Изследването PISA: Учениците от Финландия и Южна Корея се справят най-добре с четенето

Изследването PISA: Учениците от Финландия и Южна Корея се справят най-добре с четенето

© Анелия Николова



15-годишните ученици от Финландия и Южна Корея се справят най-добре с четенето, сочат резултатите на тазгодишното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Проучването за пръв път обхваща и способността на младежите да обработват дигитална информация.


Изследването се провежда чрез двучасов тест сред половин милион ученици в 70 държави. Освен четенето се проверяват също способностите на децата по математика и научни дисциплини.


Китайската провинция Шанхай за пръв път се включва в изследването и е регистрирала висок резултат при четенето. Повече от 25% от 15-годишните в Шанхай са демонстрирали напреднало математическо мислене, както и умения да решават сложни задачи. Средно този дял за участниците в изследването е около 3%.




"Добрите образователни резултати са силна предпоставка за бъдещ икономически растеж", заяви генералният секретар на ОИСР Ангел Гурия. "Въпреки че държавните приходи и образователните постижения са свързани, изследването показва, че две страни с близки нива на икономически просперитет показват съвсем различни резултати", казва Гурия. "Това показва, че образът на света, разделен на богати и високо образовани и бедни и ниско образовани страни, вече не е актуален", обяснява той.


В четенето добри резултати показват Чили, Израел и Полша, както и Португалия, Южна Корея, Унгария и Германия. Добри по математика са учениците от Мексико, Турция, Гърция, Португалия, Италия и Германия.


Що се отнася до научните дисциплини на върха на класацията са Турция, Португалия, Южна Корея, Италия, Норвегия, САЩ и Полша.


Изследването PISA разграничава резултатите между момчета и момичета, както и влиянието на броя ученици в един клас и възнаграждението на учителите.


Според проучването момичетата се справят с четенето по-добре от момчетата с 39 точки, които се равняват на разлика от една учебна година. Разликата между двата пола не се е променила от 2000 година насам и е станала още по-голяма във Франция, Израел, Южна Корея, Португалия и Швеция.


Училищата, където има добра дисциплина и по-добри отношения между учител и ученик показват по-добри резултати в четенето.


Няма съществена разлика между държавните и частните училища.


Процентът на учениците, които казват, че четат за удоволствие, от 69% през 2000 г. е спаднал на 64% през 2009 г.


Подробности за резултатите за България очаквайте след малко на www.dnevnik.bg и утре в "Дневник"

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ++
    ++
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ще бъде разбит поредния мит за великото българско образование.

  2. 2 Профил на moreni
    moreni
    Рейтинг: 793 Неутрално

    "образът на света, разделен на богати и високо образовани и бедни и ниско образовани страни, вече не е актуален"
    Ами може би това са бъдещите богати страни, щом образованото население е предпоставка за икономически разцвет

    SOS Витоша! Не позволявай да унищожат 1000 дка от най-стария парк на Балканите!
  3. 3 Профил на м
    м
    Рейтинг: 548 Неутрално

    При средна оценка от 493 (най-високата е 556 - Шанхай, Китай; най-ниската 314 - Киргизстан) ние имаме 429.

    В сравнение с другите балкански страни, разликите са следните:

    ...
    32. Гърция - 483 (-54)
    ...
    41. Турция - 464 (-35)
    ...
    45. Сърбия - 442 (-13)
    46. България - 429
    ...
    49. Румъния - 424 (+5)
    ...
    [Албания - 385 (+44)]
    ...

    Турците, обратно на информацията, която сте изтъкнали, не са на "върха" по математика и научни дисциплини, а малко средното ниво (41ви от 65 страни), но е факт, че от страните на Балканите, с които искаме да се конкурираме сме на предпоследно място след Гърция, Турция и Сърбия.

  4. 4 Профил на м
    м
    Рейтинг: 548 Неутрално
  5. 5 Профил на plamen2299
    plamen2299
    Рейтинг: 740 Весело

    Щото не са идвали във Факултето, затуй

    Кенефа е място, дето мухите се аргасват.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK