Руската НТВ уволни водещ журналист заради цензура

Водещият на едно от най-гледаните аналитични предавания по руската телевизия НТВ "Намедни" ("Напоследък") Леонид Парфьонов беше уволнен, а програмата му беше спряна заради нежеланието на журналиста да се съобразява с цензурата в електронната медия.

Предаването на Парфьонов беше единствената аналитична програма по руската телевизия, която си позволяваше да критикува държавните органи и президента Владимир Путин, отбелязва интернет сайтът "Газета.ру".

В аргументите за отстраняването на журналиста, оповестени в полунощ на вторник срещу събота, ръководството посочва, че той е нарушил трудовия си договор, задължаващ го "да поддържа политиката на телевизията". В официалното съобщение от НТВ не се уточнява характерът на нарушението, но се подчертава, че то не е първото. "Без съмнение Леонид Парфьонов е един от най-талантливите журналисти в съвременната телевизия, но този инцидент не е първият и сме принудени да вземем мерки", се казва в съобщението. Уволнението предизвика остри реакции от страна на журналистическата гилдия. Генералният секретар на Съюза на журналистите в Русия Игор Яковенко определи отстраняването на Парфьонов като "толкова революционно и знаково събитие, колкото убийствата на Дмитрий Холодов и Владислав Листев и закриването на телевизия ТВС".


Според руските медии Парфьонов е отстранен заради репортаж за процеса срещу руските шпиони в Катар, в който било включено интервю с вдовицата на убития бивш чеченски президент Зелимхан Яндарбиев - Малика.

В него тя заявява, че убийството на съпруга й е дело на руските служби. По-късно става ясно, че след като е прегледал материала, заместник-директорът на НТВ по информационната политика Александър Герасимов пуснал заповед за спиране на интервюто с аргумента, че руските спецслужби са отправили устна молба да не се пуска нищо, свързано с делото в Катар.

Още на следващия ден обаче в. "КоммерсантЪ" публикува преразказ на интервюто и коментар на Парфенов по повод спирането му. Наблюдатели припомнят, че журналистът е влизал в спор и с предишния директор на НТВ Евгений Кисельов.

След като "Газпром" поема телевизията на медийния магнат Владимир Гусински, Парфьонов решава да остане в нея. Първият шумен скандал с новото ръководство е от началото на 2003 г. Тогава Парфьонов протестира срещу назначаването на "непрофесионалиста" Николай Сенкевич за директор и сам спира предаването си за 3 месеца.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK