Стив Фосет завърши успешно обиколката си около Земята

Американецът Стив Фосет стана първият човек, успял да направи самостоятелна околосветска обиколка със самолет, без спиране и презареждане с гориво. След по-малко от три дни полет,милионерът авантюрист се приземи със своя свръхлек самолет “Глобал флайър” в гр. Салина, щата Канзас, на 3 март в 19.48 ч. по Гринуич /21.48 ч. бълг. време/, предадоха световните информационни агенции.

Обиколката на Фосет с едномоторен самолет продължи 67 дни и една минута, уточни AFP. Той излетя в понеделник в 18.47 ч. местно време /00.47 ч. по Гринуич във вторник/ и измина 37 000 км.  Пътят му мина над Чикаго, Канада, Атлантическия океан, Западна Европа, Африка, Близкия изток, Индия, Китай и Тихия океан.

По време на полета Стив Фосет постави рекорд по дължина на изминатото разстояние без спиране и презареждане с гориво.   Предишният рекорд принадлежеше на самолета Б-52 и датира от 1962 г. Тогава "летящата крепост" прелетя без кацане 20 000 км.


Полетът на Фосет е финансиран от основателя на “Върджин атлантик” сър Ричард Брансън. За да бъде признат рекордът на 60-годишния милионер, той трябваше да излети и да се приземи на същото летище, като пресече всички меридиани на планетата и да прелети разстояние не по-малко от 36 787,559 км. Фосет се справи

по един невероятен начин с тази задача.

Едномоторният самолет на Фосет “Глобал флайър” е с необичайна конструкция и е предназначен единствено за полет на един човек около света, без спиране за презареждане с гориво. В небето той изглежда като три самолета, обединени с едно крило. Дължината на самолета е 11,7 м, уточнява Би Би Си. Височината му е 3,6 м., а разстоянието между крилата му е 35 м. Машина е построена от комбинирани материали, което й позволи да носи четири пъти повече гориво, отколкото е собственото й тегло. Самолетът се движеше със скорост над 400 км/ч. При излитането си машината тежеше към 10 тона, като при полета бяха изгорени около 8 тона гориво.

По време на полета Фосет се сблъска с два проблема - единият бе временното излизане от строя на  инструментите за глобалната позиционираща система. Тогава пилотът летя почти на сляпо, с помощ от контролния център. Вторият бе сериозен

технически проблем с  резервоарите, появил се по време на прелитането над Япония, предаде АП. Не беше ясно дали става въпрос за изтичане на гориво, или за неизправност на датчиците. Разглеждаше се възможността за аварийно кацане на

Хавайските острови. Въпреки проблема Фосет реши да продължи полета до край, още повече, че неочакван съюзник на пилота се оказа силният попътен вятър, позволил значително да се увеличи скоростта.

Последната част от разстоянието - над фермите в Канзас, бе измината без каквито и да било трудности. При приземяването 60-годишният Фосет бе посрещнат от ликуваща тълпа, дошла да посрещне човека, успял да постигне отдавнашната си мечта. Фосет благодари на всички участници в проекта и подчерта, че му е

помогнал "великолепен екип". 

60-годишният Фосет, който е бивш специалист по борсова търговия, вече е поставил няколко рекорда по летене и мореплаване. Най-известният от тях е обиколката му на Земята с въздушен балон през 2002 г. Сега той успя да подобри едновременно няколко рекорда.

Първият самостоятелен околосветски полет е на  Уайли Пост от 1933 г. Той постига целта си за няколко дни, като спира многократно да зарежда и почива. Най-дългият самолетен полет е от 1962 г., като изминатото разстояние е над 199 308 км. Първата

околосветска обиколка със самолет без кацане и презареждане е направена през 1986 г. от Джийна Ийгър и Дик Рутан, брат на  дизайнера на Глобал флайър Бърт Рутан.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK