Реакции по света: "Тигри в образованието", сигнал за пробуждане и натиск за реформи


Качество на германската образователна система е заслуга на учителите

Какви бяха официалните реакции след обявяването на резултатите от международното изследване PISA за уменията на 15-годишните ученици в четенето, математиката и природните науки в Европа и САЩ? Британският министър на образованието Майкъл Гов обеща реформа в начина на проверка на знанията на младежите. Американският му колега нарече проучването "сигнал за пробуждане".


Шанхай оглави класацията и в трите направления и изненада експертите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), организатор на проучването. Според анализаторите обаче резултатите на децата от китайския град-провинция по никакъв начин не представляват знанията и уменията на всички 15-годишни младежи в Китай. Присъствието на Корея, Хонконг, Сингапур сред страните с най-добри постижения обаче даде повод да се говори и за




"тигри в образованието"


така както бързоразвиващите се държави от източноазиатския регион си спечелиха прякора икономически тигри преди години.


Във Великобритания например резултатите са се влошили в сравнение с предишното изследване и министър Гов, цитиран от "Ню Йорк таймс",  обеща да промени системата за оценяване на учениците, като я направи по-трудна, взимайки за пример тестове от Китай и Южна Корея, която заедно с Финландия се нарежда на върха на класацията.


В северната европейска страна отличничка всички деца, включително тези, които имат проблеми в ученето заради здравословни проблеми, учат по една програма и ходят в еднакви училища. В държавните училища образованието е почти изцяло безплатно, пише EUobserver. Това включва учебници, училищна храна, здравеопазване, допълнително обучение за децата, които имат нужда, и транспорт в селските райони. По този начин държавата помага на семейства с финансови затруднения да изпращат децата си на училище.


Германският министър на образованието Анете Шаван се зарадва на резултатите от проучването, според което германските ученици са подобрили представянето си, що се отнася до способностите им при четене, пише списание "Шпигел". "Направихме


една крачка напред към целта ни


в образованието", каза Шаван, но допълни, че тя все още не е постигната. Според нея по-доброто качество на германската образователна система е заслуга преди всичко на учителите. Добрите резултати се дължат на факта, че делът на най-зле представили се ученици е намалял от 22.6% през 2000 г. до 18.5%  при настоящото проучване. Шаван заяви, че програмата за стимулиране на четенето трябва да бъде допълнително развита.


Резултатите от PISA за Франция показват, че страната се представя на ниво, средно за страните от ОИСР, но отбелязват, че все още има голяма поляризация между много добрите ученици и тези, които трудно се справят с материала. Докато броят на изоставащите деца се увеличава, "отличниците" не стават повече.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    За съжаление нашите глухи, и до голяма степен късогледи, чиновници не се трогват от такива алармени сигнали.

    За да има успехи образованието има два пътя:
    - дисциплина в час, учениците които пречат на останалите биват гонени от училище и не продължават обучението си;
    - креативна обстановка (да не се бърка с днешната анархия) в час, учениците се стимулират да разсъждават и да създават.

    В момента хем е анархия в час и преподавателят е безгласна буква, хем учебниците (повечето учебници са на Просвета, благодарение на червената мафия в лицето на жени живкова и закона за трите одобрени учебника по предмет) са с отвратително ниско качество и съдържание, а учениците са принудени да наизустяват зле поднесения в учебниците материал. Работейки повече от 10 години със западни издателства, недоумявам как е възможно парцалите на Просвета (що за нелепо име!), с материали от 80те години и качество на хартията тип "използван и рециклиран вестник", да струват по-скъпо от учебниците на водещи издателства?!? Учебниците са безплатни за учениците, но държавата плаща скъпо и прескъпо за тези парцали.

    В България всеки чиновник-министър си мисли, че със заповеди ще промени учебната система, но се получава един безкраен шумен и непродуктивен цикъл медии-общество-учители-минстерство. Ако обществото и медиите са достатъчно шумни - промените биват променяни, но нечий лобистки настроен "ум" вече мисли следващите промени. По този начин фокусът се измества от посока "подготовка-качество на учебниците-постигнати резултати" в "за- или против поредните промени". Спомнете си колко напразни усилия бяха хвърлени за и против матурите в 8ми клас, за и против изпитите в 5и клас и т.н. и т.н.

    Заради тези безкрайни реформи, ниските заплати, подставените директори, натискът от страна на чиновниците от регионалните инспекторати и ниската култура на учениците (явно поради драстично ниската култура в обществото), учителската професия стана изключително непривлекателна.

    Към днешна дата се оказва, че образователната система стои разкрачена между двата пътя, а по средата е "отчайващата реалност"

  2. 2 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До "1":Изтърканата грамофонна плоча отново е пусната.П оне наточете иглата с гински брус,за да не стърже звука!По време на живковизма и червената мафия имаше достойни учители,нещо,което пропускате.И нямаше никакво значение на каква хартия бяха отпечатвани учебниците,сравнени с качественатахартия на западните учебници.Твърде възможно е учениците от Шанхай също да учат от учебници,отпечатани на рециклирана хартия,но са първи в света.Живея всъседсдтво с младо учителско семейство,продукт на новата демокрация,със западна ориентировка и изповядване на западните ценности.В дома на това семейство няма нито една книга,не се купува нито един вестник,по телевизията се гледат само турски сериали.Уверявам ви,че това учителско семейство произвежда умствени инвалиди в училището,където преподава.Това е жестоката истина,а не гланцовата хартпия и живковизма.

  3. 3 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    До коментар [#2] от "molesan2":

    Съгласен съм с вас, че по времето на соц-а преподавателите бяха много добри педагози и отдадени на благородната си професия. Тогава обаче дисциплината в училище беше безкомпромисна и преподавателите съвсем не бяха безгласни букви в образованието. Просто всички ние знаехме, че пречейки на останалите, ще бъдем изключени от училище. Мотивацията за учене също беше много висока. По мои наблюдения се учеше повече за знания, отколкото за добри оценки. Нивото на владеене на български беше много високо.

    Благодарение на безкрайните реформи в образованието, в момента се учи повече английски, отколкото български език. Наистина жалко.

    Тезата за качеството на образованието, която поддържам е, че за да бъдат учениците въвлечени в образованието, учебниците трябва да са доста по-добри (богато съдържание на материала, поднесено ясно и прегледно, с много добро качество), преподадено от добър педагог и преподавател.

    Веднага давам конкретен пример - преди няколко години разгръщах един от парцалите на просвета (ако не се лъжа беше "човекът и природата", в който на една от картинките беше изобразена някаква красота от Рила. Казвам "някаква", понеже аз не успях да разбера от снимката дали това беше връх, езеро или гора.

    За вашето съседско семейство не мога да дам мнение, тъй като не ги познавам. Съдейки по вашите думи, мога само да ви посъветвам да стоите по-далеч от тези хора





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK