Божолето спечели съдебна битка, но загуби имиджа си

Светотатствено изказване на виден френски познавач на вина по адрес на популярното божоле доведе до няколкомесечен съдебен процес и близо 375 000 долара глоба за едно регионално списание, писа "Ню Йорк таймс". Размерът на глобата наминава няколко пъти обичайния в подобни случаи и е един от най-високите присъждан някога в дела срещу пресата във Франция. Малкото списание "Лион маг" и неговият главен редактор Лионел Фавро са на ръба на фалита след интервюто с дегустатора Франсоа Мос, публикувано през август миналата година. Причината: с цялата тежест на авторитета си г-н Мос нарече божолето, произвеждано напоследък в региона Вилефранш сюр Сен, vin de merde (учтиво казано - "винен буламач").

Историята започва преди 50 години, когато парижките журналисти, прекарали Втората световна война в Лион, донасят със себе си няколко бутилки евтино местно вино. То се нарича божоле по името на средновековните владетели на областта Божо, на север от Лион. Леко ферментиралата напитка, бутилирана само няколко седмици след прибирането на гроздето, бързо става популярна сред ценителите. Селяните от Божо от своя страна бързо се ориентират и провеждат светкавична маркетингова кампания, която и до днес е световен еталон за винарска промоция. В третия четвъртък на всеки ноември и досега телевизията показва как крехките бутилки биват натоварени на самолети и разнесени по света, за да вдигнат печалбите на търговците.

Половин век по-късно обаче дегустаторите все по-често обръщат внимание на влошеното качество на божолето. Според тях производителите са започнали да добавят захар и ароматизатори, както и да пастьоризират напитката, за да ускорят производството и да осигурят трайността й. Конкурентите пък се опасяват, че агресивната реклама и ниското качество на божолето ще повлияе вкусовете на пазара и ще изтика от него наистина качествените марки. Действително от войната насам продукцията на божоле се е увеличила три пъти и сега възлиза на една трета от общата винарска продукция в региона. Половината от нея се изнася в чужбина, а най-големите любители на божолето са японците.


Проблемите дойдоха, когато миналата година винарите в Божо произведоха повече вино, отколкото светът искаше да изпие. Сто хиляди хектолитра гроздов сок (равни на 13 милиона бутилки) бяха превърнати в оцет или индустриален алкохол. За пръв път в историята на Франция толкова голямо количество вино беше съсипано, защото не можа да се продаде. Асоциацията на производителите на вино в региона обвини за това латиноамериканските конкуренти и призова правителството да опрости на производителите на божоле половината данъци. Това накара "Лион маг" да потърси мнението на известния познавач Франсоа Мос, а той не спести истината на винарите от Вилефранш-сюр-Сен. "Те сами са си виновни и сега трябва да си сърбат попарата", каза в прав текст изисканият господин и подкрепи аргументите си със скандалния епитет за гроздовия сок. Позовавайки се на задължението за обективност на пресата, вписано във френската декларация за правата на човека от 1789 г., адвокатката на производителите на божоле Шантал Пегас обвини Франсоа Мос, че е превишил правото си да критикува. Съдът се съгласи с нея. Винопроизводителите поискаха обидата да бъде изкупена с 3.5 милиона евро, колкото е стойността на рекламата на техния продукт за една година. Магистратите обаче присъдиха по 1 евро на всеки литър божоле, произведен през годината.

Делото беше съпроводено от безброй коментари в цялата френска преса и обидната забележка на г-н Мос беше цитирана толкова пъти, че накрая прилепна като второ лице на популярния вид вино. Обявяването на присъдата срещу "Лион маг" предизвика и напълно сериозни забележки за свободата на регионално ниво.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK