Трима американци получиха Нобелова награда по химия

Трима американски учени бяха удостоени с Нобеловата награда за химия заради "откриването и развитието на зеления флуоресциращ протеин", обяви вчера Шведската академия. Лауреатите са Осаму Шимомура от Морска биологична лаборатория "Уудс хол", Масачузетс и Бостънския университет, Мартин Чалфи от Колумбийския университет в Ню Йорк и Роджър Циен от университета на Калифорния в Сан Диего. Те ще се поделят приза от 10 млн. шведски крони (1.03 млн. евро).

Флуоресциращият протеин за пръв път беше открит през 1962 г. в медуза от вида Aequorea victoria. През следващите години той се превърна в един от най-важните инструменти в бионауката, а чрез него учените са способни да следят процеси, които преди са били невидими, се казва в мотивите за присъждането на наградата. Той е особено полезен при борба с болести като рак и алцхаймер.

Шиномура за пръв път изолира протеина от медузи край западните брегове на Северна Америка и открива, че той флуоресцира под ултравиолетова светлина. Впоследствие Чалфи го използва като биологичен маркер, а Циен разширява цветовата гама отвъд зеленото и дава възможност на учените да следят едновременно няколко биопроцеса.

1. 1 Профил на Сметало
    *****
    Неутрално

Браво на Шиномура, Чалфи и Циен! И по химия разбрахме кои са дъ бест тая година. Само по математика никога няма да разберем. Не се дава такава награда и това си е.