Стиглиц: А каква е цената на въглерода

Джоузеф Стиглиц: Трябва да се преговаря за цената на въглерода, не за квоти и кредити<br />

© Associated Press

Джоузеф Стиглиц: Трябва да се преговаря за цената на въглерода, не за квоти и кредити



Най-големият проблем на борбата с промените в климата е неясната и неустановена цена на въглерода на световния пазар. С това твърде откровено заявление известният икономист и нобелов лауреат Джоузеф Стиглиц откри дискусията в панела, посветен на сигурността на енергията във време на промени в климата. Всъщност форумът в Копенхаген е за разпределение на квотите на въглеродни емисии, а не за начертаване на работеща стратегия за намаляване на вредните емисии в атмосферата, косвено го подкрепи бившият президент на Мексико Ернесто Седийо, оглавяващ в момента Центъра по изследване на глобализацията към университета Йейл.


"Необходими са преговори по същество – за цената на въглерода, а не за квоти и кредити", отсече той. По думите му замислената и широко пропагандирана схема с т.нар. въглеродни кредити за развиващите се страни за намаляване на обезлесяването ще даде възможност на развитите страни да продължат да "цапат" планетата, измивайки си ръцете с факта, че си плащат за това. По правилно би било цената на въглерода да се договори на масата в Копенхаген. Политиците обаче избягват да говорят за данъци, а от въглеродния данък бягат като опарени, каза още Седийо.


Бизнесът очаква от Копенхаген ясни стимули за залагане на зелената енергетика, но ще я развива дори и без политическа подкрепа на глобално ниво. Зад това послание се обединиха участващите в панела Джереми Бентъм, вицепрезидент на "Шел" (Shell), отговарящ за екополитиката на концерна, Детлев Енгел, главен изпълнителен директор на датската "Вестас" (Vestas), най-големият производител в света на вятърни турбини, и Джеръми Опънхайм, директор на консултантската компания "Маккинзи" (McKinsey & Company). Въвеждането на въглероден данък може и да помогне, и да навреди зависи как се подходи, посочиха бизнесмените. Те бяха подкрепени и от Стиглиц, според когото погрешното изчисляване на този данък или на цената на въглерода ще повлече след себе си огромни негативи.




В центъра на бъдещата система, призвана да наследи схемата на Протокола от Киото, която най-вероятно ще бъде изоставена, трябва да се постави именно цената на въглерода, посочи и Опенхайм. Според него ключ към успеха е изработването на гъвкав и диференциран подход при налагането на регулация и мобилизиране на частния капитал чрез преки и косвени стимули.


Добрата новина е, че знаем обема на емисиите, които можем да си позволим в глобален мащаб, ако искаме да не прегреем планетата, полунашега и повече сериозно заключи Стиглиц. Лошата е, че по-малко от два месеца преди чакания с огромно внимание глобален форум в Копенхаген политици, учени и бизнес продължават да говорят на различни езици, а шансовете да бъде постигнато широкообхватно и работещо споразумение за намаляването на парниковите емисии и ограничаване на глобалното затопляне до критичните 2 градуса по Целзий изглежда се отдалечават в неизвестна посока.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на He
    *****
    Весело

    Cap and trade... само това е решението

  2. 2 Профил на Да
    *****
    Неутрално

    Определете я на око, както у нас акцизите.

  3. 3 Профил на Бавно мутираща в хуй
    *****
    Неутрално

    Точната цена на въглерода варира много - диамантите са яко пачка, графитите за моливи - не чак толкова.

    А журналята, които преписват от западни списания и не знаят, че иде реч за въглероден двуокис са без пари.

    По българските медии - с лопата да ги ринеш.

  4. 4 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Добрата новина е, че знаем обема на емисиите, които можем да си позволим в глобален мащаб, ако искаме да не прегреем

    И от тук нататък започва бозата. Лошата новина е, че хал хабер си нямаме какво води до промените в климата. Но еко мафията яко източва всички. Много по-смислено е парите да се харчат за подготовка за промяната на климата. Която си е неизбежна. Но тогава средствата няма да са за шумящата мафия.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  5. 5 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    До коментар [#3] от "Бавно мутираща в хуй":

    То и говорещите по такива форуми не са наясно. Какво е виновна в случая журналистката? Идиота е казал карбон и тя го превежда. Да не би да има идея тупана за дребните разлики?

    Covid live matter. Stop the genocide.
  6. 6 Профил на Доки док
    *****
    Неутрално

    Цената на въглерода е точно толкова колкото струва

  7. 7 Профил на Neo
    Neo
    Рейтинг: Неутрално

    Добрата новина ще дойде, когато всеки от нас започне да ходи до магазина, който е на 50 метра пеша, а не с колата си.

    The red pill or the blue pill?
  8. 8 Профил на Мани (опозиционер)
    Мани (опозиционер)
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Молете се схемата на Протокола от Киото да бъде изоставена. Защото, ако световната икономическа криза не реши временно проблема, очевидно трябва да се върви към намаляване на квотите за парникови емисии. Бърбори се за с около 30%. А едно крадливо царче на един нещастен народ продаде свободната част от квотата му. За жълти стотинки. И бедна ви е фантазията какви плащания предстоят и на пра-правнуците му. На въпросния народ, не на тези на царчето.

    Свобода за СЛАВЕНА!
  9. 9 Профил на Доки до
    *****
    Неутрално

    Киото струва точно толкова колкото кажат другите

  10. 10 Профил на Змей Горянин
    *****
    Неутрално

    Щом "открехнатия" Сорош стана еколог, явно далаверата там е твърде голяма и със сигурност ще надмине тази на фармацевтичните компании със "свинския грип" . Току виж решил да построи нов "Ноев ковчег", за да спаси целокупното човечество от всемирния потоп след разтопяването на ледниците, а в същото време като го гледам на снимките, вече мирише на пръст и му трябват само 2 квадратни метра място...... и няма как да вземе награбеното /справка Ал Бож/.
    Просто юдата ще е лаком до последно и накрая ще се затъкне, но какво ли ще правят тогава мекеретата му от "Открехнатото общество" /някои го наричат "Отровното общество", защото където се заселят те, там после и трева не никне дълги години/.

  11. 11 Профил на нн
    *****
    Неутрално

    АМИ КАКВАТО И НА КИСЛОРОДА.

  12. 12 Профил на Американчо
    *****
    Неутрално

    Не е ли време да се забрани движението на леки автомобили с повече от 150 к.с. в големите градове?

  13. 13 Профил на ДА
    *****
    Неутрално

    До коментар [#12] от "Американчо":

    А ако карам на газ, ко праим?

  14. 14 Профил на 149 konski jacini
    *****
    Неутрално

    Не, трябва да е задължително колите в града да са над 150 коня, за да се намали популацията глобално и решително!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK