовата отговорност може да отложи отварянето на прочутите музеи чак до 2015 г. От фондацията изтъкнаха, че федералният бюджет се съгласи да поеме разходите за други музеи в Берлин като новопостроения Еврейски музей и реставрацията на дома "Гропиус" и няма причина да не финансира работата по Музейния остров, който е едно от най-големите национални културни богатства.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK