Версиите за катастрофата край Смоленск до отварянето на черните кутии

Останките на разбилия се Ту-154 се охраняват от руски войници.<br />

© Reuters

Останките на разбилия се Ту-154 се охраняват от руски войници.



Продължава разследването на причините за катастрофата край Смоленск, отнела живота на полския президент Лех Качински и останалите 95 (по данни на "Интерфакс", която цитира руското министерство на извънредните ситуации) пътници от делегацията за тържествената церемония край Катин и членове на екипажа.


Служители от контролната кула на военното летище Смоленск, които трябвало да дадат на Ту-154 и Ил-76 напътствия за приземянаве, изтъкват, че пилотът на Ту-154 е увеличил скоростта при кацане и това допълнително му е попречило да се ориентира в мъглата. В резултат лявото крило на самолета закачило върховете на по-високите брези, запалило се, разпаднало се на няколко части и пилотът изгубил контрол върху машината.


Хипотезата за неизправност, причинила катастрофата, е временно отхвърлена, тъй като самолетът е минал през рутинен технически преглед в края на декември миналата година.




Основната работна версия гласи, че пилотът отказал да потърси друго летище за кацане. Според зам.-шефа на ВВС още преди въпросния предполагаем инцидент на около 2.5 км височина и на няколко от "Северный" Смоленск началник от контролните служби на летището предложил и на двата самолета да не кацат там. Инцидентът е можел да бъде избегнат, но за разлика от пилота на Ил-76 пилотът на Ту-154 не се вслушал в идващите от контролната кула разпореждания отново да постави самолета в хоризонтално положение и да потърси алтернативно летище с по-добри метеорологични условия. Видимостта в мъглата е била около 400 м - твърде слаба предвид задължителните 1000, които гарантират безаварийното провеждане на полета.


Някои военни, включително зам.-главнокомандващият противовъздушната отбрана на Русия ген. Сергей Разиграев, считат, че грешка в управлението на Ту-154 направила кацането невъзможно. Пилотът изобщо не е трябвало да намалява височина в мъглата, а направените 4 захождания за кацане и последвалият отказ на пилота да се пренасочи са резултат от объркването на екипажа на Ту-154 в лошите условия.


Друга версия на служители от отдела за авиация на руското министерство на транспорта гласи, че екипажът умишлено е пропуснал възможността да приземи самолета в Беларус. Летищата в Минск и Липецк са били в готовност, но пилотът не е поискал място за кацане. С оглед на обтегнатите в последно време отношения между Беларус и Полша, а и на мълчаливия отказ на администрацията на Александър Лукашенко да изпрати делегация на церемонията за 70-годишнината от Катинското клане, причина за пътуването на Качински, съпругата му и останалите държавни фигури, напълно възможно е на пилота да не е било разрешено алтернативно приземяване на територията на бившата съветска република.


Версията за оказан върху екипажа натиск, макар и без да прави връзка с Беларус, споделя и посланикът на Полша в България Анджей Папйеж. Пред БТА той допусна, че президентът или висши военни на борда на Ту-154 може да са забранили на пилота да отклони машината към резервно летище. Според Папйеж е напълно възможно Качински или друг човек от делегацията да е отправил подобна заповед, за да не се бави допълнително тържествената церемония край Катин. Посланикът добави, че пистите на "Северный" са много тесни и дори в нормални метеорологични условия приземяването на тях изисква добри маневри и усилия.


Същинската причина за инцидента може да се установи след предстоящия преглед на двете черни кутии на Ту-154, които според агенция ЕФЕ тази сутрин са били намерени и занесени в руското министерство на транспорта. По данни на ЕФЕ записите от тях са в задоволително състояние, въпреки че съдържащият параметрите и маневрите на полета е слабо повреден вследствие на катастрофата.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK