Американски учени откриха отслабване чрез молекулярна липосукция

Учените от Университета в Хюстън, щата Тексас, са открили нов начин за редуциране на телесното тегло, съобщи сп. "Нейчър медисин". Методът се състои в ограничаване притока на кислород и кръв към мастните клетки. Засега техниката молекулярна липосукция е прилагана само на мишки, но учените са убедени, че скоро ще могат да тестват откритието на маймуни и хора.

Първоначално лабораторните гризачи са били подложени на диета за напълняване. Всеки от тях е бил хранен в продължение на месеци с еквивалента на двоен чийзбургер на ядене. В резултат на това те са удвоили теглото си.

След това били инжектирани с експериментален медикамент, съдържащ аминова киселина-пептид. Третираните с лекарството мишки са загубили 30 на сто от излишните си килограми само в рамките на месец, докато гризачите от контролната група продължили да пълнеят.

Новият медикамент е разработен с помощта на сравнително новата наука ангиогенеза, широко прилагана при раковите изследвания. Тук стремежът е да се контролира изграждането на нови кръвоносни съдове, които подхранват "гладните за кислород и кръв" туморни клетки.

Учените от Хюстън са установили, че в това отношение мастните клетки много приличат на раковите, а половин килограм тлъстина съдържа 1.6 км кръвоносни съдове. Те уловили специфичен химичен сигнал, уникален за клетките, които покриват кръвоносните съдове, хранещи мастните тъкани. След това засекли протеина прохибитин, който идентифицира само кръвните клетки, които хранят мастните тъкани, и регулира оцеляването и растежа на клетките.

Към него бил прибавен синтетичен разтвор на пептид, който предизвиквал самоунищожаването на "вредните" кръвоносни съдове. Изследванията досега не са доказали вредни последици върху кръвта, черния дроб и мускулите на пациентите.

Затлъстяването е един от най-сериозните съвременни здравни проблеми. Според официалните данни всеки трети американец е с наднормено тегло, а всеки четвърти британец страда от здравословни проблеми заради затлъстяване. То води до два вида диабет, сърдечно-съдови заболявания и риск от рак. В момента на американския пазар се предлагат два лицензирани медикамента за здравословно отслабване. Това са "Меридия" на лабораториите "Абът" и "Ксеникал" на "Рош". Те обаче не дават желаните резултати и имат странични ефекти. По-ефикасният "Редукс" беше забранен още в края на 90-те години заради оплаквания на пациенти от сърдечни проблеми.

Неотдавна американската Администрация по храните и лекарствата нареди изтеглянето от търговската мрежа на популярния медикамент ефедра, за който също се твърди, че причинява трайни вреди на здравето. Пазарът е в очакване на революционния "Римонабант", който ограничава апетита и намалява нивото на холестерол. Той обаче ще се появи в аптеките едва през 2006 г.