Пивовари водят люта битка за мюсюлманския пазар

Надпреварата между "Пепси" и "Кока - Кола" вече не е на дневен ред. Следващата голяма битка ще се води между европейските пивоварни гиганти на най-малко очаквания фронт - мюсюлманския пазар, писа в. "Обзървър". "Карлсберг" и "Хайнекен" са на път да преодолеят последната граница и да стъпят здраво в регион, за който съперниците им не могат дори и да си помислят.

Потенциалните консуматори на бира в държави като Саудитска Арабия обаче не бива да се страхуват, че кехлибарената напитка ще им донесе по 80 камшика на голо, както предписва шериатът за употреба на алкохол, защото пивоварите ще я произвеждат само безалкохолна. Настъпление в Близкия изток и Южна Азия има за цел да изкуши потребителите и да създаде вярност към определена марка. Западни компании вече изнасят напитки като "Калибер" и "Барбикан" за мюсюлмансият пазар, но сериозната битка тепърва предстои. Този път става дума за "Муси" срещу "Файруз".

"Муси" е най-популярната безалкохолна напитка в Близкия изток и наскоро тя беше закупена от "Карлсберг". "Хайнекен" пък сложи ръка върху египетската компания "Ал Ахрам бевъриджис" (АВС) срещу 250 млн. евро и така получи достъп до модната марка "Файруз". И двете напитки са плодови, сладки и модни в дворците, където бирата е табу. "Муси" е най-популярното питие в Саудитска Арабия и е считано за носител на западен стандарт. В рекламите почитателите на напитката са стилни мъже и жени, прекарващи времето си по баровете, а в уебсайта на питието се предлагат рецепти за коктейли (естествено безалкохолни) с лимоновия, ягодовия, прасковения и ябълковия му варианти.


Макар и да се считат за луксозни продукти, и "Муси, и "Файруз" се продават в супермаркетите в страните от Персийския залив. Потреблението на безалкохолни бирени напитки в Саудитска Арабия нарасна с 15 процента през 2001 г. до 28 млн. литра. Бизнес източници смятат, че тази цифра е подценена и очакват още по-сериозни успехи в целия регион. Макар и "Муси" да доминира, позицията му е застрашена, тъй като "Хайнекен" възнамерява да промотира "Файруз" с агресивна кампания и дори да потърси пазар за напитката на Запад, както и в Индия и Индонезия.

"Имаме уникален продукт за един огромен пазар", твърди Стевен Кифер от клона на "Хайнекен" в Кайро. "Не комерсиализираме религията, просто отговаряме на начина на живот на населението." В края на 90-те продажбите на "Файруз" нараснаха с над 80 процента, което предизвика интереса на холандската компания. "По света има 1.3 млрд. мюсюлмани и много от тях искат да консумиран нещо пенливо, малцово, ароматно и социално приемливо. "Файруз" им дава всичко това", посочва Кифер. Напитката печели и от факта, че е призната за "халал", допустима за ислямския свят, от университета "Ал Азнар" в Кайро, считан за един от най-влиятелните теологични колежи в мюсюлманския свят. При производството му се избягва ферментацията, което води до липса на алкохол.

Към мюсюлманския пазар гледа и турската компания "Ефес Пилзен", която разчита на географската си близост и познаването на мюсюлманските навици. Бирата навлиза дори и в ислямска република Иран. Преди седмица пристигна първата доставка на сварената в Русия "Балтика №0", частично притежавана от шотландската "Скотиш къридж".

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK