Крехки танкери излели мазута в Черно море

Еколози искат нови мерки за сигурност

Лошото време, остарелите танкери и липсата на нови технологии при транспортирането на нефтопродукти са причините, предизвикали най-голямата екологична катастрофа в Черно море, обобщават световните медии. Руското представителството на Световния фонд за защита на дивата природа (WWF) обяви, че общото количество, изляло се в Керченския проток, е близо 4000 тона. Пострадалите кораби от типа река-море са строени през 70-те години на миналия век и не са пригодени за плаване в бурни води. Те са се разцепили и лесно изпуснали превозвания мазут, тъй като били еднокорпусни. Замърсяването може да засегне огромна площ, а почистването му да отнеме до 10 години и да струва минимум 4 млрд. долара.


Руският президент Владимир Путин още в понеделник вечерта командирова премиера Виктор Зубков да ръководи операцията по отстраняване на екологичното бедствие. Украинският президент Виктор Юшченко също разпореди да се създаде щаб за спасителните работи. Очаквано руски войници са изпратени в района на бедствието, за да чистят.


Екологичната катастрофа показа, че няма действаща система за ликвидирането на аварийните нефтени разливи, отбеляза координаторът на Световния фонд за защита на дивата природа за Русия Алексей Книжников. Той уточни, че единствено в Мурманска област организацията е провеждала обучение на доброволци за справяне с нефтени разливи и екологично бедствие. Според него голяма част от речните кораби конструктивно не могат да издържат на силна буря, а пак големите морски танкери не могат да товарят нефт от наличните пристанищни терминали и претоварват в открити води. Директорът в WWF - Русия, Евгений Шварц призова руските политици и администрация да използват поуките от екологичното бедствие, за да приемат закон, гарантиращ сигурността на петролните превози по вода. Екологът отбеляза, че президентската администрация на Белия дом използва аварията на танкера "Ексон Валдис" в Аляска през 1989 г., за да затегне мерките по морските превози на гориво. Традицията да се превозва нефт до района на пристанище Кавказ в Керченския проток с плиткогазещи речни танкери, които след това претоварват на големи танкери, датира от средата на 70-те години на XIX в.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK