Неуспешната търговска одисея на една фрегата

Неуспешната търговска одисея на една фрегата

© Дневник



Фрегатата "Гоуйнд" е създадена специално за износ към чужди пазари, но компанията производител DCNS (съкращение от Direction des Constructions Navales Services - една от най-големите корабостроителни корпорации в Европа) така и не успява да пробие с нея навън. "Ситуацията във Франция е несигурна за военни кораби", коментира през март главният изпълнителен директор Жан-Мари Поамбьоф при представяне годишните резултати за 2007 г. Според тях печалбата на DCNS е била 146.1 млн. евро (или с 34% по-ниска на годишна база), а прогнозите за 2008 г. са за спад в приходите с 5-10%, като сред тях е записана евентуалната сделка с България.


По принцип държавните поръчки носят около 75 процента от работата и DCNS трябва да подходи изцяло рационално и с нова политика зад граница, обяснява пред изданието "Дифенс нюз" Саш Туса от "Голдман Сакс".


На фона на глобализацията е логично много държави да търсят сигурност в морето на търговските трасета и районите за проучване и добив на ресурси. Азия, Близкият изток и Латинска Америка предлагат най-големи възможности, включително за DCNS. В същия контекст са и евентуалните продажби в Черно море, като допреди няколко седмици в Париж не бяха изгубили надежда България да купи "Гоуйнд".




Франция обаче не успява дори в държавите от Магреба, където има традиционно силно влияние.


Първите планове бяха да се продадат корвети на Алжир за 800 милиона евро, но тази оферта се трансформира в такава за по-големия холандско-френски кораб FREMM със силен политически елемент в нея. "Подсладител" беше идеята на DCNS алжирският петролен гигант "Сонатрак" да финансира частично покупката с пари в брой срещу възможност да си изгради обслужващи бази на френска територия. Шефът на търговския отдел на DCNS обаче бе уволнен през февруари 2008 г. заради "загуба на доверие" и "застрашаване на групата". Само ден по-рано авторитетният в"Фигаро" го обвини в икономически шпионаж и корупция при сделката за френски фрегати за Тайван в началото на 90-те години.


Удар нанесе и Мароко в началото на годината, след като предпочете друг производител и поръча на холандската "Схелде навал шипбилдинг" (Schelde Naval Shipbuilding) три корвета от типа "Сигма". Очакваше се Рабат да заложи на френските "Гоуйнд", а във връзка с визитата в Мароко миналата година на президента Никола Саркози Париж дори предложи 6000-тонната FREMM. Мароко е предпочел "Сигма", тъй като този кораб вече е на вода, твърдят източници, близки до преговорите. Франция все пак не е напълно губеща, тъй като на борда на кораба има много френско оборудване. В опит да предотврати подобни провали в бъдеще в началото на юни Париж създаде специална група, чиято цел е да реагира бързо на негативни развития в оръжейните сделки, както и да рекламира френското оръжие в богати пазари като Либия, Саудитска Арабия и ОАЕ.


Две фрегати "Гоуинд" изникват и покрай протичащите в момента либийско-френски преговори за закупуване на френско оръжие за 5.7-6.4 млрд долара. Анализатори обаче сочат, че това не е най-важната част - ядрото на френския интерес е да модернизират 17 либийски самолета "Мираж", продадени на Триполи през 70-те години.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Странно
    *****
    Разстроено

    Информацията на "Дневник" съдържа фрапиращи грешки. Всъщност серията Gowind представлява три различни по размер, съоръженост и приложение кораби, като и трите са от клас корвети. Не фрегати. Вярно е, че по-големите корвети като Gowind 200 са почти с размерите и въоръжението на най-малките фрегати, но въпреки това разделението съществува. Постоянните писания на "Дневник" как тези кораби не били подходящи за затворено море като нашето също са неверни - корветите за разлика от фрегатите са предназначени предимно за действия в прибрежните зони, не толкова за автономно плаване в световния океан. Впрочем това е недвусмислено изписано и на сайта на производителя на Gowind. "Дневник", защо заблуждавате преднамерено българската публика?

  2. 2 Профил на Странно
    *****
    Неутрално

    Пардон! Корвета и фрегатите не са класове, а типове кораби. Класът е от по-нисък ред и се отнася към подвидовете корвети и фригати, например корвета клас Gowind или фрегата клас FREMM.

  3. 3 Профил на BiG EyE
    *****
    Неутрално

    Как защо манипулират вече с ен-та статия по въпроса - поради добрите си връзки с Г-жа Пифер - представител на германската Люрсен, дето от 10 години се пъне да продаде корвети на България, с тая разлика, че К-130 -съвместно произвеждана с ТКМС) е доста по-назад като технологии, без възможности за борба с подводници и доста далеч от СТЕЛТ формата. Прицината за цялата шумотевица е информацията че при посещението на Станишев във Франция днес ще се подпише договор за поне 2 корвети и някои се опитва да обработи общественото мнение колко лоши са "Гоуинд". Както се казва чиста проба лобизъм, но с лошо подготвени изпълнители с ясно личаща си некомпетентност. Жалко, че "Дневник" им дава трибуна, защото е хубав и авторитетен вестник.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK