“Кока-Кола” се връща в Ирак и открива нов фронт на “Пепси”

"Кока-Кола" се върна в Ирак след 37-годишно отсъствие, което ще открие нов фронт в битката за изкусителния, но потенциално враждебен пазар от 26 милиона потребители, писа в. "Гардиън". В петък беше създадена "Кока-Кола ботлинг къмпъни ъф Ирак", която има изключителното право да произвежда и продава напитките на "Кока-Кола" в цялата страна, посочва в. "Файненшъл таймс". Новата компания е джойнт венчър с турската "Ефес инвест" (Efes Invest) и иракския й партньор HMBS. Тя ще бутилира напитките в Дубай, след което ще ги разпространява в Ирак, пише "Гардиън". Допреди създаването на дружеството напитките на "Кока-Кола" се внасяха от околните страни, а допреди войната влизаха само контрабандно.

Плюсовете, подкрепящи откриването на новия фронт, е потенциално жадният поради климата пазар и разрастващият се ислямски консерватизъм, забранил употребата на бира и други спритни напитки в големи части от страната. Минусите са преднината, която има "Пепси", стъпила отдавна в Ирак, неспиращото насилие и бандитизъм, заплашващи снабдителните линии, както и усещането сред местните жители, че "Кока-Кола" е свързана с Израел и американския ционизъм, посочва "Гардиън". Компанията се изтегли от Ирак през 1968 г., когато Арабската лига й обяви бойкот заради бизнес връзките й с Израел, което пък остави "Пепси" в доминираща позиция на пазара на безалкохолни напитки в Близкия изток. Бойкотът приключи през 1991 г., но наложените санкции и честите конфликти не позволиха на "Кока-Кола" да се върне в Ирак.

"Местната бутилираща компания ще наема местни работници", обяви говорител на "Кока-Кола". "Това става в повече от 200 държави по света, въпреки че навсякъде за нас се мисли като за американска компания." Откликът на багдатската улица обаче е нееднозначен. Продавачът на напитки Абас Салих смята, че начинанието е обречено. "Кока-Кола" прави бизнес с онези, които убиват братята ни в Палестина. Как да пием напитките й?" Абу Реам, собственик на магазин в Багдад, повтаря широко разпространената конспиративна теория: "Ако държиш бутилка кока-кола пред огледало, ще видиш надпис "Не на Аллах" или "Не на Мохамед", не си спомням точно." Той обаче признава, че през последните две години продажбите и на "Пепси", и на "Кока-Кола" в Ирак растат, тъй като "хората харесват вкуса им, а обичат и новостите".


От "Кока-Кола" отричат да имат каквито и да било политически или религиозни предразсъдъци. "Митът е доста силен и натрапчив, но в него няма и капчица истина", казва говорителят на компанията. "Ние ползваме местни компании, които наемат местни работници. В палестинските земи в бутилиращата ни компания работят 250 палестинци."

-------

В Близкия изток "Кока-Кола" и "Пепси кола" трябва да се борят не само помежду си, но и с местни марки. Сред алтернативните "коли", пръснати из региона, най-популярна е т.нар. "Мека кола", създадена от френския мюсюлманин Тафик Мутлути като протест срещу "американския империализъм", пише в. "Файненшъл таймс". В уебсайта на "Мека кола" е показана снимка на палестинче, хвърлящо камъни по израелски танк, а за компанията се знае, че дарява част от печалбите си на палестинските благотворителни организации.

Не по-малко популярна в ислямския свят е и "Зам зам кола". Тя се произвежда от компанията "Зам зам", създадена през 1954 г. и произвеждаща безалкохолната "ислямска бира". Напитките на "Зам зам" се изнасят освен в целия ислямски свят и в Дания, Франция, Норвегия, Канада, Холандия и Германия. Бунтовниците в Ирак обаче нямат нищо против да посръбват "Кола" и "Пепси", докато стрелят по американците, заключава "Гардиън".

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK