Никарагуа иска да построи конкурент на Панамския канал

Съоръжението ще струва 20 млрд. долара

Никарагуа иска да построи конкурент на Панамския канал

© Reuters



Никарагуа, една от най-бедните държави в Латинска Америка, планира да построи съперник на Панамския канал, през който обаче да могат да преминават и най-големите танкери и контейнеровози, писа в. "Гардиън". Подобно съоръжение значително ще облекчи трафика между Тихия и Атлантическия океан, коментира изданието. Строежът на мегаканала трябва да продължи около 10 години и да струва 20 млрд. долара. Той ще даде възможност на кораби с водоизместимост 250 000 тона да преминават през него, се твърди в официалното съобщение, даващо ход на проекта.


Новият воден път е в състояние да преначертае търговската карта на света, като отвори източния бряг на Северна Америка, Европа и Бразилия за трафик от бурноразвиващите се държави в Далечния изток. Същевременно той ще съкрати с над 700 км, или с един ден, пътуването на корабите от Калифорния до Ню Йорк, а и ще скъси и поевтини плаването от Китай до Европа. Съобщението за началото на изграждането на новото съоръжение, официално наричано Голям междуокеански никарагуански канал, беше посрещнато със страх в Панама, опасяваща се, че той ще отнеме голяма част от приходите на страната, въпреки че Панама планира да разшири канала и след реконструкцията през него ще могат да преминават кораби с водоизместимост до 120 000 тона.


Анализатори и политици обаче не са единодушни дали е налице достатъчно товарен трафик, за да бъдат захранвани и поддържани икономически изгодни и двете съоръжения. Най-оптимистично настроен естествено е никарагуанският президент Енрике Боланос, който твърди, че новият канал ще даде на региона сериозен икономически импулс. Говорител на Панамския канал контрира, че след разширяването на канала този в Никарагуа ще се окаже излишен. Властите в Манагуа в момента водят активни преговори за финансиране на строежа на съоръжението главно с компании и банки в Япония и Китай, които имат най-голям интерес от изграждането му, посочва "Гардиън".


От инженерна гледна точка изграждането на новия воден път е огромно предизвикателство. Според проекта серия от гигантски шлюзове ще издигат корабите до езерото Косиболка (наричано и Никарагуа) на 32 м над океанското равнище. Маршрутът ще следва течението на река Сан Хуан, а общата дължина на канала ще бъде около 270 км. Проблем обаче е заобикалянето на намиращия се в района действащ вулкан Момотомбо.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK